Gå til innhold

Barnets etternavn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har gjort som Mari: Fornavn+fars etternavn - bindestrek - mors etternavn.

Jeg har tidligere vært gift. Da byttet jeg etternavn. Så skilte jeg meg og byttet tilbake til pikenavnet mitt. Og bestemte meg for aldri å bytte bort etternavnet mitt igjen.

Når vi fikk barn, var det viktig for meg at hun hadde begge etternavn, da det viser til at hun er en del av begges slekt. Og med ny navnelov var det ikke vanskelig å gjennomføre heldigvis.

Svigerfar skjønner det ikke da, han er kjempefornærmet :roll: . Spesielt fordi mitt navn er bakerst, og han derfor oppfatter det som det eneste etternavnet. Og han kan bare syte.

Mannen min var heller ikke så happy for ideen, men fikk tre valg: Mitt etternavn bindestrek hans etternavn, omvendt eller hans navn som mellomnavn og mitt som eneste etternavn. Dersom mitt etternavn hadde blitt i mellom ville det blitt forkortet til en bokstav og aldri brukt, det syns jeg ikke var akseptabelt. Så etter en gooood stund, ga han seg. :-)

Men det skal jo sies at det nok ikke er så vanlig enda, for jeg må alltid uttale bindestreken ved registreringer. Når folk først har fått det med seg, klinger navnene godt sammen og uttales uten større problemer enn feks Johannessen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi har gjort som Mari: Fornavn+fars etternavn - bindestrek - mors etternavn.

Jeg har tidligere vært gift. Da byttet jeg etternavn. Så skilte jeg meg og byttet tilbake til pikenavnet mitt. Og bestemte meg for aldri å bytte bort etternavnet mitt igjen.

Når vi fikk barn, var det viktig for meg at hun hadde begge etternavn, da det viser til at hun er en del av begges slekt. Og med ny navnelov var det ikke vanskelig å gjennomføre heldigvis.

Svigerfar skjønner det ikke da, han er kjempefornærmet :roll: . Spesielt fordi mitt navn er bakerst, og han derfor oppfatter det som det eneste etternavnet. Og han kan bare syte.

Mannen min var heller ikke så happy for ideen, men fikk tre valg: Mitt etternavn bindestrek hans etternavn, omvendt eller hans navn som mellomnavn og mitt som eneste etternavn. Dersom mitt etternavn hadde blitt i mellom ville det blitt forkortet til en bokstav og aldri brukt, det syns jeg ikke var akseptabelt. Så etter en gooood stund, ga han seg. :-)

Men det skal jo sies at det nok ikke er så vanlig enda, for jeg må alltid uttale bindestreken ved registreringer. Når folk først har fått det med seg, klinger navnene godt sammen og uttales uten større problemer enn feks Johannessen.

hei

vis du hadde satt etternavnet dit i midten så hadde det vle blit brukt vis du hadde brukt bindestrek jeg syns manskal gå¨mest etter det som klinger best sammen

hilsen

Skrevet

Jeg tok min manns navn da jeg giftet meg, men beholdt pikenavnet mitt som mellomnavn. Datteren vår har bare mannen min sitt navn. Hun har dobbeltnavn som fornavn, så da ble det litt mye med begge etternavnene syntes vi. Hvis hun bare hadde hatt et fornavn, hadde saken kanskje vært annerledes. Mulig vårt neste barn får begge navnene. Har ikke bestemt oss enda.

Skrevet

Det er helt sant... da datteren min var i avisen i anledning åpning av avisen hadde de skrevet navnet uten bindestrek (jeg var ikke der for å si navnet), må innrømme at jeg ble litt snurt...

Men det viktigste var jo at det var bilde av henne da :)

:-) :-) :) :-)

Skrevet

Datteren vår fikk min samboers etternavn som er et ganske vanlig navn. Men alikevel er hun litt oppkalt etter meg også for hun heter Kamilla og jeg Karianne :-)

Til sommeren skal vi gifte oss og da vil jeg også ta etternavnet til samboeren min og kvitte meg med det gamle! :hjerter:

Det er flere grunner til det:

1. koselig å ha samme navn alle 3

2. er drit lei av å stave etternavnet mitt til alle og en hver! :sinna: (er bare 5 i norge som har d etternavnet)

3. har aldri hatt noe spesielt godt forhold til faren min, og er bare glad for å bli kvitt navnet hans.

så det var mine grunner! :tommelsmil:

Skrevet

Gutten vår har ett fornavn (satt sammen av navnene til fedrene våre) og mitt pikenavn som mellomnavn og mannen min sitt etternavn som etternavn. Jeg tok også mannen sitt etternavn da vi gifta oss, men valgte å beholde mitt pikenavn som mellomnavn.

Skrevet

Babyen skal ha mitt etternavn. Det er flere grunner til det.

Sambo har tre barn fra før som har hans etternavn - et ganske vanlig -sen navn. Det er 150 i Norge som har mitt etternavn, min far er enebarn, det samme er jeg - jeg ønsker derfor at navnet skal videreføres.

Heldigvis har sambo vært enig hele tiden :)

Skrevet
Babyen skal ha mitt etternavn. Det er flere grunner til det.

Sambo har tre barn fra før som har hans etternavn - et ganske vanlig -sen navn. Det er 150 i Norge som har mitt etternavn, min far er enebarn, det samme er jeg - jeg ønsker derfor at navnet skal videreføres.

Heldigvis har sambo vært enig hele tiden :)

hvis det er 150 som har ditt etternavn, så blir det nok videreført uansett!!! det er verre med min fars etternavn som bare han og min søster har, det blir im´kke viderført av noen og kommer til å dø ut når hun dør (barna har fått fars navn). Jeg har ikke hatt hans navn siden jeg var 3 mnd og det ble byttet til mitt mors navn (som er veldig sjeldent det også som jeg tidligere har sagt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...