Gå til innhold

Sponset depresjon KOMMENTAR Morten Hegseth, programleder VGTV


Prinsesse788

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

Først skriver han at det er på tide at noen svinger øksa mot bloggerne, deretter skriver han at a) ingen tar skade av å lese innlegg om hva bloggere har gjort og b) at det kanskje er litt befriende at bloggerne gjør opprør mot « kjedsommelige selvfølgeligheter om normalkroppens viktighet» 

Så handler resten av teksten om at vi må få på plass regler og at bloggere / nettverk / annonsører må ta ansvar. 

Så, nei, jeg føler meg ikke betrygget på at MH har skjønt akkurat hvor mye det «brenner på dassen».

På toppen av det hele så kan man jo undres over at han på den ene siden påpeker hvilken rolle media har hatt når det gjelder å hype bloggere, når han personlig lever av å fremme kjendisstatusen til disse menneskene. 

Det hjelper heller ikke at de to gutta i «Panelet» uke etter uke velter seg i kjendisstoff uten et forbanna kritisk spørsmål. Hans sidekick er kanskje en av de mest nesegruse beundrere av kjendiser. De legitimerer denne voldsomme interessen for alt som SoMe-profiler leverer. 

Jeg vil gjerne se handling, mer spesifikt at de i sin omgang med kjendisstoff både problematiser og kritiserer noe av den galskapen som  presenteres i SoMe. Ikke bare fjoller det bort, mens de fniser lett av hvor gøy de egentlig synes at kjendisstoff er. 

 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Ultiva skrev:

Bloggere/bedriftseiere som Sophie Elise Isachsen og Isabel Raad forsøker åpenlyst å normalisere plastisk kirurgi hos de unge! Dette er overhodet ikke ok oppførsel fra to voksne, selvstendig næringsdrivende kvinner! Jeg håper at barne-og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland endelig tar grep for å skifte kurs for en hel generasjon som nå sliter psykisk!

Jeg applauderer også Mads Hansen sin satiriske låt om "Sommerkroppen", for han bruker et språk som de unge forstår 👍

Nei, det syns jeg ikke at de gjør. De lider av akkurat det samme som vanlige "ikke-bloggere" lider av, nemlig kroppspresset. Det er like synd på disse som de andre - om kanskje ikke mer, fordi de blir tvunget til å bære byrden for egen lidelse i tillegg. Fordi de tilbyr rabattkoder på fillers osv så fremstår de som skurkene, mens de i virkeligheten bare lever i samme verden som andre - om enn ikke enda mer i spotlighten. Og den spotlighten gjør det ikke enklere å stå imot....

Å hevde at hele generasjonen sliter psykisk bare pga kroppspress er jo helt bak mål - det er så sinnsykt mange faktorer bak dette problemet, og bloggere er IKKE den eneste grunnen som det virker som du skal ha det til. Som jeg skrev i sted, jeg syns bloggere kan tone ned og tenke litt om hva de reklamerer for osv. Vi er jo enige. Men jeg mener at disse bloggerne ikke skal bære skylden på sine skuldre, for den var aldri deres å bære alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
53 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Nei, det syns jeg ikke at de gjør. De lider av akkurat det samme som vanlige "ikke-bloggere" lider av, nemlig kroppspresset. Det er like synd på disse som de andre - om kanskje ikke mer, fordi de blir tvunget til å bære byrden for egen lidelse i tillegg. Fordi de tilbyr rabattkoder på fillers osv så fremstår de som skurkene, mens de i virkeligheten bare lever i samme verden som andre - om enn ikke enda mer i spotlighten. Og den spotlighten gjør det ikke enklere å stå imot....

Å hevde at hele generasjonen sliter psykisk bare pga kroppspress er jo helt bak mål - det er så sinnsykt mange faktorer bak dette problemet, og bloggere er IKKE den eneste grunnen som det virker som du skal ha det til. Som jeg skrev i sted, jeg syns bloggere kan tone ned og tenke litt om hva de reklamerer for osv. Vi er jo enige. Men jeg mener at disse bloggerne ikke skal bære skylden på sine skuldre, for den var aldri deres å bære alene.

Det er ingen som sier at de er den eneste grunnen at de alene bærer ansvaret. Men de er en del sv problemet og er dermed en del an løsningen. 

De må endre det de holder på med. Mange av dem har skrevet om hvordan SoMe har påvirket dem negativt og da blir det helt hoderistende naivt å ikke se hva de selv holder på med og ta ansvar for å endre det. 

Når så mange av dem vegrer seg for å stille på møtet så forteller det jeg at de har en lang vei å gå. 

Man kan ikke problematisere andres påvirkning på dem selv uten å problematiser egen påvirkning på andre. 

Det å skulle blogge på en annen måte kan nok virke skremmende på en del, all den tid noe av det mest viktige de får ut av å dele bilder av sine redigerte og kosmetisk modifisere kropper og ansikter ser ut til å være den bekreftelsen og heiaropene de får fra de leserne. 

Det er er en syk syk verden. Som man blir syk av å være en del av. Mange av dem sliter psykisk som du skriver, men jeg tror ikke blogging gjør dem friskere. Det løser ikke det grunnleggende problemet og gjør bare vondt verre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Hegseth har ingen troverdighet, dessverre. Han har blant annet promotert landets mest uansvarlige blogger, Sophie Elise, på nærmest ukentlig basis over flere år. Han kan komme tilbake når han har avsluttet sin karriere som mikrofonstativ og tatt fatt som journalist. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 10.05, Sugar&Spice skrev:

Men her prøver vi å diskutere sak, ikke person.

Saken er jo at han skjønner dette engasjerer og mener derfor politisk korrekt om emnet. For å fremme seg selv mer enn emnet. Kaster seg på en bølge som engasjerer mange....og det funker. Lett å gjennomskue

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, CecilieX skrev:

Først skriver han at det er på tide at noen svinger øksa mot bloggerne, deretter skriver han at a) ingen tar skade av å lese innlegg om hva bloggere har gjort og b) at det kanskje er litt befriende at bloggerne gjør opprør mot « kjedsommelige selvfølgeligheter om normalkroppens viktighet» 

Så handler resten av teksten om at vi må få på plass regler og at bloggere / nettverk / annonsører må ta ansvar. 

Så, nei, jeg føler meg ikke betrygget på at MH har skjønt akkurat hvor mye det «brenner på dassen».

På toppen av det hele så kan man jo undres over at han på den ene siden påpeker hvilken rolle media har hatt når det gjelder å hype bloggere, når han personlig lever av å fremme kjendisstatusen til disse menneskene. 

Det hjelper heller ikke at de to gutta i «Panelet» uke etter uke velter seg i kjendisstoff uten et forbanna kritisk spørsmål. Hans sidekick er kanskje en av de mest nesegruse beundrere av kjendiser. De legitimerer denne voldsomme interessen for alt som SoMe-profiler leverer. 

Jeg vil gjerne se handling, mer spesifikt at de i sin omgang med kjendisstoff både problematiser og kritiserer noe av den galskapen som  presenteres i SoMe. Ikke bare fjoller det bort, mens de fniser lett av hvor gøy de egentlig synes at kjendisstoff er. 

 

100% enig. MH har skjønt at dette emnet engasjerer og kaster seg på bølgen ene og alene for å fremme seg selv i en debatt. Ergo fremstår ikke veldig troverdig i mine øyne heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han snakker om det i dagens panelet også, jeg tror på budskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som han klarer å se at SE er en del av problemet. Og det er nytt når det gjelder ham. Jeg likte innlegget hans og håper han fortsetter å være en kritisk stemme i denne debatten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at fremfor å slakte budbringeren så bør vi fokusere på budskapet. Det står sikkert en del fjas i artikkelen til Morten Hegseth, på samme måte som at låten til Mads Hansen er litt flåsete, men jeg er glad for at skjønnhetstyranniet endelig (forhåpentligvis?) tas tak i. Ungdom trenger å få kunnskap om sosiale medier og påvirkerne må bli sitt ansvar bevisst.

Endret av Ultiva
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg MH og VH gjør helt herlige figurer på panelet og ellers i sosiale medier. Samtidig kan jeg se hvor mange mener det er dobbeltmoralsk å sitte å rose/fremme disse personene på panelet samtidig som man kritiserer dem i en debatt om kroppspress og utseendefiksering. Panelet er en del av VG rampelys hvor de tar opp alle slags underholdningsnyheter om A-F kjendiser - og her vil så klart sentrale profiler å snakke om være de store bloggerne som skaper mye blest om seg (og en haug med andre). Panelet tar kanskje ikke opp de viktigste saker, men det er morsomt og underholdende. Å fronte operasjoner er å være et dårlig forbilde, å snakke stygt om en operert(eller evt ikke operert) kropp er også å være et dårlig forbilde - og panelet snakker ihvertfall aldri ned om noen (etter hva jeg har sett) og de stiller seg ganske så nøytrale i debatteringssaker akkurat her. Kanskje Morten føler denne debatten er viktig for han personlig og derfor velger å ta del i den på egne plattformer hvor han kan vise sitt syn. Og det må vel være lov det, jeg tenker at det er fint når enhver med litt innflytelse bruker stemmen sin. Han satte jo også et lys på tilstandene i Dubai for dem som ikke var klar over dette. Kanskje det er slik at han må velge mellom jobben sin som intervjuer på røde løpere og panelet mot det å sette lys på sine personlige meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...