AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #1 Skrevet 3. juni 2018 Om noen dager skal jeg operere ut en visdomstann i underkjeven. Har hørt at det er vanlig å bruke sterke smertestillende i dagene etterpå, og at man får resept på dette. Har også et stressbrudd som ser ut til å tilhele dårlig (frakturen vises fortsatt godt på MR etter 11 uker). Har hørt at bruk av smertestillende gjør at brudd tilheler dårligere, og at det frarådes å ta dette. Er det vanlig å måtte ta mye smertestillende etter å ha operert ut tann? Bør jeg vente med det slik at jeg unngår å forsinke tilhelningstiden enda mer? Anonymkode: 48a7c...366
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #2 Skrevet 3. juni 2018 Og en ting til: Er det slike smertestillende/betennelsesdempende stoffer i bedøvelsen som gis hos tannlegen? Jeg er livredd for å forsinke tilhelningen enda mer Anonymkode: 48a7c...366
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #3 Skrevet 3. juni 2018 Dette bør du ta med helsepersonell! ta en telefon til tannlegen i morgen og hør, eventuelt ring fastlegen din! Jeg anbefaler ikke å droppe smertestillende etter å ha trukket visdomstenner altså! det er vondt, du kommer til å kjenne det når bedøvelsen går ut! Dessuten er det bare snakk om noen dager med smertestillende og ikke flere uker Jeg har operert/trukket to stykker og gikk på smertestillende tre-fire dager og antibiotika i en uke. Anonymkode: 9d354...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #4 Skrevet 3. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om noen dager skal jeg operere ut en visdomstann i underkjeven. Har hørt at det er vanlig å bruke sterke smertestillende i dagene etterpå, og at man får resept på dette. Har også et stressbrudd som ser ut til å tilhele dårlig (frakturen vises fortsatt godt på MR etter 11 uker). Har hørt at bruk av smertestillende gjør at brudd tilheler dårligere, og at det frarådes å ta dette. Er det vanlig å måtte ta mye smertestillende etter å ha operert ut tann? Bør jeg vente med det slik at jeg unngår å forsinke tilhelningstiden enda mer? Anonymkode: 48a7c...366 Du skal operere ut en tann ikke noe større greier. Jeg har operert ut alle ine visdomstenner, rotdylt en rekke tenner men aldri hatt behov for smertestillende etter at bedøvelsen er gått ut av kroppen. Du kjenner at du har gjort noe unormalt men du trenger ikke dope deg på piller av den grunn. Det går nemlig over. Anonymkode: f5a97...f1d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #5 Skrevet 3. juni 2018 Du kan be om resept på minste forpakning av paralgin forte eller ponex forte. Det er ikke NSAID. Anonymkode: 3afdd...6d4 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #6 Skrevet 3. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan be om resept på minste forpakning av paralgin forte eller ponex forte. Det er ikke NSAID. Anonymkode: 3afdd...6d4 Kan jeg bestemme selv hvilken type medisiner jeg får resept på? Leste at man får resept på store Ibux, og det er jo NSAID. Virker ikke paralgin forte og ponex forte negativt inn på bruddtilheling? Anonymkode: 48a7c...366
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #7 Skrevet 3. juni 2018 Jeg aner ikke om pinex forte påvirker tilheling, men det er ikke klassifisert som NSAIDs. Anonymkode: 3afdd...6d4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #8 Skrevet 3. juni 2018 Er det generelt smertestillende eller nsaids du lurer på om ikke er bra å ta? Eller var det noen grunn til at du ikke kunne ta nsaids? Siden det er i underkjeven du skal trekke anbefaler jeg å ta smertestillende både før og rette etter trekningen (tips fra tannlegen). Anonymkode: e265f...645
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #9 Skrevet 3. juni 2018 Du trenger som oftest ikke mer enn paracet og ibux når man opererer ut visdomstann. Jeg har operert ut begge nede, og uten dry socket syndrom trenger du bare å ta paracet og ibux samme dag som du fjerner tanna. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg bestemme selv hvilken type medisiner jeg får resept på? Leste at man får resept på store Ibux, og det er jo NSAID. Virker ikke paralgin forte og ponex forte negativt inn på bruddtilheling? Anonymkode: 48a7c...366 Du får sannsynligvis ikke resept på noe som helst. Anonymkode: 371d7...f13
duplexx Skrevet 3. juni 2018 #10 Skrevet 3. juni 2018 (endret) Har nå tatt begge visdomstennene i underkjeven og unngikk NSAIDs begge gangene. Unngår det generelt fordi det skaper betennelser i kroppen.. Poppet en del trekantpiller, det tapper kroppen for en del næringsstoffer. Men hakket bedre enn NSAIDs. Spiste for øvrig masse cayenne, pepper, gurkemeie og smurte meg med ekstra mye magnesium. Endret 3. juni 2018 av duplexx
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #11 Skrevet 3. juni 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger som oftest ikke mer enn paracet og ibux når man opererer ut visdomstann. Jeg har operert ut begge nede, og uten dry socket syndrom trenger du bare å ta paracet og ibux samme dag som du fjerner tanna. Du får sannsynligvis ikke resept på noe som helst. Anonymkode: 371d7...f13 Det kommer helt an på hva som har skjedd under operasjonen. Hvordan tannen lå og hvordan nervene ligger. Og det kan skje ting underveis som man ikke visste. Jeg hadde kjempevondt i 3 dager, på 4 dagen så roet det seg. Den andre gangen så hadde jeg vondt samme dag og litt etter. Fikk Ibux 600 mg av tannlegen. Anonymkode: f4460...77d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #12 Skrevet 4. juni 2018 Løsningen er helt enkelt å drøfte problemstillingen med tannlegen, og få en FAGLIG vurdering. Her inne får du bare synse- og tullesvar. Anonymkode: 7f12f...86f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #13 Skrevet 4. juni 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hva som har skjedd under operasjonen. Hvordan tannen lå og hvordan nervene ligger. Og det kan skje ting underveis som man ikke visste. Jeg hadde kjempevondt i 3 dager, på 4 dagen så roet det seg. Den andre gangen så hadde jeg vondt samme dag og litt etter. Fikk Ibux 600 mg av tannlegen. Anonymkode: f4460...77d 600 mg ibux brukte jeg også, men man trenger ikke resept for å kjøpe en pakke 400 mg og en pakke 200 mg ibux samt en pakke 500 mg paracet for å ta 1 gram. Da jeg fikk dry socket måtte jeg etter dag 3 ha maxdose med pinex forte i noen uker, men det er jo noe ganske annet. Anonymkode: 371d7...f13
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #14 Skrevet 4. juni 2018 Takk for svar. Er Paracet et NSAID? Eller finnes det andre reseptfrie smertestillende midler som ikke er NSAID? Anonymkode: 48a7c...366
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #15 Skrevet 4. juni 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Er Paracet et NSAID? Eller finnes det andre reseptfrie smertestillende midler som ikke er NSAID? Anonymkode: 48a7c...366 Paracet er ikke NSAID, og kan fint brukes. Tannlegen din kan hjelpe deg til å finne riktig smertebehandling. Anonymkode: 7f12f...86f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #16 Skrevet 4. juni 2018 Jeg tror ikke kortvarig bruk av NSAID vil forsinke tilheling, jeg tror nok heller det er langvarig bruk som er problematisk. Er du i tvil ringer du ortopedisk poliklinikk og spør. Anonymkode: 1ebcd...cc8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #17 Skrevet 4. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke kortvarig bruk av NSAID vil forsinke tilheling, jeg tror nok heller det er langvarig bruk som er problematisk. Er du i tvil ringer du ortopedisk poliklinikk og spør. Anonymkode: 1ebcd...cc8 Jeg har ikke vært på noen ortopedisk poliklinikk. Tydeligvis skal bruddet tilhele av seg selv. Men det har nesten ikke forandret seg etter 11 uker, bruddlinjen er fortsatt svært tydelig, med antydning til noe kallus. Så har ikke noe helsepersonell å spørre, da fastlegen min er umulig å få kontakt med om dagen. Anonymkode: 48a7c...366
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #18 Skrevet 4. juni 2018 Jeg brukte kun vanlig paracet etter trekte visdomstenner. Og ispose. Mange som er livredd for litt verking ... Anonymkode: 8c312...53b
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #19 Skrevet 4. juni 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte kun vanlig paracet etter trekte visdomstenner. Og ispose. Mange som er livredd for litt verking ... Anonymkode: 8c312...53b Men jeg skal operere ut, ikke trekke. Har hørt og lest at det er mye verre Anonymkode: 48a7c...366
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #20 Skrevet 4. juni 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg skal operere ut, ikke trekke. Har hørt og lest at det er mye verre Anonymkode: 48a7c...366 Nei, det gikk helt fint med meg ihvertfall. Slapp av. Bedøvelsen varer også så lenge at det verste av smertene er over når den har gått ut. Det kjentes ut som kirurgen skulle rive av meg kjeven, men det gikk fint. Anonymkode: 371d7...f13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå