Gå til innhold

Høyesterett: Bob og Rambo må dø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En ufattelig viktig avgjørelse er tatt av høyesterett. Hundene Bob og Rambo skal avlives da de anses for farlig for folk rundt dem. En prinsipielt viktig dom som bør få alle hundeiere til å skjerpe seg. Det går tusenvis av livsfarlige hunder rundt i Norge pga eiere som ikke har kontroll på dem eller har peiling på hund. Håper dette er med på å bevisstgjøre hvilket ansvar man har som hundeeier.

NOAH på sin side mener atferden til Bob er helt normalt. Hjelpes. "Helt normal" når man bitet folk, glefser etter folk og angriper barnevogner?

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/hyesterett-bob-skal-avlives/3423498105.html

https://www.dagbladet.no/kultur/bob-ma-do/69880423

Anonymkode: 1f962...2e2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder går farligere tider i møte. 

Anonymkode: b7139...938

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dreper sauer i tusentall fordi vi liker smaken. Å drepe en hund fordi den er ubeleilig helt innafor norske verdier

De som er imot å drepe denne hunden burde spørre seg selv om de burde spise kjøtt der mange dyr dør bare fordi de ønsker å smaken

Anonymkode: aa27f...80f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi dreper sauer i tusentall fordi vi liker smaken. Å drepe en hund fordi den er ubeleilig helt innafor norske verdier

De som er imot å drepe denne hunden burde spørre seg selv om de burde spise kjøtt der mange dyr dør bare fordi de ønsker å smaken

Anonymkode: aa27f...80f

Vi slakter sau fordi vi skal ha mat, ikke fordi det er beleilig eller ubeleilig for oss.

Anonymkode: 61e1c...741

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist ! 

Det sier noe om samfunnet vårt når vi synes det er ok å drepe alt som er ubeleilig for oss selv.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi slakter sau fordi vi skal ha mat, ikke fordi det er beleilig eller ubeleilig for oss.

Anonymkode: 61e1c...741

Jeg spiser kjøtt selv, men dette argumentet holder rett og slett ikke vann da vi faktisk kan leve på en helt kjøttfri diett.

Anonymkode: f592e...744

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg ser det er det som du påpeker, alt formange som ikke har peiling på dyr som har dyr. Har dyr kun fordi de syns det er koselig og er søtt, men vet ingenting om oppdragelse. Jeg syns det er viktig at det blir gjort eksempler av dyr som skader mennesker, men skulle også helst sett at det ble noen ordning som hindret idioter å skaffe seg dyr sammtidig :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser kjøtt selv, men dette argumentet holder rett og slett ikke vann da vi faktisk kan leve på en helt kjøttfri diett.

Anonymkode: f592e...744

Da står du fritt til å gjøre det. Spiser du kjøtt godtar du også hvordan det fungerer, hvis du har noe imot bønder og måten dyr blir foret opp her i landet men fremdeles spiser kjøtt så kaller jeg deg en hykler

Anonymkode: 8d59e...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi slakter sau fordi vi skal ha mat, ikke fordi det er beleilig eller ubeleilig for oss.

Anonymkode: 61e1c...741

Vi kan leve uten sauekjøtt. Vi dreper dem fordi det er beleilig å spise dem. Vi kan leve uten kjøtt, men vi synes at smaken av kjøtt er mer verdt enn et saueliv. Det er definisjonen av beleilig

Om vi kan velge mellom å spise soya/ linser/ bønner eller drepe en sau, hva synes du virker mer etisk? Å spise planter som ikke kan føle stress, eller drepe en sau som kan føle stress og som har livsvilje?

Det er en åpenbar sannhet at vi dreper dyr for egen irrasjonelle komfort

Anonymkode: aa27f...80f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Ruccula skrev:

Trist ! 

Det sier noe om samfunnet vårt når vi synes det er ok å drepe alt som er ubeleilig for oss selv.  

Ubeleilig?

Bob glefset og gjorde utfall mot politibetjenter, beit en mann i buksebenet, påførte en kvinne skader i armen da han hoppet på henne og beit, samt forsøkte å innta en barnevogn med hodet først.

Hvis du seriøst mener dette er "ubeleilig" oppførsel, bør du ikke ha hund, enkelt og greit.

Anonymkode: 1f962...2e2

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser kjøtt selv, men dette argumentet holder rett og slett ikke vann da vi faktisk kan leve på en helt kjøttfri diett.

Anonymkode: f592e...744

Jeg kan ikke. 

Anonymkode: 61e1c...741

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke. 

Anonymkode: 61e1c...741

Selvsagt kan du det. 

Anonymkode: aa27f...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan du det. 

Anonymkode: aa27f...80f

Nei, det vet du ingenting om.

Anonymkode: 61e1c...741

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare litt nysgjerrig på hvordanman intar en barnevogn med hodet først 

Anonymkode: e05cf...9a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angåene saken om Bob bør man se litt kritisk på det som er skrevet:

"Den nevnte mannens bukse «ble ikke ødelagt, men politipatruljen som observerte hendelsen, oppfattet hunden som aggressiv og mannen som svært redd.»"

Bob blir altså avlivet fordi politiet på stedet vurderte han som aggressiv. Politi har tragisk lite peiling på hunder dessverre. Hunden er vurdert av flere hundesakkyndige i ettertid og ikke funnet aggressiv.
Hunder har ikke noe rettsvern dessverre. Hater du hunder ts, siden du holder på sånn?

Anonymkode: ecd7a...0ff

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Angåene saken om Bob bør man se litt kritisk på det som er skrevet:

"Den nevnte mannens bukse «ble ikke ødelagt, men politipatruljen som observerte hendelsen, oppfattet hunden som aggressiv og mannen som svært redd.»"

Bob blir altså avlivet fordi politiet på stedet vurderte han som aggressiv. Politi har tragisk lite peiling på hunder dessverre. Hunden er vurdert av flere hundesakkyndige i ettertid og ikke funnet aggressiv.
Hunder har ikke noe rettsvern dessverre. Hater du hunder ts, siden du holder på sånn?

Anonymkode: ecd7a...0ff

Dessverre er det sånn, politiet har tolket i verste mening. Jeg er også skeptisk til store fremmede hunder, en såkalt svær kamphund (blanding) kom løpende og "bet meg /tok tak" i armen, jeg snudde bare hodet vekk og hunden slapp taket. Har passa den - ufrivillig - par ganger når eieren bare skulle en liten tur på butikken. Og ble borte vekk i par timer. Men hunden lystret meg, den hadde bitt flere. Vil ikke gå i detaljer, men eieren var rusmisbruker. Dette er en hund jeg later som jeg overser. Den kan heldigvis alle kommandoer, dekk og bli osv. En kompis måtte sitte der med meg og bikkja, når timene gikk uten eier i sikte, han ville ikke ha den med seg hjem og det ville heller ikke jeg. Vet ikke hvordan det går med hund og eier i dag. 

edit. hunden var ung når den nappet tak i armer og bein til folk. 

 

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HerrBæsjerumpehull

Synd for hunden at den må avlives. Men hvis folk absolutt skal være så forbanna over at det må skje, får man i det minste rette sinnet sitt der det hører hjemme. Dette er ikke politiet eller rettsvesenet sin feil, da de har vurdert saken helt riktig. Det er eieren selv som har dømt hunden sin til døden ved å være en udugelig hundeeier som ikke har evnet å gi hunden sin helt grunnleggende oppdragelse og disiplin. Håper han blir fratatt retten til å eie hunder, så slipper i hvert fall dette å skje med neste hund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Maruwan said:

Synd for hunden at den må avlives. Men hvis folk absolutt skal være så forbanna over at det må skje, får man i det minste rette sinnet sitt der det hører hjemme. Dette er ikke politiet eller rettsvesenet sin feil, da de har vurdert saken helt riktig. Det er eieren selv som har dømt hunden sin til døden ved å være en udugelig hundeeier som ikke har evnet å gi hunden sin helt grunnleggende oppdragelse og disiplin. Håper han blir fratatt retten til å eie hunder, så slipper i hvert fall dette å skje med neste hund også.

Nei det har de ikke nødvendigvis. Tror du politiet og rettsvesenet alltid vurderer riktig?

Anonymkode: ecd7a...0ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at de tar tak. Håper hundeeierne får seg en støkk nå og holder hundene for seg selv.

Jeg bryr meg ikke om at "hunden er ikke farlig", ville jeg hatt en hund hoppende på meg hadde jeg skaffet meg en selv.

Anonymkode: 6ff81...31e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ødelegger meg bare helt.

Anonymkode: ecd7a...0ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...