Gå til innhold

Husleie eget barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 22 år har en funksjonshemming og bor hjemme. Han får utbetalt litt over 10 000 i mnd. Hvor mye ville dere tatt i husleie? Jeg har det forholdsvis trangt økonomisk, men klarer meg ... 

Anonymkode: 6c332...c92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvertfall nok til å dekke det som er utgifter pga han som mat, strøm etc.

Anonymkode: 90f80...bd1

• Liker 8
Gjest BearMama
Skrevet

Skal han bo hjemme resten av livet? 

Han er voksen og de 10.000 skal jo gå til livsopphold. Så da kommer det an på hvor lenge han skal bo hjemme. Kan han bo for seg selv og skal spare? 

Trenger litt mer info om fremtidsutsikten hans.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forlangt at han sparte til egen bolig såfremt du ikke behøver penger til mat, husleie osv. Det er litt vanskelig å si beløp da vi ikke vet noe om hvilke utgifter han har. Noen har jo utgifter til bil, forsikring, telefon, treningsabonnement osv. Jeg tenker at han bør klare å sette av minst kr 5000,- pr måned - enten det er bare til sparing eller til delt sparing/bidrag til husholdning. 

Anonymkode: 5719f...1a9

Skrevet

Hvis han ikke betaler for maten sin heller, så ville jeg ha gjort en avtale med ham som f.eks. 5000 kr hver måned rett til en konto som jeg kontrollerer. Så kan han få disse tilbake når han flytter ut.

Det er noenlunde sånn jeg tenker meg når barna blir store (litt lenge til, hehe).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på så mye. Er han sløsete eller sparer han hver krone med tanke på fremtiden? I utgangspunktet tenker jeg at voksne barn bør få ha en trygg havn hjemme når de trenger det, men at man ikke bør legge til rette for at de utvikler tillært hjelpeløshet.

Anonymkode: d12b2...f8b

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 22 år har en funksjonshemming og bor hjemme. Han får utbetalt litt over 10 000 i mnd. Hvor mye ville dere tatt i husleie? Jeg har det forholdsvis trangt økonomisk, men klarer meg ... 

KR. 10 000 utbetalt av hva? Funksjonshemmede får enten aap eller uføretrygd fra de er 18. avhengig av hvilken funksjonshemming det er snakk om. KR. 10 000 passer liksom ikke med noe beløp. Jobber han i tillegg til noe skole? 

KR. 2 000 - 2 500 er passende. Men bruker han lite og ingenting av pengene selv i hverdagen, så er det rimelig at du mottar pengene og setter dem inn på en boligsparekonto, altså ikke at du forbruker pengene som en husleie. 

Ellers er vel tiden moden for en på  22 år å komme seg i kø hos kommunens boligkontor for tilpasset boligtilbud? Han skal ikke være mors melkeku for mors dårlige økonomi. 

Anonymkode: b3aea...461

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har asperger og Add. Fungerer ikke i skole og har brukt opp skoleretten sin . Er under videre utredning. Han har ingen inntekt per i dag, men har søkt på aap og kommer forhåpentlig ut i en eller annen jobb med tiden. Han kommer til å flytte i egen bolig etterhvert, men dette er en prosess som tar litt tid og hjelpetiltak skal vurderes. Han bruker ikke så mye penger og har ingen faste utgifter. 

Skrevet

Sjekk SIFO referansebudsjett, men 5000 for mat og hus er ikke urimelig. Han kan da spare 4.000 og har 1.000 i lommepenger. 

En person med lavt forbruk klarer seg greit på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt 4000,- så kan han spare 4000, som du har kontroll over. 2000,- bør holde til eget forbruk. 

Anonymkode: 27938...1d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når man får barn velger man risikoen der barnet kan bli født med problemer og sykdommer. Sånn sett mener jeg du burde ta deg av han til han kan fungere selvstendig, om han noensinne vil bli i stand til det. Du valgte å bære frem et liv selv om du visste at du kunne få et sykt barn, alle kan få syke barn. Synes ikke du burde ta husleie

Anonymkode: 1e0ae...6a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener du kan ta det som er konkret forbruk. Eventuelt litt ekstra om du med det velger å spare for han, og hjelpe ved behov senere i livet (gitt at han ikke evner å gjøre det selv). I denne situasjonen føler jeg litt det blir som med et mindreårig barn som man ikke krever leie av. Selvfølgelig med mindre de 10 000 er ment å dekke husleie, men i så fall ville jeg som nevnt hjulpet han med sparing. 

Anonymkode: 869bf...6ff

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man får barn velger man risikoen der barnet kan bli født med problemer og sykdommer. Sånn sett mener jeg du burde ta deg av han til han kan fungere selvstendig, om han noensinne vil bli i stand til det. Du valgte å bære frem et liv selv om du visste at du kunne få et sykt barn, alle kan få syke barn. Synes ikke du burde ta husleie

Men nå får jo sønnen pengestøtte som er ment å gå til livsopphold, da er det ikke urimelig at noe av beløpet går til akkurat det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kattugla said:

Men nå får jo sønnen pengestøtte som er ment å gå til livsopphold, da er det ikke urimelig at noe av beløpet går til akkurat det. 

Om det går til egne foreldre er det urimelig

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull! Selvfølgelig skal et voksent barn bidra med å dekke ekstrautgifter hjemme! Hvorfor i alle dager mener du at de ikke skal det? For alt du vet så har dette "barnet" mer å leve på enn foreldre per måned, og det skal bare mangle at ikke de dekker noe av eget bruk hjemme! 

Om foreldre som har økonomi til å dekke voksne barns utgifter/livsopphold/ekstrakostnader ved å bo hjemme (strøm, vann, slitasje, mat) gjør dette, så må de jo gjerne gjøre det. Men å gi folk dårlig samvittighet for at voksne barn skal betale for seg ved å bo hjemme er smakløst og uvitende! Da tenker jeg at du ikke må snu så mye på kronene. Dersom barnet ikke hadde hatt noen inntekt, så hadde det vært en annen sak. 

Til ts: nå vet ikke jeg hva du har av utgifter til bolig ol. Men at ditt voksne barn bør betale noe husleie for å bo hjemme er bare rimelig. Om husleien inkluderer både mat og bolig, så tenker jeg at rundt 5000,- er en rimelig sum. Hjelp han da å sette av et par-tre tusen til sparing per måned og så har han jo ennå mer en nok til andre ting i tillegg. 

Anonymkode: 7595a...335

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

KR. 10 000 utbetalt av hva? Funksjonshemmede får enten aap eller uføretrygd fra de er 18. avhengig av hvilken funksjonshemming det er snakk om. KR. 10 000 passer liksom ikke med noe beløp. Jobber han i tillegg til noe skole? 

KR. 2 000 - 2 500 er passende. Men bruker han lite og ingenting av pengene selv i hverdagen, så er det rimelig at du mottar pengene og setter dem inn på en boligsparekonto, altså ikke at du forbruker pengene som en husleie. 

Ellers er vel tiden moden for en på  22 år å komme seg i kø hos kommunens boligkontor for tilpasset boligtilbud? Han skal ikke være mors melkeku for mors dårlige økonomi. 

Anonymkode: b3aea...461

Hva er det som får deg til å tro at han er min melkeku for min dårlige økonomi?Han bor helt gratis hjemme og når han nå får lønn er tanken min at han kan betale litt fram til han får egen bolig. Ingen store summer, men litt. Han kommer til å flytte i egen bolig etterhvert, men vil trenge en del tilrettelegging og prosessen tar litt tid. Han er heller ikke dum eller umyndiggjort og ønsker selv å bidra litt. Han kommer også til å spare det meste av det han får, han sløser ingenting.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull! Selvfølgelig skal et voksent barn bidra med å dekke ekstrautgifter hjemme! Hvorfor i alle dager mener du at de ikke skal det? For alt du vet så har dette "barnet" mer å leve på enn foreldre per måned, og det skal bare mangle at ikke de dekker noe av eget bruk hjemme! 

Om du har et voksent barn som bor hjemme og ikke kan forsørge seg selv, så har du enten et dykt barn eller et barn som er resultat av din dårlige oppdragelse- det burde da være din jobb å forsørge det. Det burde ikke være slika t man kan drite i egne barn fordi man vet staten tar seg av dem, det burde være slik at man forsørger og betaler for egne barn slik at man tenker seg om to ganger før man føder dem og tenker seg om nåpr det gjelder oppdragelse

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om foreldre som har økonomi til å dekke voksne barns utgifter/livsopphold/ekstrakostnader ved å bo hjemme (strøm, vann, slitasje, mat) gjør dette, så må de jo gjerne gjøre det. Men å gi folk dårlig samvittighet for at voksne barn skal betale for seg ved å bo hjemme er smakløst og uvitende! Da tenker jeg at du ikke må snu så mye på kronene. Dersom barnet ikke hadde hatt noen inntekt, så hadde det vært en annen sak. 

Til ts: nå vet ikke jeg hva du har av utgifter til bolig ol. Men at ditt voksne barn bør betale noe husleie for å bo hjemme er bare rimelig. Om husleien inkluderer både mat og bolig, så tenker jeg at rundt 5000,- er en rimelig sum. Hjelp han da å sette av et par-tre tusen til sparing per måned og så har han jo ennå mer en nok til andre ting i tillegg. 

Du gjentar "voksent" barn veldig ofte, det er jeg uenig i. Har man en funksonshemming er man ikke voksen i tradisjonell forstand. Man kan ikke sette de samme krav til dem - Hadde det vært en frisk 20 åring skulle personen fått betalt markedsleie, ellers er det dårlig oppdragelse. 

Utover det, helt enig i at om man får støtte som er ment å gå til livsopphold, bør selvfølgelig midlene dekke reelle kostnader. Som jeg skriver over - ta det som dekker reellt forbruk, ikke mer. Og hjelp til med sparing om man tar noe ekstra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjentar "voksent" barn veldig ofte, det er jeg uenig i. Har man en funksonshemming er man ikke voksen i tradisjonell forstand. Man kan ikke sette de samme krav til dem - Hadde det vært en frisk 20 åring skulle personen fått betalt markedsleie, ellers er det dårlig oppdragelse. 

Utover det, helt enig i at om man får støtte som er ment å gå til livsopphold, bør selvfølgelig midlene dekke reelle kostnader. Som jeg skriver over - ta det som dekker reellt forbruk, ikke mer. Og hjelp til med sparing om man tar noe ekstra. 

Jeg er født med funksjonshemming, og takk og pris for at jeg ble behandlet som voksen fra jeg ble voksen. Lurer på hvordan det skulle gått med meg dersom det ikke ble satt samme krav til meg som til andre unge voksne - selvfølgelig med tilpasninger etter mine vansker. Hvorfor skal man ikke kunne sette samme krav og lære opp denne gutten til at inntekten hans går til forbruk, at det koster å bo og leve..?

Hva mener du egentlig...? Tenker du på psykisk utviklingshemmede som på mange måter eller noen områder kan være barn hele livet (stor variasjon her selvfølgelig etter diagnoser ol)) eller tenker du på alle funksjonshemmede? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...