AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Skrevet 1. juni 2018 Hei! Jeg er lærer på barneskolen og er i ferd med å slites ut, som flere andre i mitt yrke. Det er mange ting i min jobbhverdag som er med på å ødelegge for meg, men det verste er uro i klasserommet. I min klasse er det 4 barn med ulike adferdsvansker som gjør at de ikke sitter i ro, blir fort irriterte og i 70% av tilfellene utagerer de i klasserommet. Jeg blir daglig skreket til, bitt og spyttet på av mine elever, det gjelder ikke alle, men enkelte. Dette går også hardt utover de andre elevene i klasserommet, de blir stadig forstyrret og flere foresatte klager over at barna deres mistrives på skolen grunnet uro i klasserommet og vold fra medelever. I friminuttene havner disse 4 ofte i konflikter og det fører som regel til at jeg må løpe ut og avlede. Det er ikke uvanlig at jeg på grunn av dette ikke får spist eller gått på do før kl.14.15. Jeg er nå sykemeldt fra jobben og har vært det i snart en uke. Har dere noen tips og råd til meg? Jeg har tatt opp dette med ledelsen og de har satt inn en assistent som skal følge opp disse 4 elevene, men den assistenten er ufaglært og ikke istand til å håndtere disse elevene. Det ender ofte med at hun løpet gråtende ut av klasserommet og da er jeg igjen alene med alle. Jeg får også veiledning av PPT, men føler ikke at rådene de gir hjelper. Anonymkode: c6260...a76
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #2 Skrevet 1. juni 2018 Ta kontakt med verneombudet på skolen din, gi beskjed om at tilretteleggingen ikke fungerer. Du har krav på et godt arbeidsmiljø, det har du ikke, da er verneombudet rette person å kontakte. I tillegg kan det være en ide å ta kontakt med fagforeningen din for å få tips. Anonymkode: 47b98...72e 20
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #3 Skrevet 1. juni 2018 Nå har jeg ingen kompetanse innenfor dette, men kunne det vært aktuelt å prøve å ha noen "leker" i starten av timen, eller som en pause for å få avledet de litt og for at de ikke skal bli så lei av skolehverdagen og timene, tenker at det er enklere å utagere når man er lei. Forslag på slike leker kan være stolleken, slå på ring, amøbeleke osv. Anonymkode: 97250...2f7 2
GammelKaktus Skrevet 1. juni 2018 #4 Skrevet 1. juni 2018 Herlighet, de må jo sette inn ressurser på disse elevene både for de andre elevene sin skyld og din. Det er jo åpenbart at det ikke kan fortsette slik som det er nå. Synes det er utrolig synd at de har lagt ned mange av de klassene der de hadde barn med utfordringer, de elevene som fungerer betaler en høy pris for at alle skal inn i A4 skolen. 😕 20
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Skrevet 1. juni 2018 Hjelper ikke å snakke til disse foreldrene heller dessverre, da de ofte er hovedproblem. Synes barn med adferdsproblemer burde bli sendt til spesiale skoler eller ha sin egen klasse. Skam at andre vanlig barn har ikke rett til en dag på skolen uten å bli forstyrret av disse problembarn. Anonymkode: 28af6...f29 11
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #6 Skrevet 1. juni 2018 Før så ble de sendt på spesial skoler. Hva gjør læreren her i forhold til familier som har ett tydelig problem å skaper disse urokråkene? De burde få obligatorisk kurs og hjelp. Det høres grusomt ut. Anonymkode: 5a907...2ef 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #7 Skrevet 1. juni 2018 5 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Herlighet, de må jo sette inn ressurser på disse elevene både for de andre elevene sin skyld og din. Det er jo åpenbart at det ikke kan fortsette slik som det er nå. Synes det er utrolig synd at de har lagt ned mange av de klassene der de hadde barn med utfordringer, de elevene som fungerer betaler en høy pris for at alle skal inn i A4 skolen. 😕 Det må settes inn ressurser både for lærer, andre elever OG de elevene som er urolige Har noen av disse fire en diagnose, for eksempel ADHD? I så fall kan det være mulighet for å søke assistent. Vet ikke om det er mulig å få en faglært men i din klasse burde det være mulig, eventuelt en erfaren ufaglært. Jeg vil tro en klar og tydelig, erfaren og "streng" ufaglært er bedre enn en ettergivende faglært. (Iallefall er det min erfaring fra barneskoleklassene til mine barn). Anonymkode: 51df6...e48 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #8 Skrevet 1. juni 2018 Om jeg hadde blitt spittet på av en elev i barneskolen ville den elev ble sparket ut av rommet mitt før foreldrene måte deretter kom og sitte med han på klassen dag in og ut før de ordnet opp. Anonymkode: 28af6...f29 1
Bonusmammaen Skrevet 1. juni 2018 #9 Skrevet 1. juni 2018 Uff.. 4 med adferdsvansker å lager så mye trøbbel. Jeg synes det er urimelig at disse skal ødelegge for resten av klassen og deg. Hva sier ppt? Sosial lærer? Jeg synes du bør forlange som et minimum at barna blir spredd i flere klasser. 1 burde holde med ekstra lærer. De påvirker hverandre garantert i negativ grad. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #10 Skrevet 1. juni 2018 Jeg ville kontaktet arbeidstisynet. Det er uakseptabelt at du og elevene skal oppleve vold på skolen. Også hadde jeg gått til rektor og sagt at jeg forlangte at dette ble tatt tak i nå fordi det var uholdbart. Hadde mine barn vært i en sånn klasse som du beskriver så hadde jeg holdt barna hjemme fra skolen til situasjonen var løst. Anonymkode: 0bcb4...272 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #11 Skrevet 1. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke å snakke til disse foreldrene heller dessverre, da de ofte er hovedproblem. Synes barn med adferdsproblemer burde bli sendt til spesiale skoler eller ha sin egen klasse. Skam at andre vanlig barn har ikke rett til en dag på skolen uten å bli forstyrret av disse problembarn. Anonymkode: 28af6...f29 Det er ikke alle barn med atferdsproblemer som ville fått et godt tilbus på spesialskoler, spesielt ikke om de har normal intelligens. Og mange elever som utagerer gjør det fordi de ikke får sine behov dekket. Derfor må det første som gjøres være å få inn mer assistenttimer og man kan også bruke spes.ped. timer dersom sakkyndig vurdering tillater at det brukes i grupper. Jeg har et barn som tåler dårlig støy og når hun gikk i barneskolen var det også flere i klassen som hadde spesielle behov. Da fikk de ordnet det slik at en del av spes.ped timene til både mitt barn og de andre elevene med sakkyndig vurdering gikk til å dele klassen i norsk, matte og engelsk. Da ble det både bedre for min som trengte mer ro og det ble lettere å hjelpe de som trengte mer hjelp. Har dere ikke vakter i friminuttene som kan passe på? Det burde også være mulig å sette inn ekstra ressurser i friminutt dersom det er mye konflikter. Anonymkode: 21455...98c 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #12 Skrevet 1. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er lærer på barneskolen og er i ferd med å slites ut, som flere andre i mitt yrke. Det er mange ting i min jobbhverdag som er med på å ødelegge for meg, men det verste er uro i klasserommet. I min klasse er det 4 barn med ulike adferdsvansker som gjør at de ikke sitter i ro, blir fort irriterte og i 70% av tilfellene utagerer de i klasserommet. Jeg blir daglig skreket til, bitt og spyttet på av mine elever, det gjelder ikke alle, men enkelte. Dette går også hardt utover de andre elevene i klasserommet, de blir stadig forstyrret og flere foresatte klager over at barna deres mistrives på skolen grunnet uro i klasserommet og vold fra medelever. I friminuttene havner disse 4 ofte i konflikter og det fører som regel til at jeg må løpe ut og avlede. Det er ikke uvanlig at jeg på grunn av dette ikke får spist eller gått på do før kl.14.15. Jeg er nå sykemeldt fra jobben og har vært det i snart en uke. Har dere noen tips og råd til meg? Jeg har tatt opp dette med ledelsen og de har satt inn en assistent som skal følge opp disse 4 elevene, men den assistenten er ufaglært og ikke istand til å håndtere disse elevene. Det ender ofte med at hun løpet gråtende ut av klasserommet og da er jeg igjen alene med alle. Jeg får også veiledning av PPT, men føler ikke at rådene de gir hjelper. Anonymkode: c6260...a76 Har disse "vanskelige" barn innvandrerbakgrunn eller er de etniske norske? Har lest masse rare ting om innvandrerfamilier som har dårligere levekår enn resten av samfunnet. Er bare nysgjerrig, Anonymkode: fcc5b...e14
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #13 Skrevet 1. juni 2018 Hva er det som trigger elevene? Når strter problemene? Hva gjør at det eskalerer? Har du observert for å undersøke nærmere? Hva står i skolens reglement om brudd på trivseslregler? Hos oss har vi en liste over spesifikke tiltak. Nr.1 er samtale med lærer, nr 2 samtale med rektor/ledelsen, nr. 3 er møte med foreldre og nr 4. Utvisning resten av dagen. Jeg har fire elever som kan slå seg fullstendig vrang, men på min skole har vi en slik struktur at det ikke går ut over resten av klassen. Ett av tiltakene vi har gjort er å ha ekstra tett samarbeid med enkelte foreldre. Jeg sender ukesrapporter og har møter. Ved arbeidsnekt sendes ekstra lekser hjem. Ved utagering (spytting, slag, spark eller ekstrem ordbruk) sendes eleven hjem resten av dagen Anonymkode: a5481...5c0 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #14 Skrevet 1. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har disse "vanskelige" barn innvandrerbakgrunn eller er de etniske norske? Har lest masse rare ting om innvandrerfamilier som har dårligere levekår enn resten av samfunnet. Er bare nysgjerrig, Anonymkode: fcc5b...e14 De jeg har er etnisk norske. Anonymkode: a5481...5c0
Bonusmammaen Skrevet 1. juni 2018 #15 Skrevet 1. juni 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: De jeg har er etnisk norske. Anonymkode: a5481...5c0 Er det tilfeldigvis en byskole? Kjenner til noen tilfeller der det er fryktelig dårlig ledelse og helsesøster og pp-tjeneste ikke fungerer. Ved fysisk utagering må de utvises. Hvordan er det med gjentagende utvisning den dagen? Hva gjøres etter det? Eneste jeg kunne gjøre en periode var å skrive gjentatte avviksrapporter. (Helsesektoren) Ledelsen ble irritert pga mer-arbeid og de hadde "tvangsnevroser" når det gjaldt besparening av midler. Hvis ingen av avvikene når frem uten tiltak, må kraftigere midler til. Sykemelding og evt oppsigelse blir evt resultat. Lytter de ikke- gå til media. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #16 Skrevet 1. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Om jeg hadde blitt spittet på av en elev i barneskolen ville den elev ble sparket ut av rommet mitt før foreldrene måte deretter kom og sitte med han på klassen dag in og ut før de ordnet opp. Anonymkode: 28af6...f29 Hvis det var så enkelt. Lærere har ikke noen rettigheter, det er problemet. Læreren skal dekke opp for det foreldrene ikke evner i sitt foreldreskap, og ressurser settes ikke inn dersom det ikke foreligger en diagnose. Det er rom for alle i dagens skole og læreren skal bare forstå at disse elevene sliter og at det er ne grunn til at de har det vanskelig. De skal møtes med omsorg og empati. Jeg mener ikke at dette er galt, men det er mye mer ressurskrevende enn det politikere kan forestille seg, og langt over det man kan forvente av EN lærer. Anonymkode: 5c36e...0ea 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #17 Skrevet 1. juni 2018 Det er også mulig å noen ganger omorganisere litt blant lærere dersom en klasse er for tøff for en lærer. Vi opplevde at en lærer ikke klarte klassen og ble mye sykemeldt. Da flyttet rektor litt rundt på lærerne slik at denne klassen fikk en stabil lærer som taklet disse barna og den tidligere læreren fikk en mindre og enklere klasse. Det gjorde at den «vanskelige» klassen fikk bedre klassemiljø og den første læreren kom ut av sykemelding. Det er forresten ikke sant at ressurser følger diagnose. Det er nok at behovet er dokumentert av ppt i en sakkyndig vurdering. Jeg har selv et barn uten diagnose som hadde sakkyndig vurdering og ekstra ressurser tidligere. Anonymkode: 21455...98c 6
stan Skrevet 1. juni 2018 #18 Skrevet 1. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De jeg har er etnisk norske. Anonymkode: a5481...5c0 Gjennom skolegangen til mine barn var det lite uro fra de "utenlandske" barna. Der var det nesten litt vel mye kustus. Men så fikk de topp karakterer, i tillegg til å være på høyt nivå musikalsk og sportslig. Det var tvertimot barna av forrige generasjons bråkmakere. Når foreldrene knapt er til å snakke med, kan man ikke forvente så mye mer. 9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #19 Skrevet 1. juni 2018 Jeg har kun lest HI. Så bare overse hvis mitt bidrag ikke blir relevant. Jeg har samme frustrasjon, men som mor. Min sønn er 6 år og går i første klasse. Han har AD/HD og sliter veldig med fokus og oppmerksomhet. Han har vedtak på assistent som hjelper han omtrent hele skoledagen. Det er ønskelig å prøve ut medisiner, men observasjonene bup har gjort i klassen gjør at vi må avvente medisinering. Fordi det er så utrolig med uro i klassen generelt at han nok vil slite uansett. Det vil dermed være vanskelig å vurdere virkning av medisinene. Så de to lærerne har fått veiledning fra bup i forhold til å få bedre struktur i klasserommet. Min sønn er svært sjeldent sint og utagerer ikke mot andre, men han er absolutt et uromoment i klassen. Samtidig som klassen er et stort uromoment for han. Det blir en ond sirkel og lærerne sliter med situasjonen. Men både vi og lærerne har oppfølging av BUP. Sønnen min har skriftlig vedtak på assistent. Derfor tror og håper jeg situasjonen vil bedre seg. Så mitt spørsmål til deg blir altså; Hvor er ekstraressursene? Hvor er bup i forhold til barna med adferdsvansker? Hvis bup ikke er i bildet, involver PPT som igjen kan sende henvisning til bup. Hva med rektor? Hun/han har også et ansvar her. Du skal ikke måtte bare bite tenna sammen gjennom en alt for krevende og negativ arbeidshverdag, og barna (både de med vansker og de som blir forstyrret av det) skal ikke måtte ha et klassemiljø med så mye uro og negativitet som tar fokuset bort fra det de faktisk er på skolen for. Jeg forstår at dette kanskje ikke er like enkelt i alle kommuner med tanke på ressurser, men det er jo tydelig at noe må gjøres her. Anonymkode: 57595...0ec 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #20 Skrevet 1. juni 2018 Hvordan er samarbeidet med ledelsen og de andre lærene på trinnet? Jeg vet ikke hvordan de jobbet og fikk det til, om det var anbefalt av ppt eller hva, men på min sønns trinn, var det veldig uro i èn klasse, og samtidig uvanlig rolig i hans (pluss at den siste var vel "normal"). Så ble det vedtatt etter en nøye vurdering vil jeg tro, at den aller største bråkmakeren ble flyttet fra den vanskelige klassen til den helt rolige. Vi som hadde barn i den rolige ble jo meget skeptiske, men det har gått så fint. Han ble visst utrolig mye verre av de andre urolige guttene, og betraktelig roligere når klassekameratene ikke spilte opp og var med på unotene, de i nye klassen demper han og gir han det læringsmiljøet, og sosiale miljøet, denne gutten trenger. Så nå har han ikke assistent lenger, etter før å ha blitt fotfulgt selv i friminuttene. Og min gutt rapporterer om fortsatt ro, det var bare helt i starten da han kom han lagde litt baluba, men det er det slutt på. Og i gamle klassen går det også bedre, da det største uromomentet forsvant. Så det kan være verdt å se på klassesammensetningene som helhet, og kanskje flytte noen mellom klassene? Det er jo det en bruker over her sier også, det siste de urolige barna trenger er flere urolige barn rundt seg. Anonymkode: daa3e...09b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå