Gå til innhold

Hva trenger man til en ventilator?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg driver å pusser opp kjøkkenet mitt og skal installere en ventilator da jeg aldri har hatt en, men jeg finner rett og slett ikke ut av hva slags "tilbehør" jeg trenger til en ventilator.

Jeg har bestillt en ventilator av denne typen, men jeg trenger vel en sånn ledning/slange for å føre luften vekk? Også tenker jeg å bruke kullfilter, men jeg aner ingenting om hvilke typer som finnes, hva som er best, og hva som passer. Kan noen snille KG'ere hjelpe meg litt her?

Tusen takk! 😄

Anonymkode: ebbe4...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er å lede luften ut. Men om det ikke er mulig må du vel ha kullfilter

Anonymkode: 2ff20...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt unntatt røret som skal ut gjennom veggen/taket er oppi eska. Monterte ventilator i en leilighet i helga.

Anonymkode: 5c802...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt unntatt røret som skal ut gjennom veggen/taket er oppi eska. Monterte ventilator i en leilighet i helga.

Anonymkode: 5c802...ad6

Så man trenger kun å kjøpe en sånn "rørpakke", dvs noe slik som dette? https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-og-andre-hvitevarer/A352275/nordic-quality-monteringssett-til-ventilator#
Jeg må vel sikkert kjøpe filter utenom siden jeg ikke kan lede luften ut, men det sto liksom ikke helt hva som følger med og hva man trenger noe sted :P

Anonymkode: ebbe4...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så man trenger kun å kjøpe en sånn "rørpakke", dvs noe slik som dette? https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-og-andre-hvitevarer/A352275/nordic-quality-monteringssett-til-ventilator#
Jeg må vel sikkert kjøpe filter utenom siden jeg ikke kan lede luften ut, men det sto liksom ikke helt hva som følger med og hva man trenger noe sted :P

Anonymkode: ebbe4...8a3

Men om du ikke kan lede luften ut trenger du ikke rørpakken. Da trenger du bare et kullfilter, som til gjengjeld må skiftes jevnlig. Lufta går gjennom kullfilteret, lukt og fett sitter (forhåpentligvis) igjen i kullfilteret, og den rensede lufta kommer deretter ut i kjøkkenet igjen.

Hvordan ventilatoren skal monteres og hva som følger med er umulig for oss å si siden du ikke la ut link til hvilken ventilator du har tenkt å kjøpe. 

Anonymkode: e1e7b...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, JesusErStammen skrev:

Tilbehøret du trenger til ventilatoren er troen på JESUS

Husk at Jesus var snekker! Jeg synes derfor vi burde kunne forvente litt mer relevante råd fra din kant i praktiske tråder av denne typen. :rolleyes: 

Anonymkode: e1e7b...cf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Husk at Jesus var snekker! Jeg synes derfor vi burde kunne forvente litt mer relevante råd fra din kant i praktiske tråder av denne typen. :rolleyes: 

Anonymkode: e1e7b...cf4

Jesus lekte snekker, han fikk disiplene til å gjøre all jobben, men nå er de døde så dette er mitt beste råd ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Men om du ikke kan lede luften ut trenger du ikke rørpakken. Da trenger du bare et kullfilter, som til gjengjeld må skiftes jevnlig. Lufta går gjennom kullfilteret, lukt og fett sitter (forhåpentligvis) igjen i kullfilteret, og den rensede lufta kommer deretter ut i kjøkkenet igjen.

Hvordan ventilatoren skal monteres og hva som følger med er umulig for oss å si siden du ikke la ut link til hvilken ventilator du har tenkt å kjøpe. 

Anonymkode: e1e7b...cf4

Jeg glemte å legge ved linken, det var denne jeg kjøpte:
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/ventilator/DFM064A51/bosch-ventilator-dfm064a51?scid=Pricecomparison2989

Og jeg ante ikke hva jeg trengte og ikke trengte til den 😅 Takk så mye for hjelpen!

Anonymkode: ebbe4...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg glemte å legge ved linken, det var denne jeg kjøpte:
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/ventilator/DFM064A51/bosch-ventilator-dfm064a51?scid=Pricecomparison2989

Og jeg ante ikke hva jeg trengte og ikke trengte til den 😅 Takk så mye for hjelpen!

Anonymkode: ebbe4...8a3

Men er du nå helt sikker på at du vil ha en ventilator uten mulighet for WiFi-tilkobling? :P (Hvorfor føler Elkjøp det er nødvendig å opplyse om dette for en ventilator?) 

21 timer siden, JesusErStammen skrev:

Jesus lekte snekker, han fikk disiplene til å gjøre all jobben, men nå er de døde så dette er mitt beste råd ....

Disiplene kom ikke inn i bildet før etter at Jesus var ferdig med å være snekker. Men ikke vær lei deg, etter over 2000 år er det nok bare naturlig at hukommelsen begynner å bli litt skranten. :hug:

Anonymkode: e1e7b...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke skal føre avsuget ut behøver du ikke rør.

Jeg vil ellers absolutt anbefale deg å gå for å føre lufta ut, hvis det i det hele tatt er mulig /lov der du skal ha ventilatoren. Har aldri vært borti en ventilator med kun kullfilter som fungerer tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, asterix said:

Siden du ikke skal føre avsuget ut behøver du ikke rør.

Jeg vil ellers absolutt anbefale deg å gå for å føre lufta ut, hvis det i det hele tatt er mulig /lov der du skal ha ventilatoren. Har aldri vært borti en ventilator med kun kullfilter som fungerer tilfredsstillende.

Det er dessverre for dårlig avtrekk i blokken der jeg bor, så det er ikke lov å feste det opp med utblåsing, men jeg kan jo alltids ignorere det og feste det opp for jeg har jo hørt at andre har gjort det.... men så vil jeg liksom ikke bryte reglene heller :P

Anonymkode: ebbe4...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2018 at 1:51 PM, AnonymBruker said:

Husk at Jesus var snekker! Jeg synes derfor vi burde kunne forvente litt mer relevante råd fra din kant i praktiske tråder av denne typen. :rolleyes: 

Anonymkode: e1e7b...cf4

Basusjernet var snekkerSØNN, ikke snekker.

Anonymkode: 95980...981

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre for dårlig avtrekk i blokken der jeg bor, så det er ikke lov å feste det opp med utblåsing, men jeg kan jo alltids ignorere det og feste det opp for jeg har jo hørt at andre har gjort det.... men så vil jeg liksom ikke bryte reglene heller :P

Anonymkode: ebbe4...8a3

Gjør du det kan du regne med å få regning for å bytte ut hele ventilasjonsanlegget i blokka og dersom det begynner å brenne.

Ved tvil skal man alltid kontakte styret og lese papirer som følger med ved kjøp av leilighet.

I vår blokk har mange koblet seg på ulovlig, noe som førte til matos i naboers leilighet hver gang disse lagde mat. Det førte til stinkende fettlag inni ventilasjonssystemet som måtte byttes ut. Det førte og til at alle idiotene som røkte under kjøkkenvifta fikk pålegg for å fjerne den ulovlige påkoblinga.

Jeg er livredd hver gang en leilighet selges for nye kjøpere er ofte ignorante idioter som bare gjør som de vil uten tanke på alt arbeidet som er utført på bygget med balansert ventilasjon.

Her skal det kun monteres kullfiltervifte og den skal ikke monteres til avsug på vegg.

 

Derfor ts, ta kontakt med styret før du gjør noe som helst.

Anonymkode: c3787...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kjøp en ventilator hvor lufta føres ut, ellers (ved kullfilter) så vil alt av: hår, hud, klær, gardiner, møbler, og annet - lukte lik det du har laget av varm mat de siste fjorten dager - ala lik du jobbet fast på et kebabkjøkken eller røykeri for fisk og sjømat.

Det andre du må tenke på - er desibel. Hvis du kjøper noe billig noe, så kan du regne med mye irritasjon pga for mye støy.

Det tredje er m2 luft som ventilatoren frakter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2018 at 11:19 AM, asterix said:

Siden du ikke skal føre avsuget ut behøver du ikke rør.

Jeg vil ellers absolutt anbefale deg å gå for å føre lufta ut, hvis det i det hele tatt er mulig /lov der du skal ha ventilatoren. Har aldri vært borti en ventilator med kun kullfilter som fungerer tilfredsstillende.

Det er vanlig å montere slike ventilatorer under et høyskap, og føre ut-lufta gjennom et rør til toppen av skapet. Kullfilteret kjøpes der ventilatoren ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Mai2018 said:

Hei

Kjøp en ventilator hvor lufta føres ut, ellers (ved kullfilter) så vil alt av: hår, hud, klær, gardiner, møbler, og annet - lukte lik det du har laget av varm mat de siste fjorten dager - ala lik du jobbet fast på et kebabkjøkken eller røykeri for fisk og sjømat.

Det andre du må tenke på - er desibel. Hvis du kjøper noe billig noe, så kan du regne med mye irritasjon pga for mye støy.

Det tredje er m2 luft som ventilatoren frakter ut.

Trådstarter har ikke det valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mai2018 skrev:

Hei

Kjøp en ventilator hvor lufta føres ut, ellers (ved kullfilter) så vil alt av: hår, hud, klær, gardiner, møbler, og annet - lukte lik det du har laget av varm mat de siste fjorten dager - ala lik du jobbet fast på et kebabkjøkken eller røykeri for fisk og sjømat.

Det andre du må tenke på - er desibel. Hvis du kjøper noe billig noe, så kan du regne med mye irritasjon pga for mye støy.

Det tredje er m2 luft som ventilatoren frakter ut.

Hvis ts bor i en blokk det ikke tillates kjøkkenvifte med slange ut så kan hun ikkr kjøpe annet enn en kullfiltervifte.

Anonymkode: c3787...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Trådstarter har ikke det valget.

Du har tydeligvis ikke lest det trådstarter har skrevet, fullt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mai2018 skrev:

Du har tydeligvis ikke lest det trådstarter har skrevet, fullt ut. 

Les lenger nede så skriver ts at det ikke er lov med slange ut.

Anonymkode: c3787...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...