AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Begynner å bli så lei av stadige krangler og diskusjoner ang dette spillet. Har en sønn som sikkert kunne spilt dette spillet i 4 dager i strekk uten søvn. Han digger det til min store fortvilelse! Helt til dette spillet kom var han en fotballgal 9 åring som bare spilte fotball hvert eneste friminutt og hver eneste ettermiddag. Det eneste han studerte på tv var utallige Ronaldo filmer, Messi, fotballkamper, FIFA var det eneste som gjaldt.... Så kom endringen- nemlig Fortnite. Det skjedde vel for 5 mnd siden. Drt er KUN det som gjelder. Spiller aldri fotball i frimutt lenger, ikke ettermiddager- kun når det er trening som er 2 ganger i uken. Kjenner jeg blir helt oppgitt... Kommer det til å gå over????? Han får selvfølgelig ikke lov til å sitte å spille som han vil, men omtrent hver eneste gang han må avslutte ender det med en eller annen teit krangel og jeg vet ikke mine arme råd. Flere i samme situasjon? Anonymkode: 48847...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Min 9-åring spilte Fornite i 2 minutter og syns det var helt grusomt. Jeg har hørt at det har slått an og det ble masse mas her hjemme om at "kan jeg vær så snill få prøve? Alle andre får jo lov." Hvor lenge har dette vart? Jeg tenker at mange opplever en episode der ting er veldig spennende og veldig gøy, men at det gjerne roer seg ned etterhvert. Du må bare være bestemt selv om det er plagsomt å ha mye krangling. Hva gjør han i friminuttene på skolen siden han ikke spiller fotball? Han sitter vel ikke på skolen og spiller der også? Vi har samme problemet med Pokemon Go, men det må han jo gå ut for å spile! Anonymkode: 70a84...7ca
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 Når du ber han slutte å spille, lar du han spille ferdig runden eller må han avslutte med en gang? Det siste er ikke å anbefale. En runde tar ikke såååå lang tid, så la han spille ferdig runden, spesielt hvis han spiller på lag. Det er kjipt å la lagkameratene i stikken. Her går det greit så lenge han får spille ferdig runden, men min er kanskje ikke like avhengig som din da. Anonymkode: 1b765...2e8 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min 9-åring spilte Fornite i 2 minutter og syns det var helt grusomt. Jeg har hørt at det har slått an og det ble masse mas her hjemme om at "kan jeg vær så snill få prøve? Alle andre får jo lov." Hvor lenge har dette vart? Jeg tenker at mange opplever en episode der ting er veldig spennende og veldig gøy, men at det gjerne roer seg ned etterhvert. Du må bare være bestemt selv om det er plagsomt å ha mye krangling. Hva gjør han i friminuttene på skolen siden han ikke spiller fotball? Han sitter vel ikke på skolen og spiller der også? Vi har samme problemet med Pokemon Go, men det må han jo gå ut for å spile! Anonymkode: 70a84...7ca Det har vart i alle fall 5 mnd trooor jeg. Ser ikke ut som om han kommer til å slutte med det første 😱 I friminuttene leker han visst mye boksen går og slike ting. Er liksom så rart at fotballinteressen på dagen ble helt slutt. Han har vært fotballgutt siden han var 5 år. Rart at et spill bare tar over alt???? Anonymkode: 48847...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 Spillet er svært avhengighetsskapende og det er noe av grunnen til at aldersgrensen er satt der den er. Du velger bevisst å la en 9åring spille og etterpå kommer du og klager over at gutten er avhengig??? Man blir ganske målløs av sånt. Barn vet ikke sitt eget beste, det er derfor man har foreldre som har ansvar for dem. Bare så synd at enkelte foreldre ikke vet sine barns beste de heller. Anonymkode: 7ac24...a8c 7
matrobot Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 Jeg har opplevd altfor mange mødre som klager på dataspill istedenfor å interessere seg i hva deres barn driver med i spillet. Jeg forstår at det virker frustrerende å se barnet sitt sitte og spille hele dagen, men jeg anbefaler dere mødre (og fedre?) å sette ned og prøve å lære om spillet. Kanskje dere forstår hvorfor sønnen er interessert i spillet - og kanskje kan til og med prate om spillet. Jeg er sikker på at sønnen har masse å fortelle deg når han har opplevd en del i spillet - spesielt hvis du kan noe om spillet. Det er selvsagt også viktig å sette grenser på hvor mye de skal spille. Hvis du bare forbyr ham å spille uten å forstå ham, forverrer det bare situasjonen. Prøv heller å lære litt om spillet og ta en rolig samtale om spillet, forklar hvorfor du ønsker at han skal være ute og være aktiv, bli enige om grenser, osv... Hilsen en pappa som spiller litt sammen med sønnen 19
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 Høres da bedre ut at han har mange interesser enn en han er helt oppslukt i, hvorfor ønsker du at han skal være helt oppslukt i fotball? Anonymkode: cc70c...759 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #8 Skrevet 6. juni 2018 De fleste foreldre reagerer ikke om et barn sitter med nesa i en bok i 4 timer. Da er barnet flink og intelligent. Er det derimot spill, er det helkrise. Forstå det den som kan. Anonymkode: 21848...22f 13
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #9 Skrevet 6. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Spillet er svært avhengighetsskapende og det er noe av grunnen til at aldersgrensen er satt der den er. Du velger bevisst å la en 9åring spille og etterpå kommer du og klager over at gutten er avhengig??? Man blir ganske målløs av sånt. Barn vet ikke sitt eget beste, det er derfor man har foreldre som har ansvar for dem. Bare så synd at enkelte foreldre ikke vet sine barns beste de heller. Anonymkode: 7ac24...a8c Dette. Om du er misfornøyd med at han spiller, så fjerne spillet da vel. Han er uansett 3 år for ung, og da er det kanskje slik at det er en grunn til at grensen er satt som det er. Anonymkode: 1fe98...1de 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #10 Skrevet 6. juni 2018 Det er da vanlig å bruke mye tid på interessen sin. Du sier jo selv at kan brukte enormt mye tid på fotball før, hvorfor er det overraskende at det samme gjelder den nye interessen? Anonymkode: 98115...5f0 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #11 Skrevet 6. juni 2018 Han var da like ille før. Anonymkode: dafc5...0b4 1
KittenOfDoom Skrevet 6. juni 2018 #12 Skrevet 6. juni 2018 2 hours ago, matrobot said: Jeg har opplevd altfor mange mødre som klager på dataspill istedenfor å interessere seg i hva deres barn driver med i spillet. Jeg forstår at det virker frustrerende å se barnet sitt sitte og spille hele dagen, men jeg anbefaler dere mødre (og fedre?) å sette ned og prøve å lære om spillet. Kanskje dere forstår hvorfor sønnen er interessert i spillet - og kanskje kan til og med prate om spillet. Jeg er sikker på at sønnen har masse å fortelle deg når han har opplevd en del i spillet - spesielt hvis du kan noe om spillet. Det er selvsagt også viktig å sette grenser på hvor mye de skal spille. Hvis du bare forbyr ham å spille uten å forstå ham, forverrer det bare situasjonen. Prøv heller å lære litt om spillet og ta en rolig samtale om spillet, forklar hvorfor du ønsker at han skal være ute og være aktiv, bli enige om grenser, osv... Hilsen en pappa som spiller litt sammen med sønnen Helt enig med matrobot over, det er en fordel for foreldre å interessere seg for barna’s hobbyer (enten det er fotball eller Fortnite). Det blir nok enklere å diskutere viktigheten ved fysisk aktivitet og begrenset spilletid i hverdagen når mamma eller pappa også prøver å forstå «hva som er greia». Samtidig er det viktig å ha samtaler med de unge om hvordan man oppfører seg online + nettvett (f. eks. hvis barnet har headset og kan snakke med andre gjennom spill som Fortnite). Som nevnt over så er egentlig en niåring for ung til å spille Fortnite. Tror spillet er PEGI 12? Det er i så fall ekstra viktig å ta disse samtalene med han. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #13 Skrevet 6. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Spillet er svært avhengighetsskapende og det er noe av grunnen til at aldersgrensen er satt der den er. Du velger bevisst å la en 9åring spille og etterpå kommer du og klager over at gutten er avhengig??? Man blir ganske målløs av sånt. Barn vet ikke sitt eget beste, det er derfor man har foreldre som har ansvar for dem. Bare så synd at enkelte foreldre ikke vet sine barns beste de heller. Anonymkode: 7ac24...a8c Haha herregud. Kom ikke her å si at jeg ikke er en ansvarlig forelder. Er vel kanskje derfor jeg begrenser spillingen og gir han spilletid? Om jeg hadde vært uansvarlig så hadde jeg vel latt han spille hele tiden? Her vi bor spiller alle unger det. Til og med 1 klassinger. Er dessuten ikke det jeg spør om? Anonymkode: 48847...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #14 Skrevet 6. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du ber han slutte å spille, lar du han spille ferdig runden eller må han avslutte med en gang? Det siste er ikke å anbefale. En runde tar ikke såååå lang tid, så la han spille ferdig runden, spesielt hvis han spiller på lag. Det er kjipt å la lagkameratene i stikken. Her går det greit så lenge han får spille ferdig runden, men min er kanskje ikke like avhengig som din da. Anonymkode: 1b765...2e8 Jeg er vel kanskje ikke så flink til å la han spille ferdig runden fordi jeg blir så utålmodig. Skal bli litt roligere på det så kanskje det går bedre? Han er jo ellers masse ute og er med kompiser og slik så er jo ikke det som bekymrer meg mest. Anonymkode: 48847...2f0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #15 Skrevet 6. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da vanlig å bruke mye tid på interessen sin. Du sier jo selv at kan brukte enormt mye tid på fotball før, hvorfor er det overraskende at det samme gjelder den nye interessen? Anonymkode: 98115...5f0 Synes bare det virker litt sunnere å være ute å gjøre enn aktivitet enn å sitte inne? Anonymkode: 48847...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #16 Skrevet 6. juni 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes bare det virker litt sunnere å være ute å gjøre enn aktivitet enn å sitte inne? Anonymkode: 48847...2f0 Men han var da ikke i aktivitet når han så på fotballkamper eller spilte FIFA heller. Så lenge du har satt begrensning på tiden han får bruke foran skjermen, så har han da fortsatt masse tid igjen hvor han kan være aktiv. Anonymkode: cc70c...759 7
matrobot Skrevet 6. juni 2018 #17 Skrevet 6. juni 2018 Jeg spiller ikke Fortnite selv, men jeg vet omtrent hva det går ut på. Gutten din kommer til å lære seg engelsk, kommer til å tenke mer strategisk (hvor han bør gå eller unngå), bli bedre orientering (mye bruk av kart), bedre refleks (raskere problemløsning) og sikkert mer som jeg ikke kommer på. Det er ikke helt bortkastet tid å spille (hvis man ikke spiller altfor mye da). Bare begrens hans spilletid. 2 timer er nok. Kanskje litt mer i helgen. Viktig å vite: - Man kan ikke ta pause i et onlinespill (for de andre spillerne venter ikke på ham). - Det er dødskjipt for de andre spillerne hvis man må forlate midt i et spill (de mister en lagspiller og får ikke en ny) - Ikke la ham spille rett før middag. En runde kan ta opptil halv time (tror jeg). Hvis det var min sønn, ville jeg ikke ha latt ham starte med å spille før kl 18 pga middag og hjemmelekser skal prioriteres. 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #18 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Haha herregud. Kom ikke her å si at jeg ikke er en ansvarlig forelder. Er vel kanskje derfor jeg begrenser spillingen og gir han spilletid? Om jeg hadde vært uansvarlig så hadde jeg vel latt han spille hele tiden? Her vi bor spiller alle unger det. Til og med 1 klassinger. Er dessuten ikke det jeg spør om? Anonymkode: 48847...2f0 Min 10 åring får ikke lov til å spille Fortnite. "Alle" her spiller det også men det er ikke noe argument for å ikke sette grenser for barnet. Har du sett spillet? Er du komfortabel med å la barnet se så mange bli plaffet ned? Anonymkode: 1dc91...ddb 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #19 Skrevet 6. juni 2018 5 timer siden, matrobot skrev: Jeg har opplevd altfor mange mødre som klager på dataspill istedenfor å interessere seg i hva deres barn driver med i spillet. Jeg forstår at det virker frustrerende å se barnet sitt sitte og spille hele dagen, men jeg anbefaler dere mødre (og fedre?) å sette ned og prøve å lære om spillet. Kanskje dere forstår hvorfor sønnen er interessert i spillet - og kanskje kan til og med prate om spillet. Jeg er sikker på at sønnen har masse å fortelle deg når han har opplevd en del i spillet - spesielt hvis du kan noe om spillet. Det er selvsagt også viktig å sette grenser på hvor mye de skal spille. Hvis du bare forbyr ham å spille uten å forstå ham, forverrer det bare situasjonen. Prøv heller å lære litt om spillet og ta en rolig samtale om spillet, forklar hvorfor du ønsker at han skal være ute og være aktiv, bli enige om grenser, osv... Hilsen en pappa som spiller litt sammen med sønnen Jeg kan litt om spillet og har forsøkt å spille det, men jeg forstår ikke så mye av slike ting. Enig med deg i at jeg kan ha en litt større forståelse for hans interesse for dette, men jeg vil jo bare at vi skal slutte å krangle om det heeele tiden når han skal avslutte. Anonymkode: 48847...2f0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #20 Skrevet 6. juni 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min 10 åring får ikke lov til å spille Fortnite. "Alle" her spiller det også men det er ikke noe argument for å ikke sette grenser for barnet. Har du sett spillet? Er du komfortabel med å la barnet se så mange bli plaffet ned? Anonymkode: 1dc91...ddb Hva mener du med at jeg ikke setter grenser for barnet mitt? Hva vet du om det? Jeg setter grenser for hvor lenge han kan spille, hvem han får spille med osv. Jeg lar han ikke sitte i timesvis og styre på som han vil? Ts Anonymkode: 48847...2f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå