Gå til innhold

Ønsker ikke å gjøre det slutt, men ønsker heller ikke fortsette i et monogamt forhold. Hvordan hadde du som jente reagert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Samboeren min puler faktisk ikke hvem som helst selv om han har "lov". Det er faktisk 2 år siden sist, da han ikke er interessert i hvem som helst. Men ja, det er greit for meg at han gjør det, og det er greit for han at jeg gjør det. Kjærligheten oss imellom har ikke blitt mindre av det, tvert imot, vi vet at vi kan stole på hverandre og alltid kommer tilbake til hverandre. At dersom det skulle bli brudd en gang, så er det ikke fordi en av oss pulte noen andre eller forelsket oss, da vil det være av årsaker som har med forholdet oss imellom å gjøre. 

Jeg synes bare det er sexy at han er attraktiv for mange andre kvinner, og at han alltid velger å komme hjem til meg, at jeg er den han velger å bruke hele livet sitt på, selv om han opplever andre mennesker som han vil. Litt sex eller en flørt er ikke nok til at han forlater meg

Anonymkode: 91d88...beb

Hva vet du om det da? Er jo ikke sånn at han trenger å fortelle om at han treffer andre når du faktisk har gitt ham lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva hvis planen er like mye at jeg ønsker å fortsette å være der for henne? 

Det ville naturligvis gått begge veier.

Jeg ser at mange her reagerer med sinne, men det burde være unødvendig. For min del er dette et oppriktig spørsmål og enn så lenge kun enn tanke som jeg kanskje aldri fullbyrder. Synes folk burde ha mer forståelse for at det finnes mer enn en måte å leve livet sitt på og ikke alltid innenfor rammene samfunnet har definert for oss. 

Anonymkode: 727a7...c9c

Da får du ha den samme forståelsen for at andre ønsker å være monogame av sine egne grunner, heller enn å betegne det som "rammer samfunnet har definert". Sannsynligvis er det slik din nåværende partner føler det også.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ichiko skrev:

Da får du ha den samme forståelsen for at andre ønsker å være monogame av sine egne grunner, heller enn å betegne det som "rammer samfunnet har definert". Sannsynligvis er det slik din nåværende partner føler det også.

Det er jo en grunn til at samfunnet har satt slike rammer rundt samlivet. For hvis du ser det kartvis, så er landene hvor polygami er lovlig også fattige land (nu snakker jeg ikke om de rike sjeikene i oljelandene i midtøsten, vanlige menn der har knapt råd til ei kjerring). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, en må være mann for å tåle det strenge regimet man må leve under, når en ikke får gjøre som en vil lengre.

Anonymkode: a307a...396

Du trenger bare å tåle at partneren din også gjør som hun vil. Etter min erfaring pleier akkurat dette å sitte mye lengre inne hos menn å skulle akseptere. Dobbeltmoralen ligger gjerne i bunn, fordekt som "det er naturlig at menn har større seksualdrift, menn trenger mer sex".

Anonymkode: db7f2...4b8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. said:

Hva vet du om det da? Er jo ikke sånn at han trenger å fortelle om at han treffer andre når du faktisk har gitt ham lov.

Fordi vi snakker om alt og ingenting. Men jeg kan forstå at du med din holdning vil ha problemer med å tro på et forhold der man er åpen og ærlig med hverandre, og der man aksepterer hverandre for hvem man er. Noe voldsomt å konkludere med at han skjuler sex med andre for meg, når vi begge er ok med å ha sex med andre, må jeg si. 

Just now, O.G. said:

Det er jo en grunn til at samfunnet har satt slike rammer rundt samlivet. For hvis du ser det kartvis, så er landene hvor polygami er lovlig også fattige land (nu snakker jeg ikke om de rike sjeikene i oljelandene i midtøsten, vanlige menn der har knapt råd til ei kjerring). 

Så flink jente du er, som underordner deg samfunnet sine preferanser uten tanke på hva du selv ønsker for eget liv. 

Anonymkode: 91d88...beb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ilsep
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis planen er like mye at jeg ønsker å fortsette å være der for henne? 

Det ville naturligvis gått begge veier.

Jeg ser at mange her reagerer med sinne, men det burde være unødvendig. For min del er dette et oppriktig spørsmål og enn så lenge kun enn tanke som jeg kanskje aldri fullbyrder. Synes folk burde ha mer forståelse for at det finnes mer enn en måte å leve livet sitt på og ikke alltid innenfor rammene samfunnet har definert for oss. 

Anonymkode: 727a7...c9c

Sinne? 

Du overdriver. Det er ingen av oss som ikke utviser forståelse, men du kan ikke vente at vi skal svare positivt, du spør tross alt hvordan VI ville reagert på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi vi snakker om alt og ingenting. Men jeg kan forstå at du med din holdning vil ha problemer med å tro på et forhold der man er åpen og ærlig med hverandre, og der man aksepterer hverandre for hvem man er. Noe voldsomt å konkludere med at han skjuler sex med andre for meg, når vi begge er ok med å ha sex med andre, må jeg si. 

 

Anonymkode: 91d88...beb

Tror du ja. 

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Så flink jente du er, som underordner deg samfunnet sine preferanser uten tanke på hva du selv ønsker for eget liv. 

Anonymkode: 91d88...beb

Det er det jeg ønsker for eiga liv. En fyr som bare er min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. said:

Det er jo en grunn til at samfunnet har satt slike rammer rundt samlivet. For hvis du ser det kartvis, så er landene hvor polygami er lovlig også fattige land (nu snakker jeg ikke om de rike sjeikene i oljelandene i midtøsten, vanlige menn der har knapt råd til ei kjerring). 

Sant nok - det jeg siktet til i innlegget du siterte, var at samfunnets rammer gjerne framstilles som noe negativt, slik jeg fikk inntrykk av at TS og andre gjør.

Endret av Ichiko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ichiko skrev:

Sant nok - det jeg siktet til i innlegget du siterte, var at samfunnets rammer gjerne framstilles som noe negativt, slik jeg fikk inntrykk av at TS gjorde.

Samme inntrykk fikk jeg, men TS og andre må da gjerne la partneren pule vilt og uhemmet for min del. Det er jo ikke sånn at de kan bli fengslet for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at mange her reagerer med sinne, men det burde være unødvendig. For min del er dette et oppriktig spørsmål og enn så lenge kun enn tanke som jeg kanskje aldri fullbyrder. Synes folk burde ha mer forståelse for at det finnes mer enn en måte å leve livet sitt på og ikke alltid innenfor rammene samfunnet har definert for oss. 

Anonymkode: 727a7...c9c

Jeg synes det du sier her er en ærlig sak. Du har aldri vært utro, men du føler deg halvfornøyd i forholdet (slik mange gjør) men et brudd gjør deg også usikker (slik de fleste blir) og du lurer på hva du skal gjøre og hvordan du skal legge det frem.

Jeg tror nok mange kvinner føler på de samme tingene, men ikke ville artikulert det slik du her gjør. Kvinner er mer monogamiorientert i utgangspunktet og føler kanskje ikke på behovet for 'frihet' og seksuell variasjon på samme måte som menn. Men de kan selvsagt bli halvfornøyd i forholdet, savne bekreftelse eller lure på om de kan gjøre det bedre. Det vil oftere gi seg utslag på annen måte, men ende med at mannen "ikke gir dem det de trenger" eller en annen diffus årsak som plasserer skylden hos ham og legitimerer det å se seg om etter en annen.

Dine beste "odds" her er selvsagt at hun føler det samme som deg.  Da vil hun kanskje si ok til en "pause" eller en eller annen mellomstasjon der begge får forsynt seg av det de trenger uten å føle på smerten og ensomheten ved et fullstendig brudd.

Eller, mer sannsynlig; hun føler ikke det samme som deg. Hun blir lei seg og har enten fornuft nok til å gjøre det slutt, eller tar den pinefulle veien ved å si seg enig i en åpen og diffus relasjon, for så å angre og lide en stund før hun orker å slå opp.

Uansett: så lenge ditt behov er noe du har følt på lenge, og ikke noe som bare har blusset opp med sommersol og korte kjoler, så bør du gjøre noe med det. Jeg ville i hvert fall lagt kortene på bordet og sagt at du ikke vil være i et monogamt forhold nå, og ikke gått rundt grøten på dette punktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville et slikt "ønske" vært ensbetydende med at han ikke ønsket det beste for meg, bare seg selv, noe som igjen er ensbetydende med brudd. Fungerer sikkert for noen, men det er nok ytterst få.

Anonymkode: 1175d...61c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O.G. said:

Tror du ja. 

 

Så dette er argumentasjonen din? Angripe andre når du er uenig? Ja, selvsagt lyver vi for hverandre hele tiden. Er sikker på at alle dine monogame forhold er perfekt og dere ser ikke på andre mennesker en gang 🙄

Anonymkode: 91d88...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis planen er like mye at jeg ønsker å fortsette å være der for henne? 

Det ville naturligvis gått begge veier.

Jeg ser at mange her reagerer med sinne, men det burde være unødvendig. For min del er dette et oppriktig spørsmål og enn så lenge kun enn tanke som jeg kanskje aldri fullbyrder. Synes folk burde ha mer forståelse for at det finnes mer enn en måte å leve livet sitt på og ikke alltid innenfor rammene samfunnet har definert for oss. 

Anonymkode: 727a7...c9c

Rammene omkring mitt og min samboers forhold er lagt av oss selv, ikke av samfunnet. Selv om vi altså lever i et monogamt forhold. Og sånn er det gjerne i de fleste forhold.

Jeg vil ha en monogam mann, fordi jeg ønsker at jeg skal være "den spesielle kvinnen", den som trekker mer enn en hvilken som helst annen kvinne. Og det samme ønsker jeg å gi min mann. Selv om jeg er ganske sikker på at min mann ser på andre damer, og finner dem attraktive, er det for meg noe helt eget å være den beste for ham jeg synes er best. Den følelsen ville jeg mistet, om han kunne velge en annen kvinne for natten (og gjorde det). Men det er meg, andre har det annerledes. Men å si at rammene omkring monogame forhold er definert av samfunnet, er å ta definisjonsmakten over et forhold fra dem som faktisk definerer det.

 

Endret av Raven Emerald
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Raven Emerald said:

Rammene omkring mitt og min samboers forhold er lagt av oss selv, ikke av samfunnet. Selv om vi altså lever i et monogamt forhold. Og sånn er det gjerne i de fleste forhold.

Jeg vil ha en monogam mann, fordi jeg ønsker at jeg skal være "den spesielle kvinnen", den som trekker mer enn en hvilken som helst annen kvinne. Og det samme ønsker jeg å gi min mann. Selv om jeg er ganske sikker på at min mann ser på andre damer, og finner dem attraktive, er det for meg noe helt eget å være den beste for ham jeg synes er best. Den følelsen ville jeg mistet, om han kunne velge en annen kvinne for natten. Men det er meg, andre har det annerledes. Men å si at rammene omkring monogame forhold er definert av samfunnet, er å ta definisjonsmakten over et forhold fra dem som faktisk definerer det.

 

Har du noengang hatt en venn over flere år som du stolte på? Er vennskapet med den personen mindre verdt om du vet hun har andre venner? 

Det er samfunnet vårt som hjernevasker oss til å tenke at man bare er spesiell for partner om man aldri har sex med andre. Men om man er spesiell for partner, så merker man det i hverdagen. Man merker det på hvordan en klem fører som regel til sex fordi man er så kåte på hverandre. Man merker det på hvordan partner alltid kommer til deg når han trenger støtte eller råd. Man merker det på hvordan partner deler intime detaljer om eget liv med deg og ingen andre. 

Anonymkode: 91d88...beb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dette er argumentasjonen din? Angripe andre når du er uenig? Ja, selvsagt lyver vi for hverandre hele tiden. Er sikker på at alle dine monogame forhold er perfekt og dere ser ikke på andre mennesker en gang 🙄

Anonymkode: 91d88...beb

Hva var ikke dette om, en ikke et angrep på meg: 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Så flink jente du er, som underordner deg samfunnet sine preferanser uten tanke på hva du selv ønsker for eget liv. 

Anonymkode: 91d88...beb

Så kanskje du skal se bjelken i eiga øye, før du konsentrer deg om nåla i mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du noengang hatt en venn over flere år som du stolte på? Er vennskapet med den personen mindre verdt om du vet hun har andre venner? 

Det er samfunnet vårt som hjernevasker oss til å tenke at man bare er spesiell for partner om man aldri har sex med andre. Men om man er spesiell for partner, så merker man det i hverdagen. Man merker det på hvordan en klem fører som regel til sex fordi man er så kåte på hverandre. Man merker det på hvordan partner alltid kommer til deg når han trenger støtte eller råd. Man merker det på hvordan partner deler intime detaljer om eget liv med deg og ingen andre. 

Anonymkode: 91d88...beb

En venn er noe annet enn en livspartner. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Marie90 skrev:

Jeg synes det du sier her er en ærlig sak. Du har aldri vært utro, men du føler deg halvfornøyd i forholdet (slik mange gjør) men et brudd gjør deg også usikker (slik de fleste blir) og du lurer på hva du skal gjøre og hvordan du skal legge det frem.

Jeg tror nok mange kvinner føler på de samme tingene, men ikke ville artikulert det slik du her gjør. Kvinner er mer monogamiorientert i utgangspunktet og føler kanskje ikke på behovet for 'frihet' og seksuell variasjon på samme måte som menn. Men de kan selvsagt bli halvfornøyd i forholdet, savne bekreftelse eller lure på om de kan gjøre det bedre. Det vil oftere gi seg utslag på annen måte, men ende med at mannen "ikke gir dem det de trenger" eller en annen diffus årsak som plasserer skylden hos ham og legitimerer det å se seg om etter en annen.

Dine beste "odds" her er selvsagt at hun føler det samme som deg.  Da vil hun kanskje si ok til en "pause" eller en eller annen mellomstasjon der begge får forsynt seg av det de trenger uten å føle på smerten og ensomheten ved et fullstendig brudd.

Eller, mer sannsynlig; hun føler ikke det samme som deg. Hun blir lei seg og har enten fornuft nok til å gjøre det slutt, eller tar den pinefulle veien ved å si seg enig i en åpen og diffus relasjon, for så å angre og lide en stund før hun orker å slå opp.

Uansett: så lenge ditt behov er noe du har følt på lenge, og ikke noe som bare har blusset opp med sommersol og korte kjoler, så bør du gjøre noe med det. Jeg ville i hvert fall lagt kortene på bordet og sagt at du ikke vil være i et monogamt forhold nå, og ikke gått rundt grøten på dette punktet.

Jeg blir så helvetes skuffet over deg når du er så forståelsesfull over for egoisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det slutt med deg. Når jeg er i ett seriøst forhold, så har jeg så utrolig sterke følelser for den jeg er sammen med, at det hadde vært utrolig vondt, å bare tenke tanken på han med en annen. Da jeg er i forhold, så har jeg overhodet ikke lyst på noen andre heller. Skjer det, er det noe galt i forholdet.

Anonymkode: 412b1...72b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ilsep
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noengang hatt en venn over flere år som du stolte på? Er vennskapet med den personen mindre verdt om du vet hun har andre venner? 

Det er samfunnet vårt som hjernevasker oss til å tenke at man bare er spesiell for partner om man aldri har sex med andre. Men om man er spesiell for partner, så merker man det i hverdagen. Man merker det på hvordan en klem fører som regel til sex fordi man er så kåte på hverandre. Man merker det på hvordan partner alltid kommer til deg når han trenger støtte eller råd. Man merker det på hvordan partner deler intime detaljer om eget liv med deg og ingen andre. 

Anonymkode: 91d88...beb

For en patetisk sammenligning. Respekter at andre ikke ønsker det samme som deg og ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Jeg blir så helvetes skuffet over deg når du er så forståelsesfull over for egoisme.

Alle mennesker er egoistiske og setter sine egne behov først. 

Hvorfor skal denne jenta være i et forhold med en mann som ikke vil være sammen med henne? Fordi hun trives best slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...