Gå til innhold

Schizofreni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, waco said:

Jeg har vel aldri skrevet at man automatisk får psykose av å være våken i seks døgn, si meg, - leser du ofte ting som ikke står der?

Det var jo det du skrev:

12 hours ago, waco said:

Det er vel ingen som har sagt at kokainrus er psykose. Men når du er våken og manisk i seks døgn uten søvn på kokainrus og skriver den samme romanen to ganger, - ja da kalles det psykose.

Jeg presiserte bare at dette ikke er en psykosetilstand (man tenker ikke sammenhengende nok til å skrive en roman når man er psykotisk), og at man ikke kan kalle noe for en psykose bare fordi man har vært våken i seks døgn.  Som sagt, det øker faren for et psyykosegjennombrudd, men det ER ikke en psykose før man har kliniske manifestasjoner av psykose.

Du er dessuten svært upresis. Robert Louis Stevenson skrev sannsynligvis ikke boken i kokainrus. Han hadde tuberkulose, og fikk kokain medisinsk, for å bedre pustefunksjonen hans. Dessuten beskriver ulike kilder forløpet ulikt, og boken var under bearbeidelse i flere uker etter disse seks døgnene.

Anonymkode: 757bb...423

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schizofreni er arvelig, og det er en alvorlig diagnose, men det varierer jo hvor hardt rammet man er.

Har selv en form for psykoselidelse, som hos meg henger sammen med at jeg også har alvorlig epilepsi. Et epilepsianfall kan både utløse psykose og stoppe en begynnende psykose. 

Å ha psykose er ikke noe man kan tenke seg ut av eller stoppe med viljen på noen måte. Det er heller ikke noe man lærer noe av. Å være psykotisk er som å drømme, men så er man våken. Mange kjenner sikkert til den følelsen i drømmer der det stadig kommer inn noe nytt, og da endrer hele drømmen retning, og sånn fortsetter det. Sånn er det å ha psykose også. Man er ekstremt lettpåvirkelig fra ytre inntrykk. Husker jeg leste en avis en gang, og ble overbevist om at alt som stod der handlet om meg. Og utfra en sak i den avisa begynte jeg å innbille meg en masse som var relatert til det. Trodde bl.a. at presidenten i USA skulle komme å besøke meg siden det stod noe om ham osv. Samtaler med andre og ting man leser, ser eller hører bare går rett inn i vrangforestillingene. Man har null evne til å tenke kritisk og reflektere, uansett om man så er et geni til vanlig. Men psykosen kan ofte (i alle fall hos meg) gå i "bølger" slik at man når den ikke er så sterk skjønner at nå er man klin gæren liksom. Men man klarer ikke å komme utav det ved hjelp av viljen. Jeg har måttet få antipsykotika flere ganger for å komme ut av det. Når psykosen er på sitt sterkeste er man helt "borte". Det er ofte vanskelig å huske hva som har skjedd også, og oppfattelsen av tid blir ofte helt borte. 

Jeg har trodd, sagt og gjort så mye rart under psykose (men heldigvis aldri skadet noen) at det er jo til å bli gal av bare det. I tiden etterpå blir man livredd for alle typer "uvanlige" lyder fordi man er redd man er på vei tilbake inn i psykosen... Og må spørre alle rundt seg om de også hørte den lyden... 

Anonymkode: 4931d...eb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Schizofreni er arvelig, og det er en alvorlig diagnose, men det varierer jo hvor hardt rammet man er.

Har selv en form for psykoselidelse, som hos meg henger sammen med at jeg også har alvorlig epilepsi. Et epilepsianfall kan både utløse psykose og stoppe en begynnende psykose. 

Å ha psykose er ikke noe man kan tenke seg ut av eller stoppe med viljen på noen måte. Det er heller ikke noe man lærer noe av. Å være psykotisk er som å drømme, men så er man våken. Mange kjenner sikkert til den følelsen i drømmer der det stadig kommer inn noe nytt, og da endrer hele drømmen retning, og sånn fortsetter det. Sånn er det å ha psykose også. Man er ekstremt lettpåvirkelig fra ytre inntrykk. Husker jeg leste en avis en gang, og ble overbevist om at alt som stod der handlet om meg. Og utfra en sak i den avisa begynte jeg å innbille meg en masse som var relatert til det. Trodde bl.a. at presidenten i USA skulle komme å besøke meg siden det stod noe om ham osv. Samtaler med andre og ting man leser, ser eller hører bare går rett inn i vrangforestillingene. Man har null evne til å tenke kritisk og reflektere, uansett om man så er et geni til vanlig. Men psykosen kan ofte (i alle fall hos meg) gå i "bølger" slik at man når den ikke er så sterk skjønner at nå er man klin gæren liksom. Men man klarer ikke å komme utav det ved hjelp av viljen. Jeg har måttet få antipsykotika flere ganger for å komme ut av det. Når psykosen er på sitt sterkeste er man helt "borte". Det er ofte vanskelig å huske hva som har skjedd også, og oppfattelsen av tid blir ofte helt borte. 

Jeg har trodd, sagt og gjort så mye rart under psykose (men heldigvis aldri skadet noen) at det er jo til å bli gal av bare det. I tiden etterpå blir man livredd for alle typer "uvanlige" lyder fordi man er redd man er på vei tilbake inn i psykosen... Og må spørre alle rundt seg om de også hørte den lyden... 

Anonymkode: 4931d...eb4

Det var en god måte å beskrive det på. Jeg har hatt maniske psykoser. Det føles helt sprøtt at hjernen kan bryte sammen på den måten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/10/2018 at 3:54 PM, aiba said:

så detaljert at de har funnet sykdomsgenet (er sikkert mange tusen gener som spiller inn) er nok ikke forskningen enda

Joda.

Men vi har ikke isolert ett enkeltgen. Det er ca 108 gener som er koblet til schizophreni. Av særlig interesse kan vi nevne allel-variasjoner i COMT, RELN, NOS1AP og GRM, samt mutasjoner i 1q21.1, 15q11.2, 15q13.3, 16p.13.11 og 22q11.2. Det er også viet stor oppmerksomhet til gener som styrer nevrologisk utvikling, som DISC1, NRG1, DTNBP1, KCNH2, AKT1 og RGS4. En del av disse er medfødte, mens andre kan oppstå som spontane mutasjoner. 

Det er sannsynligvis ikke mulig å isolere ett enkelt gen som "schizophrenigenet," da det er mye som tyder på at schizophreni kan ha veldig mange ulike opphav, men vår forståelse øker år for år.

Anonymkode: 757bb...423

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 10.6.2018 den 16.11, waco skrev:

Du tenkte ikke at du kunne ta feil?

Når du tror noen skal drepe deg analyserer du ikke dine egne tanker? Du bare tror at noen skal drepe deg og ferdig med det? Og det eneste du gjør er bare å nekte å spise mat?

Jeg har bestandig vært litt oppgitt over dere som tror på deres egne tanker. Det må vel være slitsomt dette her?

Og hvis du virkelig mente at noen skulle drepe deg med å putte gift i maten din, - hvorfor lot du dem ikke smake på maten først?

Jeg hadde ikke orket å være venn med en sånn person. Tenk om vi sitter på cafe ,- og du plutselig tror at jeg skal drepe deg. Og jeg er ikke en som lar mennesker være paranoide og schizofrene helt uten grunn, jeg hadde spurt, - hvorfor?

 

Paranoia er ikke logisk. Vil tro det blir utløst av en trigger:  at man feks føler seg truet. Som om at du hver dag går på jobben, men føler at du strever med å klare arbeidsmengden. Det kan alle gjøre, og det kalles vel stress. Men for enkelte kan dette bli til at sjefen er ute etter å ta deg. Hans mål i livet er å fange/drepe/forfølge deg eller gi sparken og skrive de styggeste ting i attesten så man ikke får ny jobb og man går personlig konkurs og må bo i en pappeske under ei bru til man sulter ihjel. Og ingen bryr seg. 

Følelsene gir en enorm frykt og ting samsvarer ikke lenger med virkeligheten. Det går ikke å få en paranoid til å forstå at vrangforestillingen ikke stemmer. Men når den har gått over og begge beina er tilbake på jorda, da vet man at man har trodd noe som ikke stemte med virkeligheten. Og føler seg passe dum. 

Men paranoide er oftest ikke grunnløst paranoide. Frykten har vært følt tidligere i livet men gjenntar seg lang tid etter. Logikken kan være litt som med angst. Noe utløser den, og den er et resultat av følelser fra tidligere tid. 

Om man tror at man blir avlyttet feks eller for de som tror at staten spionerer på dem, så finner de en grunn til hvorfor som får det til å stemme. 

Vi andre ville ved avlytting/spionasje tenkt at : hvem hadde vel giddet å høre på våset mitt og lykke til med det, for det får dere ikke noe interessant ut av. 

Anonymkode: 386f1...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schizofreni kan ligge latent, men det trenger ikke utløses. Det kommer an på miljø. Det er hyppigere forekomst av schizofreni i storbyer, kanskje på grunn av økt stress. Det er ofte koblet mot psykose. I motsetning til en med OCD, som kan ha tvangsforestillinger, evner ikke en med schizofreni/psykose å skille mellom virkelighet og fantasi, ofte storhetstanker. Hen lever i sin egen verden og agerer på den. Psykose vises ved tilbaketrekning, ordsalat, spesielt atferdsmønster, etc. Det er også forsket på hvordan schizofreni virker inn på den emosjonelle utviklingen. Ofte er det snakk om massive forsvarsmekanismer som flettes inn i hverandre. Ansiktsuttrykkene kan være flate, men det viser seg at mange schizofrene føler omtrent likt som andre mennesker, men sliter med å uttrykke disse. Flere kan også ha problemer med empati på grunn av emosjonell stagnasjon - ikke alle. Mennesker har fremdeles sine personligheter. De er mer positive til kureringen av schizofreni i dag enn det de har vært. Mange går på psykosemedisiner og får behandling parallelt. Samtaleterapi og reduksjon av stress er viktig for å leve et verdig livsløp uten større tilbakefall. Schizofreni er ofte veldig sensitive for kritikk. Uten samtalebehandling får man ofte tilbakefall og må legges inn.

Anonymkode: 32608...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne ikke datet noen med det. Kanskje noen som har det i nær familie. Min mor har schizofreni, og jeg orker ikke å leve midt i det igjen. Alle årene med psykisk nedbryting og forsømmelse. Det blir uaktuelt. Jeg vet mange kan leve fint med sykdommen, det gjør min mor også i perioder, men selv når hun er "frisk", så er hun ikke helt frisk. 

Anonymkode: 7a202...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2018 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har schizofreni. Verken jeg selv eller andre merker noe til lidelsen i det daglige, men det kan merkes av de som kjenner meg de gangene jeg får tilbakefall. Jeg sover alt for mye eller alt for lite, kommer meg ikke ut av sengen, spiser ikke og sliter generelt med å ta vare på meg selv. Hvordan lidelsen er og hvordan den påvirker de rundt kommer jo helt an på hvordan man er rammet av lidelsen og hvor hardt man er rammet. Dette er veldig individuelt. Hørsel og syns hallusinasjoner samt vrangforestillinger er de vanligste symptomene. Jeg trodde for eksempel at jeg ble forgiftet ved at de puttet gift i maten min og nektet å spise, jeg trodde også at de ansatte på den akuttpsykiatriske avdelingen planla å drepe meg enten ved å skyte meg eller ved å evakuere hele bygningen og sette fyr på alt så jeg brant inne. Schizofreni er ikke arvelig. 

Anonymkode: 0db0b...35b

Jo, det er arvelig

Anonymkode: 42277...64b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ikke schizofren, men det er såpass mye av dette og andre diagnoser i min familie at jeg faktisk har valgt å være barnløs som følge av det. Sånn sett kunne jeg hatt et forhold til en med schizofren hvis det var en høytfungerende en med selvinnsikt, for noe barn er jo uansett ikke aktuelt fra min side. Arvbarheten er også linket mot bipolar. Det skulle vært mye som var fantastisk med personen om jeg hadde skullet innlede et forhold til vedkommende, det må jeg innrømme. 

Anonymkode: 41309...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 10.6.2018 den 14.18):

Jeg har schizofreni. Verken jeg selv eller andre merker noe til lidelsen i det daglige, men det kan merkes av de som kjenner meg de gangene jeg får tilbakefall. Jeg sover alt for mye eller alt for lite, kommer meg ikke ut av sengen, spiser ikke og sliter generelt med å ta vare på meg selv. Hvordan lidelsen er og hvordan den påvirker de rundt kommer jo helt an på hvordan man er rammet av lidelsen og hvor hardt man er rammet. Dette er veldig individuelt. Hørsel og syns hallusinasjoner samt vrangforestillinger er de vanligste symptomene. Jeg trodde for eksempel at jeg ble forgiftet ved at de puttet gift i maten min og nektet å spise, jeg trodde også at de ansatte på den akuttpsykiatriske avdelingen planla å drepe meg enten ved å skyte meg eller ved å evakuere hele bygningen og sette fyr på alt så jeg brant inne. Schizofreni er ikke arvelig. 

Anonymkode: 0db0b...35b

Feil schizofreni er arvelig jeg arvet det etter mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lokmeister2016 skrev (1 time siden):

Feil schizofreni er arvelig jeg arvet det etter mamma

Hvilken alder brøt det ut hos deg? Min mamma var schizofren, jeg har ikke fått det. Til tross for ganske ekstreme belastninger i livet 

Anonymkode: 1863b...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 7.43):

Hvilken alder brøt det ut hos deg? Min mamma var schizofren, jeg har ikke fått det. Til tross for ganske ekstreme belastninger i livet 

Anonymkode: 1863b...09d

Da jeg var 26 hadde vel symptomer som 25 og mest halliser og vrangforestillinger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva het den tv serien på nrk som gikk for noen år siden. Den ga et virkelig godt innblikk i sykdommen. 

Anonymkode: b746a...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har 6-7% sjans å arve det hvis én forelder har sykdommen. Generelt er det rundt 1% av befolkningen som har sykdommen. Så man kan si at det er veldig arvelig, men ikke kjempestor sjans for å arve det.

Det er en omdiskutert diagnose, og kan arte seg veldig forskjellig fra person til person. Noen med diagnosen har hatt én sykdomsperiode i livet og får det aldri igjen, mens flesteparten vil få tilbakefall. Noen vil være syke hele tiden. Antipsykotiske medisiner fungerer godt.

En nyere norsk studie fant at halvparten av unge voksne som fikk diagnosen ble friske eller klarte seg veldig bra noen år senere https://forskning.no/medisinske-metoder-psykiske-lidelser/halvparten-av-unge-blir-friske-av-schizofreni/1201031

Tidligere har man trodd at man ikke kunne bli frisk fra schizofreni, men fet stemmer altså ikke. For mange er det en veldig alvorlig sykdom, og den kan være skummel for den syke og de rundt når personen er dårlig. Men det kan altså gå veldig bra med mange likevel.

Noe av det kjipeste med schizofreni er at det er så mye fordommer og stigmatisering av personer med diagnosen.

Hilsen lykkelig gift med en schizofren mann. 

Anonymkode: 9d959...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...