Gå til innhold

Savner du kjøtt?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

jeg kan ikke leve uten kjøtt, jeg spiser leks tre ganger i uken. uten leks og kylling leve er skjedelig.. spise dere salat,brød og brøkli i helle livet ? lol shake my head 

Endret av panda01
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg savner et par retter som inneholder kjøtt, men det er et fåtall og jeg er ikke i tvil om at det er verdt å avstå.

At veggiser, i hvert fall de siste generasjonene, lager mye fuzz rundt mat er bare tull. Jeg tror at grunnen til at folk opplever det slik er fordi 1 av 10 veggiser faktisk er kjipe og dømmende folk, og da er det lett å forvente den reaksjonen når man møter andre veggiser. Jeg har f.eks opplevd å få huden full i middagsselskap, uten å ha startet samtalen, uten å ha svart annet enn akkurat det de spør om, uten å ha sagt et eneste negativt ord om de som spiser kjøtt, bare fordi de hadde møtt en annen som også var veggis og som faktisk var et rasshøl.

De som hardnakka står fast på at de ikke vil invitere folk som er veggiser fordi de ikke gidder å lage to middager, de må ta seg en bolle. Eller en gulrot, nepe eller potet. De vil etterhvert få færre og færre å invitere på middag. Flere og flere velger å spise mindre eller null kjøtt, restauranter og matbutikker opplever større forespørsel etter kjøttfrie alternativer og folk begynner sakte, men sikkert å forstå at man MÅ ikke spise kjøtt hver jævla dag for å overleve.

Jeg vurderer en sjelden gang å begynne å spise kjøtt igjen. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi folk som maser om at jeg må spise slik og slik er pesten sjæl.

Og en ting jeg alltid lurer på: hvorfor skal veggiser kritiseres for å velge å spise det de spiser, men samtidig få kjeft når de snakker om det? Er det ikke nettopp det kjøttspisere gjør ved å kritisere veggiser...? Dobbeltmoral lenge leve?

Beklager langt svar, jeg ble bare litt overopphetet 😅

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, panda01 skrev:

jeg kan ikke leve uten kjøtt, jeg spiser leks tre ganger i uken. uten leks og kylling leve er skjedelig.. spide dere salad og brød og brøkli i helle livet  ?  shake my head 

Hihihi, morsomt. Jeg kjøper veggis burgere som jeg syns er så godt å skjære opp i biter og ha i en solid salat. Jeg liker godt hummus, forskjellige oster, bønner, kikerter, linser, brød osv. I dag laget jeg en chilli gryte, bare vegetar versjon. Den var sinnsyk god. Sulten etter kjøtt er overraskende lav. Brokkoli har jeg faktisk ikke spist på lang tid. Men man må bare bruke sine ferdigheter på kjøkkenet og sette sammen masse godt, bare uten kjøtt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Eun skrev:

Ja, jeg savner et par retter som inneholder kjøtt, men det er et fåtall og jeg er ikke i tvil om at det er verdt å avstå.

At veggiser, i hvert fall de siste generasjonene, lager mye fuzz rundt mat er bare tull. Jeg tror at grunnen til at folk opplever det slik er fordi 1 av 10 veggiser faktisk er kjipe og dømmende folk, og da er det lett å forvente den reaksjonen når man møter andre veggiser. Jeg har f.eks opplevd å få huden full i middagsselskap, uten å ha startet samtalen, uten å ha svart annet enn akkurat det de spør om, uten å ha sagt et eneste negativt ord om de som spiser kjøtt, bare fordi de hadde møtt en annen som også var veggis og som faktisk var et rasshøl.

De som hardnakka står fast på at de ikke vil invitere folk som er veggiser fordi de ikke gidder å lage to middager, de må ta seg en bolle. Eller en gulrot, nepe eller potet. De vil etterhvert få færre og færre å invitere på middag. Flere og flere velger å spise mindre eller null kjøtt, restauranter og matbutikker opplever større forespørsel etter kjøttfrie alternativer og folk begynner sakte, men sikkert å forstå at man MÅ ikke spise kjøtt hver jævla dag for å overleve.

Jeg vurderer en sjelden gang å begynne å spise kjøtt igjen. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi folk som maser om at jeg må spise slik og slik er pesten sjæl.

Og en ting jeg alltid lurer på: hvorfor skal veggiser kritiseres for å velge å spise det de spiser, men samtidig få kjeft når de snakker om det? Er det ikke nettopp det kjøttspisere gjør ved å kritisere veggiser...? Dobbeltmoral lenge leve?

Beklager langt svar, jeg ble bare litt overopphetet 😅

Jeg heier på deg!!! Ikke gi deg hen til "bedrevitende" mennesker. Du står for, spiser og tror det DU gjør. Ingen andre har noe med det å gjøre. Fy faen så fordomsfullt. :(

Endret av Sitronterte
Skrivefeil
  • Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Eg savner laks, er veganer :) 

Skrevet
27 minutter siden, Sitronterte skrev:

Jeg heier på deg!!! Ikke gi deg hen til "bedrevitende" mennesker. Du står for, spiser og tror det DU gjør. Ingen andre har noe med det å gjøre. Fy faen så fordomsfullt. :(

Takk! 😁 Heldigvis har folk blitt ganske vant til det nå, men i blant så føler jeg på "kjærligheten", for å si det sånn 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, panda01 skrev:

jeg kan ikke leve uten kjøtt, jeg spiser leks tre ganger i uken. uten leks og kylling leve er skjedelig.. spise dere salat,brød og brøkli i helle livet ? lol shake my head 

😂

Anonymkode: 6628a...5af

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, panda01 said:

Bønner og linser er faktisk mye mer spist i veldig mange andre land, men mange nordmenn har aldri smakt linser eller kikerter en gang. Bønner og linser har positiv effekt på helsen. Jeg var over 20 føeste gangen jeg smakte de, og det var etter jeg ble sammen med en veganer (som fikk meg til å reflektere over hva jeg faktisk spiser, og at det er dyr som måtte lide og dø for min luksuslivsstil)

De som spiser planter spiser som regel mer frø, nøtter, grønnsaker og frukt enn de som spiser kjøtt. Peanøttsmør og banan er jæv. godt

Pluss at man kan lage knekkebrød, brød, boller, is og kaker om man vil det. 

Så har du også mat som ris, quinoa,havre, bulgur, couscous

Og man kan evt drikke plantemelk, fruktjuice om man vil det

For de som liker ferdigprodukter finnes det vegansk fløte, krem, yoghurt, is, burger, falafel, samt at diverse produkter er naturlig fri for dyreprodukter

Det finnes så mye god mat man kan lage og kjøpe selv om man spiser plantebasert

Anonymkode: e8e91...837

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes så mye god mat man kan lage og kjøpe selv om man spiser plantebasert

Men det finnes enda mer man kan lage og kjøpe med kjøtt😍

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 17.42, panda01 skrev:

Nei, jeg spiser blokkoli og bromkål. Ikke skjedelig! 

Anonymkode: 30bcf...aa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

dead animals.jpg

Anonymkode: ddd95...ddc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
På 7.6.2018 den 23.54, FantasDick skrev:

Jo, han kan selvsagt, men vi ønsker å ha felles middag som alle kan spise - de tre barna våre også. Og jeg er den som trives best på kjøkkenet. :)

Håper Norge innfører samme lov som Italia om at det ikke er lov å kjøre vegetar/vegansk kosthold for barn.

Anonymkode: f5876...12d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper Norge innfører samme lov som Italia om at det ikke er lov å kjøre vegetar/vegansk kosthold for barn.

Hvorfor ikke vegetarisk? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke vegetarisk? 

Barn bør få alt for fordøyelsens og helsens skyld, så kan de velde selv senere. Om man velger bort noe for andre kan det slå tilbake.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn bør få alt for fordøyelsens og helsens skyld, så kan de velde selv senere. Om man velger bort noe for andre kan det slå tilbake.

Nå er det animalske produkter som fører til livsstilssykommer, så om man velger det INN for andre kan det slå tilbake.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det animalske produkter som fører til livsstilssykommer, så om man velger det INN for andre kan det slå tilbake.

Det er ikke tilstrekkelig forskning på det nei, ei heller mangelen på det. Ingen vet. Men vi vet at vi har levd ok til nå.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri savnet kjøtt hvis jeg ikke har spist kjøtt en periode. Fisk, ost og egg er mer ting jeg ville savnet om jeg kuttet det. Men jeg velger å spise noe kjøtt fordi jeg har fått for lav B12 og jern uten kjøtt og ser det som langt mer fornuftig å tilføre det via normal kost enn tilskudd. 

Anonymkode: 34a68...033

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri savnet kjøtt hvis jeg ikke har spist kjøtt en periode. Fisk, ost og egg er mer ting jeg ville savnet om jeg kuttet det. Men jeg velger å spise noe kjøtt fordi jeg har fått for lav B12 og jern uten kjøtt og ser det som langt mer fornuftig å tilføre det via normal kost enn tilskudd. 

Anonymkode: 34a68...033

Heie dobbeltmoralen. Dere gjør en kjempejobb!!

• Liker 1
Skrevet

Har ikke spist kjøtt på litt over to år og må innrømme at jeg savner enkelte ting. Spesielt spekemat, reker og grillpølser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...