Gå til innhold

Går ikke ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.6.2018 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Har prøvd lenge å gå ned i vekt, men nåla på baderomsvekta rikker seg ikke.. Tenker kanskje det kan være at jeg spiser for mye eller får i meg for mye kalorier.

Jeg drikker mye mocca og cappuccino, opptil 4-6 kopper om dagen. Drikker også en del vann, ikke annen sukkerholdig drikke. I løpet av en dag kan jeg spise to epler og en yoghurt, eller tre-fire brødskiver/knekkebrød.

hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anonymkode: 63e77...2b1

Hvis du er frisk er vanligvis ikke vektreduksjon noe hokus pokus i følge en klinisk ernæringsfysiolog.

Hun kom med følgende råd:  Spis etter beregnet vedlikehold for målvekten din, ikke etter nåværende vekt.

1. Finn ut hvor mye proteiner du behøver når du har nådd målvekten din.  (0,8 - 1,2  g pr kg kroppsvekt)
2. Innta minst 50 g fett pr dag, men ikke for mye.  (Fett er nødvendig for cellestrukturen og for forbrenningen)
3. Fyll opp med karbohydrater til du får nødvendig vedlikeholds kaloriinntak for målvekten.

Beregnet vedlikeholdsnivå er ikke nøyaktig, så når du når målvekten følger du med på vekten for å finne korrekt vedlikeholdsnivå, og justerer litt ned eller opp for å holde vekten.

På denne måten går vekten saktere nedover enn ved diett, fordi det handler om livsstil, ikke slanking.

Anonymkode: c1183...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er frisk er vanligvis ikke vektreduksjon noe hokus pokus i følge en klinisk ernæringsfysiolog.

Hun kom med følgende råd:  Spis etter beregnet vedlikehold for målvekten din, ikke etter nåværende vekt.

1. Finn ut hvor mye proteiner du behøver når du har nådd målvekten din.  (0,8 - 1,2  g pr kg kroppsvekt)
2. Innta minst 50 g fett pr dag, men ikke for mye.  (Fett er nødvendig for cellestrukturen og for forbrenningen)
3. Fyll opp med karbohydrater til du får nødvendig vedlikeholds kaloriinntak for målvekten.

Beregnet vedlikeholdsnivå er ikke nøyaktig, så når du når målvekten følger du med på vekten for å finne korrekt vedlikeholdsnivå, og justerer litt ned eller opp for å holde vekten.

På denne måten går vekten saktere nedover enn ved diett, fordi det handler om livsstil, ikke slanking.

Anonymkode: c1183...6c9

Det var et utrolig dårlig råd. Skulle jeg ha fulgt det, da jeg slanket meg 10 kg, så skulle jeg bare ha redusert dagsintaket med 130 kcal. Dermed ville jeg bare ha gått ned 130 gram per uke i starten. Etter hvert som jeg slanket neg, ville forskjellen blitt enda mindre, og etter 5 kg slanking, ville jeg bare gått ned 65 g per uke. Dermed ville jeg brukt over 3 år på å gå ned 10 kg, i stedet for de 6 mnd jeg brukte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2018 den 14.55, Hulderen skrev:

Det var et utrolig dårlig råd. Skulle jeg ha fulgt det, da jeg slanket meg 10 kg, så skulle jeg bare ha redusert dagsintaket med 130 kcal. Dermed ville jeg bare ha gått ned 130 gram per uke i starten. Etter hvert som jeg slanket neg, ville forskjellen blitt enda mindre, og etter 5 kg slanking, ville jeg bare gått ned 65 g per uke. Dermed ville jeg brukt over 3 år på å gå ned 10 kg, i stedet for de 6 mnd jeg brukte.

Det må du gjerne mene.
Det finnes mange ulike teorier blant mennesker som jobber med vektreduksjon, og man kan ikke være enig med alle.  Det betyr ikke at den fremgangsmåten man selv har valgt er bedre enn de andre.  Det betyr helt enkelt at man velger en annen teori.

Jeg antar at at akkurat denne ernæringsfysiologen følger leder for senter for sykelig overvekt ved SiV, Hjelmesæth, sin anbefaling når det kommer til vektreduksjon.
Han fraråder lett overvektige å slanke seg, og anbefaler å satse på vektstabilisering i stedet for.
 

Sitat

 

Overvektige bør altså ikke ha kortsiktige mål for vektnedgang og ikke velge tiltak som preges av "kur".

Hjelmesæth anbefaler personer som er friske, men overvektige, å leve sunt.

- Spis sunn mat og vær i fysisk aktivitet regelmessig. Ha bedre helse og vektstabilisering som mål, ikke vektreduksjon, anbefaler han.

 

En slik fremgangsmåte vil på sikt føre til en vektreduksjon, selv om det ikke var målet i utgangspunktet.

 

Anonymkode: c1183...6c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...