AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #1 Skrevet 7. juni 2018 Min datter på 11 faller visst utenfor blant jentene i klassen. Ingen foretrekker henne. Antagelig fordi hun er litt barnslig og forsiktig. Hun vil så inderlig gjerne være med dem og ha sin plass, og hun inviterer titt og ofte klassevenninne hjem. Men aldri inviterer de tilbake. Skjønner ikke at ikke foreldrene tenker på det engang. Lærer sier vi må fortsette å invitere. Men jeg har mista lysten. De kommer gjerne hit, og vi har med unger både hit og dit. Men nå er jeg litt lei, andre må da også gi litt? Eller, hva er veien videre? Anonymkode: 919ce...801 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #2 Skrevet 7. juni 2018 Kanskje foreldrene ikke tenker over det? Jeg ville tatt det opp med de andre foreldrene. Jeg vet at jeg med glede ville invitert med et barn som følte seg utenfor. Og det også om barnet mitt skulle klager og sagt at h*n ikke hadde lyst. Hadde vært en fin mulighet til å lære barnet om inkludering. Skjønner forresten at dette er veldig sårt. Håper det ordner seg. Anonymkode: affe4...a7e 10
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #3 Skrevet 7. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje foreldrene ikke tenker over det? Jeg ville tatt det opp med de andre foreldrene. Jeg vet at jeg med glede ville invitert med et barn som følte seg utenfor. Og det også om barnet mitt skulle klager og sagt at h*n ikke hadde lyst. Hadde vært en fin mulighet til å lære barnet om inkludering. Skjønner forresten at dette er veldig sårt. Håper det ordner seg. Anonymkode: affe4...a7e Når en mor har sendt datteren til oss 5-6 ganger på et par mnd. Vi har hatt henne med på bading, ridning og i Tusenfryd. Burde ikke det da ringe en bjelle... at man skal invitere tilbake iallefall en gang? TS Anonymkode: 919ce...801 2
Lammelåret Skrevet 7. juni 2018 #4 Skrevet 7. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når en mor har sendt datteren til oss 5-6 ganger på et par mnd. Vi har hatt henne med på bading, ridning og i Tusenfryd. Burde ikke det da ringe en bjelle... at man skal invitere tilbake iallefall en gang? TS Anonymkode: 919ce...801 Synes egentlig ikke det. Noen er mer glad i å ha besøk enn andre. Å drive et slags regnskap over hvem som besøker hvem og hvor mange ganger og hvor mange besøk man da skylder høres stressende ut. Jeg synes unger i den alderen kan dra på besøk selv, uten at det må avtales foreldre imellom. Du skriver i hi at ingen inviterer jenta, men i det siterte innlegget skriver du at en mor har sendt sin datter til dere flere ganger. Da skjønner jeg ikke problemet. Datteren din har noen å være sammen med. Var ikke det poenget? 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #5 Skrevet 7. juni 2018 7 minutter siden, Lammelåret skrev: Synes egentlig ikke det. Noen er mer glad i å ha besøk enn andre. Å drive et slags regnskap over hvem som besøker hvem og hvor mange ganger og hvor mange besøk man da skylder høres stressende ut. Jeg synes unger i den alderen kan dra på besøk selv, uten at det må avtales foreldre imellom. Du skriver i hi at ingen inviterer jenta, men i det siterte innlegget skriver du at en mor har sendt sin datter til dere flere ganger. Da skjønner jeg ikke problemet. Datteren din har noen å være sammen med. Var ikke det poenget? Poenget er at også min datter ville ha glede av å bli invitert innimellom. Er det vanskelig å forstå? I utgangspunktet er jeg imidlertid enig med deg, ungene bør selv invitere hverandre i den alderen. Men når det blir veldig enveis, da syns jeg vi foreldre burde bry oss såpass at vi styrer ungenes valg innimellom. Ville du trives med at dine venner kom til deg, men ALDRI inviterte tilbake? TS Anonymkode: 919ce...801 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #6 Skrevet 7. juni 2018 18 minutter siden, AnonymBruker said: Når en mor har sendt datteren til oss 5-6 ganger på et par mnd. Vi har hatt henne med på bading, ridning og i Tusenfryd. Burde ikke det da ringe en bjelle... at man skal invitere tilbake iallefall en gang? TS Anonymkode: 919ce...801 Er vel ikke vanlig å ha med andres unger på slike ting? Å bli invitert med hjem ordner de for det meste selv, det er vel ikke noe foreldrene gjør når de er så gamle? Anonymkode: 785e2...f2b 10
Luckiness Skrevet 7. juni 2018 #7 Skrevet 7. juni 2018 Føler jenten din selv seg utenfor? Det med at dere inviterer mange ganger og at andre blir med er jo kjempepositivt. Kan det hende foreldrene til de andre har merket at dere er flink å inkludere og invitere, dermed heller "lar" dere invitere slik de kan få litt mer "fri" uten barna hjemme? Det kan jo være latskap fra foreldrenes side og ikke at klassevenner holder henne utenfor. Eller finner de andre klassevenninnene på ting på fritiden hos andre, men ikke inviterer din jente? 2
Arkana Skrevet 7. juni 2018 #8 Skrevet 7. juni 2018 Har dere en Facebookgruppe for klassen? I så fall kan du begynne med å ta det opp der. Moren til en ny jente i vår klasse gjorde det. De andre hadde jo gått sammen i klassen i tre år og hadde faste "bli med hjem"-avtaler på de forskjellige ukedagene og det var vanskelig for den nye jenta å finne sin plass i gjengen. Det var nok ikke gjort med vilje, det ble bare slik når alle fulgte de samme vanene de alltid hadde hatt og ikke tenkte på at det var ei ny jente som ikke var med i systemet. Det var tøft gjort av moren å være ærlig på at datteren ikke hadde venner og følte seg utenfor, men det så ut til at det fungerte og foreldrene fikk en vekker og sørget for at hun ble med i gjengen. Jeg er enig med deg i at selv om større barn styrer vennskap og slikt selv er det en del av oppdragelsen å holde øye med barnas sosiale liv og sørge for at de tar vare på hverandre og ikke ekskluderer. Jeg og mannen min er veldig opptatt av dette i forhold til våre barn og da min eldste sønns lærer skrøt av at han var en av to gutter i hele klassen som hadde invitert den nye gutten med inn i gjengen og fått ham med på alt de drev med ble jeg veldig stolt. Det å være inkluderende er noe som må læres på lik linje med alt annet, og det begynner med foreldrene. 18
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #9 Skrevet 7. juni 2018 4 minutter siden, Luckiness skrev: Føler jenten din selv seg utenfor? Det med at dere inviterer mange ganger og at andre blir med er jo kjempepositivt. Kan det hende foreldrene til de andre har merket at dere er flink å inkludere og invitere, dermed heller "lar" dere invitere slik de kan få litt mer "fri" uten barna hjemme? Det kan jo være latskap fra foreldrenes side og ikke at klassevenner holder henne utenfor. Eller finner de andre klassevenninnene på ting på fritiden hos andre, men ikke inviterer din jente? Hun føler seg utenfor, og ER utenfor. Vi ser det i ulike settinger på skolen. I fritiden er de andre ungene på besøk hos hverandre, til overnatting mm. Jenta mi ser det via snapchat. TS Anonymkode: 919ce...801
Luckiness Skrevet 7. juni 2018 #10 Skrevet 7. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun føler seg utenfor, og ER utenfor. Vi ser det i ulike settinger på skolen. I fritiden er de andre ungene på besøk hos hverandre, til overnatting mm. Jenta mi ser det via snapchat. TS Anonymkode: 919ce...801 Kanskje det er mulig at dette tas opp på foreldremøte? Læreren trenger jo ikke å nevne navn. Kan bare si at enkelte føler seg utenfor. De forsøker å invitere og folk kommer, men blir aldri invitert tilbake, men likevel ser de på snap e.l. at andre er sammen. Da bør foreldre ta et hint. Læreren kan også snakke om dette temaet i klassen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #11 Skrevet 7. juni 2018 4 minutter siden, Luckiness skrev: Kanskje det er mulig at dette tas opp på foreldremøte? Læreren trenger jo ikke å nevne navn. Kan bare si at enkelte føler seg utenfor. De forsøker å invitere og folk kommer, men blir aldri invitert tilbake, men likevel ser de på snap e.l. at andre er sammen. Da bør foreldre ta et hint. Læreren kan også snakke om dette temaet i klassen. Lærer har fokus på at 'alle skal med'. Vi har drøftet problemstillingen med henne, hun ser det samme som oss. Har vært nevnt på foreldremøte også. TS Anonymkode: 919ce...801
Gjest BearMama Skrevet 7. juni 2018 #12 Skrevet 7. juni 2018 (endret) Folk kan ikke lese tanker. Blir for dumt at datteren din skal falle utenfor fordi du ikke snakker med foreldrene til de jenten din liker å henge med. Om de pleier å ha mye besøk så tenker de gjerne ikke over at én jente sjeldent kommer om datteren deres er en del hos dere. Kanskje de tror dere foretrekker at hun er hjemme? Mye bedre å ta kontakt og si det som det er så vet folk hva en vil fremfor å gå rundt å irritere seg over noe en annen gjerne ikke engang tenker over. Endret 7. juni 2018 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #13 Skrevet 7. juni 2018 Jeg har også en 11 åring. Vi inviterer ingen med hjem, de dukker bare opp på døra. Og motsatt, min 11 åring drar hjem til venner. Det må være noe helt spesielt om vi skal invitere noen med på noe, tror det har skjedd kanskje 3 ganger. Hvordan er det på skolen da? Har hun noen å være sammen med i friminuttene? Vil tro at læreren og jente foreldrene i klassen har fokus på at alle er med. Vet at de har det i vår klasse, der en jente har falt utenfor. Jeg har gutt, her er ikke det noe problem. Bor dere i nærheten av noen jenter i klassen hennes, eller på hennes alder? Har hun prøvd å bare dukke opp etter leksene, f.eks (Er virkelig snapchat blitt vanlig for 11 åringer? Godt ikke det har startet i vår klasse) Anonymkode: e4ee9...38d 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #14 Skrevet 7. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: (Er virkelig snapchat blitt vanlig for 11 åringer? Godt ikke det har startet i vår klasse) Anonymkode: e4ee9...38d Snapchat har jo 13 års grense. Fascinerende at foreldre ikke setter ned foten heller. De kan nekte nemlig. Anonymkode: b3716...7dc 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #15 Skrevet 7. juni 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel ikke vanlig å ha med andres unger på slike ting? Å bli invitert med hjem ordner de for det meste selv, det er vel ikke noe foreldrene gjør når de er så gamle? Anonymkode: 785e2...f2b Det er vanlig her også Anonymkode: 56692...a05
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #16 Skrevet 7. juni 2018 Tråden handler ikke om aldersgrense på snapchat, vennligst respekter det. Glemte å skrive at ungene i klassen bor spredt, så må invitere for å møtes etter skolen. Hadde nok vært enklere om de kunne besøke hverandre uten å invitere. TS Anonymkode: 919ce...801
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #17 Skrevet 7. juni 2018 Jeg synes du skal snakke med foreldrene til jentene jeg Noen mennesker er fæle og egoistiske, men de aller fleste er jo hyggelige og ønsker ikke at noen skal bli holdt utenfor. Likevel kan det være ganske vanskelig å ha "følehornene" ute på absolutt alt hele tiden. Folk har sine egne liv, sine egne problemer, sine egne utfordringer å ta tak i. Det er kanskje ikke så rart at ingen av de voksne har oppdaget at "Lise i klassen til Amalie er sikkert ensom". De kan jo ikke vite hvor ofte "Lise" er på besøk hos andre eller om hun er ensom. Ikke døm dem for hardt for at de ikke har et bevisst forhold til at de ikke inviterer tilbake. Nå har ikke jeg barn selv, men jeg kan se for meg at hvis man har full jobb, tre barn som skal følges opp med alt mulig, hus og hjem, og kanskje ei gammel svigermor som må kjøres til butikken to ganger i uka på toppen av det hele, så klarer man kanskje ikke å ha den fulle oversikten over alle klassekamerater også. Det er ikke nødvendigvis noe vondt i det, og jeg tror mye kan løses hvis du tar det opp på en hyggelig måte. Anonymkode: 9a585...7e9 2
Lammelåret Skrevet 7. juni 2018 #18 Skrevet 7. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at også min datter ville ha glede av å bli invitert innimellom. Er det vanskelig å forstå? I utgangspunktet er jeg imidlertid enig med deg, ungene bør selv invitere hverandre i den alderen. Men når det blir veldig enveis, da syns jeg vi foreldre burde bry oss såpass at vi styrer ungenes valg innimellom. Ville du trives med at dine venner kom til deg, men ALDRI inviterte tilbake? TS Anonymkode 9ce...801 Svar: Folk er sosiale på ulike måter. For noen blir det slitsomt og krampaktig å styre på så mye som det virker som du forventer. Jeg ville roet ned. Og satt pris på dem som kom på besøk i stedet for å henge meg opp i de andre. Det er ei venninne som kommer på besøk. Datteren din er ikke aleine. En kan ikke få alt. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #19 Skrevet 7. juni 2018 Send en sms «Hei, Lise har så veldig lyst til å bli med Kari hjem en dag. Kunne det passet at hun blir med dere hjem en dag til uka? :-)» Som bruker over sier, det er jammen ikke lett å få med seg alt som forelder! De aller fleste har mer enn nok med å ha oversikt over seg og sine. Men om blir gjort oppmerksom på en positiv (ikke annklagende) måte er de aller fleste foreldre villig til å strekke seg langt for at alle skal inkluderes. Anonymkode: f80de...e53 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #20 Skrevet 7. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Send en sms «Hei, Lise har så veldig lyst til å bli med Kari hjem en dag. Kunne det passet at hun blir med dere hjem en dag til uka? :-)» Anonymkode: f80de...e53 Dette. Om problemet er at du føler at hun blir holdt utenfor fordi at hun ikke blir invitert et sted, så må du bare begynne å invitere henne bort.. Her må du som mor ta ansvar og legge forholdene til rette. Barn styrer vanligvis relasjonene sine selv i den alderen og som forelder til et annet barn så får du ikke med deg alt om alle. Du virker som om er veldig glad i å klage, men ikke har noe lyst til å gjøre noe med saken. Anonymkode: 2e7db...e13 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå