Gå til innhold

Sametinget - Europas laveste nasjonalforsamling

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Statistikk viser at representantene på Sametinget med sin gjennomsnittshøyde på 166,4 centimeter er Europas laveste nasjonalforsamling. Det er verd å merke seg at dette ikke skyldes noen plagsomt stor andel kvinner.

Hva skal man eventuelt gjøre for å løse dette problemet? Bør det innføres minstemål? Kvotering?

Eller er det rett og slett positivt at man på denne måten har en mer naturlig kontakt med grasrota?

Kjør aktuell debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt - for meg er det viktig at vi sender samene tilbake dit de kom fra.

:wink:

Så hvor kommer de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Så vidt jeg vet er Sametinget ca 2.20 meter kortere enn Stortinget, altså godt under gjennomsnittet for verdens nasjonalforsamlingsbygg. Ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Eller er det rett og slett positivt at man på denne måten har en mer naturlig kontakt med grasrota?

Jeg er jo som du vet selv ganske lita med mine 163 på strømpelesten, og min ærfaring er at så lenge det ikke lukter tåfis av håret, er det Ålraight :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Så hvor kommer de fra?

Alle som har lest litt historie vet jo at de opprinnelig - alle saman - kommer fra en bittebitteliten grend som heter Levajok (navnet skjemmer ingen!), noen mil øst for Karasjok.

Flere spørsmål?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ser ikke problemet.

Tror det ville hjelpe dersom du løftet bare ørlite på avatarhatten din. Dermed får øynene litt større utfordringer/muligheter.

Ikke for dét, den hatten er utrolig raff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Når jeg ser på avataren og den utrolige blåfargen, kommer jeg på at du ikke akkurat ser ut som den høyeste karen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest porselen

Som halvsame er det nedstemmende å se at jeg faktisk er hele 4 cm lavere enn gjennomsnittet........... så jeg er nok en minisame.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt sånn utenfor temaet, les siste halvdel av denne artikkelen.

Selv ville jeg nok ikke kommet så høyt opp på samtinget, da jeg kun er 161 cm. Muligens 162cm på en god dag :-) Men er heller ingen same da.

Så forrestn et innslag på Migrapolis sendt på vår kjære statskanal NRK1 i går kveld, da en samejente ble spurt om hva som måtte til for å være same.

;-Nei, så lenge du føle dæ som en same så kan du være same. Ja, også i tillegg må du ha en forelder, besteforelder eller tippoldeforelder som har hatt samisk som hjemmespråk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Som halvsame er det nedstemmende å se at jeg faktisk er hele 4 cm lavere enn gjennomsnittet........... så jeg er nok en minisame.........

Hvis du var en ordentlig halvsame, ville du tross alt bare vært 83,2 centimenter, jf. statistikken i startinnlegget (dog under forutsetningen at sametinget er representativt sammensatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest porselen

ja,ja ja trøffel, må du pirke borti mine dårlige regnekunnskaper da...............

2 + 2 = like fjæra som ble til fem høns har jeg lært.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
ja,ja ja trøffel, må du pirke borti mine dårlige regnekunnskaper da...............

Ja..

Forresten vedder jeg på at du som bare er halvsame har dårlige reinkunnskaper også!

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...