Gå til innhold

Schizofreni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest The ceiling lamp
2 timer siden, waco skrev:

Kan du komme på noen konkrete eksempler på psykotisk atferd?

Jeg var innlagt sammen med en mann som på det tidspunktet var på vei ut av psykosen. Han innså nå mange av de gale tingene han hadde gjort og var forferdelig lei seg. Bl.a hadde han drept en katt med kniv - for han var sikker på at det var djevelen i forkledning. Det slet han mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke datet en med ubehandlet / ukontrollert schizofreni. Det er en for alvorlig sykdom, og påvirker livet på for mange områder. Blant annet er det helt usannsynlig at vedkommende ville hatt en jobb, og det er viktig for meg. I tillegg ville det vært en for stor belastning.

En som hadde kontroll på sykdommen sin med medisiner og som fungerte i hverdagen og ikke hadde psykotiske symptomer, kunne jeg datet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er schizofreni arvelig eller ikke? Og i hvilken grad?

Anonymkode: 04b84...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er schizofreni arvelig eller ikke? Og i hvilken grad?

Anonymkode: 04b84...16f

For å si det sånn: Det er større sjanse for at barnet til en schizofren selv blir det, enn om vedkommende ikke var det.

Men - det er mange barn av schizofrene som IKKE blir det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, waco skrev:

Jeg skjønner ikke hva mobbing skal være godt for! Forresten kommer bokstavene to og to så jeg tror ikke jeg har psykose.

 

Seriøst svar:

Jeg har møtt MANGE mennesker med psykose (flere enn de fleste tror jeg). Det går dessverre ikke an å si at SÅNN er en person med psykose. Det varierer veldig ut fra hvilken type psykose det er og hvor alvorlig den er og om den gir mer enn tankeforstyrrelser (også hallusinasjoner, etc) eller ikke.

Felles for alle er at man har overbevisninger som ikke kan korrigeres med fakta. Ut fra dette kan det utgå visuelle eller hørbare hallusinasjoner (men det trenger ikke gjøre det).

F.eks kan en med psykotisk depresjon være overbevist om at han er skyld i krigen i Syria, eller at han er verdiløs og fortjener å dø. Han kan høre stemmer som sier at han er en dritt og er verdiløs og burde ta livet sitt. En med manisk psykose kan tro at han er sendt fra Gud for å redde verden. En med paranoid psykose kan tro at PST forfølger han, eller at kona er utro eller at noen stjeler eiendelene hans. Noen tror de har overnaturlige evner og ser ånder. Noen kan ha psykotisk angst (f.eks være overbevist om at flyet han sitter på vil styrte eller at hjertet vil stoppe - her finnes det mange glidende overganger mellom normal angst som kan korrigeres, og psykose). 

Det du merker det best på, er at vedkommende er dønn fastlåst i overbevisninger som beviselig er feil. Noen slike overbevisninger er bisarre (komplett umulig - i motsetning til å bli forfulgt av PST som teoretisk sett er mulig) men de trenger ikke være det.

Endret av isw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, isw skrev:

For å si det sånn: Det er større sjanse for at barnet til en schizofren selv blir det, enn om vedkommende ikke var det.

Men - det er mange barn av schizofrene som IKKE blir det.

Det er dette barnet til en schizofren jeg har møtt, vedkommende er frisk og spørsmålet mitt er hvor stor sjanse er det for at våre barn vil bli schizofren? Forsvinner arveligheten etter en generasjon?

Anonymkode: 04b84...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, isw skrev:

Seriøst svar:

Jeg har møtt MANGE mennesker med psykose (flere enn de fleste tror jeg). Det går dessverre ikke an å si at SÅNN er en person med psykose. Det varierer veldig ut fra hvilken type psykose det er og hvor alvorlig den er og om den gir mer enn tankeforstyrrelser (også hallusinasjoner, etc) eller ikke.

Felles for alle er at man har overbevisninger som ikke kan korrigeres med fakta. Ut fra dette kan det utgå visuelle eller hørbare hallusinasjoner (men det trenger ikke gjøre det).

F.eks kan en med psykotisk depresjon være overbevist om at han er skyld i krigen i Syria, eller at han er verdiløs og fortjener å dø. Han kan høre stemmer som sier at han er en dritt og er verdiløs og burde ta livet sitt. En med manisk psykose kan tro at han er sendt fra Gud for å redde verden. En med paranoid psykose kan tro at PST forfølger han, eller at kona er utro eller at noen stjeler eiendelene hans. Noen tror de har overnaturlige evner og ser ånder. Noen kan ha psykotisk angst (f.eks være overbevist om at flyet han sitter på vil styrte eller at hjertet vil stoppe - her finnes det mange glidende overganger mellom normal angst som kan korrigeres, og psykose). 

Det du merker det best på, er at vedkommende er dønn fastlåst i overbevisninger som beviselig er feil. Noen slike overbevisninger er bisarre (komplett umulig - i motsetning til å bli forfulgt av PST som teoretisk sett er mulig) men de trenger ikke være det.

Hvis noen hadde kommet til meg og sagt at de er ansvarlig for krigen i syria, - hadde jeg sagt, Flott! vi behøver flere i den frie syriske arme!

Noen mennesker bruker en psykose bevisst for å oppnå en spesiell handling eller utføre noe man som regel kun klarer å gjøre under en psykose. For eksempel skotten Robert Louis Stevenson skrev Dr Jekyll og Mr. Hyde på tre dager under kokainrus. Da han viste romanen til kona, - var kona kritisk til noe, og Stevenson etter hva fortellingen sier kastet manuskriptet i peisen og skrev en ny bok på nye tre dager hvor han endret partiene kona mente var dårlige, og resten var likt. Dette her hadde selvsagt ikke vært mulig hvis man ikke hadde vært i en veldig dyp kokainrus. Han hadde visst tuberkulose også, og meget mulig at mye var feberfantasier også.

Å bruke sin egen schizofreni til å skrive en bok virker fantastisk. Dr Jekyll og Mr Hyde fikk jeg lyst til å lese. 

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, waco said:

Hvis noen hadde kommet til meg og sagt at de er ansvarlig for krigen i syria, - hadde jeg sagt, Flott! vi behøver flere i den frie syriske arme!

Noen mennesker bruker en psykose bevisst for å oppnå en spesiell handling eller utføre noe man som regel kun klarer å gjøre under en psykose. For eksempel skotten Robert Louis Stevenson skrev Dr Jekyll og Mr. Hyde på tre dager under kokainrus. Da han viste romanen til kona, - var kona kritisk til noe, og Stevenson etter hva fortellingen sier kastet manuskriptet i peisen og skrev en ny bok på nye tre dager hvor han endret partiene kona mente var dårlige, og resten var likt. Dette her hadde selvsagt ikke vært mulig hvis man ikke hadde vært i en veldig dyp kokainrus. Han hadde visst tuberkulose også, og meget mulig at mye var feberfantasier også.

Å bruke sin egen schizofreni til å skrive en bok virker fantastisk. Dr Jekyll og Mr Hyde fikk jeg lyst til å lese. 

Psykose er ikke en tilstand man kan bevisst hensette seg i, og når man er i en psykose, har man ikke kontakt med virkeligheten, og kan følgelig ikke utnytte tilstanden til noe som helst.

Kokainrus er ikke det samme som psykose.

Det er flaut å se hvor lite du forstår av dette, og du kan utøve stor skade ved å spre slik feilinformasjon.

Anonymkode: 757bb...423

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kokainrus er ikke det samme som psykose.

Anonymkode: 757bb...423

Nå skal det sies at mange blir psykotiske av kokainrus, dels pga kokainets dopaminerge effekt.

Men jeg er enig i at det ikke er det samme, men det ene kan føre til det andre (det gjelder for øvrig også andre rusmidler enn kokain). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2018 den 15.51, Jegskulleønskeat skrev:

Kan jeg finne ut om jeg har sykdomsgenet? Er det noe mulighet for å måle det? Mi biologiske mor er jeg 100 % sikker på at er paranoid schizofren. Har ikke kontakt med henne, men jeg vet jeg har arvet en viss sårbarhet. Jeg er også traumatisert og går i behandling for kompleks PTSD. Jeg er nok i faresonen for å utvikle schizofreni, men om jeg kan finne ut om jeg har det genet hadde jeg blitt glad.

hvor gammel er du? jeg har jobbet med schizofrene og har endel kunnskap om det. Hasj og andre rusmidler kan utløse genene, men du kan fint være bærer hele livet uten at genene utløses. Har du tippet 30år er du vanligvis over faresonen. Men som sagt, hold deg langt unna rusmidler. 

Anonymkode: 8b3fd...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, isw said:

Nå skal det sies at mange blir psykotiske av kokainrus, dels pga kokainets dopaminerge effekt.

Men jeg er enig i at det ikke er det samme, men det ene kan føre til det andre (det gjelder for øvrig også andre rusmidler enn kokain). 

Ja, man kan kramper av feber også, men det betyr ikke at disse alltid opptrer sammen. Det er dessuten svært vanskelig å differensiere rusutløste psykoser fra primære psykoser.

Kokain gir i itgnangspunktet ikke psykose, men det KAN gjøre det. 

Anonymkode: 757bb...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor gammel er du? jeg har jobbet med schizofrene og har endel kunnskap om det. Hasj og andre rusmidler kan utløse genene, men du kan fint være bærer hele livet uten at genene utløses. Har du tippet 30år er du vanligvis over faresonen. Men som sagt, hold deg langt unna rusmidler. 

Anonymkode: 8b3fd...e88

Jeg er 20 år. Nei, har aldri prøvd narkotika, og har nesten ikke vært borti alkohol. Har hørt at rus kan trigge psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2018 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Har en i familien med paranoid schizofreni samt add. Jeg har etter mange år kutta han ut! 

Han er voldelig, ruser seg av og på, tatt overdose 3 ganger og truer de rundt seg litt vel ofte. Han har noen venner - litt samme sort og ikke noe fast følge.

Han kan feks ikke bo i borettslag eller nært på andre folk for han er sikker på at de hører han hele tiden. Så da endte det med at han såvidt beveget seg ut av sengen for han følte at naboene fulgte med på alt han gjorde. Han har så mye egne versjoner av hvordan ting har foregått og det er aldri hans skyld i noe. Foreldrene hans unnskylder han og han slipper unna med alt, mye fordi de er redd han. 

Han har truet meg og fortalt om meg til hele familien om noe han mente jeg hadde gjort som ikke stemmer. Veldig paranoid og hvis noen kommenterer noe og ler mens han er der så ler de sikkert av han. Hvis noen kikker på han mens han er på butikken så tør han ikke kjøpe noe, så det endte med at han ble skikkelig tynn. Han har stjålet fra venner og venners familie, knust ruter, fyllekjørt, kjørt rusa, kræsjet biler som ikke er sine, slått ned familienedlemmer. Ja det er veldig mye. Og når han får for seg noe så er det sikkert sånn, uansett hva andre sier så hjelper det ikke.

Han har veldig høye tanker om seg selv. F.eks en periode skulle han få jobb, begynne med lav prosent og etter hvert øke for da skulle han kjøpe akkurat det huset. Han er dårlig fysisk og ikke hatt fast jobb før, men han hadde planene klare. Sjokk når han etter 6 mnd i 20 prosent stilling ble sykemeldt. Hadde han bare prøvd uten så innmari høye krav så kunne det fungert kjempe bra.

Anonymkode: e0287...f99

det er vel ikke tilfeldigvis amfetamin han ruser seg på? gir ofte psykoser. 

Anonymkode: 8b3fd...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg er 20 år. Nei, har aldri prøvd narkotika, og har nesten ikke vært borti alkohol. Har hørt at rus kan trigge psykose.

men om det kun er moren din som er schizofren, og ikke faren din, tror jeg du kan ta det helt med ro :hjerte:. Du har en høyere sjanse for å ha genene, men det trenger slett ikke være tilfellet. Godt mulig at du kan ta en gentest, men det koster sikkert endel. Ifølge forskning har du 7% sjanse, og det er ikke mye! Husk at det er et fåtall av befolkningen som utvikler schizofreni. Fellesnevneren jeg så da jeg jobbet på psykiatrisk var at alle ungdommene som hadde utviklet schizofreni hadde ruset seg. Dvs at de hadde trigget genene med rus. Men igjen, sykdommen ville antagelig likevel ha blitt utløst iløpet av 20-30års alder uansett. Rusen fremskyndet bare sykdommen med noen år. Jeg hadde likevel vært forsiktig med rus, det er ikke vits i å spille russisk rulett. 

"Forskerne begynte med å undersøke risikoen for at barna fikk schizofreni. Hadde ingen av foreldrene sykdommen, var risikoen under 1 prosent. Var den ene forelderen syk, steg risikoen til 7 prosent, men var begge foreldre schizofrene, eksploderte den til 27 prosent.

Så undersøkte de risikoen for at barna fikk en hvilken som helst psykiatrisk lidelse, for eksempel en depresjon eller en bipolar lidelse (tidligere manisk depressiv sykdom). Nå steg tallet til 67,5 prosent."

Anonymkode: 8b3fd...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2018 den 19.18, waco skrev:

Snakket hun bare tøys? Ingenting vettugt? Visste ting om livet? Alt handlet bare om uvennskaper og konflikt i relasjoner? 

Jeg kan forestille meg at ei jente som hele tiden tror at noen er etter henne blir slitsomme. For det første tror de at alt her i verden handler om dem - for det andre tenker de at andre mennesker er interessert i å høre svadaet deres. For det tredje gjør mange i psykose mange skadelige ting, som for eksempel stjele. Hvorfor skal man absolutt stjele når man har psykose, hvorfor kan man ikke heller gi bort ting hvis man først skal være sjuk?

Å ha psykose og plage omgivelsene sine burde vært straffbart. Bruk heller psykosen til å gjøre noe fornuftig som å sette opp en forestilling for vennene sine eller skrive en blogg.

hvorfor er du så ute etter å provosere? Skjønner at du forsøker å være morsom, men dette er en lidelse som mange virkelig sliter med. Schizofrene er ikke EN gruppe, de er individer som oss andre. Da jeg jobbet på psykiatrisk hadde jeg mange interessante samtaler med medisinerte schizofrene. Noen var fremdeles delvis i psykose, mens andre var på vei ut. Enkelte samtaler ga null mening, og det føltes som jeg var i den tredje dimensjon. Andre samtaler gav meg mye, abstrakte samtaler om livet og filteret mange av oss lever bak. Det som slo meg var at majoriteten av pasientene var ekstremt intelligente, mange er også veldig kreative. Jeg mistenker at det er en viss sammenheng mellom høy intelligens, kreativitet og schizofreni. 

Har aldri hatt en psykose selv, bortsett fra hørselshallusinasjoner i høy feber en gang. Stemmene hørtes fullstendig virkelige ut, og jeg kan forestille meg at det er lett å bli overbevist om stemmene høres virkelige ut. Og det gjør de jo i psykose. Tenker psykose kanskje kan sammenlignes litt med å være i en slags drømmetilstand- forestill deg tankene og følelsene dine når du drømmer- du er jo helt overbevist om at det som skjer rundt deg virkelig skjer. Hjernen din mangler filteret som sier at dette er helt ulogisk, det går jo ikke an å surfe på en sky? men i drømme gjør det det.. Skjelettene som kommer etter deg i søvne er virkelig på vei til å ta deg, og du våkner opp svett og med hjertet i halsen. Fordi du i drømmen var helt overbevist. Jeg kan tenke meg at hjernen går inn i en lignende tilstand ved psykose. Men det er bare min teori. Sikkert flere her som kan forklare hvordan de tenker under psykose. Jeg leste en gang om en som brukte hunden sin som "barometer"- hver gang han hadde hørselshallusinasjoner så han bort på hunden. Om hunden ikke reagerte på lydene visste han at lydene kun var i hans eget hode. Uten hunden kunne han derimot ikke vite om lydene var ekte. Forskere har faktisk funnet ut at hørselshallusinasjoner fanges opp av øret, slik at lydene høres likt ut som virkelige lyder. Om du er med. Ikke så god på å forklare:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykose er ikke en tilstand man kan bevisst hensette seg i, og når man er i en psykose, har man ikke kontakt med virkeligheten, og kan følgelig ikke utnytte tilstanden til noe som helst.

Kokainrus er ikke det samme som psykose.

Det er flaut å se hvor lite du forstår av dette, og du kan utøve stor skade ved å spre slik feilinformasjon.

Anonymkode: 757bb...423

Det er vel ingen som har sagt at kokainrus er psykose. Men når du er våken og manisk i seks døgn uten søvn på kokainrus og skriver den samme romanen to ganger, - ja da kalles det psykose.

Visste du at du kan få psykose av kaffe?

https://www.tv2.no/a/3511636/

At man ikke kan utnytte en psykosetilstand til noe som helst nyttig er også noe jeg forundrer meg litt over. Mener du at hvis du hadde hatt psykose så hadde ikke du lært noen ting om deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, waco said:

Det er vel ingen som har sagt at kokainrus er psykose. Men når du er våken og manisk i seks døgn uten søvn på kokainrus og skriver den samme romanen to ganger, - ja da kalles det psykose.

Visste du at du kan få psykose av kaffe?

https://www.tv2.no/a/3511636/

At man ikke kan utnytte en psykosetilstand til noe som helst nyttig er også noe jeg forundrer meg litt over. Mener du at hvis du hadde hatt psykose så hadde ikke du lært noen ting om deg selv?

Dette er bare tull, Waco. Jeg tror ikke det nytter å tilføre deg noe. Du VIL jo ikke lære noe, men bare tulle og komme med usaklige kommentarer.

Nei, det er ikke automatisk en psykose om man har vært våken i seks døgn, med eller uten rus. Det øker risikoen, men dette i seg selv er ikke noen psykosetilstand.

Artikkelen du linker til sier ikke at kaffe gir psykose. Den sier at for personer med høyt stressnivå kan store mengder kaffe øke stresset til det punkt at man kan oppleve hallusinatoriske symptomer. Jeg har ikke sett selve studien, men konklusjonene du trekker er helt ville, og ikke i kontakt med virkeligheten.

Psykose er en sykelig sinnstilstand som ikke gir deg noen læringseffekt. Det kan være vanskelig å huske annet enn brokker og fragmenter av hva man opplevde i tilstanden, og den bringer ikke med seg noe annet enn kraftig angst og manglende kontroll over egen tilværelse og handlinger. Du kan ikke utnytte det til noe som helst. Det er like dumt som å si at du kan utnytte en komatøs tilstand til noe du ønsker deg.

Kan du ikke i det minste PRØVE å sette deg inn i hva du snakker om.

Anonymkode: 757bb...423

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull, Waco. Jeg tror ikke det nytter å tilføre deg noe. Du VIL jo ikke lære noe, men bare tulle og komme med usaklige kommentarer.

Nei, det er ikke automatisk en psykose om man har vært våken i seks døgn, med eller uten rus. Det øker risikoen, men dette i seg selv er ikke noen psykosetilstand.

Artikkelen du linker til sier ikke at kaffe gir psykose. Den sier at for personer med høyt stressnivå kan store mengder kaffe øke stresset til det punkt at man kan oppleve hallusinatoriske symptomer. Jeg har ikke sett selve studien, men konklusjonene du trekker er helt ville, og ikke i kontakt med virkeligheten.

Psykose er en sykelig sinnstilstand som ikke gir deg noen læringseffekt. Det kan være vanskelig å huske annet enn brokker og fragmenter av hva man opplevde i tilstanden, og den bringer ikke med seg noe annet enn kraftig angst og manglende kontroll over egen tilværelse og handlinger. Du kan ikke utnytte det til noe som helst. Det er like dumt som å si at du kan utnytte en komatøs tilstand til noe du ønsker deg.

Kan du ikke i det minste PRØVE å sette deg inn i hva du snakker om.

Anonymkode: 757bb...423

Nemlig!

Sånn! Ferdig snakka @waco

Anonymkode: b9054...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Kan du ikke i det minste PRØVE å sette deg inn i hva du snakker om.

Anonymkode: 757bb...423

Selvfølgelig hadde du lært mye om deg selv dersom du hadde opplevet en psykose. Behøver jeg virkelig å forklare dette her altså?

Du hadde for eksempel lært deg hva som igangsetter psykose hos deg.

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke automatisk en psykose om man har vært våken i seks døgn, med eller uten rus.

Anonymkode: 757bb...423

Jeg har vel aldri skrevet at man automatisk får psykose av å være våken i seks døgn, si meg, - leser du ofte ting som ikke står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...