Gå til innhold

Jobbmuligheter som prøver

tingeling

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har akkurat kuttet pillen :-) .

Og paralelt med dette har jeg blitt bedt om å søke på en jobb i et prosjekt som innebærer mye reising de neste to årene, og en god del ansvar.

Hva ville dere ha gjort? Jeg vet jo ikke engang om jeg kan bli gravid, eller hvor lang tid det vil ta... :-?

Hvis jeg lar være å søke og så ikke blir gravid så vil det være fryktelig frustrerende, men hvis jeg søker, får jobben og så blir gravid om to måneder, så blir det håpløst også, siden jeg kanskje ikke orker å levere iht planen.

Hva ville dere ha gjort?

Tingeling :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Har ikke egentlig noen gode råd til deg, men vil bare si at jeg forstår dilemmaet ditt. Er i en lignende (men ikke helt lik) situasjon selv, hvor jeg kanskje bør begynne å søke andre jobber (har bare jobb i noen mnd framover), men vet samtidig at vi setter igang med prøverør i løpet av våren dersom alt går som planlagt. Veldig ubehagelig å tenke på at man kanskje skal begynne i ny jobb, for så å måtte gi beskjed om at man er gravid (dersom vi er så heldige at det klaffer...). Vet ikke hva jeg ville gjort hvis jeg var deg...er kanskje litt avhengig av hvordan du trives nå. Dersom du trives i den jobben du er i, er det kanskje ingen krise dersom det skulle ta litt tid før du blir gravid (men håper det klaffer raskt for dere!!), og samtidig vil du slippe ubehaget med å måtte være i ny jobb og bli gravid med en gang. Dersom du imidlertid mistrives der du er nå, er det kanskje verdt å ta sjansen på en ny jobb. Dersom det tar litt tid å bli gravid, vil du jo kunne være i den jobben en stund iallefall....Er det en mulighet å fortelle at dere planlegger barn og høre om du fortsatt er aktuell for stillingen? Vet at man ikke skal miste en jobb pga familieplanlegging og at det sånn sett er irrelevant å informere om det, men ved å si det, vil du iallefall slippe ubehaget med å informere om en evt. graviditet senere, og du viser at du er en person de kan stole på (men det har du sikkert vist allerede iom. at de oppfordrer deg til å søke...). Litt dristig selvfølgelig, men jeg har vært inne på tanken selv. Da vet jeg iallefall at jeg går inn i en ny jobb på helt ærlige premisser...Lykke til hva du enn bestemmer deg for!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar.

Jeg skal egentlig ikke bytte jobb, men vurderes for et stort prosjekt som går over to år, og hvor de er helt klare på at man det er uheldig for prosjektet hvis de må bytte ut medlemmene. Likevel tenker jeg at jeg kan bli påkjørt av trikken, få kreft, bli utbrent etc , dvs andre ting som gjør at jeg ikke kan fortsette. ingen kan binde seg 100% for to år siden man ikke vet hvordan verden ser ut om to år...

Og jeg trives veldig godt i jobben min, men dette er en stor karrieremulighet som ikke dukker opp så alt for ofte.

Samboeren min er super positiv, :-) , men selv er jeg veldig usikker. Særlig fordi jeg ikke vet hva det ville bety ift jobb hvis jeg må avbryte prosjektet midt i. jeg vil fremdeles være ansatt i firmaet, men de kan ikke garantere meg min gamle jobb tilbake...

Tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår dilemmaet ditt veldig godt! Men hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde søkt... Selv har jeg latt være å søke på et par stillinger, hvorav jeg på den ene til og med hadde blitt bedt om å søke på den av de som skulle ansette. Dette var rett før jeg skulle slutte på p-pillene. Hadde liksom ikke samvittighet til å søke for så bli gravid med en gang. Og her sitter jeg nesten 8 mnd etter jeg sluttet med p-pillene og har ikke fått igjen eggløsningen engang. Det er litt surt :-? Man vet aldri hvor lang tid det tar, det kan jo gå kjapt, men jammen meg er det mange som sliter i evigheter også.

Lykke til med valget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha satset på karrieren. Gravid kan jeg bli

senere.

Det er ingen selfølge at alle kan bli gravide. Det kan ta 1 måned og det kan ta et 10 år å bli gravid, eller aldri.

Alle arbeidsgivere vet at kvinner kan bli gravide og at når de ansetter kvinner kan det ende med permisjon i 1 til 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sikkert jeg kan få barn, og jeg er i en stadig jobbsøkerprosess. Er rundt 30, og må ta hensyn til meg selv. Om jeg blir raskt gravid etter jeg har fått en jobb, så har jeg bestemt meg for å si til arbeidsgiver at vi har prøvd i lengre tid uten å få. Man kan ikke sette livet på hold, isåfall ville jeg aldri kunne prøvd å bli gravid når man aldri får fast jobb.

Men jeg skjønner dilemmaet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dilemmaet ditt. Jeg ville gjort følgende: Søkt på jobben og så evnt. vurdert situasjonen når du blir gravid. Helt håpløst å planlegge med det, tenk om du ikke blir gravid og har latt prosjektet fly!

Dessuten er det faktisk arbeidsgivers problem med en evnt graviditet, og ikke din. De har ikke lov til å diskriminere deg på dette, derfor bør du heller ikke diskriminere deg selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på jobben og ta barn som et pluss og ikke som en hindring.

Som en annen her sa, de er jo klar over at en kvinne kan bli gravid, sånn er livet bare :-)

Lykke til med begge delene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tingeling ikke innlogget

Takk for svar! Det var egentlig det jeg trengte å høre :-)

Jeg har søkt og vært på intervju nå, så det blir spennende... både ift jobb og barn. Som dere sier: det kan ta evigheter...

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...