Gå til innhold

Blir du skremt av disse tallene?

Fremhevede innlegg

Gjest Rosetelys
Skrevet

Jeg liker ikke de tallene i det hele tatt. Ikke bare tallene i seg selv, men utviklingen er skremmende og går utrolig fort!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt klart en skremmende utvikling for svenskene. Men veldig bra illustrert i tabellen. Man ser at svenskene blir minoritet i eget land. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Veldig skremmende, men jeg er ikke overasket.

Skrevet (endret)

Når man først ramser opp tallene, bør man henvise til en kilde (altså, hvor tallene kommer fra). Har de ikke en svensk SSB der som kan backe opp tallene?

Endret av matrobot
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Rosetelys skrev:

Mulig jeg er dårlig til å lese, men jeg synes at han la ca 10 ekstra på hver rute? F.eks. SCB oppgir at Botkyrka har 58 nå, men ifølge av politikeren har det vært 58 i  2002 og 71 nå. Södertälje har 53, mens politikeren oppgir 65. Det gir ikke mening å trikse med tallene når de allerede er høye hos SCB?

Jeg er enig med at det høres vanvittig mye ut. Jeg har aldri vært på disse stedene, så jeg kan ikke si mye.  Men antar at polakker og nordmenn er også med i statistikkene. Vi regnes som utlendinger der :) 

Endret av matrobot
Gjest Rosetelys
Skrevet (endret)
2 minutter siden, matrobot skrev:

Mulig jeg er dårlig til å lese, men jeg synes at han la ca 10 ekstra på hver rute? F.eks. SCB oppgir at Botkyrka har 58 nå, men ifølge av politikeren har det vært 58 i  2002 og 71 nå. Södertälje har 53, mens politikeren oppgir 65.

Jeg er enig med at det høres vanvittig mye ut. Jeg har aldri vært på disse stedene, så jeg kan ikke si mye.  Men antar at polakker og nordmenn er også med i statistikkene. Vi regnes som utlendinger der :) 

Det er fordi tabellen jeg viser til i HI gjelder antallet menn i alderen 15-44, mens den jeg linket til sist var hele befolkningen. :) 

Jeg fant ikke, og gidder ikke lese og lete på svensk for å finne den som er i HI, men jeg antar at det er hentet fra SCB.

Endret av Rosetelys
Skrevet

Det står vel ikke mye bedre til her til lands..

• Liker 1
Skrevet (endret)
40 minutter siden, Missfitness said:

Det står vel ikke mye bedre til her til lands..

Tallene fra Norge er bedre.  I Oslo er 40% av menn mellom 20 - 44 år av utenlandsk opprinnelse, og 20% kommer fra Afrika, og Asia. I Hordaland er det 21% som er av utenlandsk opprinnelse og 8% fra Afrika og Asia. (kilde)

De svenske tallene kommer herifra. Det er skremmende hvor fort det går, men jeg føler også at tallene er litt misvisende. Stockholm har 43%, men det er trolig ikke mer enn 20% som er fra Afrika og Asia. Derimot på steder som Södertälje og Botkyrka så er de fleste med utenlandsk opprinnelse fra Asia og Afrika og det er her segregeringen skjer. For svensker er det fint at innvandrerene holder seg til sine egne områder, men det er katastrofalt for integreringen.

Endret av Camlon
Skrevet

Vil ikke si jeg blir skremt, da dette tross alt ikke lenger er overraskende, men det bidrar jo til å styrke et allerede eksisterende bilde av en veldig usikker fremtid. Når en ser at det går mot en utvikling der en må regne med å betale stadig mer for en stadig dårligere velferdsstat, og opplever nye og grovere former for kriminalitet, er det nok naturlig for mange å begynne å planlegge fremtiden for seg selv og sine. Det innebærer kanskje å stemme på partier som vil ha lavere skatter, en mindre velferdsstat og mer private løsninger, og å flytte til områder der en føler seg tryggere. Resultatet tror jeg kan bli betraktelig mer segregering og motsetninger, samt en økende gruppe som lever under dårlige kår. 

Skrevet (endret)

Man må huske å se på menneskene bak tallene, en stor andel er finsk, polsk og norsk. Jeg følger svenske kriminalsaker tett og jeg vil tørre å mene at store deler av utfordringen med kriminalitet er gjenger som er dannet etter den store innvandringen fra Jugoslavia og omegn, mye av gjengbråkene i malmø er feks mellom gjenger fra Libanon.

Endret av Maskopi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...