AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #21 Skrevet 6. juni 2018 42 minutter siden, matrobot skrev: Jeg spiller ikke Fortnite selv, men jeg vet omtrent hva det går ut på. Gutten din kommer til å lære seg engelsk, kommer til å tenke mer strategisk (hvor han bør gå eller unngå), bli bedre orientering (mye bruk av kart), bedre refleks (raskere problemløsning) og sikkert mer som jeg ikke kommer på. Det er ikke helt bortkastet tid å spille (hvis man ikke spiller altfor mye da). Bare begrens hans spilletid. 2 timer er nok. Kanskje litt mer i helgen. Viktig å vite: - Man kan ikke ta pause i et onlinespill (for de andre spillerne venter ikke på ham). - Det er dødskjipt for de andre spillerne hvis man må forlate midt i et spill (de mister en lagspiller og får ikke en ny) - Ikke la ham spille rett før middag. En runde kan ta opptil halv time (tror jeg). Hvis det var min sønn, ville jeg ikke ha latt ham starte med å spille før kl 18 pga middag og hjemmelekser skal prioriteres. Tusen takk, dette skal jeg tenke på ts Anonymkode: 48847...2f0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #22 Skrevet 6. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres da bedre ut at han har mange interesser enn en han er helt oppslukt i, hvorfor ønsker du at han skal være helt oppslukt i fotball? Anonymkode: cc70c...759 Han må ikke være helt oppslukt i fotball, synes bare det var så rart at det endret seg på minuttet omtrent. ts Anonymkode: 48847...2f0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #23 Skrevet 6. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men han var da ikke i aktivitet når han så på fotballkamper eller spilte FIFA heller. Så lenge du har satt begrensning på tiden han får bruke foran skjermen, så har han da fortsatt masse tid igjen hvor han kan være aktiv. Anonymkode: cc70c...759 Haha sant det 👍 TS Anonymkode: 48847...2f0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #24 Skrevet 6. juni 2018 Vi har to gutter på 11 og 13 som får spille Fortnite under kontrollerte forhold. De må gjøre lekser, spise middag og prioritere fritidsaktiviteter og oppgaver i hjemmet De får spille 1 time noen faste dager i uka, etter klokken 18. Etter 1 time går jeg eller opp og sier fra så får de spille ferdig runden mens jeg sitter og ser på. Om de maser, krangler eller ikke avslutter når de skal får de ikke spille neste spilledag. Funker for oss 😊 Anonymkode: bd679...010 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #25 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han må ikke være helt oppslukt i fotball, synes bare det var så rart at det endret seg på minuttet omtrent. ts Anonymkode: 48847...2f0 Det er ganske normalt at det man er besatt av i den alderen, varierer. Du sier han fortsatt er aktiv med venner, han spiller på trening osv så det er vel egentlig helt greit, bortsett fra at du «ikke skjønner greia» med det spillet. Kanskje fotballinteressen blusser opp igjen til høsten ved sesongstart med nye ting som skjer, overganger, ny FIFA osv, eller kanskje det har daffet litt av permanent. Det er ikke farlig, ikke la fortnight bli en big deal, denne hypen går nok over etter hvert det og, selv om det sikkert kommer andre spill eller andre ting han blir like interessert i. Anonymkode: 12db1...b98 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #26 Skrevet 6. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har to gutter på 11 og 13 som får spille Fortnite under kontrollerte forhold. De må gjøre lekser, spise middag og prioritere fritidsaktiviteter og oppgaver i hjemmet De får spille 1 time noen faste dager i uka, etter klokken 18. Etter 1 time går jeg eller opp og sier fra så får de spille ferdig runden mens jeg sitter og ser på. Om de maser, krangler eller ikke avslutter når de skal får de ikke spille neste spilledag. Funker for oss 😊 Anonymkode: bd679...010 Det hørtes veldig bra og rutinert ut Takk for tips! Ts Anonymkode: 48847...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #27 Skrevet 6. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske normalt at det man er besatt av i den alderen, varierer. Du sier han fortsatt er aktiv med venner, han spiller på trening osv så det er vel egentlig helt greit, bortsett fra at du «ikke skjønner greia» med det spillet. Kanskje fotballinteressen blusser opp igjen til høsten ved sesongstart med nye ting som skjer, overganger, ny FIFA osv, eller kanskje det har daffet litt av permanent. Det er ikke farlig, ikke la fortnight bli en big deal, denne hypen går nok over etter hvert det og, selv om det sikkert kommer andre spill eller andre ting han blir like interessert i. Anonymkode: 12db1...b98 Er nok sikkert mer normalt enn jeg tror ja. Skal prøve å få et litt mer avslappet forhold til det. Han er en aktiv gutt ellers ja så jeg bør kanskje ikke være altfor oppgitt over denne «gira». Husker for noen år siden så var det vel Minecraft som var det store spillet. Anonymkode: 48847...2f0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #28 Skrevet 7. juni 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha herregud. Kom ikke her å si at jeg ikke er en ansvarlig forelder. Er vel kanskje derfor jeg begrenser spillingen og gir han spilletid? Om jeg hadde vært uansvarlig så hadde jeg vel latt han spille hele tiden? Her vi bor spiller alle unger det. Til og med 1 klassinger. Er dessuten ikke det jeg spør om? Anonymkode: 48847...2f0 Å, men hvorfor sa du ikke det før? Når alle gjør det er det selvfølgelig helt greit for alle vet jo at flertallet alltid har rett. Snakk om å være saueflokk. Anonymkode: 7ac24...a8c 8
Katten.2.0 Skrevet 7. juni 2018 #29 Skrevet 7. juni 2018 Dette forklarer alle shitkidsa jeg møter når jeg gamer. 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #30 Skrevet 7. juni 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Min 10 åring får ikke lov til å spille Fortnite. "Alle" her spiller det også men det er ikke noe argument for å ikke sette grenser for barnet. Har du sett spillet? Er du komfortabel med å la barnet se så mange bli plaffet ned? Anonymkode: 1dc91...ddb Man både ser ig hører verre på barnetv og i barnefilmer(som i tillegg er mye mer virkelighetsnært mtp at fortnite har en cartoon look) enn hva man gjør på fortnite. Anonymkode: a10b8...89a 1
Katten.2.0 Skrevet 7. juni 2018 #31 Skrevet 7. juni 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Man både ser ig hører verre på barnetv og i barnefilmer(som i tillegg er mye mer virkelighetsnært mtp at fortnite har en cartoon look) enn hva man gjør på fortnite. Anonymkode: a10b8...89a Nemmehuh? Jeg er helt for at voldsspill ikke skal ha et ufortjent dårlig rykte, men det er likevel svært merkelig at man ikke har et problem med å la 9-12-åringer begi seg ut på å plaffe hverandre ned med diverse våpen. Fortnite er et svært konkurranseorientert spill, hvor målet er å drepe så mange som mulig av motstanderne, slik at du selv - forhåpentligvis - står igjen som siste overlevende. Sleng på et smått giftig miljø innad i spillet (ofte grunnet 9-12-årige shitkids), så er det ikke akkurat en hyggelig grobunn. Barnefilmer får definitivt et mindre hyggelig preg (både mtp vold og kroppsidealer), men det er en vesentlig forskjell på å passivt se på, og aktivt utøve noe. 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #32 Skrevet 7. juni 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha herregud. Kom ikke her å si at jeg ikke er en ansvarlig forelder. Er vel kanskje derfor jeg begrenser spillingen og gir han spilletid? Om jeg hadde vært uansvarlig så hadde jeg vel latt han spille hele tiden? Her vi bor spiller alle unger det. Til og med 1 klassinger. Er dessuten ikke det jeg spør om? Anonymkode: 48847...2f0 Spillet har en aldersgrenser på 12år, det er en grunn til det.. det var ikke jeg som skrev innlegget du svarte på, men jeg kunne ikke vært mer enig. Min bror ødela mye av skolegangen fordi han ble avhengig av spill, og jeg ble selv veldig avhengig av spill en periode, var oppe på natta og spilte etc. Bare det at du bruker argumentet "alle unger spiller det" er ganske spesielt. Så om alle andre barn i nabolaget lot barna sine være oppe til midnatt hadde du fulgt strømmen? Anbefaler at du leser deg opp om spilleavhengighet, min søster jobber på institusjon og de måtte tilslutt forby spilling. Barn greier ikke se sine egne begrensninger og du ser jo allerede hvilken vei dette går. Vær en ansvarlig mor, det er du som setter føringer! Anonymkode: 35e01...f2f 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #33 Skrevet 7. juni 2018 Jeg gidder ikke engang å kommentere på at han spiller for mye. Hvorfor spiller han?? Det er et jævla skytespill og det er voice chat hvor han kan møte alt mulig rart. Hva faen, han er er 9 år? Og min banning her er ikke en brøkdel av det han møter i spillet, det skal jeg love deg. Ærlig talt, dette er ikke et spill for en 9 åring! Anonymkode: 65a94...e3b 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #34 Skrevet 7. juni 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Når du ber han slutte å spille, lar du han spille ferdig runden eller må han avslutte med en gang? Det siste er ikke å anbefale. En runde tar ikke såååå lang tid, så la han spille ferdig runden, spesielt hvis han spiller på lag. Det er kjipt å la lagkameratene i stikken. Her går det greit så lenge han får spille ferdig runden, men min er kanskje ikke like avhengig som din da. Anonymkode: 1b765...2e8 Enig. Gi beskjed om at han må spille ferdig runden. Jeg husker selv da jeg spilte wow i ungdommen. Når mamma ble sur fordi jeg ikke kom med EN gang hun sa fra, var det jo fordi jeg var midt i et raid, en dungeon eller en quest jeg ville tape hvis jeg bare gikk fra. Ting måtte planlegges. Etter hvert som jeg ble med i en mer seriøs raid-gruppe så hadde vi faste tider hver uke der vi måtte spille. Dukket man ikke opp, kunne man miste plassen i fremtidige raid også. Det høres nok fryktelig merkelig ut for utenforstående, men jeg syns det var gøy og sosialt. Jeg gjorde jo skolearbeid og var med venner og sånn ellers, men det ble en del dataspilling altså. 😛 Jeg tenker at så lenge sønnen til Ts ellers klarer seg fint, så burde det være greit med dataspilling. Men er det sånn at han «rømmer» fra det virkelige liv må det jo ligge noe mer alvorlig bak som gjør at han heller vil spille enn å være «in real life.» Anonymkode: 90fb6...c5a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #35 Skrevet 7. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gidder ikke engang å kommentere på at han spiller for mye. Hvorfor spiller han?? Det er et jævla skytespill og det er voice chat hvor han kan møte alt mulig rart. Hva faen, han er er 9 år? Og min banning her er ikke en brøkdel av det han møter i spillet, det skal jeg love deg. Ærlig talt, dette er ikke et spill for en 9 åring! Anonymkode: 65a94...e3b mange foreldre nå til dags greier ikke sette grenser for ungene, de får lov "fordi alle andre får lov". Det er ikke bare barn som spiller Fortnite, det er et perfekt sted for pedofile som lett får info om bosted/alder osv ved å late som de er på samme alder. Styr unna. Mye naive foreldre som sitter på facebooken mens ungene chatter med "Frida på 12år". Anonymkode: 35e01...f2f 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #36 Skrevet 7. juni 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Å, men hvorfor sa du ikke det før? Når alle gjør det er det selvfølgelig helt greit for alle vet jo at flertallet alltid har rett. Snakk om å være saueflokk. Anonymkode: 7ac24...a8c Hehe morsom du TS Anonymkode: 48847...2f0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #37 Skrevet 7. juni 2018 5 timer siden, Katten.2.0 skrev: Nemmehuh? Jeg er helt for at voldsspill ikke skal ha et ufortjent dårlig rykte, men det er likevel svært merkelig at man ikke har et problem med å la 9-12-åringer begi seg ut på å plaffe hverandre ned med diverse våpen. Fortnite er et svært konkurranseorientert spill, hvor målet er å drepe så mange som mulig av motstanderne, slik at du selv - forhåpentligvis - står igjen som siste overlevende. Sleng på et smått giftig miljø innad i spillet (ofte grunnet 9-12-årige shitkids), så er det ikke akkurat en hyggelig grobunn. Barnefilmer får definitivt et mindre hyggelig preg (både mtp vold og kroppsidealer), men det er en vesentlig forskjell på å passivt se på, og aktivt utøve noe. Du kaller altså ungen min en shitkid fordi han spiller Fortnite? Voksent. Du kjenner han ikke og aner ikke hvilke verdier han har og hvordan han oppfører seg. Anonymkode: 48847...2f0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #38 Skrevet 7. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Spillet har en aldersgrenser på 12år, det er en grunn til det.. det var ikke jeg som skrev innlegget du svarte på, men jeg kunne ikke vært mer enig. Min bror ødela mye av skolegangen fordi han ble avhengig av spill, og jeg ble selv veldig avhengig av spill en periode, var oppe på natta og spilte etc. Bare det at du bruker argumentet "alle unger spiller det" er ganske spesielt. Så om alle andre barn i nabolaget lot barna sine være oppe til midnatt hadde du fulgt strømmen? Anbefaler at du leser deg opp om spilleavhengighet, min søster jobber på institusjon og de måtte tilslutt forby spilling. Barn greier ikke se sine egne begrensninger og du ser jo allerede hvilken vei dette går. Vær en ansvarlig mor, det er du som setter føringer! Anonymkode: 35e01...f2f Jeg er en ansvarlig mor ved å gi han både spilletid og restriksjoner! Det er jo ikke det jeg spør om. Anonymkode: 48847...2f0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #39 Skrevet 7. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gidder ikke engang å kommentere på at han spiller for mye. Hvorfor spiller han?? Det er et jævla skytespill og det er voice chat hvor han kan møte alt mulig rart. Hva faen, han er er 9 år? Og min banning her er ikke en brøkdel av det han møter i spillet, det skal jeg love deg. Ærlig talt, dette er ikke et spill for en 9 åring! Anonymkode: 65a94...e3b Ok. Anonymkode: 48847...2f0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #40 Skrevet 7. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig. Gi beskjed om at han må spille ferdig runden. Jeg husker selv da jeg spilte wow i ungdommen. Når mamma ble sur fordi jeg ikke kom med EN gang hun sa fra, var det jo fordi jeg var midt i et raid, en dungeon eller en quest jeg ville tape hvis jeg bare gikk fra. Ting måtte planlegges. Etter hvert som jeg ble med i en mer seriøs raid-gruppe så hadde vi faste tider hver uke der vi måtte spille. Dukket man ikke opp, kunne man miste plassen i fremtidige raid også. Det høres nok fryktelig merkelig ut for utenforstående, men jeg syns det var gøy og sosialt. Jeg gjorde jo skolearbeid og var med venner og sånn ellers, men det ble en del dataspilling altså. 😛 Jeg tenker at så lenge sønnen til Ts ellers klarer seg fint, så burde det være greit med dataspilling. Men er det sånn at han «rømmer» fra det virkelige liv må det jo ligge noe mer alvorlig bak som gjør at han heller vil spille enn å være «in real life.» Anonymkode: 90fb6...c5a Takk for svar Han rømmer ikke fra det virkelige liv, det jeg var ute etter var å få noen råd til hvordan vi kan slutte å krangle så mye når han skal avslutte. Istedet ble det masse mas om at jeg som mor må skjerpe meg og passe mer etter sønnen min og at jeg må lese meg opp på spilleavhengighet. Noen mennesker må lese skikkelig før de svaret og går til angrep på meg som mor. Latterlig Føler jeg fikk noen gode råd nå 🙂 ts Anonymkode: 48847...2f0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå