Junebug Skrevet 28. februar 2005 #1 Skrevet 28. februar 2005 Da mannen og jeg giftet oss, beholdt jeg mitt navn og han beholdt sitt. Jeg er litt usikker på hvilket etternavn barnet vårt skal ende opp med. Vi lurer på å ta begges etternavn, men har tenkt at barnet skal få dobbelt fornavn og fire navn blir kanskje litt voldsomt? Nå er det jo veldig vanlig at barna får to etternavn så kanskje det ikke er noe "problem" med et langt navn? Hva har dere valgt? Hans etternavn? Ditt? Eller begges?
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #2 Skrevet 28. februar 2005 Hva har dere valgt? Hans etternavn? Ditt? Eller begges? Det hadde kommet an på hva navnene var. Om begges etternavn skulle brukes, så ville det hatt betydning om de passet sammen. Derimot: hvis barnet får en fremtid som kongelig så er jo en haug med navn midt i blinken.
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 28. februar 2005 #3 Skrevet 28. februar 2005 Plonkeliten har ett fornavn, hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Det var aldri aktuelt å gi henne dobbelt fornavn, mest fordi vår egen erfaring er at når folk har doble fornavn, husker vi aldri hva de heter... men det blir også litt voldsomt med to fornavn når det er to etternavn, selv om det er ganske vanlig i våre dager. Vi valgte mitt etternavn fordi det betydde mest for meg, og fordi ingen av oss helt ser at det skulle gå noen automatikk i at det er farens etternavn som blir valgt. Det henger jo igjen fra gamle dager, men den gang het jo moren det samme som faren, så hva ellers skulle barnet hete? Nå som mor ofte beholder sitt eget navn når hun gifter seg, skulle det jo være 50/50 om det er hans eller hennes navn som blir valgt, eller hva?
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #4 Skrevet 28. februar 2005 Jeg er ikke gift enda, men da min datter skulle ha sitt etternavn, så valgte jeg kun min samboers navn. For det første så kommer jeg til å ta hans navn når vi gifter oss (om det noen gang skjer).. Og for det andre så er jeg ikke helt fan av at barn skal ha så utrolig mange navn., Et eksempel.. en dame her jeg bor fikk tvillinger. Og den ene (jenta) fikk tre fornavn og to etternavn. Og gutten fikk to fornavn.. Hva i huleste skal man med alle navnene? Kan noen fortelle meg vitsen?! Er det bare fordi det er "in" nå? eller fordi man skal vite hvem som er faren og hvem som er mora? Skjønner det veldig godt om foreldrene ikke er sammen, og vil ha begges navn.. Men når man gift, hvorfor da begges etternavn?
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2005 #5 Skrevet 28. februar 2005 Mine barn har tre fornavn og to etternavn. Min datter heter det samme som meg: navn + navn + navn + mitt pikenavn + mitt etternavn som gift Min sønn heter navn + navn + navn + sin fars etternavn + mitt pikenavn
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 28. februar 2005 #6 Skrevet 28. februar 2005 Men når man gift, hvorfor da begges etternavn? Vel, hvis du skal være prinsipiell - når man er gift, hvorfor ta mannens navn og ikke damens? Jeg mener det hører til en svunnen tid da faren var familiens overhode. Har aldri skjønt hvorfor jeg skulle ta et annet etternavn bare fordi jeg giftet meg. Derimot kjenner jeg minst tre par som har tatt damens etternavn.
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #7 Skrevet 28. februar 2005 sa ingenting om at de skulle ta farens navn.. kan godt bare ta morens..
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2005 #8 Skrevet 28. februar 2005 Og forresten så har mine barn tre navn hver fordi det betyr noe spesielt. Min sønns mellomnavn er det bare han og seks til i Norge som har og dessuten er han odelsgutt til det navnet. Min datter har to fornavn vi bruker til vanlig, pluss det tredje fornavnet som er et navn alle kvinnene i farens familie har. Min sønn er oppkalt etter alle sine oldefedre. Min datter er oppkalt med initialer etter noe som betyr svært mye for meg, og etter min yndlingstante. Min sønn har både bibelsk navn og navn fra vikingetiden. Så som du ser så er ingenting her tilfeldig, det kan godt hende at naboen din har like gode eller enda bedre grunner til å gi sine barn disse navnene
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #9 Skrevet 28. februar 2005 Min lille gutt har 1 fornavn + farens etternavn som mellomnavn + mitt etternavn. (Er ikke gift med guttens far, vi er samboere)
Gjest skindeep Skrevet 28. februar 2005 #10 Skrevet 28. februar 2005 Min lille har et fornavn og et etternavn! Min manns etternavn. Det er p.g.a at mitt etternavn er så utrolig vanlig, så istedet for å bli en av millioner... så har lillegull et etternavn som kun er fra den plassen vi bor på. Fornavnet er forkortning av min farmors og mormors navn.
Junebug Skrevet 28. februar 2005 Forfatter #11 Skrevet 28. februar 2005 Takk for svar, veldig interessant å høre hvordan dere har løst dette! Jeg har et sjeldent navn som jeg er knyttet til og ønsker å beholde og videreføre til mitt barn. Samtidig ønsker jeg at barnet skal ha mannens navn også. Rent fonetisk tror jeg det høres best ut med mitt navn først og så hans navn. Jeg leker litt med tanken på at både jeg og mannen bytter til dette etternavnet, jeg synes det er hyggelig at man heter det samme i en familie.
Polly Ester Skrevet 28. februar 2005 #12 Skrevet 28. februar 2005 Min lille har et fornavn og et etternavn! Min manns etternavn. Det er p.g.a at mitt etternavn er så utrolig vanlig, så istedet for å bli en av millioner... Akkurat sånn er det med den vi skal ha nå også. Vi velger kun ett fornavn og hans etternavn. Og grunnen til at vi ikke har noe navn etter meg er fordi jeg har et av de vanligste etternavnene i Norge - kjedelig... Hvis jeg får somlet meg til å bytte etternavn til min mormors pikenavn så får ungene det også, ellers blir det pappas etternavn og nok med det...
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #13 Skrevet 28. februar 2005 Ingen vet om man bor sammen med/er gift med barnets far for alltid. Dersom du bare gir barnet farens etternavn risikerer du at barnet og du har forskjellige etternavn, det kan føles rart og skape litt rare reaksjoner. Jeg ville uansett hatt begges navn, fordi barnets navn da viser tilknytning til begge foreldre uansett livssituasjon. Om man synes det blir for mange navn trenger man jo ikke å bruke alle til daglig.
Polly Ester Skrevet 28. februar 2005 #14 Skrevet 28. februar 2005 Jeg syns ikke det blir rart å hete noe annet enn barnet mitt - men sånn har jeg hatt det i flere år nå, da... Har en 8-åring med en mann som har sin fars etternavn. Og den jeg får nå får sin fars etternavn... syns det er helt greit jeg...
Tule Skrevet 28. februar 2005 #15 Skrevet 28. februar 2005 Jeg er ikke gift enda, men da min datter skulle ha sitt etternavn, så valgte jeg kun min samboers navn. For det første så kommer jeg til å ta hans navn når vi gifter oss (om det noen gang skjer).. Og for det andre så er jeg ikke helt fan av at barn skal ha så utrolig mange navn., Et eksempel.. en dame her jeg bor fikk tvillinger. Og den ene (jenta) fikk tre fornavn og to etternavn. Og gutten fikk to fornavn.. Hva i huleste skal man med alle navnene? Kan noen fortelle meg vitsen?! Er det bare fordi det er "in" nå? eller fordi man skal vite hvem som er faren og hvem som er mora? Skjønner det veldig godt om foreldrene ikke er sammen, og vil ha begges navn.. Men når man gift, hvorfor da begges etternavn? hei fordi da vet banret vor mye trøbbel det er i da vet du hilsen
Tule Skrevet 28. februar 2005 #16 Skrevet 28. februar 2005 Mine barn har tre fornavn og to etternavn. Min datter heter det samme som meg: navn + navn + navn + mitt pikenavn + mitt etternavn som gift Min sønn heter navn + navn + navn + sin fars etternavn + mitt pikenavn hei med andre ord banra dien jvet jævig godt vor farlig det er og komme hjem til en ver tid jeg har selv fire navn og vet graderingen :-) alle fire burde man ligge lavt men erdet ikke rart med søsken med forksjellig etternavn da vis det er helssøsken da mener jeg vis d er halvsøsken skjønner jeg det generelt jeg har fire navn to fornavn og min fars etternavn som mellomnavn og min mors navn som etternavn jeg hadde opprinnelig bare min fars etternavn men det ble forandre fordi han døde da jeg var liten de6t eneste jeg syns er ille er da jeg skla skrive under pairer jeg har og tenkt og kutte ut et navn men jeg klare ikke og gjrøe det til begge er veldig sjeldne det er ikke mange som heter det det er begge beskyttet jeg har og tenkt og sette bindestrek og bruke begge som etternavn jegvet ike om det er rart men hilsen
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #17 Skrevet 1. mars 2005 Vi er gift og har tatt hverandres navn. (Hans som mellomnavn og ett av mine gamle som etternavn.) Barna våre får selvfølgelig begge disse navnene - for oss var navnebyttet gjort på grunnlag av at vi ønsket at hele familien vår skulle hete det samme. Sjansen er tilstede for at barna våre får dobbeltnavn, så da får de fire navn. Ser ikke noe veldig stort problem i det, selv om det blir litt langt.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #18 Skrevet 1. mars 2005 Har planer m å beholde mitt pikenavn når jeg gifter meg, som mellomnavn, og ta hans etternavn. Og det etternavnet vil jeg gi våre barn også, om de kommer før eller etter vi gifter oss, ignen vetm vi har ingen aktuelle planer om barn eller ekteskap. Mitt navn er ikke vanlig, men det er ikke unikt heller. Det samme gjelder hans navn (som forøvrig er hans mors navn) For meg er det bare naturlig å ta hans navn om vi gifter oss. Jeg stresser ikke med å gi mine barn mitt navn som mellomnavn. Ja, tenk om jeg skulle få en så "gammeldags" datter som deler mine ideer om navn ved ekteskap da... så hadde hun to etternavn fra før, og skulle ja et tredje?
Rannva Skrevet 1. mars 2005 #19 Skrevet 1. mars 2005 Vesla mi har to korte fornavn, mitt etternavn som mellomnavn og farens etternavn som etternavn. Når vi gifter oss, tar vi hverandres navn, så alle tre heter det samme.
Gjest Espera Skrevet 1. mars 2005 #20 Skrevet 1. mars 2005 Når jeg en gang i overskuelig framtid forhåpentligvis får barn, vil han/hun mest sannsynlig få to fornavn + farens etternavn. Grunnen for to fornavnn er at jeg har det selv, det er vanlig i min familie og jeg elsker mellomnavnet mitt - det er som en hemmelig skatt som ikke alle vet om engang. Barna vil få kun farens etternavn fordi jeg synes dobbelt etternavn er en uting, og for meg er det mest naturlig at at det er fars navn som "gjelder". Om vi engang gifter oss vil jeg ta hans etternavn også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå