AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #21 Skrevet 7. juni 2018 Når dere veggiser får servert mat hos andre i selskap, spiser dere av og til kjøtt for å unngå å lage fuss rundt det? F.eks. hvis det er en gryte der det ikke er mulig å velge bort kjøttet. Og hva hvis det er mat hvor kjøttet kan fjernes? F.eks. en pizza med kjøttbiter. Tar dere bort kjøttet? Anonymkode: fe3cd...475
FantasDick Skrevet 7. juni 2018 #22 Skrevet 7. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når dere veggiser får servert mat hos andre i selskap, spiser dere av og til kjøtt for å unngå å lage fuss rundt det? F.eks. hvis det er en gryte der det ikke er mulig å velge bort kjøttet. Og hva hvis det er mat hvor kjøttet kan fjernes? F.eks. en pizza med kjøttbiter. Tar dere bort kjøttet? Anonymkode: fe3cd...475 Jeg er veganer og ikke vegetarianer, men jeg har alltid med egen mat. Om jeg mot formodning skulle havne oppi situasjonen likevel så lar jeg bare være å spise. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #23 Skrevet 7. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Når dere veggiser får servert mat hos andre i selskap, spiser dere av og til kjøtt for å unngå å lage fuss rundt det? F.eks. hvis det er en gryte der det ikke er mulig å velge bort kjøttet. Og hva hvis det er mat hvor kjøttet kan fjernes? F.eks. en pizza med kjøttbiter. Tar dere bort kjøttet? Anonymkode: fe3cd...475 Nei, spiser aldri kjøtt, og savner det heller ikke. Anonymkode: 0acd4...269 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #24 Skrevet 7. juni 2018 Jeg savner kjøtt. Er ikke vegetarianer. Andre grunner til at jeg ikke kan spise det. Anonymkode: 71d69...e8f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #25 Skrevet 7. juni 2018 8 minutter siden, FantasDick skrev: Jeg er veganer og ikke vegetarianer "Veggis" er fellesbetegnelse for vegetarianer og veganer i min ordbok. Men jeg har ofte lurt på hvordan dere som ikke spiser kjøtt på grunn av dyrevelferd stiller dere til forskjellige situasjoner: - Animalske biprodukter som likevel ville blitt kastet om ingen spiste det. F.eks. gelatin. Og om dere kan spise slikt om dere får en ellers kjøttfri rett servert hvor det tilfeldigvis viser seg å være små mengder av animalsk opprinnelse i et krydder eller lignende. Om dere ville latt det gå den ene gangen eller om det er total boikott - Kjøttmat som likevel må kastes dersom det ikke blir spist. Dyret er jo allerede dødt, og det er ingen dyr som reddes av at kjøttet må kastes (gjelder forsåvidt dersom man piller bort kjøtt fra en pizza som i eksempelet mitt). Tvert i mot så fører det indirekte til at flere dyr må slaktes. Anonymkode: fe3cd...475
WCKD Skrevet 7. juni 2018 #26 Skrevet 7. juni 2018 26 minutter siden, FantasDick skrev: Jeg er veganer og ikke vegetarianer, men jeg har alltid med egen mat. Om jeg mot formodning skulle havne oppi situasjonen likevel så lar jeg bare være å spise. Hvor trist det er med folk som må ha med egen mat på middagselskaper 🙊
FantasDick Skrevet 7. juni 2018 #27 Skrevet 7. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Veggis" er fellesbetegnelse for vegetarianer og veganer i min ordbok. Anonymkode: fe3cd...475 Haha, ser den, ville bare spesifisere mtp eksempelet om å bare plukke vekk kjøtt på pizza - den vil jo mest sannsynlig også ha ost på seg også, og jeg spiser jo ikke det heller. 2 minutter siden, WCKD skrev: Hvor trist det er med folk som må ha med egen mat på middagselskaper 🙊 Du trenger ikke synes synd på meg - jeg koser meg. 3
WCKD Skrevet 7. juni 2018 #28 Skrevet 7. juni 2018 Synes bare konseptet er stusselig, du skal på middagsselskap og ha det hyggelig, så har du med deg en tupperwareboks med egen mat. Ikke fordi du er dødelig allergisk mot noe, men fordi du nekter spise kjøtt🙊
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #29 Skrevet 7. juni 2018 Savnet at man blir så fort mett og at det holder lenge. Som veganer må jeg spiser mer og oftere, noe jeg ikke er helt vant til enda. Men jeg føler meg mye bedre etter et år som veganer så jeg går nok ikke tlibake. Må bare spise...litt...nå...igjen Anonymkode: ddd95...ddc
Gjest -Willow Skrevet 8. juni 2018 #30 Skrevet 8. juni 2018 11 timer siden, WCKD skrev: Synes bare konseptet er stusselig, du skal på middagsselskap og ha det hyggelig, så har du med deg en tupperwareboks med egen mat. Ikke fordi du er dødelig allergisk mot noe, men fordi du nekter spise kjøtt🙊 De fleste av mine venner lager gjerne vegetarisk hvis jeg og/eller andre plantebaserte venner er invitert. Merker også at mange har begynt med flere kjøttfrie dager i uka, så i alle fall i min generasjon er det ikke et problem med dårlige holdninger mot oss som ikke spiser kjøtt. Jeg har aldri trengt å ta med egen mat, men tar kanskje med kjøtterstatninger så det blir enkelt. Alle kokker har da insistert på å tilberede og inkorporere det selv med et smil. Med andre ord har jeg det alltid veldig hyggelig i middagsselskap
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #31 Skrevet 8. juni 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er styr når man skal invitere til middagsselskap og må lage to middager. Det gjør at jeg ikke gidder å invitere vegetarianere/veganer i når det skal være flere andre til stede. Anonymkode: d7df0...7a0 Man tar jo med egen mat kjære deg... Anonymkode: 98564...c8b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #32 Skrevet 8. juni 2018 Nei. Samboeren min savner biff og kjøtt på pizza (ble veggiser samtidig, av dyrevelferdsårsaker), og skulle ønske han klarte å spise det igjen, men klarer ikke. Jeg savner det ikke. Og bare så det er sagt, hvis han ville spist det igjen hadde det vært ok for meg. Anonymkode: 03d40...69c 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #33 Skrevet 8. juni 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: "Veggis" er fellesbetegnelse for vegetarianer og veganer i min ordbok. Men jeg har ofte lurt på hvordan dere som ikke spiser kjøtt på grunn av dyrevelferd stiller dere til forskjellige situasjoner: - Animalske biprodukter som likevel ville blitt kastet om ingen spiste det. F.eks. gelatin. Og om dere kan spise slikt om dere får en ellers kjøttfri rett servert hvor det tilfeldigvis viser seg å være små mengder av animalsk opprinnelse i et krydder eller lignende. Om dere ville latt det gå den ene gangen eller om det er total boikott - Kjøttmat som likevel må kastes dersom det ikke blir spist. Dyret er jo allerede dødt, og det er ingen dyr som reddes av at kjøttet må kastes (gjelder forsåvidt dersom man piller bort kjøtt fra en pizza som i eksempelet mitt). Tvert i mot så fører det indirekte til at flere dyr må slaktes. Anonymkode: fe3cd...475 Spiser ikke gelatin og andre biprodukter, men oppdager jeg at det har skjedd syns jeg det er ekkelt og kjipt, men "dør" ikke. Å ha kjøttrester på maten min (feks pille bort kjøtt på pizza eller steke i fett fra dyr) føles mye eklere. Alt kjøtt i butikkene må vel strengt tatt kastes om ingen spiser det, men det går ikke an å tenke sånn. Det handler ikke bare om at dyra må slaktes og har fæle leveforhold, men hva som føles ekkelt eller ok. Hvis du var i Kina der du visste at hundene på markedet ville bli kastet og uansett var døde ville du sannsynligvis, pga moralsk overbevisning, likevel ikke spist dem. Anonymkode: 03d40...69c 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #34 Skrevet 8. juni 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Det er styr når man skal invitere til middagsselskap og må lage to middager. Det gjør at jeg ikke gidder å invitere vegetarianere/veganer i når det skal være flere andre til stede. Anonymkode: d7df0...7a0 12 hours ago, WCKD said: Synes bare konseptet er stusselig, du skal på middagsselskap og ha det hyggelig, så har du med deg en tupperwareboks med egen mat. Ikke fordi du er dødelig allergisk mot noe, men fordi du nekter spise kjøtt🙊 Nå er det slik at dyr er vesener med personlighet, livslyst, som liker å leke og ha det bra. Mange som spiser plantebasert liker ikke tanken på at man skjærer over strupen på disse uskyldige dyrene som ikke har skadet noen. Å forhindre dyr i å lide og bli drept er nok viktigere for meg enn å bli invitert i masse middagsselskap eller ta med en tupperwareboks med god mat jeg har laget selv. Noen ganger er det å beskytte de som er svake viktigere enn hva andre tenker om en. Om jeg var fosterforelder og alle sa til meg at det vår tåpelig å ta vare på andres barn, så hadde jeg fortsatt å være fosterforelder selv om andre sluttet å invitere meg til middagen deres eller mente at jeg var stusselig. Det ville vært viktigere for meg å hjelpe andre som trengte min hjelp. På samme måte for meg er det viktig for meg å ta avstand fra undøvendig drap og lidelse hos dyr Anonymkode: e8e91...837 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #35 Skrevet 8. juni 2018 12 hours ago, WCKD said: Synes bare konseptet er stusselig, du skal på middagsselskap og ha det hyggelig, så har du med deg en tupperwareboks med egen mat. Ikke fordi du er dødelig allergisk mot noe, men fordi du nekter spise kjøtt🙊 Dette er det jeg tenker på når jeg ser kjøtt fra gris: Metoden som er mest utbredt for bedøvelse av griser i Norge er nemlig å senke grisen ned i et gassbad - der CO2-gassen ligger og venter på dem. I panikken som oppstår når en sviende og brennende gass blander seg med alle fuktige deler av kroppen, mens grisene kveles til de er bevisstløse, klatrer de på hverandre og skriker etter luft. Griser er sosiale og intelligente dyr. Faktisk så intelligente at de ser ut til å overgå hunden, som vi ser som menneskets beste venn. Allikevel har hunden krav på å luftes tre ganger per dag, mens griser for det meste lever hele sine seks måneder lange liv innendørs på spaltegulv - et fint ord for betonggulv med åpninger i som gjør at de slipper å ligge i sin egen avføring. Visste du at mislighold av gris er så utbredt at Mattilsynet i en rapport som ble offentliggjort tirsdag avslørte at det ble avdekket brudd på dyrevelferdsloven hos 166 av 228 inspekterte griseprodusenter i Rogaland? http://www.nationen.no/debatt/er-det-pa-tide-med-et-mistillitsforslag-til-grisenaeringen/ Anonymkode: e8e91...837 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #36 Skrevet 8. juni 2018 Er veganer og nei jeg savner det ikke. Jeg ser ikke lenger på kjøtt som mat Anonymkode: 6628a...5af
Tibbie Skrevet 8. juni 2018 #37 Skrevet 8. juni 2018 Har vært kjøttfri i 10 år, og har savnet bacon siden dag én 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Slitsomt med vegetarianere og veganer som skal lage så jævla mye fuss rundt mat... Anonymkode: d7df0...7a0 Hva mener du? Vi er vel like glad i mat og i å utforske som kjøttiser? Vi liker mer enn loff, selv om at vi dropper kjøttet. 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 8. juni 2018 #39 Skrevet 8. juni 2018 16 timer siden, WCKD skrev: Hvor trist det er med folk som må ha med egen mat på middagselskaper 🙊 Vel, de gangene jeg har med egen mat i selskaper, er det min mat alle vil smake og er nysgjerrige på Passer på å lage mat som jeg vet alle digger og nok til at alle kan prøvesmake. Slår aldri feil. Ukene etter får jeg flere meldinger fra de som var i selskapene om jeg kan sende oppskrifter Trist er det siste ordet jeg ville brukt.
Sitronterte Skrevet 8. juni 2018 #40 Skrevet 8. juni 2018 Jeg har akkurat blitt veggis. Faktisk i 10 dager nå. Så jeg er i en fase der jeg heller må bli vant å være uten. Det startet med at jeg fikk avsmak for kjøtt, og så bestemte jeg meg for å bare kutte det ut. En morgen så tenkte jeg at det hadde smakt med en omelett, men kom på at det kan jeg jo ikke spise lenger. Ingen problem det, jeg bare spiste noe annet. Jeg savner ikke kjøtt enda. Serverte noe steik til eks samboer og barn. Hadde selv vegetarmat og var glad jeg ikke spiste den steiken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå