Gå til innhold

Leier leilighet.. - fuktskader rundt vasken..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier leilighet. Jeg har desverre treverk rundt hele vasken, og oppvaskbenken.. Alt er av tre. Desverre så er det kommet noen grønne/ sorte flekker rundt vasken. Er det noe som jeg er skyldig i? Flekkene kom raskt og det var noen flekker fra før av. Helt umulig å unngå at det kommer, for det virker som om den gamle kjøkken disken tåler ganske lite med tanke på at det er tre rett rundt vasken. Jeg synes det er pinlig. Hørte før jeg flyttet inn at utleier tenkte å lakke rundt disken fordi de som bodde her før meg klarte å få den litt flekkete. Men det er helt håpløst. Blir kjempelett flekkete... 

Kan man si at det er min skyld? Eller kan det ha med at det er treverk rett rundt vasken å gjøre, og at det er ganske gammelt ? 

Jeg synes det er pinlig at det blir sånn. .. 

Anonymkode: 15f83...a55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis den ikke er lakket kan du pusse lett med sandpapir, tror det vil ta bort flekkene. Men benken bør lakkeres skikkelig. Dette er det huseier som skal gjøre, ikke du. 

Det er ikke din skyld at benken blir flekkete når den ikke er satt i stand av huseier. 

Anonymkode: 3af90...5a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis den ikke er lakket kan du pusse lett med sandpapir, tror det vil ta bort flekkene. Men benken bør lakkeres skikkelig. Dette er det huseier som skal gjøre, ikke du. 

Det er ikke din skyld at benken blir flekkete når den ikke er satt i stand av huseier. 

Jo, hvis leietaker ikke greier å tørke opp vann hun søler på benken slik at benken blir ødelagt så er det faktisk hennes feil og hun blir erstattningsansvarlig.

Anonymkode: 2ba74...157

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier leilighet. Jeg har desverre treverk rundt hele vasken, og oppvaskbenken.. Alt er av tre. Desverre så er det kommet noen grønne/ sorte flekker rundt vasken. Er det noe som jeg er skyldig i? Flekkene kom raskt og det var noen flekker fra før av. Helt umulig å unngå at det kommer, for det virker som om den gamle kjøkken disken tåler ganske lite med tanke på at det er tre rett rundt vasken. Jeg synes det er pinlig. Hørte før jeg flyttet inn at utleier tenkte å lakke rundt disken fordi de som bodde her før meg klarte å få den litt flekkete. Men det er helt håpløst. Blir kjempelett flekkete... 

Kan man si at det er min skyld? Eller kan det ha med at det er treverk rett rundt vasken å gjøre, og at det er ganske gammelt ? 

Blir det ofte vannsøl på treverket når du bruker vann?  Det kan være en ødelagt pakning på en kran. Varsle huseier. Det er ikke din skyld.

Anonymkode: 6e74b...cd1

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skal be huseier se på det. Den er helt håpløs den benken, fordi treverket virker helt matt, og suger til seg den minste ting... og den dekker rundt hele vasken. Den suger til seg alt dritt den bare kan, og kommer det bare litt fuktighet på så suger den til seg vannet nedover i treverket.. og disse merkene kommer. Jeg får prate med husverten om det. Den er ganske gammel og det er kommet litt sprekker i den og itillegg til de grønne og mørke flekkene. Jeg mener at rundt en slik disk så bør den være skikkelig lakkert eller satt opp noe som tåler litt vann siden det er vask der. 

Takker for fornuftig svar og råd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

de grønne og mørke flekkene

Dette er også HELSESKADELIG for deg. Jeg ville flyttet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal be huseier se på det. Den er helt håpløs den benken, fordi treverket virker helt matt, og suger til seg den minste ting... og den dekker rundt hele vasken. Den suger til seg alt dritt den bare kan, og kommer det bare litt fuktighet på så suger den til seg vannet nedover i treverket.. og disse merkene kommer. Jeg får prate med husverten om det. Den er ganske gammel og det er kommet litt sprekker i den og itillegg til de grønne og mørke flekkene. Jeg mener at rundt en slik disk så bør den være skikkelig lakkert eller satt opp noe som tåler litt vann siden det er vask der. 

Takker for fornuftig svar og råd. 

Helt enig, området rundt vasken på et kjøkken må tåle litt vannsøl. Selvfølgelig tørker man opp, men at noen dråper blir liggende av og til er ikke til å unngå. 

Snakk med huseier du :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det ofte vannsøl på treverket når du bruker vann?  Det kan være en ødelagt pakning på en kran. Varsle huseier. Det er ikke din skyld.

Det blir ofte vannsøl på treverket når jeg bruker vann. Og selv om jeg tørker opp så suger treverket det til seg, og fuktigheten blir på en måte liggende dypt ned i treverket. .... 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er også HELSESKADELIG for deg. Jeg ville flyttet.

Det er sikkert derfor noen har bedt meg flytte. Kjenner noen som hadde peiling på leiligheter, og de ba meg flytte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ofte vannsøl på treverket når jeg bruker vann. Og selv om jeg tørker opp så suger treverket det til seg, og fuktigheten blir på en måte liggende dypt ned i treverket. .... 

Jeg forstår. Da er ikke kjøkkenbenken laget for å tåle det som en kjøkkenbenk skal tåle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta gjerne bilder av benken også før du flytter. Du skal kunne si opp leiiligheten og flytte uten å betale leie for vanlig oppsigelsestid, når det er snakk om helseskadelige tilstander (men dette må dokumenteres med bilder m.m.)  i boligen. 

Hvor lang  oppsigelsestid har du? Uansett: Lever oppsigelse snarest.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Da er ikke kjøkkenbenken laget for å tåle det som en kjøkkenbenk skal tåle. 

Det er hva jeg føler den ikke er. Den virker ikke laget for å tåle det som en normal kjøkkenbenk skal tåle. En normal kjøkkenbenk skal tåle at det kommer litt vann på den , men denne suger vannet til seg med en gang.. Den virker ikke lakkert ut heller... Helt matt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er hva jeg føler den ikke er. Den virker ikke laget for å tåle det som en normal kjøkkenbenk skal tåle. En normal kjøkkenbenk skal tåle at det kommer litt vann på den , men denne suger vannet til seg med en gang.. Den virker ikke lakkert ut heller... Helt matt. 

Høres ut som ubehandlet tre ja. Se mitt svar over også.

AnonymBruker
Skrevet

Ta gjerne bilder av benken også før du flytter. Du skal kunne si opp leiiligheten og flytte uten å betale leie for vanlig oppsigelsestid, når det er snakk om helseskadelige tilstander (men dette må dokumenteres med bilder m.m.)  i boligen. 

Hvor lang  oppsigelsestid har du? Uansett: Lever oppsigelse snarest.

Jeg skal gå i gang å se etter ny leilighet. Jeg har en måneds oppsigelsestid på leiligheten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som ubehandlet tre ja. Se mitt svar over også.

Ja, kjøkkendisken virker som om den er helt ubehandlet treverk, derfor så skal det ingenting til før det kommer vannskader på den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gå i gang å se etter ny leilighet. Jeg har en måneds oppsigelsestid på leiligheten. 

Det er bra at du flytter raskt. Undersøk nøye at alt er i orden i andre leilligheter når du er på visninger, før du skriver kontrakt. Kanskje ha med deg noen på visning som kan hjelpe til å se etter skjulte vannskader, dårlige løsninger etc?

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke helseskadelig. Det var en voldsom antagelse. 

Heltrebenkeplater må oljes en gang i året. Om det er leietaker eller utleier som skal stå for dette vedlikeholde kan vel diskuteres.

Det er utrolig mange som ikke tørker opp vannsøl og da blir det flekker. 

Anonymkode: 86316...abc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørte før jeg flyttet inn at utleier tenkte å lakke rundt disken fordi de som bodde her før meg klarte å få den litt flekkete

Var det huseier selv som sa dette til deg, eller andre? Kan du dokumentere at huseier sa dette?
Hadde du besøk tidlig i leieperioden som så benkens tilstand (med flekker og at det er ubehandlet treverk) og som kan dokumentere dette?

Uansett kan ikke du lastes for dette, når benken er av ubehandlet tre.

AnonymBruker
Skrevet

Heltrebenkeplater må oljes en gang i året. Om det er leietaker eller utleier som skal stå for dette vedlikeholde kan vel diskuteres.

Mugg, råte, sopp o.l. i boliger er helseskadelig jo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at denne benkeplaten har brukt å blitt oljet? Huseier tenkte å LAKKE den (se over), og det tyder på at den ikke var behandlet med olje fra før av...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...