Gå til innhold

Hvorfor er jenter lavere enn gutter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok rett i det, jeg er liten og får kommentarer konstant om at jeg er lav. Er 151 cm. Men er nysgjerrig på om du har mye muskler, bygger kropp lett og lignende?

Anonymkode: 5acb1...233

Jeg får lett synlige muskler. Dog har jeg 3 søstre som er litt høyere enn meg, som ikke får muskler synelig uansett hvor mye de trener. Så tror det er rent tilgeldig at akkurat jeg får lett og synlige muskler. Har alltid vært sterk. Mens mine søstre er veldig svake(synes jeg 😂)

Anonymkode: 38d6c...72e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi testosteron stimulerer veksthormoner i puberteten. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva består testosteron av? Og hva skjer med jenter som trener og tar testesteron for å bygge muskler? Vil de vokse i høyden? Hvorfor må østrogenet bremse ned, urettferdig. Jeg kom puberteten tidlig på barneskolen men ifølge din teori så stemmer det at jeg endte opp lav, mens legen sa at jeg kom til å bli veldig høy, men det stemte jo ikke.
Hvorfor er det slik at jenter får østrogenet men ikke gutta, og omvendt?

Anonymkode: 5acb1...233

Kjønnshormonene kommer til utrykk allerede tidlig i fosterlivet. Om fosteret skiller ut testosteron så forhindrer det utvikling av kvinnelige kjønnsorganer og fosteret utvikler mannlige kjønnshormoner og vice versa. Veldig tidlig i fosterutviklingen så får fosteret gonader, hva slags celler som skal utviklere der er genestisk bestemt. Gonadene blir til eggstokker og testikler, disse skiller ute hormonene som fremmer videre differensiering av kjønnet.

Testosteron lages i kroppen av cholesterol. Det lages i testikler og i binyrene. Kvinner produserer også testosteron i binyrene. Men i mye mindre grad enn menn.  

Om jenter tar testosteron så vil de vil de utvikle mer mannlige trekk. Mørkere stemme, få mer muskler, sterkere beinbygning og sener, de vil få mer hår på kroppen og i ansiktet, klitoris vokser bla.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mitt inntrykk også, både fra skoleårene og vennekretsen. De lave snakker mer om det og sammenligner seg med andre. Jeg er selv høy og tenker ikke så mye over det men blir stadig minnet på det av lave jenter. De kan være litt frekke i kommentarene også, og prøver ofte å gjøre et nummer av at menn foretrekker de lave. 

Anonymkode: 34e28...762

Jeg er lav. Jeg har fått så utrolig mye kommentarer på høyden min og da fra folk som er 165 og oppover, jenter altså. Gutter kommenterer ikke høyden min. Jeg har aldri brydd meg om at jeg er lav, jeg det er upraktisk og kan forbanne høyden når jeg prøver å rekke opp til noe, men ellers så bryr jeg meg ikke. 

Mitt inntrykk er at normalt høye jenter er mye mer opptatt av høyde enn både lave og høye jenter. 

Anonymkode: 97b48...d9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...