Gå til innhold

Fortnite- igjen...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem som deg ts, og tror vi er flere  millioner til sammen. Problemet vil ikke gå over, forrige gang var det Pokemon, så var det Minecraft, det kommer stadig noe nytt .

Vi har løst dette ved å snakke med foreldrene til vennene, og blitt enige om begrenset spilletid og ingen spilling eller youtube etter middag.

Det fungerer, gutten vår har fått mindre hoggtenner og lavere stemmeleie, og ligner et normalt menneske igjen.

Unger lærer mye av å spille, men det er utrolig viktig at du tar kontroll over bruken. Gjerne gå foran med et godt eksempel, legg vekk smartlf og nettbrett selv også, verden kan vente, det er du som bestemmer.

Anonymkode: 14e7e...00c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er da ikke noe problem. Sett grenser.

Anonymkode: f06ab...4d0

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du kaller altså ungen min en shitkid fordi han spiller Fortnite? Voksent. Du kjenner han ikke og aner ikke hvilke verdier han har og hvordan han oppfører seg. 

Anonymkode: 48847...2f0

De fleste unger blir shitkids på internett. Det er en fase de går gjennom. Om du har lyst til å henge deg opp i at barnet ditt kan være en shitkid for være opp til deg. Det at du lar en niåring spille et såpass voldelig spill i et såpass giftig miljø, det får også være opp til deg.

Det er en vesentlig forskjell på verdier og oppførsel barn har rundt foreldre og når de tror de ikke blir observert.

• Liker 5
Gjest CrystalGold
Skrevet

Så du lar en 9 åring spille et spill for 12 åringer.....?

Det er en grunn for at de som selger spill ber om legitimasjon vis man ser yngre ut, en aldren som er satt på spillet.

Når det kommer til det du spør om så er jo svaret veldig enkelt, la gutten spille ferdig den runden(siden du uansett lar gutten spille et spill han ikke skal spille). Er en grunn for at vi har aldersgrenser. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Dette forklarer alle shitkidsa jeg møter når jeg gamer.

Hvordan? At de ikke er så gode som deg mener du? 

Anonymkode: e92cb...e81

Skrevet

Dere voksne som mener spillet skaper en gjeng med små forstyrra mennesker bør virkelig prøve å spille selv for å forstå greia! Jeg har vært interessert i sønnen min sin spilling og har enda fått lov å prøve. Det er krevende og spennende. 

Men å begrense skjermtid er alltid lurt, viktig å komme seg ut!

AnonymBruker
Skrevet

Tydelige og klare grenser på spilletid. Avtale med kompisenes foreldre slik at barnet og kompisgjengen har samme regler.

Ellers er dette dessverre bare kamper du må ta til barnet lærer, hører med til foreldrerollen.

(Fatter ikke at så mange lar barna sine spille dette spillet når barna er under aldersgrensa) 

Anonymkode: 1dc91...ddb

Skrevet (endret)

Det kjipeste jeg vet om på fortnite, er å spille med barn. Til å være ei kjerring på ca30, så spiller jeg fortnite hver dag, så framt jeg har mulighet. Man blir lett avhengig (har spilt det siden oktober og brukt en del penger på det selvom det er gratis). Selv for en voksen er det vanskelig å legge det fra seg når klokka begynner å nærme seg 2 på natta, så forstår sønnen din. De yngste spillerne jeg spiller med er 12åringer og de er ganske morsomme, men er litt skremmende hvordan språk de har på nett... Spiller mest på lag med disse kidsa og vi møter ofte på eldre gutter og menn som er utrolig drittsekker. Både mot kvinner og barn, så snakk med barnet ditt om bruk av headset og å snakke med fremmede online.

Og til de som sier at fortnite er et voldelig spill, så synes jeg absolutt ikke det er det. Er ikke noe blod til tross for våpen og det er lyse farger.

Endret av Sphynx
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Sphynx said:

Det kjipeste jeg vet om på fortnite, er å spille med barn. Til å være ei kjerring på ca30, så spiller jeg fortnite hver dag, så framt jeg har mulighet. Man blir lett avhengig (har spilt det siden oktober og brukt en del penger på det selvom det er gratis). Selv for en voksen er det vanskelig å legge det fra seg når klokka begynner å nærme seg 2 på natta, så forstår sønnen din. De yngste spillerne jeg spiller med er 12åringer og de er ganske morsomme, men er litt skremmende hvordan sprøk de har på nett... Spiller mest på lag med disse kidsa og vi møter ofte på eldre gutter og menn som er utrolig drittsekker. Både mot kvinner og barn, så snakk med barnet ditt om bruk av headset og å snakke med fremmede online.

Og til de som sier at fortnite er et voldelig spill, så synes jeg absolutt ikke det er det. Er ikke noe blod til tross for våpen og det er lyse farger.

Meg som skrev tidligere at jeg spilte wow. Jeg har prøvd fortnite og syns ikke det er så voldelig jeg heller. Det er ikke noe blod og gørr. Er ikke verre enn når ungene løper rundt og «plaffer» hverandre ned med en pinne som pistol. 

I wow så drepte vi alt vi kom over. Til og med søte små kaniner og katter kunne vi drepe, uten å få noe xp for det. Vi gjorde det bare for moroskyld. Men vi skjønte jo at det bare var pixler på en skjerm. Det var også moro å hoppe ned en bratt skrent eller fra et høyt tak og drepe seg selv. Husker også det var en sånn spell der man kunne kontrollere karakteren til en motstander i noen sekunder. Da tvang man som oftest karakteren ned en skrent eller inn i en flokk høy lvl monstre.

Så var det arena-kamper der man sloss mot grupper av  tilfeldige andre, eller venner. Sistemann som sto igjen levende vant. 

Så drepte vi selvfølgelig masse bosser, og med raidgruppa di planla du i detalj hvordan man skulle drepe disse bossene og hvilken rolle hver enkelt hadde.

Når jeg skriver det sånn her høres det helt makabert og grotesk ut. Men som sagt, vi skjønte at det bare var pixler på en skjerm. Og døde man, så kom man jo til live igjen med en gang etterpå. Sånn er det i fortnite også. Du har evig med liv. 

Det verste med wow, syns jeg, var alle de som slang med leppa i chatten. Irriterende drittunger som kalte andre for stygge ting, eller kasta deg ut v en gruppe, ødela for gruppa e.l. I den ene guiden jeg var i ble det drama fordi en fyr ødela for alle andre. Han misbrukte den tilliten han hadde fått i gruppen. 

Dataspill kan være en kjempefin arena for samarbeid og vennskap. Men det er lett å misbruke. Det syns jeg er viktigere å fokusere på enn å bekymre seg for at ungen spiller et spill hvor han løper rundt med en tegneseriefigur med et plastgevær liksom. Før vr jo LOL veldig populært. Der er det jo massedrap av tegneseriefigurer. 😛 

Hold de unna spill som gta og sånt bare, og andre realistiske krigsspill. 

Anonymkode: 90fb6...c5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes veldig bra og rutinert ut :) Takk for tips! 

Ts

Det funker for oss, etter litt prøving og feiling :) Håper dere finner en løsning som funker for dere også. Barn er jo forskjellige :)

Anonymkode: bd679...010

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Katten.2.0 skrev:

De fleste unger blir shitkids på internett. Det er en fase de går gjennom. Om du har lyst til å henge deg opp i at barnet ditt kan være en shitkid for være opp til deg. Det at du lar en niåring spille et såpass voldelig spill i et såpass giftig miljø, det får også være opp til deg.

Det er en vesentlig forskjell på verdier og oppførsel barn har rundt foreldre og når de tror de ikke blir observert.

Jeg har ofte sittet ved siden av sønnen min når han har spilt dette spillet. Jeg sjekker også inbox og hvilke venner han har jevnlig så bare slapp helt av for der har jeg kontroll :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det funker for oss, etter litt prøving og feiling :) Håper dere finner en løsning som funker for dere også. Barn er jo forskjellige :)

Anonymkode: bd679...010

Satser på at det ordner seg ja 😊 I dag var det nok å spille i 30 min, han ville heller være med venner ute :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, aghj skrev:

Dere voksne som mener spillet skaper en gjeng med små forstyrra mennesker bør virkelig prøve å spille selv for å forstå greia! Jeg har vært interessert i sønnen min sin spilling og har enda fått lov å prøve. Det er krevende og spennende. 

Men å begrense skjermtid er alltid lurt, viktig å komme seg ut!

Det er helt sant :) Veldig viktig å være ute :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ofte sittet ved siden av sønnen min når han har spilt dette spillet. Jeg sjekker også inbox og hvilke venner han har jevnlig så bare slapp helt av for der har jeg kontroll :) 

ts

Som foreldre har man aldri full kontroll....

Anonymkode: c7acc...930

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Sphynx skrev:

Det kjipeste jeg vet om på fortnite, er å spille med barn. Til å være ei kjerring på ca30, så spiller jeg fortnite hver dag, så framt jeg har mulighet. Man blir lett avhengig (har spilt det siden oktober og brukt en del penger på det selvom det er gratis). Selv for en voksen er det vanskelig å legge det fra seg når klokka begynner å nærme seg 2 på natta, så forstår sønnen din. De yngste spillerne jeg spiller med er 12åringer og de er ganske morsomme, men er litt skremmende hvordan sprøk de har på nett... Spiller mest på lag med disse kidsa og vi møter ofte på eldre gutter og menn som er utrolig drittsekker. Både mot kvinner og barn, så snakk med barnet ditt om bruk av headset og å snakke med fremmede online.

Ja, jeg er ofte innom å sjekker når han spiller og hvem han er på lag med og er venn med så føler jeg har bra kontroll på det så langt :) 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som foreldre har man aldri full kontroll....

Anonymkode: c7acc...930

Det har jeg aldri sagt heller...? Å ha full kontroll ønsker jeg ikke å ha heller! Er ikke nazi mor. Litt viktig å vise at jeg stoler på han innimellom også og gi han en sjangse.

ts

• 1 måned senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for verving av intervjuobjekter. 

Olava, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...