Gå til innhold

Melde til barnevernet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde nettopp besøk av 2 barn som er søsken, som virket direkte redde da de var på besøk hos oss, uten foreldre (Barna er 8 og 12 år gamle). De hadde anspent kroppsspråk og virket direkte redde. Vi har hatt mange barn på besøk her opp igjennom, men jeg har aldri sett redde barn før, selv første gangen de er her. De fleste barna virker veldig trygge på seg selv og behandler meg som en hvilken som helst voksen, enkelte har kanskje vært litt sjenert og reservert i begynnelsen, men har aldri sett direkte redde barn før. Siden de virket så anspente, endte det med at jeg ringte foreldrene og forklarte at det virket som om barna deres ikke var komfortable i situasjonen, og om foreldrene kunne hente dem. Foreldrene dukket ikke opp før 45 minutter etter(de bor 5 min unna), men det merkeligste da var at barna ikke ville hjem....

Jeg vet at barnevernet allerede har vært i kontakt med denne familien. Usikker på utfallet etter dette, da jeg ikke har vært i kontakt med dem på en stund. Har tidligere syntes at moren til disse barna er en god omsorgsperson, men virker som om hun er under veldig press fra faren som behandler henne mer som et møbel enn et menneske.

Anonymkode: b47bb...f7a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om bv tar fra dem barna og moren faktisk er god? Du burde heller spørre barnevernet om råd i stedet for å melde dem.. 

Anonymkode: 26186...cc1

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om bv tar fra dem barna og moren faktisk er god?

De gjør jo undersøkelse. Tar jo ikke bare vekk barna...

Anonymkode: 8c446...e79

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

At unger er sjenerte er da helt normalt. Også helt normalt at de trasser og ikke vil hjem når de skal.

Det eneste som jeg syntes kan være urovekkende av det du skriver er at du har oppfattet moren som en god omsorgsperson men at hun har forandret seg og virker å være under press fra mannen sin som behandler hun mer som et møbel enn et menneske. Det kan muligens være partnervold inne i bildet her, og det er jo ikke bra for barna. Jeg ville fulgt litt med på moren fremover og sett om hun hadde det bra. Ved mistanke om partnervold ta kontakt med politi og familievern kontoret for rådgivning. Barnevernet blir såklart rett innstansen til å ta seg av barna om det er vold i hjemmet.
Men IKKE gå rundt å ANTA at sånn er det, og tolk i vildensky om at alt er tegn på det, men vær observant etter tegnene.

Anonymkode: eae9a...406

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde nettopp besøk av 2 barn som er søsken, som virket direkte redde da de var på besøk hos oss, uten foreldre (Barna er 8 og 12 år gamle). De hadde anspent kroppsspråk og virket direkte redde. Vi har hatt mange barn på besøk her opp igjennom, men jeg har aldri sett redde barn før, selv første gangen de er her. De fleste barna virker veldig trygge på seg selv og behandler meg som en hvilken som helst voksen, enkelte har kanskje vært litt sjenert og reservert i begynnelsen, men har aldri sett direkte redde barn før. Siden de virket så anspente, endte det med at jeg ringte foreldrene og forklarte at det virket som om barna deres ikke var komfortable i situasjonen, og om foreldrene kunne hente dem. Foreldrene dukket ikke opp før 45 minutter etter(de bor 5 min unna), men det merkeligste da var at barna ikke ville hjem....

Jeg vet at barnevernet allerede har vært i kontakt med denne familien. Usikker på utfallet etter dette, da jeg ikke har vært i kontakt med dem på en stund. Har tidligere syntes at moren til disse barna er en god omsorgsperson, men virker som om hun er under veldig press fra faren som behandler henne mer som et møbel enn et menneske.

Hvorfor var de på besøk hos dere? De virket anspente og du ringte foreldrene, spurte du barna først om det var noe?

Det kan jo hende at foreldrene gjorde noe de måtte avslutte før de hentet, var vel ikke så akutt? Å ringe BV er drøyt før du vet noe som helst annet enn hva du tror og synser... 

Edit.. kanskje det var pga deg barna var livredde? Din framtoning og måten du er på? Synes det virker sånn i innlegget ditt, burde du være alene med barn, det føles litt rart på måten du skriver på... 

Endret av Dævendøtte
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hvorfor var de på besøk hos dere? De virket anspente og du ringte foreldrene, spurte du barna først om det var noe?

Det kan jo hende at foreldrene gjorde noe de måtte avslutte før de hentet, var vel ikke så akutt? Å ringe BV er drøyt før du vet noe som helst annet enn hva du tror og synser... 

Edit.. kanskje det var pga deg barna var livredde? Din framtoning og måten du er på? Synes det virker sånn i innlegget ditt, burde du være alene med barn, det føles litt rart på måten du skriver på... 

Som sagt så har vi hatt mange barn på besøk her oppigjennom. Har aldri sett redde barn før....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har da 2 egne barn, som de andre barna besøkte. Ser jeg ikke nevnte det tidligere.

Hilsen TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt så har vi hatt mange barn på besøk her oppigjennom. Har aldri sett redde barn før....

Hvordan har du så god innsikt i alt rundt denne familien med mor, tidligere bv etc?

Anonymkode: 70ee4...7a3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du så god innsikt i alt rundt denne familien med mor, tidligere bv etc?

TS: De har fortalt det selv.

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har da 2 egne barn, som de andre barna besøkte. Ser jeg ikke nevnte det tidligere.

Hilsen TS

Hvis jeg har barn på besøk og de viser tegn på at noe er galt, spør jeg de direkte om det er noe. I hvert fall lenge før jeg ringer foreldrene og ber de hente. Kanskje du da hadde fått svar på mye av det du lurer på.

Bonussønnen min hadde besøk av to brødre, de satt i den åpne TV-stua hos oss, hver gang de skulle si noe til guttungen i huset her, hvisket de. Da ropte jeg opp til dem og lurte på hvorfor de hvisket. De sa de måtte det hjemme fordi mor synes de bråkte så fælt til tider. Jeg sa de kunne snakke vanlig her i huset, men enda fortsatte de med hviskingen. Var en vane for dem å hviske. Til slutt sendte jeg de inn på rommet med beskjed om at de kunne bråke så mye de ville. Angret fort på det ;)

AnonymBruker
Skrevet

Barna kan være under barnevernet selv om de ikke er fjernet fra hjemmet. Synes du heller burde snakke med mammaen til barna i stedet.

Anonymkode: aad12...d4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva behager? Hva skal være poenget her? Hvorfor var barna hos dere?

Anonymkode: b5b0e...c80

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva behager? Hva skal være poenget her? Hvorfor var barna hos dere?

Anonymkode: b5b0e...c80

Herregud? Det er vel ikke unormalt at klassekamerater besøker hverandre? Må man ha en grunn til å ha barn på besøk hos sine barn?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Lær av det @Dævendøtte skriver i stedet for å ville løpe til barnevernet tvert. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ring barnevernet. Fortell dem om denne opplevelsen og spør dem om du burde levere en bekymringsmelding. Bv vil gi deg svar på hva som er riktig å gjøre. De er bare ute etter å gjøre det beste for barna

Anonymkode: 2be7a...f40

• Liker 6
Gjest Nina1975
Skrevet

Det må gjøre vondt å se redde barn. Skjønner godt at du blir bekymret. Ta en telefon til barnevernet og hør med de, om de allerede er inne i bilde, vil de nok sjekke litt ekstra. Jeg mener at det er bedre å ringe en gang for mye, enn engang for lite. Og fortsett å se til barna, snakk med de, vær en trygg og god voksen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje partnervold i bildet. Da er det ikke rart om det tok litt tid før de kom. Kanskje hun fikk gjennomg først etter at de fikk tlf om det du sa.

Snakk med kvinner. Og for guds skyld..alene.ikke med mannen i nærheten. 

Alle barn er forskjellig. Det er bra at man følger med og hjelper. Men kan ikke melde til bv for alt og ingenting. Snakk med barna da vel?

Anonymkode: 98e30...cb2

• Liker 4
Skrevet

På skolen vår hadde vi en gang et søskenpar som aldri ville hjem. De prøvde å gjemme seg på skolen når skoledagen var slutt, og når de var hjemme hos andre barn prøvde de å gjemme seg i skap eller under bordet. Mange spurte dem hva som var galt, men de sa aldri noe. 

Men så etter at de hadde holdt på sånn i lang tid, ble de plutselig fjernet fra hjemmet.  Da viste det seg at begge ble seksuelt misbrukt av stefar. Da var det mange foreldre rundt her som angret seg for at de ikke hadde meldt sin bekymring tidligere! Det hadde kanskje spart barna for flere års misbruk! 

Husk at man kun melder at man er bekymret,  og så er det opp til barnevernet å sette i gang undersøkelse. Det er bedre å melde fra en gang for mye, enn en gang for lite. 

• Liker 13
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker.

Papirfly, mod.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Papirfly skrev:

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker.

Papirfly, mod.

Du gjør en super jobb :dagens-rose:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...