Gå til innhold

Hva skal jeg bli...


wondergirl

Anbefalte innlegg

Synes det er så vanskelig å bestemme seg for hvilken utdannelse jeg skal velge! Har rota noen år på Blindern uten å bli noe klokere, så nå er jeg i fast jobb. Men jeg har jo ikke lyst til å bli her resten av livet...

Er det noen som har noen tips? Hvordan fant dere ut hva dere skulle bli "når dere ble store"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg!

Det meste går på interesser. Har du noe du interesserer deg spesielt for ? En hobby el. som du kunne tenke deg å jobbe mer med ?

Jeg hadde (og har enda...) store problemer med å finne ut av min livsvei mht utdanning og jobb. Er utdannet helsesekretær fra videregående, tatt allmenn påbygning året etterpå (i tilfelle...) jobbet halvannet år som helsesekretær + har jobba i matbutikk før det. Skal nå ta ingeniørutdanning. Har dilla på kjemi o.l.

Har egentlig surra mellom hudpleier, frisør, helsesekretær, sykepleier, radiograf, brannkonstabel, flyvertinne osv. Men vanskelig å vite av og til. Har mange interesser, så må bare prøve et eller annet. Tar ikke sikte på flyvertinne ennå da jeg er "litt for ung" + bor med typen min, hadde savnet ham veldig. Hadde jeg vært single, hadde det kanskje vært annerledes ? Har lyst til å søke som brannkonstabel-vikar til neste sommer, men kommer VELDIG an på formen...hehe! :hoho:

Hva har du studert på Blindern ? Hva jobber du med nå ?

Hilsen Kattepus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Det er bedre å begynne på et professjonsstudium enn å gå å ta løse fag og surre på universitetet. Hva med fiskerikandidatstudiet ved Norges fiskerihøgskole, Universitetet i Tromsø? Eller havbruk/fiskehelse? Mange muligheter for dem som er litt fremsynte. Og NEI, du blir ikke fisker...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg "har blitt stor", er jeg ikke sikker på om jeg vil fortsette med den jobben jeg har i dag bestandig, for kanskje jeg vil bli større?

Noen råd jeg har prøvd å følge selv:

- lær deg det du har lyst til å lære, så nå kan jeg litt av hvert, men har

også fordypet meg i noe etterhvert.

- hold øynene åpne for muligheter, og bytt beite når du ser noe nytt du

har lyst til å prøve.

- og tro aldri det er for seint å lære noe nytt- hvis du har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert litt statsvitenskap og russisk. Nå er jeg bokansvarlig i en bokhandel, d.v.s jeg bestiller inn bøker som jeg synes vi skal ha. Det er egentlig en ganske morsom jobb, for det kommer jo stadig noe nytt, men jeg ser ikke for meg at jeg skal være i butikk resten av livet! Lønna er liksom ikke det helt store heller, men siden jeg ikke har noen spesiell utdannelse, kan man jo ikke forvente allverden.

Jeg synes det er morsomt med språk, men er usikker på hva slags yrke man kan ha nytte av dette. Har ikke dårlig tid, men av og til er det frustrerende å suse rundt uten mål og mening.

Fiskeri ---et eller annet er sikkert en fornuftig utdannelse, fremtiden tatt i betraktning (det er igrunn et veldig godt forslag!), men jeg er ikke så glad i realfag. Hver sin lyst, ikke sant? Vanskelig dette! Man burde jo være glad for at man i prinsippet har muligheten til å gjøre akkurat hva man har lyst til, men da lurer man jo bare på hva det skulle være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke bli oversetter eller tolk da ?

Guide / reiseleder ?

Utenriksreporter ?

Flyvertinne ?

Statsvitenskap og russisk er jo toppen å vite litt om da ?

Språkmektige folk er veldig ettertraktet her og der.

Kan godt skjønne at det ikke er lett.....

Håper du finner det ut etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at man bør satse på et profesjonstudium fra starten av, om det er i den retningen man ønsker å gå.. Er utdannet cand.mag nå, og synes det har vært vanskelig å finne jobb. Også vanskelig å få aksept av kollegaer som har en "spesial utdanning". Er jo liksom hverken "fugl eller fisk". Nå skal jeg bli jurist da - forhåpentligvis :roll: -, noe jeg skulle ha satset mere på i starten.

Heldigvis er det aldri for sent da men..

Og vær også gjerne litt fremsynt og tenk litt utradisjonelt!

Mirabella :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med det samme. Har som hobby å drive med kunstneriske ting som å male, tegne og lage ting, og har gått to år på Formgivingsfag på skolen, men hva skulle jeg bli ut av det? Helst vil jeg ha en jobb uten å studere så mye, for jeg har ikke råd eller lyst til å gå mer på skolen. Så nå gjør jeg ikke på noe, når alle vennene mine begynner på sitt siste år på VGS. Så jeg tar meg en enkel jobb i butikk istedetfor, til jeg skal begynne på skolen igjen.

For all del, tenk godt igjennom hva du ønsker å drive med videre. Du sier du er glad i språk, hva med reiselivsutdannelse, eller å studere pedagogikk og bli lærer i et fremmedspråk?! Det er også muligheter for å studere i utlandet hvis du drømmer om det! Eller let etter noen spennende kurs i noe du interesserer deg for!

Jeg tror ikke skolegangen har så altfor mye å si for utdannelsen din. Start for deg selv med noe du liker?! Din egen butikk?? Det er så mange muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Omega 3

Siden du allered er i gang på Blindern synes jeg du skal gå løpet helt ut og ta en mastergrad (hovedfaget legges ned).

Det spiller ikke så stor rolle hvilket fag du tar mastergrad i - har du først høyere grad kan du søke på veldig mange forskjellige typer jobber, både i næringslivet og i det offentlige.

Velg kun etter interesser - bare da kan du klare å være engasjert nok til å gjøre en bra utdannelse.

Husk: du har kun ETT liv. Ikke velg noe bare fordi du tror det har høy status ellert noe slikt. Realiser dine egne drømmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva jeg synes du skal gjøre?

Jeg synes du skal fokusere på drømmene dine ( regner med at du har noen, hvis ikke er det sikkert noen du har glemt..)

Jeg stilte meg nøyaktig de samme spørsmålene som deg, men i tillegg hadde jeg så mange drømmer. Ganske fort la jeg drømmene på hylla fordi jeg umulig kunne finne noe å gjøre som både kunne gi meg penger til å realisere drømmene mine og samtidig gi meg frihet til å faktisk nyte livet. ( Vi lever tross alt bare en gang)

En ny venninne i livet ga meg muligheten til å hoppe av den vanlige jobb-karusellen og nå har jeg startet min egen virksomhet på en fullt lovelig og lønnsom måte i tillegg til at jeg kan være hjemme med sønnen min! :D Grunnen til at jeg sier "lovelig" er at vi nordmenn har en tendens til å tro at alt som ikke er A4 umulig kan være bra eller lovelig. Men det kan det faktisk!!! Akkurat som hun hjalp meg kan jeg nå hjelpe andre til akkurat det samme og for første gang på lenge føler jeg at jeg virkelig kan utrette noe uten at det går på bekostning av familie, meg selv eller andre ting. Tror faktisk aldri jeg har smilt så mye som nå, men nå har jeg da også hentet ned drømmene mine og lar de ikke ligge på hylla lenger!:)

Ta vare på drømmene dine og ha tro på at du kan utrette mye mer enn du kanskje tror selv!

Husk at du bare lever en gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...