Gjest Margo Skrevet 18. juni 2018 #21 Skrevet 18. juni 2018 Jeg tror ikke det finnes et fasitsvar på dette, fordi det er individuelt for barnet hva som vil passe for det. Leter man, så finner man nok ulemper med både delt bosted og samvær annhver helg. For min del er jeg helt i mot 50/50 bosted, spesielt for barn under 6 år. Det høres fint og flott ut med delt bosted, og de fleste fvk snakker varmt om denne ordningen, men ordningen tar ikke hensyn til barnets utvikling. En 2-6 åring eier feks ikke tidsbegrep, så 7 dager kan føles veeeeeldig lenge ut, og gjøre barnet utrygt. En annen ting er at barnet ikke får sjangs til å slo rot og føle at hjemmet er «hjemme». Tenk deg selv hvor slitsomt det må føles å flytte hjem annenhver uke. Jeg hadde ikke klart det. Den viktigste tingen som MÅ være på plass om delt bosted skal fungere, er at det ikke finnes et snev av konflikt mellom foreldrene, og at bostedene er i så nær avstand at barnet kan komme og gå som det vil i begge hus. Det er svært sjelden det ikke er konflikter mellom foreldrene i starten av et brudd (det er jo en grunn til at dere har valgt å skille dere?), og det tar ofte noen år før konfliktnivået senkes, og samarbeidet når et optimalt nivå. Jeg tenker at i mellomtiden skal barna skånes, noe som ofte ikke fungerer ved delt bosted - fordi foreldrene ikke evner å lage ro rundt barnet de dagene barnet er hos dem, men drar konflikten inn i hverdagslivet til barnet. Jeg mener at barnet må få bo fast hos den av foreldrene som klarer å la være å dra barnet inn i foreldrenes konflikt, og at man - når konfliktnivået er senket/forsvunnet tar samværsspøramålet opp igjen. Fvk burde konsentrere seg om å kurse foreldrene i hvor stor skade de påfører barnet sitt i en foreldrekonflikt, og det burde lages et kurs i hvordan man samarbeider på best mulig måte for barnets beste. Det er altfor mange egoistiske og bitre foreldre der ute som ødelegger barna sine, men som får seile sin egen bitterhetssjø. Fvk burde være mer i bildet under en skilsmisse, og det burde vært obligatorisk for BEGGE foreldre å delta på kursing etter et samvlivsbrudd. Fvk har altfor lite fokus på barna er min mening, når de står i en posisjon som gir dem et glimrende innsyn i hvordan mor/far fungerer sammen, og hvordan familien fungerer sammen.
Minlillesky Skrevet 18. juni 2018 #22 Skrevet 18. juni 2018 På 29.5.2018 den 19.35, AnonymBruker skrev: Hvilken fordeler OG ulemper er det med fast bosted hos en forelder med samvær (forslag 1-2dager i uken - pluss annen hver helg) eller 50/50 ordning? Fyr lys med dine tanker og meninger. Barna er 2,5 og 4,5. Anonymkode: 4f4f2...ab9 Hvilken ordning passer det for barna best da? Selv om 50/50 passer godt for den ene, så betyr ikke det nødvendigvis det samme for den andre.. Det er bare dere foreldre som vet. Alle barn har ulike behov vettu. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #23 Skrevet 18. juni 2018 På 2.6.2018 den 22.16, Zienna skrev: Skilsmissebarn med delt bosted har det best, sier forskning: https://forskning.no/helse-forebyggende-helse-sovn-barn-og-ungdom/2017/01/skilsmissebarn-med-delt-bosted-har-det-best Det er fordi foreldre som velger 50/50 samarbeider bedre og har lavere konfliktnivå. Man kan ikke trekke slutning om at 50/50 er best for alle av den grunn. Barn av foreldre hvis en av foreldre er mindre egnet eller mindre interessert ville heller ikke 50/50 være optimalt, selv om det er det for barn som har to engasjerte foreldre og to gode hjem. Anonymkode: 9e5eb...d79 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #24 Skrevet 18. juni 2018 På 29.5.2018 den 19.44, AnonymBruker skrev: Barna mine ble lei og slitne av det. Men først når de ble 14-15 turte de si at de ønsket et fast hjem... de var redde for å såre noen. Å flytte frem og tilbake er slitsomt. Tenk om du måttet gjøre det selv? Anonymkode: f4b8c...aa5 Jeg har flyttet frem og tilbake som voksen, i 2,5 år. Det var slitsomt, men mye av det slitsomme var knyttet til slike ting som barna heldigvis slipper å tenke på. Nemlig det praktiske som mat og vask av huset. Det var også iblant kjedelig når jeg pakket dårlig med klær eller plutselig skulle noe jeg ikke hadde klær til. Dette slipper stebarna, som bor 50/50. De har klær begge steder. Eneste er eldste som nok er den som føler mest at hun er på flyttefot hele tiden. Hun har med seg en bag og andre ting hver gang. Vi startet med ca annenhver helg og en dag i uken,men det varierte hvilken dag. Da virket barna rotløse og forvirret. De visste aldri om de skulle bli en natt eller to. Etc. Ingen av foreldrene var særlig gode på å forberede barna. Det var bare "NÅ blir du hentet". "Hæ, skal jeg ikke være her?". Så 50/50 er mye mer stabilt. Vi får deltatt i omsorgen og oppdragelsen, og barna virker mer harmoniske og trygge. For stebarna mine er 50/50 riktig. Hvis mine barns pappa bodde nær oss, så tror jeg 50/50 hadde vært veldig bra for mine barn også. De savner pappaen sin stadig. Jeg har troen på 50/50 med eldre barn,men selvsagt er det aller beste hvis føler seg trygge på å si sin mening. Med en 2,5- og 4,5-åring vil jeg kanskje tenke at det er best med ett bosted enda noen år. Anonymkode: e41ee...50e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #25 Skrevet 18. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det ikke er ideelt med delt bosted, for som en sier over. Hvordan hadde du selv følt det om du måtte bytte hjem annenhver uke?Men det er dette folk velger for barna sine ved å skille seg. For jeg mener at barna og foreldrene har like mange rettigheter. Den ene forelderen har ikke noe mer rett til samvær enn den andre. Barna har også rett på å ha like mye samvær med begge foreldrene og selv om de synes en slik ordning er vanskelig så er de jo glad i begge foreldrene. Jeg mener derfor at det bør være veldig tungtveiene grunner for å utsette barna sine for dette. Og da tenker jeg både på delt omsorg, og på foreldre som vanskeliggjør samvær med den andre forelderen. Jeg tror nødvendigvis ikke at barn som blir tvunget til å bo fast et sted og ha samvær med den andre forelderen har det så lett heller. Så hold ut for barna sin skyld. Anonymkode: a3fad...b8a Holdt ut for barnas skyld i 7 år. Jeg ble syk av det.... Anonymkode: 39ef0...69c 1
abc123detvardet Skrevet 18. juni 2018 #26 Skrevet 18. juni 2018 På 29.5.2018 den 19.53, Peaches skrev: Vi hadde en ordning med annenhver helg + en gang i uka. Det var utrolig slitsomt, for ikke å snakke om urettferdig ovenfor faren min. 50/50 er den eneste gode løsningen. Må si meg uenig. Likte annenhver helg + en gang i uken best. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #27 Skrevet 18. juni 2018 Akkurat nå, abc123detvardet skrev: Må si meg uenig. Likte annenhver helg + en gang i uken best. Men blir det ikke mye mer flytting på seg ved den løsningen, enn ved å bytte en dag i uken? Anonymkode: 39ef0...69c
abc123detvardet Skrevet 18. juni 2018 #28 Skrevet 18. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men blir det ikke mye mer flytting på seg ved den løsningen, enn ved å bytte en dag i uken? Anonymkode: 39ef0...69c Nå bodde foreldrene mine 10-15 minutter fra hverandre, det kan jo være en årsak for at jeg likte annenhver helg + 1 dag best.
kisskissbangbang Skrevet 18. juni 2018 #29 Skrevet 18. juni 2018 Jeg og far til barna har 50/50-løsning. Vi bor 100 meter fra hverandre, og ungene på 7 og 4 ser nesten alltid begge foreldrene hver uke. Vi feirer bursdager, morsdag og farsdag sammen, og far og jeg har en veldig god tone og et godt samarbeid. Guttene ønsker selv å ha denne løsninga, og de sier "hjem" til begge hjemmene. Ingen av dem bor i kofferter, de har alt de trenger begge plasser. De veit at mandager er byttedager, og har aldri uttrykt misnøye over ordninga. For oss fungerer det utmerket! 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #30 Skrevet 18. juni 2018 5 timer siden, Vera skrev: Jeg tror ikke det finnes et fasitsvar på dette, fordi det er individuelt for barnet hva som vil passe for det. Leter man, så finner man nok ulemper med både delt bosted og samvær annhver helg. For min del er jeg helt i mot 50/50 bosted, spesielt for barn under 6 år. Det høres fint og flott ut med delt bosted, og de fleste fvk snakker varmt om denne ordningen, men ordningen tar ikke hensyn til barnets utvikling. En 2-6 åring eier feks ikke tidsbegrep, så 7 dager kan føles veeeeeldig lenge ut, og gjøre barnet utrygt. En annen ting er at barnet ikke får sjangs til å slo rot og føle at hjemmet er «hjemme». Tenk deg selv hvor slitsomt det må føles å flytte hjem annenhver uke. Jeg hadde ikke klart det. Den viktigste tingen som MÅ være på plass om delt bosted skal fungere, er at det ikke finnes et snev av konflikt mellom foreldrene, og at bostedene er i så nær avstand at barnet kan komme og gå som det vil i begge hus. Det er svært sjelden det ikke er konflikter mellom foreldrene i starten av et brudd (det er jo en grunn til at dere har valgt å skille dere?), og det tar ofte noen år før konfliktnivået senkes, og samarbeidet når et optimalt nivå. Jeg tenker at i mellomtiden skal barna skånes, noe som ofte ikke fungerer ved delt bosted - fordi foreldrene ikke evner å lage ro rundt barnet de dagene barnet er hos dem, men drar konflikten inn i hverdagslivet til barnet. Jeg mener at barnet må få bo fast hos den av foreldrene som klarer å la være å dra barnet inn i foreldrenes konflikt, og at man - når konfliktnivået er senket/forsvunnet tar samværsspøramålet opp igjen. Fvk burde konsentrere seg om å kurse foreldrene i hvor stor skade de påfører barnet sitt i en foreldrekonflikt, og det burde lages et kurs i hvordan man samarbeider på best mulig måte for barnets beste. Det er altfor mange egoistiske og bitre foreldre der ute som ødelegger barna sine, men som får seile sin egen bitterhetssjø. Fvk burde være mer i bildet under en skilsmisse, og det burde vært obligatorisk for BEGGE foreldre å delta på kursing etter et samvlivsbrudd. Fvk har altfor lite fokus på barna er min mening, når de står i en posisjon som gir dem et glimrende innsyn i hvordan mor/far fungerer sammen, og hvordan familien fungerer sammen. Vi er antagelig ekstremt dårlige foreldre, vi praktiserer 50/50 i 14 dagers intervaller. Og det har vi gjort siden barnet var 7. Anonymkode: e709a...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #31 Skrevet 18. juni 2018 På 29.5.2018 den 19.39, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noe særlig peiling annet enn at jeg vet at loven ikke anbefaler delt bosted med mindre det er særlig grunner som taler for, og da er det ikke nok at begge foreldrene er mer enn gode nok, at barna vil, osv. Anonymkode: 6c662...a7d Loven anbefaler ingenting. Loven definerer hva som er lovlig og ulovlig her i landet. Intet mer eller mindre. Anonymkode: 05b01...a1d 1
Bonusmammaen Skrevet 18. juni 2018 #32 Skrevet 18. juni 2018 Det er vanskelig. Vi har utfordringer med barn som krever litt ekstra og en mor som ikke klarer helt å følge opp i hennes uke. Alt fra normale rutiner, lekser og oppdragelse. Vi skulle gjerne hatt 80-20 deling. Vi mister oversikt og barna lander ikke før 3 dager.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #33 Skrevet 18. juni 2018 Jeg vet ikke om det overhodet er mulig å svare kategorisk på det spørsmålet, hva er best. Jeg har også sett den "forskning sier" at 50/50 er best, men som andre påpeker her: det kan være fordi disse foreldrene samarbeider godt, og må ikke nødvendigvis ha noe å gjøre med samværsprosenten. Det kommer an på så mange ting: hvor egnet er foreldrene og hvor mye tid har de til rådighet, avstand mellom boligene, bosituasjonen (bor den ene parten på 20 kvadratmeter for eksempel), samarbeid mellom foreldrene, ungenes preferanser og personlighet, avstand til skole og venner også videre. Heldigvis er ingen avtale skrevet i stein: Man kan prøve noen måneder med en løsning, bytte til en annen også evaluere hva som fungerte best. Her bor ungene hos meg og er annenhver (lang)helg hos den andre forelderen. Årsakene til denne løsningen og ikke 50/50 er flere, og for oss hadde alternativet ikke vært 50/50 men at barna hadde bodd 100% hos meg. Alle mennesker, familier og foreldre er ulike, så jeg håper ingen (og aller minst familievernkontoret) stirrer seg blind på en løsning. Anonymkode: 79e73...62e 1
Gjest Margo Skrevet 18. juni 2018 #34 Skrevet 18. juni 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er antagelig ekstremt dårlige foreldre, vi praktiserer 50/50 i 14 dagers intervaller. Og det har vi gjort siden barnet var 7. Anonymkode: e709a...ef7 Har du lest innlegget mitt..?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #35 Skrevet 18. juni 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Holdt ut for barnas skyld i 7 år. Jeg ble syk av det.... Anonymkode: 39ef0...69c Meg du siterer "Holdt ut for barnas skyld i 7 år. Jeg ble syk av det." Jeg også... Men etter å ha sett hvor mye det slet på barnet, og mye mer kom frem når barnet ble stort, så sier jeg. Heller jeg syk, enn å utsette barnet mitt for det. Jeg hadde aldri gjort det igjen. Anonymkode: a3fad...b8a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #36 Skrevet 18. juni 2018 Her var minsta bare snaut ett år da vi flyttet fra hverandre. Vi var da enige om at vi syntes ungene var for små til veldig store omveltninger, så vi ønsket ikke 50/50. Vi mener også begge at unger har best av ett hovedhjem. Jeg ble boende i huset og vi hadde/har delingen annhver helg og en ettermiddag i uken. Dette er nå drøyt ti år siden og det fungerer veldig bra. Det blir langhelg torsdag-søndag den ene uka og torsdag den andre. Han bor en halvtimes kjøring unna. Han har en jobb som innebærer en del reising, så han kunne ikke hatt dem veldig mye mer uten at det hadde blitt problematisk. Han tjener godt og det kommer selvsagt barna og meg til gode også. Han er veldig på med kontakt i det daglige, han prater med ungene hver dag, hjelper til med kjøring til treninger dersom han har mulighet selv om det er mine dager, kommer innom for å si hei når han er forbi. Vi er også begge engasjert i ungene på den måten at vi møter opp på ungenes aktiviteter selv om det skulle falle på den andres helg, hvis vi ikke er bortreist. Ungene sier de er glad vi har denne ordningen og særlig hun eldste på 15 påpeker at hun føler hun ville gått glipp av mye sosialt med venner med å være hos faren mer. Nå kjører han dem til vennene på hjemplassen vår på hans helger når ungene ønsker det. Det hadde ikke gått på vanlig hverdager, det hadde blitt altfor mye kjøring. Jeg må ærlig talt si jeg synes det virker stressende og slitsomt å bo like mye to steder. Jeg hadde definitivt ikke likt det selv. Jeg hører sjelden ungdommer si de trives med det. De sier derimot til våre barn at de er misunnelige og skulle ønske de hadde det slik som våre. Dette selv om foreldrene bor på samme sted. Selv om barna får et hovedhjem er det jo lov for den andre forelderen å engasjere seg i barna også når de er hos den andre. Her kan f eks pappa'n ringe å spørre meg og ungene har lyst til å være med å bade en tur. Passer det og de har lyst, blir de med, har vi andre planer er det ok. Innimellom finner vi på ting sammen også. Anonymkode: 07d30...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #37 Skrevet 18. juni 2018 På 29.5.2018 den 19.35, AnonymBruker skrev: Hvilken fordeler OG ulemper er det med fast bosted hos en forelder med samvær (forslag 1-2dager i uken - pluss annen hver helg) eller 50/50 ordning? Fyr lys med dine tanker og meninger. Barna er 2,5 og 4,5. Anonymkode: 4f4f2...ab9 Det vil jo være fullstendig avhengig av hvem dere alle er. For prinsesse Martha Louise og Ari Mikael fungerer delt bosted med 50/50 (annenhver uke) der de bor i samme nabolag best. Dette fordrer meget godt samarbeid og økonomi hos begge. Anonymkode: 80b8f...9ee
tirben Skrevet 18. juni 2018 #38 Skrevet 18. juni 2018 (endret) En på 2.5 år er for liten til å bo 50/50. Andre kan klare det bra. Men sørg for at barna har dobbelt opp med alt, slik at de slipper å ha med seg alt mulig når de flytter. Og det er ikke barnas ansvar å få med seg riktige eller viktige saker fra hjem til hjem. Møter stadig vekk barn i jobben min som er lei seg fordi de glemte mobilen his mamma og de skal ikke dit før om en uke. Eller regntøy, fotballsko, skolebøker, kosebamse etc..... Det er krevende å bo to steder og det krever en logistikk som foreldre må ta ansvar for. Endret 18. juni 2018 av tirben 1
Zienna Skrevet 18. juni 2018 #39 Skrevet 18. juni 2018 23 minutter siden, tirben skrev: En på 2.5 år er for liten til å bo 50/50. Andre kan klare det bra. Men sørg for at barna har dobbelt opp mef alt, slik at de slipper å ha med seg alt mulig når de flytter. Og det er ikke barnas ansvar å få med seg riktige eller viktige saker fra hjem til hjem. Møter stadig vekk barn i jobben min som er lei seg fordi de glemte mobilen his mamma og de skal ikke dit før om en uke. Eller regntøy, fotballsko, skolebøker, kosebamse etc..... Det er krevende å bo to steder og det krever en logistikk som foreldre må ta ansvar for. Er du klar over hva det koster å ha dobbelt opp av alt? Mitt barnebarns foreldre bor en halvtimes kjøretur fra hverandre, og det er blitt noen kjøreturer for å hente utstyr hos hverandre. Går bare fint om man er innstilt på det.
tirben Skrevet 18. juni 2018 #40 Skrevet 18. juni 2018 (endret) 8 timer siden, Zienna skrev: Er du klar over hva det koster å ha dobbelt opp av alt? Mitt barnebarns foreldre bor en halvtimes kjøretur fra hverandre, og det er blitt noen kjøreturer for å hente utstyr hos hverandre. Går bare fint om man er innstilt på det. Hva det koster er faktisk en omkostning de voksne må ta. Får stadig vekk elever på skolen som ikke har med seg riktig klær til utedag fordi regntøy/utedressen henger hos den andre. Og da må BARNET ta den belastningen det er å gå å fryse eller gå søkkvåt på utedagen. Det synes jeg er veldig trist. Møter ikke stor forståelse fra (noen av) foreldrene når vi ringer for å si fra at barnet ikke har riktig tøy til turdagen. Endret 19. juni 2018 av tirben 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå