Gå til innhold

Hvorfor skriver folk BF/barnefar istedenfor far?


altflyter

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier. Jeg bare sliter med å forstå konseptet helt. Hvorfor skriver folk BF eller barnefar istedenfor å bare skrive "far"? Ungen har far og mor, evt to mødre og to fedre, men de er likefult bare "far" eller "mor". Hvorfor slenger man på "barne" og ikke bare "far"?

Jeg spør i ren nysgjerrighet, for det virker veldig unødvendig å påpeke.

"Barnefar betaler ikke bidrag til datteren vår"

"Barnefar oppfører seg teit"

Hva skjedde med "far"? 

Har ungen steforeldre, så blir det selvsagt stefar/bonuspappa, men en far er da bare en far? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GiftMann38
Just now, altflyter said:

Som overskriften sier. Jeg bare sliter med å forstå konseptet helt. Hvorfor skriver folk BF eller barnefar istedenfor å bare skrive "far"? Ungen har far og mor, evt to mødre og to fedre, men de er likefult bare "far" eller "mor". Hvorfor slenger man på "barne" og ikke bare "far"?

Jeg spør i ren nysgjerrighet, for det virker veldig unødvendig å påpeke.

"Barnefar betaler ikke bidrag til datteren vår"

"Barnefar oppfører seg teit"

Hva skjedde med "far"? 

Har ungen steforeldre, så blir det selvsagt stefar/bonuspappa, men en far er da bare en far? 

Mange her inne som ikke bor sammen med faren til sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GiftMann38 skrev:

Mange her inne som ikke bor sammen med faren til sine barn.

For ikke å nevne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar aldri begrepet far. Kan seie far til jenta eller barnefaren. Pappaen til jenta betaler ikkje barnebidrag er lenger enn barnefaren betaler ikkje barnebidrag. 

Pappa betaler ikkje barnebidrag...? Pappaen min skal ikkje betale meg noko som helst. 

Dessutan er ikkje barnefaren i min situasjon verdig tittelen pappa, men han er biologisk far likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Barnefar er et norsk ord som brukes dersom barnet er født utenfor ekteskap. Jeg antar at på mer moderne norsk i dagens samfunn bruker man ordet dersom moren og faren rett og slett ikke er i et fast forhold. All annen bruk av ordet er misforstått og feilaktig. Type "nå tror jeg at jeg sier noe veldig teknisk korrekt, men egentlig aner jeg ikke hva jeg sier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Mange her inne som ikke bor sammen med faren til sine barn.

Og? Han er jo fortsatt far til ungen. Han er ikke mindre far bare fordi han ikke bor med mor, så skjønner ikke hva det har med saken å gjøre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, altflyter skrev:

Og? Han er jo fortsatt far til ungen. Han er ikke mindre far bare fordi han ikke bor med mor, så skjønner ikke hva det har med saken å gjøre

Det er stortsett i den settingen uttrykket nyttast, dersom du ikkje har merka det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:

Barnefar er et norsk ord som brukes dersom barnet er født utenfor ekteskap. Jeg antar at på mer moderne norsk i dagens samfunn bruker man ordet dersom moren og faren rett og slett ikke er i et fast forhold. All annen bruk av ordet er misforstått og feilaktig. Type "nå tror jeg at jeg sier noe veldig teknisk korrekt, men egentlig aner jeg ikke hva jeg sier".

Da lærte jeg noe nytt! Takk. Har du link til dette noe sted? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sokkar skrev:

Det er stortsett i den settingen uttrykket nyttast, dersom du ikkje har merka det..?

Har sett det bli brukt mange ganger også når mor og far fortsatt er sammen... Syntes bare det er merkelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 minutter siden, altflyter said:

Da lærte jeg noe nytt! Takk. Har du link til dette noe sted? :)

Samme sted som der du finner betydningen av alle andre helt vanlige norske ord. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som man bruker barnefar når man ønsker å gjøre et poeng av at dette er faren til ungen, men vi har ikke lengre en relasjon utover dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Overrasket skrev:

Barnefar er et norsk ord som brukes dersom barnet er født utenfor ekteskap. Jeg antar at på mer moderne norsk i dagens samfunn bruker man ordet dersom moren og faren rett og slett ikke er i et fast forhold. All annen bruk av ordet er misforstått og feilaktig. Type "nå tror jeg at jeg sier noe veldig teknisk korrekt, men egentlig aner jeg ikke hva jeg sier".

Fant en selv! Ser du har rett! Takk for info!

 

https://www.naob.no/ordbok/barnefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, altflyter skrev:

Har sett det bli brukt mange ganger også når mor og far fortsatt er sammen... Syntes bare det er merkelig

Eg trur konsekvent at det er brudd mellom foreldra, dersom nokon nyttar barnefar i teksten 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Overrasket skrev:

Samme sted som der du finner betydningen av alle andre helt vanlige norske ord. :laugh:

Fant det ikke i leksikonet, men fant det på naob :) Men det står at det er fra gammelt av da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Og? Han er jo fortsatt far til ungen. Han er ikke mindre far bare fordi han ikke bor med mor, så skjønner ikke hva det har med saken å gjøre

Kan det ha noe å gjøre med at "far" insinuerer et boskap med? Eller at det i det minste kommer litt tydeligere frem at man ikke bor sammen når man sier "barnefar" fordi akkurat det ordet skaper en større distanse til den det gjelder? Jeg skjønner hva du mener. Men det er ikke så dumt, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid koblet barnefar som biologisk far. Det er enklere å skrive barnefar enn biologisk far. Dessuten er det veldig avklarende og man slipper å lure på detaljer rundt dette.

Anonymkode: b7330...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, altflyter skrev:

Som overskriften sier. Jeg bare sliter med å forstå konseptet helt. Hvorfor skriver folk BF eller barnefar istedenfor å bare skrive "far"? Ungen har far og mor, evt to mødre og to fedre, men de er likefult bare "far" eller "mor". Hvorfor slenger man på "barne" og ikke bare "far"?

Jeg spør i ren nysgjerrighet, for det virker veldig unødvendig å påpeke.

"Barnefar betaler ikke bidrag til datteren vår"

"Barnefar oppfører seg teit"

Hva skjedde med "far"? 

Har ungen steforeldre, så blir det selvsagt stefar/bonuspappa, men en far er da bare en far? 

For å skille mellom BF og FF?

Fra spøk til alvor. Jeg er enig, Skriv helst far eller pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
6 minutter siden, altflyter said:

Fant det ikke i leksikonet, men fant det på naob :) Men det står at det er fra gammelt av da

Den egentlige betydningen er gammeldags fordi det er gammeldags å tenke over om barn er født i eller utenfor ekteskap. Men dersom vi ser på ordet med samtidens øyne så har det fortsatt en funksjon i dag, i betydningen mor og far er ikke i et forhold og var kanskje ikke i et forhold i hele barnets levetid osv. Jeg synes ordet fortsatt er nyttig og relevant, men det blir fort kunstig når noen bruker det feil.

For meg er feilbruk av "barnefar" litt i samme kategori som at alle skriver "baby" hele tiden. "Baby skal sove", "baby spiser ikke, hva gjør jeg", "baby liker bare å høre på Tina Turner – barnefar blir gal" osv. Vi har faktisk bestemt form på norsk som vi som regel velger å bruke mer aktivt. Man høres ikke mer korrekt ut bare fordi man bruker ubestemt form entall, når det vitterlig er meget bestemt hvem man snakker om.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, oeas skrev:

Kan det ha noe å gjøre med at "far" insinuerer et boskap med? Eller at det i det minste kommer litt tydeligere frem at man ikke bor sammen når man sier "barnefar" fordi akkurat det ordet skaper en større distanse til den det gjelder? Jeg skjønner hva du mener. Men det er ikke så dumt, egentlig.

Det er forsåvidt er godt poeng, men det er utallige tråder hvor folk skriver barnefar selv om de bor sammen... Der skurrer det fortsatt for meg.

Fire tilfeldige eksempler... 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1155788-barnefar-snakker-ikke-med-babyen/

https://forum.kvinneguiden.no/topic/997775-hvordan-avsløre-graviditet-for-barnefar/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...