Gå til innhold

Får du energi av å trene? Jeg blir kun utslitt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om jeg spiser sunt, og sover nok. Jeg trener styrke 3-4 dager i uka. Går 5 km til og fra treningssenteret. (2,5 km hver vei). 

Jeg går tur 3-4 ganger hver dag med hunden. 2-2 1/2 time. (Har en hund som krever å være aktiv.) 

Jeg går mye, det er jeg vant til. Har alltid gjort det, siden jeg ikke har bil. Hater å sykle, så må gå. Så tenker jeg at siden jeg er så aktig, burde jeg ikke fått overskuddsenergi? Jeg har aldri energi, jeg må alltid tvinge meg til å gjøre ting, bortsett fra å gå tur med hunden. Det liker jeg. Men det er ikke trening å gå tur, med hund. Det er ikke nok. Kan ikke jogge, da jeg har kronisk beinhinnebetennelse. 

Får dere energi av å være aktiv?

Anonymkode: 3fa9d...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får energi av det, men rett etter trening er jeg gjerne sliten. Høres ut som om du går sværtmye, fårdu nok hvile? Og selv synes jeg at lysten påvirker energien, har jeg ikke motivasjon mister jeg energi.

Anonymkode: 4e68e...5ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du for mye? Hva med å gå ned til styrke kun to dager i uken? Hva spiser du mellom treningsøktene? Kan hende du bruker for lite energi på restitusjon. Har do forsøkt å ta trengingsfri, f. eks en uke i måneden? I tillegg er mat alfa og omega. Har du med noe til deg selv, på disse hundeturene? Vann, banan og sjokolade?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Får aldri energi av trening, blir bare dødsliten. Hjelper ikke når jeg er prek heller, blir fortsatt sliten av trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg trente styrketrening 3 dager i uken i fire måneder. Etter trening var jeg så sliten at det var tungt å løfte en kaffekopp. Fikk aldri mer energi av det, selv om jeg ble sterkere av det samt gikk ned i vekt. 

Anonymkode: a2bf1...d94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det ikke rett etterpå, men jeg kjenner at kroppen føles bedre noen timer senere. Vanskelig å forklare, men noen ganger føler det som om blodet går rundt lettere. Eller at jeg føler meg mer "stødig" i kroppen. Var fysisk syk i 2 år der jeg ikke trente, så merker forskjellen meget godt

Har noen ettereffekter av sykdommen og sliter med fatigue, noen dager orker jeg knapt trene i det hele tatt. Men som sagt, når jeg faktisk trener merker jeg at kroppen føles bedre, men ikke rett etter trening

Anonymkode: 99d82...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg begynte å trene ble jeg utslitt fordi jeg var i dårlig form, og kroppen var ikke vant med høy puls. Jeg kunne få vondt i hodet, og ble sliten av typ å løfte armene for å dusje etterpå. Dette vedvarte i mange måneder. Nå etter et år med regelmessig trening får jeg energi av det. Kan løpe 15 km og være energisk nok til å gå på på byen og danse etterpå. Har aldri følt meg så bra.

Det kan være at du har mangler som lavt jern feks? Det er ikke normalt å alltid være så sliten.

Anonymkode: 7b54c...a04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en kronisk infeksjon i kroppen er det ikke rart du alltid er sliten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker veldig mye tid hver dag på fysisk aktivitet. Kanskje for mye? Har du prøvd å trappe ned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du går veldig mye? Kroppen bruker jo mye energi på det også, selv om det ikke er hard trening. Og som Tusseladden sier, å ha en kronisk infeksjon i kroppen gjør at kroppen jobber konstant med å helbrede infeksjonen, i tillegg til å skulle restituere fra styrketreningen og all gåingen. Da får ikke kroppen viet nok energi til å restituere musklene etter trening, så da bryter du i praksis bare ned kroppen mer enn å bygge den opp. Da er det ikke rart kroppen sier ifra at den blir sliten:) 

Ta deg en periode uten styrketrening (regner med at å ikke gå ikke er et alternativ når du har hunder), og start opp igjen med lavere volum/intensitet og kanskje 2 ganger i uken for å se hvordan det føles. Går du til fyisio pga beinhinnebetennelsen? Det kan være et alternativ å få hjelp til å utarbeide treningsprogram med noen som har god peiling og tar hensyn til skaden din. Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. her. Jeg jobber ikke, jeg har slitt med depresjon og angst i mange år. Å trene er den eneste aktiviteten jeg liker. Jeg har andre hobbyer, men de krever nesten ingen aktivitet. Å ha hund gjør at jeg kommer meg ut, flere ganger hver dag. Og jeg liker å gå tur. 

Jeg har tenkt at siden jeg ikke jobber, er det et mål å trene styrke annen hver dag. Jeg er ikke gammel, og har ingen fysisk sykdom. Bortsett fra beinhinnebetennelse som jeg nevnte. Jeg trenger også å gå ned i vekt, fordi jeg er overvektig. Men jeg går ikke ned så mye i kg. Jeg har gått ned mange cm rundt, midje, hofter og lemmer. 

Jeg spiser også nok. Jeg spiser 3 måltider hver dag. Rundt 1500-1700kcal jeg føler at det er mye. Men jeg spiser mye grønt, frø, nøtter og belgfrukter. Spiser mest dampet torsk eller bakt laks. Kylling fillet 1-2 dager i uka. Men jeg er mest glad i fisk.

Anonymkode: 3fa9d...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke normalt at folk som er i arbeid for eksempel eller har barn går mye? Jeg tror ikke jeg går mer enn de, akkurat.. 

Anonymkode: 3fa9d...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts. her. Jeg jobber ikke, jeg har slitt med depresjon og angst i mange år. Å trene er den eneste aktiviteten jeg liker. Jeg har andre hobbyer, men de krever nesten ingen aktivitet. Å ha hund gjør at jeg kommer meg ut, flere ganger hver dag. Og jeg liker å gå tur. 

Jeg har tenkt at siden jeg ikke jobber, er det et mål å trene styrke annen hver dag. Jeg er ikke gammel, og har ingen fysisk sykdom. Bortsett fra beinhinnebetennelse som jeg nevnte. Jeg trenger også å gå ned i vekt, fordi jeg er overvektig. Men jeg går ikke ned så mye i kg. Jeg har gått ned mange cm rundt, midje, hofter og lemmer. 

Jeg spiser også nok. Jeg spiser 3 måltider hver dag. Rundt 1500-1700kcal jeg føler at det er mye. Men jeg spiser mye grønt, frø, nøtter og belgfrukter. Spiser mest dampet torsk eller bakt laks. Kylling fillet 1-2 dager i uka. Men jeg er mest glad i fisk.

Anonymkode: 3fa9d...9d1

Uansett høres du sunn ut. Det er viktig i seg selv. Har du tatt blodprøver? Mulig du mangler vitaminer. Jeg trener bare to ganger i uka og ja, jeg får energi av å trene. I det lange løp selvfølgelig, ikke rett etterpå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og går du på antidepressiver? Det blir i hvert fall jeg trøtt av uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lava Anne skrev:

Uansett høres du sunn ut. Det er viktig i seg selv. Har du tatt blodprøver? Mulig du mangler vitaminer. Jeg trener bare to ganger i uka og ja, jeg får energi av å trene. I det lange løp selvfølgelig, ikke rett etterpå.

Ja, tok senest i mars og de var fine. Tar blodprøver hvert år, siden jeg for noen år siden lå i grenseland til lavtstoffskifte. 

Anonymkode: 3fa9d...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du er overvektig, da spiser du kanskje for mye sukker bl.a. ? Sukker er nesten som gift for kroppen. Kutter du ut det meste av sukker (lettere sagt enn gjort jeg vet), vil sannsynligvis energinivået stige. Dessuten anbefaler jeg d-vitminer, mål gjerne først, du bør ligge høyt innenfor referansenivå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Lava Anne skrev:

Og går du på antidepressiver? Det blir i hvert fall jeg trøtt av uansett.

Aldri gått på antidepressiva. Bruker ingen medisiner, tar nesten aldri Paracet engang. 

Anonymkode: 3fa9d...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts. her. Jeg jobber ikke, jeg har slitt med depresjon og angst i mange år. Å trene er den eneste aktiviteten jeg liker. Jeg har andre hobbyer, men de krever nesten ingen aktivitet. Å ha hund gjør at jeg kommer meg ut, flere ganger hver dag. Og jeg liker å gå tur. 

Jeg har tenkt at siden jeg ikke jobber, er det et mål å trene styrke annen hver dag. Jeg er ikke gammel, og har ingen fysisk sykdom. Bortsett fra beinhinnebetennelse som jeg nevnte. Jeg trenger også å gå ned i vekt, fordi jeg er overvektig. Men jeg går ikke ned så mye i kg. Jeg har gått ned mange cm rundt, midje, hofter og lemmer. 

Jeg spiser også nok. Jeg spiser 3 måltider hver dag. Rundt 1500-1700kcal jeg føler at det er mye. Men jeg spiser mye grønt, frø, nøtter og belgfrukter. Spiser mest dampet torsk eller bakt laks. Kylling fillet 1-2 dager i uka. Men jeg er mest glad i fisk.

Anonymkode: 3fa9d...9d1

Der har du grunnen, du trener og beveger deg mye og ligger i underskudd. Det hjelper ikke på energien. Til sammenligning spiste jeg 1800-2000 kcal og trente 5 dager uken (ingen turer) når jeg gikk ned 60 kg. 

Jeg får ikke energi etter treningsøkta, men har mye mer energi generelt enn før jeg begynte å trene. Nå teller jeg ikke kalorier og det hjelper selvsagt også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Blir ødelagt resten av dagen, så det nytter ikke å trene om morgenen. Trener jeg på kvelden er jeg jo sliten fra før, men presser meg til å trene likevel. Håper er jo at en sterkere og sprekere kropp skal være gunstig i lengden. Det er det jo naturligvis, men etter 3 år ser jeg fortsatt ikke snurten av den energien folk snakker om.

Men når det er sagt, så har jeg lavt stoffskifte. Det gjør en sliten. Det er ikke bare bare å få til riktig medisinering heller. Jeg vet ikke hvor mye energi det er normalt å ha, og derfor ikke om jeg bare er lat eller feilmedisinert.

TS, du kan være en av de som bør medisineres selv om du verdiene dine "bare" ligger i grenseland. Snakk med legen, og få han samtidig til å teste deg for vitaminmangel! Dessuten bør du spise mer. Uten å vite din høyde og vekt ville jeg gjettet at du burde spise ca 500 kcal mer daglig, gitt at du er en relativt "normal" kvinne😊

Anonymkode: 2ef9e...505

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Inwe skrev:

Der har du grunnen, du trener og beveger deg mye og ligger i underskudd. Det hjelper ikke på energien. Til sammenligning spiste jeg 1800-2000 kcal og trente 5 dager uken (ingen turer) når jeg gikk ned 60 kg. 

Jeg får ikke energi etter treningsøkta, men har mye mer energi generelt enn før jeg begynte å trene. Nå teller jeg ikke kalorier og det hjelper selvsagt også.

Må man ikke ligge i underskudd for å gå ned? Jeg føler at jeg spiser nok, jeg blir mett ved hvert måltid. Jeg er så redd for at vektnedgangen skal stoppe/pause hvis jeg spiser mer.. 

 

Anonymkode: 3fa9d...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...