AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #1 Skrevet 31. mai 2018 Prøver å google men finner ingen svar. Hvorfor er jenter lavere og mindre enn gutter? Anonymkode: 5acb1...233
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #2 Skrevet 31. mai 2018 Tja, er jente og 185cm, finnes faktisk mindre menn som er lavere enn meg enn høyere. Anonymkode: 38d6c...72e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #3 Skrevet 31. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tja, er jente og 185cm, finnes faktisk mindre menn som er lavere enn meg enn høyere. Anonymkode: 38d6c...72e flere menn som er lavere. ( 35+ grader i skyggen, går litt surr) Anonymkode: 38d6c...72e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #4 Skrevet 31. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tja, er jente og 185cm, finnes faktisk mindre menn som er lavere enn meg enn høyere. Anonymkode: 38d6c...72e Er du 185 ?? 😱 Anonymkode: 5acb1...233
Husholdning1 Skrevet 31. mai 2018 #5 Skrevet 31. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, er jente og 185cm, finnes faktisk mindre menn som er lavere enn meg enn høyere. Anonymkode: 38d6c...72e Unntak fra regelen vil alltids finnes, men kvinner er i snitt likevel lavere enn menn. Tipper det er forklaringen på det fenomenet TS er ute etter. Og jeg undrer litt på det selv også for å være helt ærlig. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #6 Skrevet 31. mai 2018 https://www.google.no/amp/s/amp.livescience.com/22179-evolutionary-battle-sexes-height.html Anonymkode: 9998d...dce
Gent82 Skrevet 31. mai 2018 #7 Skrevet 31. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du 185 ?? 😱 Anonymkode: 5acb1...233 Hva så? Jeg sto bak en dame på ca 185 i en kafekø engang og god damn for et veldreid vidunder det var 1
Sukkerbi Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 Testosteron påvirker vekst. Menn har mer enn dette, og vil derfor ofte bli høyere enn jenter. Men så spiller også arv og miljø inn, og ikke bare testosteron, og derfor vil noen gutter bli lave, og noen jenter uavnlig høye.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er jenter lavere og mindre enn gutter? Anonymkode: 5acb1...233 For at de enklere skal kunne ta utstyret i nærmere øyensyn. Anonymkode: 61f6d...031
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #10 Skrevet 31. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du 185 ?? 😱 Anonymkode: 5acb1...233 .Er da ingen iøyenfallende høyde det. Føler meg faktisk ikke veldig høy i forhold til andre, uansett kjønn. Foruten når jeg går i ti cm heler, da føler jeg at jeg ser ned på absolutt alle. I min familie er alle høye. Tror kanskje de som er lave føler litt mer på det med høyde enn de som er høye? Anonymkode: 38d6c...72e 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #11 Skrevet 31. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: .Er da ingen iøyenfallende høyde det. Føler meg faktisk ikke veldig høy i forhold til andre, uansett kjønn. Foruten når jeg går i ti cm heler, da føler jeg at jeg ser ned på absolutt alle. I min familie er alle høye. Tror kanskje de som er lave føler litt mer på det med høyde enn de som er høye? Anonymkode: 38d6c...72e Det er mitt inntrykk også, både fra skoleårene og vennekretsen. De lave snakker mer om det og sammenligner seg med andre. Jeg er selv høy og tenker ikke så mye over det men blir stadig minnet på det av lave jenter. De kan være litt frekke i kommentarene også, og prøver ofte å gjøre et nummer av at menn foretrekker de lave. Anonymkode: 34e28...762 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #13 Skrevet 31. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: .Er da ingen iøyenfallende høyde det. Føler meg faktisk ikke veldig høy i forhold til andre, uansett kjønn. Foruten når jeg går i ti cm heler, da føler jeg at jeg ser ned på absolutt alle. I min familie er alle høye. Tror kanskje de som er lave føler litt mer på det med høyde enn de som er høye? Anonymkode: 38d6c...72e Du har nok rett i det, jeg er liten og får kommentarer konstant om at jeg er lav. Er 151 cm. Men er nysgjerrig på om du har mye muskler, bygger kropp lett og lignende? Anonymkode: 5acb1...233
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #14 Skrevet 31. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mitt inntrykk også, både fra skoleårene og vennekretsen. De lave snakker mer om det og sammenligner seg med andre. Jeg er selv høy og tenker ikke så mye over det men blir stadig minnet på det av lave jenter. De kan være litt frekke i kommentarene også, og prøver ofte å gjøre et nummer av at menn foretrekker de lave. Anonymkode: 34e28...762 Nå grer du alle lave jenter over en kam kanskje? Anonymkode: 5acb1...233 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #15 Skrevet 31. mai 2018 Men kan vi diskutere hvorfor jenter er lavere enn gutter og ikke hvem som er 185 høy? Anonymkode: 5acb1...233
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. mai 2018 #16 Skrevet 31. mai 2018 Sånn bortsett fra arv og miljø (riktig ernæring i barndommen), som gjelder like mye for begge kjønn, så handler det vel i hovedsak om at testosteron fremmer lengdevekst og muskeldannelse mens østrogen bremser det. Jo tidligere en jente kommer i puberteten, jo lavere blir hun (utfra den potensielle høyden hun kan få utfra de genene hun har), pga. østrogenet.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #17 Skrevet 31. mai 2018 3 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Sånn bortsett fra arv og miljø (riktig ernæring i barndommen), som gjelder like mye for begge kjønn, så handler det vel i hovedsak om at testosteron fremmer lengdevekst og muskeldannelse mens østrogen bremser det. Jo tidligere en jente kommer i puberteten, jo lavere blir hun (utfra den potensielle høyden hun kan få utfra de genene hun har), pga. østrogenet. Hva består testosteron av? Og hva skjer med jenter som trener og tar testesteron for å bygge muskler? Vil de vokse i høyden? Hvorfor må østrogenet bremse ned, urettferdig. Jeg kom puberteten tidlig på barneskolen men ifølge din teori så stemmer det at jeg endte opp lav, mens legen sa at jeg kom til å bli veldig høy, men det stemte jo ikke. Hvorfor er det slik at jenter får østrogenet men ikke gutta, og omvendt? Anonymkode: 5acb1...233
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #18 Skrevet 31. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva består testosteron av? Og hva skjer med jenter som trener og tar testesteron for å bygge muskler? Vil de vokse i høyden? Hvorfor må østrogenet bremse ned, urettferdig. Jeg kom puberteten tidlig på barneskolen men ifølge din teori så stemmer det at jeg endte opp lav, mens legen sa at jeg kom til å bli veldig høy, men det stemte jo ikke. Hvorfor er det slik at jenter får østrogenet men ikke gutta, og omvendt? Anonymkode: 5acb1...233 Jeg kom også i puberteten veldig tidlig, men er over gjennomsnittet høy. Anonymkode: f21d3...4f2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. mai 2018 #19 Skrevet 31. mai 2018 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva består testosteron av? Og hva skjer med jenter som trener og tar testesteron for å bygge muskler? Vil de vokse i høyden? Hvorfor må østrogenet bremse ned, urettferdig. Jeg kom puberteten tidlig på barneskolen men ifølge din teori så stemmer det at jeg endte opp lav, mens legen sa at jeg kom til å bli veldig høy, men det stemte jo ikke. Hvorfor er det slik at jenter får østrogenet men ikke gutta, og omvendt? Anonymkode: 5acb1...233 Testosteron er et hormon. https://sml.snl.no/testosteron Men man kan ikke bare vokse i lengden for evig, for det er et veksthormon i hypofysen (i hjernen) som "skrur på" lengdeveksten, tror jeg. Jeg er ikke noe ekspert på dette, altså. Men hvis kvinner tar testosteron vil de få økt muskelmasse (og f.eks økt hårvekst), akkurat som menn som tar østrogen vil få redusert muskelmasse, høyere fettprosent og (hvis de gjør det i store doser over lengre tid) utvikle bryster. For din del kan det jo hende du hadde det genetiske utgangspunktet for å bli høy (høye foreldre og besteforeldre), men som sagt vil også puberteten påvirke hvor lang man blir i stor grad. Jeg er f.eks 10 cm høyere enn min søster - at hun kom i puberteten som 11-åring mens jeg var nesten 14 er sikkert en stor del av årsaken til denne forskjellen. Endret 31. mai 2018 av Anonymus Notarius
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. mai 2018 #20 Skrevet 31. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom også i puberteten veldig tidlig, men er over gjennomsnittet høy. Anonymkode: f21d3...4f2 Da var du nok høy fra før, ettersom de fleste jenter kun vokser noen få centimeter etter at puberteten har satt inn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå