Modesty Skrevet 1. mars 2005 #1 Skrevet 1. mars 2005 Har hørt at det er mange som går på p-pillene som kutter ut mensen helt. Lurer bare på om det er noe farlig og om man må snakke med en lege før man gjør det? Jeg har brukt p-piller i snart 6 år nå,men har ikke vært klar over at det ikke er nødvendig å ha mensen. :oops:
Gjest Bhsiltsk Skrevet 1. mars 2005 #2 Skrevet 1. mars 2005 Det er ikke så veldig lenge siden det ble "in" å hoppe over mensen. Du trenger ikke å være :oops: av den grunn. Mener det først ble kjent for et par år siden, men selv i dag mener leger at det ikke er trygt, selv om gynekologer (som jo er eksperter) mener noe helt annet. Det kommer veldig an på hvilket merke man går på, så før du gjør et forsøk på å leve uten mensen (som forøvrig er å anbefale, selv om jeg ikke går på pillen lenger), bør du sjekke ut om du kan bruke ditt nåværende merke til dette formålet. (huff dette hørtes da voldsomt ut... )
Gjest Étoile Skrevet 1. mars 2005 #3 Skrevet 1. mars 2005 Dersom du går på et pillemerke med lik hormondose i hver pille, altså 21 like piller, er det ikke noe problem å kutte ut mensen. Gynekologen anbefalte meg faktisk å droppe mensen da jeg var der sist, han mente det var unødvendig å ta en ukes pause mellom hvert brett.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #4 Skrevet 1. mars 2005 Jeg ville ikke hoppet over mensen. Uansett hvor praktisk det er å ikke ha den, innebærer det at man tar hormoner unødvendig i en uke ekstra hver måned.
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2005 #5 Skrevet 1. mars 2005 Dette er det så mye om og men med. Noen leger sier ja og andre nei. Jeg fikk hvertfall beskjed om at det var ok å sette inn ny p-ring øyeblikkelig etter at den gamle ble tatt ut, og det samme med Jasmin p-piller. Denne blødningen man har når man går på både p-ring og piller er jo tross alt ikke mens i den forstand.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #6 Skrevet 1. mars 2005 Min nye fastlege ble svært sjokkert og lurte på hvorfor i all verden jeg utsatte mensen ! (med p-plaster) Det måtte jeg ikke finne på, det var slikt man kun gjorde i nødstilfeller. Andre leger jeg har snakket med, mener det er helt iorden å utsette mensen både 1,2,3 og 4 ganger. Så det er ikke så lett å vite hva man skal tro...
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2005 #7 Skrevet 1. mars 2005 Andre leger jeg har snakket med' date=' mener det er helt iorden å utsette mensen både 1,2,3 og 4 ganger. [/quote'] Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte ha den i det hele tatt. Er det rart folk blir forvirra?
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #8 Skrevet 1. mars 2005 Nei, det er egentlig ganske irriterende. Jeg ønsker faktisk ikke å ha mensen mer enn jeg må, men jeg ønsker jo heller ikke å gjøre noe enkelte leger er direkte farlig, som andre leger igjen mener ikke er skummelt i det hele tatt.
Gjest Teletubbien Skrevet 1. mars 2005 #9 Skrevet 1. mars 2005 :o Mye forskjellig ute og går hører jeg... Selv har jeg brukt Diane P-piller siden tidenes morgen (nesten hvertfall ) og har ved spesielle anledninger utsatt mensen. Det har aldri vært to ganger etter hverandre, men kanskje et par ganger i året :klø: Har fått beskjed fra flere hold, både gynekologer og "vanlige" leger at dette er helt ok. Mener også at det var en artikkel eller flere for en stund siden som underbygde at det er helt ok. Derimot vet jeg ikke om jeg ville følt det ok flere ganger på rad og sånn langvarig :klø: , men det er min egne personlige mening Erfaringen min er dog at hvis jeg har utsatt mensen en gang så blir den både mer smertefull, langvarig og rett og slett "mer" enn vanlig Vet ikke hvorfor, men det er min oppfattelse
Tusseline Skrevet 1. mars 2005 #10 Skrevet 1. mars 2005 Det er mulig, men selv ville jeg aldri ha kuttet ut mensen helt. Synes det er greit å ha en fullstendig bekreftelse på at jeg ikke er gravid, da det er totalt utelukket i min nåværende livssituasjon.
ringblomst Skrevet 1. mars 2005 #11 Skrevet 1. mars 2005 Med p-sprøyte kutter man ut mensen helt. Har vært mye negative skriverier om selve p-sprøyten, selv er jeg fornøyd . Og enda mer fornøyd med at jeg slipper mensen .
Modesty Skrevet 1. mars 2005 Forfatter #12 Skrevet 1. mars 2005 Takk for mange gode svar! Bruker Trionetta jeg da. Jeg har også utsatt mensen flere ganger,men aldri kuttet den helt ut. Kunne godt tenke meg og kutte den ut for en lengre periode....
Litz Skrevet 1. mars 2005 #13 Skrevet 1. mars 2005 Ringblomst: Hvor lenge har du gått på p-sprøyta? Jeg gikk på den i 3 år, sluttet med den for over 2 år siden og sliter fremdeles med bivirkninger. Og da jeg sluttet med p-sprøyten tok det ca 4 mnd før jeg fikk tilbake menstruasjonen. Noe som i seg selv er helt normalt siden hormonene sitter i kroppen fra tre til seks måneder etter at man tar sprøyta (den skal være 99.9% sikker i tre mnd, så avtar effekten gradvis etter det) Men da jeg fikk menstruasjon varte den i 3,5 mnd. Og det var ikke lite heller! Jeg blødde så kraftig at jeg til tider brukte både tampong og bind, og selv da måtte jeg bytte begge deler ca 1 gang i timen. På det verste måtte jeg gå på jerntabletter for å kunne reise meg uten å svime av. Var til lege flere ganger iløpet av disse tre månedene og alle svarte at det var en "normal" bivirkning etter å ha sluttet på p-sprøyte. I tillegg fikk jeg jo en hel del andre mer eller mindre hyggelige bivirkninger som jeg ennå ikke er kvitt, og noen av dem må jeg sannsynligvis leve med resten av livet pga at p-sprøyta har forandret hormonnivået i kroppen min og dette vil med all sannsynlighet ikke ordne seg igjen. Bivirkningene kom ikke plutselig, de kom veldig gradvis. Så gradvis at det ikke en gang falt meg inn at det kunne ha en sammenheng med p-sprøyta. Hvis du vil vite mer om hva slags bivirkninger jeg fikk kan du enten sende meg en PM eller søke opp innlegg her inne. (orker ikke gjenta meg selv i det uendelige )
Basementart Skrevet 2. mars 2005 #14 Skrevet 2. mars 2005 Ringblomst: Hvor lenge har du gått på p-sprøyta? Jeg gikk på den i 3 år, sluttet med den for over 2 år siden og sliter fremdeles med bivirkninger. Og da jeg sluttet med p-sprøyten tok det ca 4 mnd før jeg fikk tilbake menstruasjonen. Noe som i seg selv er helt normalt siden hormonene sitter i kroppen fra tre til seks måneder etter at man tar sprøyta (den skal være 99.9% sikker i tre mnd, så avtar effekten gradvis etter det) Men da jeg fikk menstruasjon varte den i 3,5 mnd. Og det var ikke lite heller! Jeg blødde så kraftig at jeg til tider brukte både tampong og bind, og selv da måtte jeg bytte begge deler ca 1 gang i timen. På det verste måtte jeg gå på jerntabletter for å kunne reise meg uten å svime av. Var til lege flere ganger iløpet av disse tre månedene og alle svarte at det var en "normal" bivirkning etter å ha sluttet på p-sprøyte. I tillegg fikk jeg jo en hel del andre mer eller mindre hyggelige bivirkninger som jeg ennå ikke er kvitt, og noen av dem må jeg sannsynligvis leve med resten av livet pga at p-sprøyta har forandret hormonnivået i kroppen min og dette vil med all sannsynlighet ikke ordne seg igjen. Bivirkningene kom ikke plutselig, de kom veldig gradvis. Så gradvis at det ikke en gang falt meg inn at det kunne ha en sammenheng med p-sprøyta. Hvis du vil vite mer om hva slags bivirkninger jeg fikk kan du enten sende meg en PM eller søke opp innlegg her inne. (orker ikke gjenta meg selv i det uendelige ) Hos meg tok det ca et halvt år før jeg fikk tilbake mensen etter at jeg gikk på p-sprøyten og mensen min er ennå ustabil til tross for at jeg går på p-piller (Dette er visstnok en kombinasjon av bivirkninger pga sprøyten og det at pillene mine er for "svake" for meg). Ellers gikk jeg opp 15kg pga sprøyten.. og gikk på den i nesten 2 år.... Forsøker fortsatt å kvitte meg med de kiloene, har 10 igjen... *sukk*
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2005 #15 Skrevet 2. mars 2005 Takk for mange gode svar! Bruker Trionetta jeg da. Jeg har også utsatt mensen flere ganger,men aldri kuttet den helt ut. Kunne godt tenke meg og kutte den ut for en lengre periode.... Trionetta kan ikke brukes til å droppe mensen. Du kan, som du har gjort, utsette den. Men for å droppe den må du ha monofasepiller (de som er med likt innhold alle pillene) ikke trifase slik som trionetta er (altså ulikt innhold i pillene)
Belba Skrevet 2. mars 2005 #16 Skrevet 2. mars 2005 Ja, det er jo KJEMPEnaturlig å ikke ha mensen for en kvinne. DIIING!
lillesky Skrevet 2. mars 2005 #17 Skrevet 2. mars 2005 Jeg bruker Yasmin, og har vært med i et prosjekt om hvor lenge man kan kutte ut mensen i strekk. Jeg gikk i ca 6 mnd uten å få mensen. Det var veldig kjekt! Jeg har hørt direkte fra tre leger, en gynekolog og en jordmor at det er helt ok å hoppe over mensen. Jeg synes det er veldig kjekt å hoppe over mensen, når jeg skal på ferie, hvis jeg skal noe spesielt etc. Så tar jeg mensen når det passer meg. Har ikke opplevd noen problemer med det, og som sagt, når jeg gikk ca 6 mnd i strekk, var jeg under "overvåkning" av fagpersoner. Når jeg først "tar meg tid" til mensen, varer den kortere, ikke noen smerter.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2005 #18 Skrevet 2. mars 2005 Ja, det er jo KJEMPEnaturlig å ikke ha mensen for en kvinne. DIIING! Det er ikke naturlig for en kvinne å gå på p-piller heller.
Lita84 Skrevet 2. mars 2005 #19 Skrevet 2. mars 2005 Jeg har aldri stoppet på pillene når jeg skal... :oops: Selfølgelig aldri før jeg skal, men aldri på datoen..Synes det er greit å bare fortsette så lenge dte passer seg, er ikke bestandig like kjekt å skal slite med PMS og menssmerter rundt eksamen f.eks. Jeg oppfører meg vertfall på en litt annen måte, og ikke til det positive for å gjøre en god innsats. Jeg har sjeldent problemer med mellomblødninger eller andre bivirkninger. Er litt fæl til å glemme dem over noen dager, og kan da få mensmurringer og slikt, men det ordner seg..Har heller aldri blitt gravid til tross for regelmessig sex. Jeg bruker Jasmine og trives veldig med dem! Ønsker meg forøvrig naturlig prevansjon for å ikke proppe kroppen full av ulumskheter, og fordi jeg er redd det kan svekke sjansene mine for å bli gravid (men det er bare noe jeg føler på meg..)
Belba Skrevet 2. mars 2005 #20 Skrevet 2. mars 2005 Det er ikke naturlig for en kvinne å gå på p-piller heller. Det vet jeg selvfølgelig. P-piller er ille nok, om man ikke skal fjerne hele greia.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå