Gå til innhold

Stor hund i liten kropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for alle tips! Mange av rasene må jeg innrømme at jeg har undervurdert, sånn som papillon og puddel, men de virker jo til å være «mer hund» enn man skulle tro:link:

må innrømme at jeg har fått øye for Cairne Terrier, dvergpinscher og bullterrier. Men er ikke terriere veldig sta?

har litt de samme kravene som TS, så fint å følge med i denne tråden

Endret av Pernice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, RaraAvis78 said:

Stemmer overhode ikke. Jeg/vi har hatt hund i familien i over 25 år, ulike raser, og staffen er spesielt enestående med barn. Har selv små 2 barn som har vokst opp med staff, og jeg ser hvilke enestående kvaliteter rasen har mtp barn.

Tror de fleste vil si det om "sin" rase. 

Anonymkode: d6f96...d3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pernice said:

Takk for alle tips! Mange av rasene må jeg innrømme at jeg har undervurdert, sånn som papillon og puddel, men de virker jo til å være «mer hund» enn man skulle tro:link:

må innrømme at jeg har fått øye for Cairne Terrier, dvergpinscher og bullterrier. Men er ikke terriere veldig sta?

Lykke til med valg av hund! Jeg har aldri angret på puddel! 

Anonymkode: d6f96...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

West Highland White Terrier! Eller Westie som de ofte kalles. Min beste venn gjennom 13 år, super turkamerat og fantastisk personlighet. En utrolig snill hund

Anonymkode: b19a8...0c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syne både de portugisiske, spanske og italienske vannhundene er supre raser til ditt formål. Røyter ikke, elsker å jobbe, men nyter også å ligge langflat. Mellomstore raser. Tåler mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pernice skrev:

Takk for alle tips! Mange av rasene må jeg innrømme at jeg har undervurdert, sånn som papillon og puddel, men de virker jo til å være «mer hund» enn man skulle tro:link:

må innrømme at jeg har fått øye for Cairne Terrier, dvergpinscher og bullterrier. Men er ikke terriere veldig sta?

Støtter forslaget om puddel 100%. Det er en veldig undervurdert rase med mange idiotiske fordommer mot seg. De er kjempesmarte, spretne, fine apekatter. Elsker å være med på alt som skjer, enten det er sofakos eller fjelltur. Jeg har en liten utgave som sjarmerer nesten alle han møter, enten de er hundemennesker eller ei. Selv de tøffeste gutta lar seg sjarmere av det lille vesenet, og er enig om at han rett og slett er en ganske kul kar. 😄 opplever at jeg har veldig mye hund i noen få kg. Han elsker å lære nye ting og jeg tror han ville elsket agility, men det har vi dessverre ikke mulighet til å drive med.

Anonymkode: 4b47f...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi puddel var en rase jeg ikke trodde kom til å oppfylle kravene mine, men de virker jo helg supre!

kan jeg bare spørre, hva er forskjellen på Toy puddel og dverg puddel?

Anonymkode: dceea...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg Bull terrier/ miniature Bull terrier uten å være nøye . Det er endel sykdom på disse i flere linjer/ kenneler. Jeg kan tipse om en god kennel hvis du er interessert. 

Jack russell terrier eller Parson terrier er også store hunder i en liten kropp. 

Anonymkode: 3a72b...421

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi puddel var en rase jeg ikke trodde kom til å oppfylle kravene mine, men de virker jo helg supre!

kan jeg bare spørre, hva er forskjellen på Toy puddel og dverg puddel?

Anonymkode: dceea...e8f

Bare størrelsen. Dverg blir litt større. Alle pudlene er ganske like, både i forhold til størrelse og kjønn. Pudler er veldig misforståtte, men de er heeelt fantastiske. :ninuskapus: De lukter ikke hund heller, og det er kjempedeilig å slippe røyting. De sikler ikke og pelsstellet har hvert fall gått veldig greit her. Jeg tar heller én dag med litt pelsjobb ca. 4 ganger i året enn å ha hundepels over alt, hver dag.

Anonymkode: 4b47f...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare størrelsen. Dverg blir litt større. Alle pudlene er ganske like, både i forhold til størrelse og kjønn. Pudler er veldig misforståtte, men de er heeelt fantastiske. :ninuskapus: De lukter ikke hund heller, og det er kjempedeilig å slippe røyting. De sikler ikke og pelsstellet har hvert fall gått veldig greit her. Jeg tar heller én dag med litt pelsjobb ca. 4 ganger i året enn å ha hundepels over alt, hver dag.

Anonymkode: 4b47f...830

Det høres jo helt herlig ut! De siste hundene jeg har hatt har røyta en del. Ikke mye pelsstell som kreves, men det er slitsomt å støvsuge hundehår daglig:fnise:

Anonymkode: dceea...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke velg Bull terrier/ miniature Bull terrier uten å være nøye . Det er endel sykdom på disse i flere linjer/ kenneler. Jeg kan tipse om en god kennel hvis du er interessert. 

Jack russell terrier eller Parson terrier er også store hunder i en liten kropp. 

Anonymkode: 3a72b...421

Takk for at du sier ifra! Ja er viktig å passe på rasesykdommer og finne en god kennel. Takker ja til tips om gode kenneler:blomst:

Anonymkode: dceea...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du sier ifra! Ja er viktig å passe på rasesykdommer og finne en god kennel. Takker ja til tips om gode kenneler:blomst:

Anonymkode: dceea...e8f

Kennel Martial’s Breed er den eneste kennelen jeg ville kjøpt av nå. Brent meg tidligere på andre kennelen som avler på hunder som de vet er syke. 

Vurdér en Parson terrier 😀

Anonymkode: 3a72b...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2018 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Ikke velg Bull terrier/ miniature Bull terrier uten å være nøye . Det er endel sykdom på disse i flere linjer/ kenneler. Jeg kan tipse om en god kennel hvis du er interessert. 

Jack russell terrier eller Parson terrier er også store hunder i en liten kropp. 

Anonymkode: 3a72b...421

Dette gjelder også staff.

Og med jack så ville jeg sjekket nøye med gemyttet til foreldrene, mtp. hvordan de er med andre hunder. Mange kan være ganske hissige. 

Anonymkode: 7a7b1...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en mellompuddelgutt. Og han går aldri tom for energi, samtidig som han er fantastisk smart og lett - trent. Og han tåler også en sofadag. Jeg er vokst opp med puddel og elsker rasen og personligheten deres. De har så enormt mye sjel. Men nå har jo jeg kun levd med puddel da, og kjenner ikke andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/7/2018 at 3:11 PM, AnonymBruker said:

Du vet at det er en myte pga noen fotografier som ble tatt av disse hundene med barn? :fnise:

Anonymkode: 69f9f...f32

HAHA!!!😂😂, jøsses! Vet ikke allverden skjønner jeg....staffer, pitbulls + er VIDEN kjent for å være SPESIELT gode rundt barn. Så har De lært noe idag også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/7/2018 at 3:11 PM, AnonymBruker said:

Du vet at det er en myte pga noen fotografier som ble tatt av disse hundene med barn? :fnise:

Anonymkode: 69f9f...f32

Her kan du nyte  et bilde av American Staffordshire bull terrier. Vær så god.

Ps lurt å vite  litt om raser før man kommer med idioti på KG. 

0cffe0ed3dd20f13908055923695cadf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 7.6.2018 den 20.22, AnonymBruker skrev:

For et par måneder siden måtte jeg ta farvel med min trofaste følgesvenn gjennom 9 år.. Merker at det blir veldig tomt hjemme uten en hund, og har bestemt meg for å kjøpe en ny hund, problemet er å finne riktig rase.

De siste hundene jeg har hatt har vært store, men på grunn av hvor jeg nå bor og diverse andre årsaker så ønsker jeg nå å kjøpe en liten hund - eller en stor hund i liten kropp.

Jeg er ofte på fjellturer og joggeturer, og ønsker at hunden skal være en turkamerat. Jeg liker også å trene lydighet og agility, samtidig som det kan bli noen late dager. Hunden må også være en grei familiehund, da samboers barn er her annenhver uke. Har lest meg grønn på rasebeskrivelser, men finner ikke DEN rette:ac:

Noen som kan hjelpe meg med sine erfaringer?:nordvesta:

Anonymkode: dceea...e8f

Lancashire Heeler. Morsom og utholdende rase😁 Definitivt stor hund i liten kropp. 

Anonymkode: 3f942...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lest litt om Italiensk Mynde, men finner mye forskjellig der. Alt fra at den er akkurat det jeg ser etter, til at den er «skrøpelig» og ikke egner seg med barn:unsure: noen som har erfaring med denne rasen?

Anonymkode: dceea...e8f

Hei TS! Jeg har en IM, har aldri møtt en kjærligere og rarere hund 😍Italiensk mynde er en fantastisk rase, men passer kanskje ikke for alle. Den er tøffere enn den ser ut, men de er jo små og har lange tynne bein så de tåler mindre enn en større og kraftigere rase. Mange som har den rasen sammen med barn uten problemer, men det krever at barna oppdras til å behandle hunden riktig. Må aldri(!!!) la barna få løfte og bære valpen (eller egentlig aldri la andre enn deg selv bære valpen, de spreller og kan skade seg om de mistes i bakken). Min er litt usikker på fremmede barn, både fordi jeg ikke kjente så mange barn da hun var valp og ikke fikk sosialisert godt nok, men også fordi de gjerne vil klappe på henne og kan være litt hardhendte. Hun liker å ta ting i sitt eget tempo. Hun er veldig nysgjerrig og interessert i småbarn i familien, vil gjerne nusse på dem. Jeg har ikke egne barn enda, men forventer ingen problemer når den tid kommer.

Kan liste noen fordeler og ulemper, merk at det er min opplevelse og det er såklart forskjeller innad i rasen! :) Vil anbefale deg å treffe noen individer og se.

Fordeler:

Masse energi, supersporty og er med på så lang tur som du bare orker, men tåler også godt rolige innedager. Min går f.eks fjellturer, til Prekestolen, joggeturer, etc. uten problemer, på rolige dager blir hun litt mer leken og aktiv inne men klager ikke. Elsker å løpe, det er ingenting finere enn synet av en mynde som får løpe fritt :) 

Utrolig kosete og har stort behov for nærhet! Noen synes det kan bli litt slitsomt at de er så intenst kjærlige og vil være nære hele tiden, men jeg synes det er fint ❤️ Vanvittig sjarmerende hund.

Veldig lekne og spretne, morsomme hunder :) Min er veldig glad i mat og lek, så hun er enkel å lære triks og trene med.

Lettstelt pels! Min røyter lite, lukter ikke ekkelt hund, drar ikke smuss og dritt inn i huset etter tur. Hos oss får hun være i møblene, er fornøyd og glad så lenge hun har det varmt og komfortabelt :) 

Ulemper:

Noen bruker lang tid på å bli husrene. Ikke alle, men noen. Min var vel 8-9mnd før jeg kunne stole på henne, det er jo noe sent i forhold til mange andre raser. Noen hannhunder markerer innendørs og tisser seg selv på brystkasse/forbein.

De må ha påkledning vinterstid (og en del vår/høst). Rett og slett fordi de er så innmari tynne og har tynn pels. Her er det forskjeller mellom individene, noen tåler mer mens andre MÅ ha klær på for å ikke hate livet og mistrives på tur. IKKE tro at du kan herde dem til å tåle mer kulde, det er dyreplageri og har ikke noe for seg. Jeg hater selv å fryse, hvorfor skulle jeg utsette hunden min for det ubehaget? Så her kler jeg på bikkja når jeg ser at hun trenger det/gradestokken sier det. Dette kan begrense turmulighetene noe om vinteren, men for oss er det ikke noe stort problem fordi jeg er heller ikke glad i å gå tur når det er veldig kaldt/vått/surt. Da finner vi heller på noe kjekt inne :) 

Ikke alle er så glade i store hunder. Min er veldig klar over at hun er liten og har blitt løpt ned av større hunder før, så hun er litt skeptisk til store hunder. Det gjør at det er en del bråk i begynnelsen, men når hun ser at den store hunden respekterer at hun vil ha avstand så går det seg til. Men vet også om mange som fungerer fint sammen med store hunder altså. Men man MÅ huske på skadepotensialet når det er stor forskjell i størrelse.

Det er en myk hund! Skal ikke oppdras hardt.

Noen kan være litt reserverte mot fremmede, andre er supersosiale og åpne mot alle de møter. Min er litt midt i mellom, hun vil hilse på folk men vil selv bestemme om hun vil ha klapp og kos av dem.

 

Jeg kommer helt klart til å ha flere av denne rasen :) 

Anonymkode: 9d103...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at raser som ikke røyter krever mye pelsstell, og må enten klippes og/eller nappes i tillegg til børsting. Er man villig til det så kan både dvergpuddel, mellompuddel, dvergschnauzer (i tillegg til andre) passe utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Papillon!! Herlig rase som elsker turer OG kos.

Anonymkode: 727f6...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...