My <3 Skrevet 18. juni 2018 #81 Del Skrevet 18. juni 2018 11 minutter siden, Diamant skrev: Men det er stor forskjell på 42 og 55 da... Det kan man jo trygt si. Vet om mange som har fått barn mellom 40 og 44. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisaday Skrevet 18. juni 2018 #82 Del Skrevet 18. juni 2018 56 minutter siden, enirt skrev: Det er alt for gammelt! Jeg har to søsken som er over 20 år eldre enn meg. Mamma fikk meg utroolig sent og hun døde når jeg var 8 år på grunn av sykdom knyttet til alder. Søsknene mine hadde mange fine år med moren min, fikk oppleve masse med henne og virkelig vokse opp, få barn og kjøpe hus før hun døde. Det eneste jeg omtrent husker er at hun satt foran tven eller sov fordi hun var så sliten. Jeg var et aktiv barn, men jeg skjønte aldri hvorfor moren min alltid var så sliten. Når jeg så vennene mine hadde foreldre som tok dem med på både badeland og skøytehallen osv ble jeg veldig misunnelig. Det er sånne situasjoner som dette som gjør at jeg reagerer. Har sett at flere er uenige i min mening om at det er egoistisk å få barn i såpass voksen alder nettopp pga det de utsetter barna for. Det er også derfor jeg er heldig som har unge foreldre, jeg får ha de lenge og ble ikke utsatt for å miste mor eller far i ung alder. Det kan være utrolig vanskelig for et barn å forholde seg til. Så jeg er IKKE fan av eldre foreldre, være det seg en eldre far eller en eldre mor. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 18. juni 2018 #83 Del Skrevet 18. juni 2018 10 hours ago, elisaday said: Det er sånne situasjoner som dette som gjør at jeg reagerer. Har sett at flere er uenige i min mening om at det er egoistisk å få barn i såpass voksen alder nettopp pga det de utsetter barna for. Det er også derfor jeg er heldig som har unge foreldre, jeg får ha de lenge og ble ikke utsatt for å miste mor eller far i ung alder. Det kan være utrolig vanskelig for et barn å forholde seg til. Så jeg er IKKE fan av eldre foreldre, være det seg en eldre far eller en eldre mor. Men foreldres aktivitetsnivå er ikke kun bestemt sv alder. Hva med bmi? Generell helse? Økonomi? Regner med du mener St folk med bmi over 30, men inntekt under 400.000, de som hadde foreldre som døde før de var 70, og de som har en el annen kronisk sykdom, også bør la være å få barn? De makelig anlagte også. Og de som ikke er så smarte. Eller ressurssterke da. For de kan jo ikke tilby barnet de samme aktivitetene som andre. Kjærlighet og omsorg, klokskap og trygghet betyr ikke noe. Eller? Og undersøkelser som viser at eldre mødre får mer harmoniske barn (aksler morsrollen bedre, med kombinasjon grenser/fleksibilitet) er vel bare irriterende for deg som har unge foreldre. Jeg derimot, mener at hvem som er skikket til å få barn, ikke kan bestemmes ut fra enkeltparametre. Ja, det finnes middelaldrende som bør la være, men det betyr ikke at alle middelaldrende bør la være. Der finnes folk med dprøig økonomi som bør la være, folk med høy bmi som ikle bør få, men det finnes da jaggu kompetente foreldre blant disse også. Som med de andre nevnte eksemplene. Og Brigitte Nielsen dro jo fra sin eldste sønn da hun selv var 23-24. Jeg ville heller vært hennes siste barn enn hennes første. Til slutt et varsku; de som har så sterkt i mot godt voksne foreldre, er folk som er umodne og selv eldes tidlig. De snakker egentlig for seg selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korsihalsen Skrevet 18. juni 2018 #84 Del Skrevet 18. juni 2018 7 minutter siden, Limbo 2014 skrev: Men foreldres aktivitetsnivå er ikke kun bestemt sv alder. Hva med bmi? Generell helse? Økonomi? Regner med du mener St folk med bmi over 30, men inntekt under 400.000, de som hadde foreldre som døde før de var 70, og de som har en el annen kronisk sykdom, også bør la være å få barn? De makelig anlagte også. Og de som ikke er så smarte. Eller ressurssterke da. For de kan jo ikke tilby barnet de samme aktivitetene som andre. Kjærlighet og omsorg, klokskap og trygghet betyr ikke noe. Eller? Og undersøkelser som viser at eldre mødre får mer harmoniske barn (aksler morsrollen bedre, med kombinasjon grenser/fleksibilitet) er vel bare irriterende for deg som har unge foreldre. Jeg derimot, mener at hvem som er skikket til å få barn, ikke kan bestemmes ut fra enkeltparametre. Ja, det finnes middelaldrende som bør la være, men det betyr ikke at alle middelaldrende bør la være. Der finnes folk med dprøig økonomi som bør la være, folk med høy bmi som ikle bør få, men det finnes da jaggu kompetente foreldre blant disse også. Som med de andre nevnte eksemplene. Og Brigitte Nielsen dro jo fra sin eldste sønn da hun selv var 23-24. Jeg ville heller vært hennes siste barn enn hennes første. Til slutt et varsku; de som har så sterkt i mot godt voksne foreldre, er folk som er umodne og selv eldes tidlig. De snakker egentlig for seg selv. Hun er 60 år når barnet begynner i 1 klasse. Det finnes faen i meg grenser på hvor gammel man skal være. Sykt! Burde ikke vært lov. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 18. juni 2018 #85 Del Skrevet 18. juni 2018 Ganske egoistisk, stakkars barn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisaday Skrevet 19. juni 2018 #86 Del Skrevet 19. juni 2018 9 timer siden, Limbo 2014 skrev: Men foreldres aktivitetsnivå er ikke kun bestemt sv alder. Hva med bmi? Generell helse? Økonomi? Regner med du mener St folk med bmi over 30, men inntekt under 400.000, de som hadde foreldre som døde før de var 70, og de som har en el annen kronisk sykdom, også bør la være å få barn? De makelig anlagte også. Og de som ikke er så smarte. Eller ressurssterke da. For de kan jo ikke tilby barnet de samme aktivitetene som andre. Kjærlighet og omsorg, klokskap og trygghet betyr ikke noe. Eller? Og undersøkelser som viser at eldre mødre får mer harmoniske barn (aksler morsrollen bedre, med kombinasjon grenser/fleksibilitet) er vel bare irriterende for deg som har unge foreldre. Jeg derimot, mener at hvem som er skikket til å få barn, ikke kan bestemmes ut fra enkeltparametre. Ja, det finnes middelaldrende som bør la være, men det betyr ikke at alle middelaldrende bør la være. Der finnes folk med dprøig økonomi som bør la være, folk med høy bmi som ikle bør få, men det finnes da jaggu kompetente foreldre blant disse også. Som med de andre nevnte eksemplene. Og Brigitte Nielsen dro jo fra sin eldste sønn da hun selv var 23-24. Jeg ville heller vært hennes siste barn enn hennes første. Til slutt et varsku; de som har så sterkt i mot godt voksne foreldre, er folk som er umodne og selv eldes tidlig. De snakker egentlig for seg selv. Den kunne du virkelig spart deg for, det vet du ingenting om. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 19. juni 2018 #87 Del Skrevet 19. juni 2018 9 timer siden, abc123detvardet skrev: Ganske egoistisk, stakkars barn. Jepp, om en person hadde fått valget. "Enten skal du ikke eksistere, eller så risikerer du at moren din dør når du er 20-40 år.", så er det klart man ville valgt å ikke leve. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 19. juni 2018 #88 Del Skrevet 19. juni 2018 Min mor fikk meg da hun var 38, og var den eldste moren i klassen, alltid. Det var flaut å ha en mamma med grått hår husker jeg. Hun døde da jeg var 16. Det jeg forsto da var noe alle sa til meg etter hun døde 'hun gikk bort for tidlig'. Moren min var slettes ikke gammel. Synd jeg ikke forsto det før hun døde. Men der min døde som 54-åring og ung, er Birgitte like gammel som gravid. Jeg syns nok det er for gammelt, men det går sikkert fint. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 19. juni 2018 #89 Del Skrevet 19. juni 2018 13 hours ago, Korsihalsen said: Hun er 60 år når barnet begynner i 1 klasse. Det finnes faen i meg grenser på hvor gammel man skal være. Sykt! Burde ikke vært lov. Faren er 44, så det går nok bra. Personlig mener også jeg det bør være en aldersgrense (og grense hva gjelder enkelte andre faktorer, som man har ved adopsjon). Men generelt mener jeg det er veldig mange andre faktorer enn alder som teller og det er en annen gruppe barn i dag som vokser opp med gamle foreldre, enn de som før vokste opp før med gamle foreldre (var mer tilfeldig før), ettersom folk i dag har en yngre livsstil, er mer individualistiske og de som får barn sent i dag generelt er veldig bevisst dette, har planlagt for det, ofte får veldig etterlengtede barn og har en aktiv livsstil og god økonomi. 4 hours ago, elisaday said: Den kunne du virkelig spart deg for, det vet du ingenting om. Hvorfor det? Er det bare du som skal få lov å dømme andre på tynt grunnlag? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korsihalsen Skrevet 19. juni 2018 #90 Del Skrevet 19. juni 2018 Ja. Bare man har en yngre far, er det ikke så farlig at man mister sin mor tidlig til alderdom. Så dumt av meg å tenke sånn 😂 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 19. juni 2018 #91 Del Skrevet 19. juni 2018 1 hour ago, Korsihalsen said: Ja. Bare man har en yngre far, er det ikke så farlig at man mister sin mor tidlig til alderdom. Så dumt av meg å tenke sånn 😂 Like dumt som å bekymre seg for at alle med sykdomshistorikk som kreft, hjertetrøbbel, høy bmi etc også vil etterlate barnet tidlig. Om Brigitte Nielsen oppnår gjennomsnittlig levealder, vil «ungen» være 29 når hun dør. Da bør ungen kunne klare seg selv, med eller uten en far. Hva er problemet? At ungen da skulle ønske hun/han ikke hadde blitt født, siden vedkommende ble morløs nær 30? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korsihalsen Skrevet 19. juni 2018 #92 Del Skrevet 19. juni 2018 21 minutter siden, Limbo 2014 skrev: Like dumt som å bekymre seg for at alle med sykdomshistorikk som kreft, hjertetrøbbel, høy bmi etc også vil etterlate barnet tidlig. Om Brigitte Nielsen oppnår gjennomsnittlig levealder, vil «ungen» være 29 når hun dør. Da bør ungen kunne klare seg selv, med eller uten en far. Hva er problemet? At ungen da skulle ønske hun/han ikke hadde blitt født, siden vedkommende ble morløs nær 30? Nei. Det er det ikke. I den alderen blir man bestemor, og ikke mor. Man kjenner jo ikke til tilværelsen av å aldri bli født, meg bekjent i alle fall 😄 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 20. juni 2018 #93 Del Skrevet 20. juni 2018 19 hours ago, Korsihalsen said: Nei. Det er det ikke. I den alderen blir man bestemor, og ikke mor. Man kjenner jo ikke til tilværelsen av å aldri bli født, meg bekjent i alle fall 😄 Nå har det faktisk forekommet at kvinner har fått barn naturlig i den alderen, selv om det er sjelden. Og å bruke «i den alderen blir man bestemor» som argument er jo meningsløst, det kan man jo bli som 36 åring også. Skal man si til en som fikk barn som 18-åring at 36 er for gammelt siden hun da også kan bli bestemor? Det er jo de som er begge deler, uten at noen lider nød av den grunn. Og det er hovedpoenget; det må være rom for ulike familiekonstellasjoner, ikke bare A4-formatet, det viktigste er omsorgsevne. Er som sagt ikke for at man skal kunstig befruktes og føde barn til langt opp i alderdommen, men alder er på ingen måte en entydig parameter for om man egner seg eller ikke (iaf ille å være 54), ikke mer entydig enn andre personlige attributter som helse, personlighet, økonomi, omsorgsevne mv. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korsihalsen Skrevet 20. juni 2018 #94 Del Skrevet 20. juni 2018 Akkurat nå, Limbo 2014 skrev: Nå har det faktisk forekommet at kvinner har fått barn naturlig i den alderen, selv om det er sjelden. Og å bruke «i den alderen blir man bestemor» som argument er jo meningsløst, det kan man jo bli som 36 åring også. Skal man si til en som fikk barn som 18-åring at 36 er for gammelt siden hun da også kan bli bestemor? Det er jo de som er begge deler, uten at noen lider nød av den grunn. Og det er hovedpoenget; det må være rom for ulike familiekonstellasjoner, ikke bare A4-formatet, det viktigste er omsorgsevne. Er som sagt ikke for at man skal kunstig befruktes og føde barn til langt opp i alderdommen, men alder er på ingen måte en entydig parameter for om man egner seg eller ikke (iaf ille å være 54), ikke mer entydig enn andre personlige attributter som helse, personlighet, økonomi, omsorgsevne mv. Jo. Det er klart og tydelig at ei dame på den alderen der ikke bør bli mor. Ikke så mye å diskuterer. Hun nærmer seg pensjonsalder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 20. juni 2018 #95 Del Skrevet 20. juni 2018 2 hours ago, Korsihalsen said: Jo. Det er klart og tydelig at ei dame på den alderen der ikke bør bli mor. Ikke så mye å diskuterer. Hun nærmer seg pensjonsalder. Klart og tydelig basert på hva? Det skjer jo, uansett hva du mener. Så hvordan kan du påstå at det er så klart og tydelig? Og hva har pensjonsalder med saken å gjøre? Det er jo ingen konstant faktor. Den er lavere for politifolk, enda lavere for jagerpiloter, og enda lavere for ballettdansere. Og de som går av ved 60? Hva er regelen for dem? De bør også ha det unnagjort x tiår før de går av med pensjon? Og hva er ulempen med å bli pensjonist og ha fri hele dagen? Det er bare en annen måte å si at noen er gammel på, men er jo ikke et argument i seg selv. Du har til nå ikke presentert en grense basert på et eneste saklig og allmenngyldig argument. Du bare synser uten å underbygge eller nyansere. Og unnlater å forholde deg til faktorer jeg har nevnt, som har minst like direkte påvirkning på evnen til å aksle for foreldrerollen. Et slikt nivå er det ikke mulig å diskutere på. Kom med vetige argumenter så snakker vi. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korsihalsen Skrevet 20. juni 2018 #96 Del Skrevet 20. juni 2018 15 minutter siden, Limbo 2014 skrev: Klart og tydelig basert på hva? Det skjer jo, uansett hva du mener. Så hvordan kan du påstå at det er så klart og tydelig? Og hva har pensjonsalder med saken å gjøre? Det er jo ingen konstant faktor. Den er lavere for politifolk, enda lavere for jagerpiloter, og enda lavere for ballettdansere. Og de som går av ved 60? Hva er regelen for dem? De bør også ha det unnagjort x tiår før de går av med pensjon? Og hva er ulempen med å bli pensjonist og ha fri hele dagen? Det er bare en annen måte å si at noen er gammel på, men er jo ikke et argument i seg selv. Du har til nå ikke presentert en grense basert på et eneste saklig og allmenngyldig argument. Du bare synser uten å underbygge eller nyansere. Og unnlater å forholde deg til faktorer jeg har nevnt, som har minst like direkte påvirkning på evnen til å aksle for foreldrerollen. Et slikt nivå er det ikke mulig å diskutere på. Kom med vetige argumenter så snakker vi. Dama nærmer seg ubønnhørlig døden. Får ikke gjort så mye med det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BordetErSnudd Skrevet 20. juni 2018 #97 Del Skrevet 20. juni 2018 3 timer siden, Korsihalsen skrev: Dama nærmer seg ubønnhørlig døden. Får ikke gjort så mye med det. Seriøst... Greit nok at dama er ti år for gammel til å bli mamma men statistisk sett så kommer hun til å leve i 30 år til. Hun er for gammel til å bli småbarnsmor men hun er ikke døden nær. Jeg kjenner forresten mange kvinner som ble mødre mellom 40-45 og de er minst like aktive og fyker like mye rundt på foredremøter, dugnader og fotballkamper som foreldrene som er 10-20 år yngre. Dette er høyt utdannede damer da, og statistisk sett så lever de jo langt sunnere og mer aktivt enn unge foreldre uten utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korsihalsen Skrevet 20. juni 2018 #98 Del Skrevet 20. juni 2018 3 timer siden, BordetErSnudd skrev: Seriøst... Greit nok at dama er ti år for gammel til å bli mamma men statistisk sett så kommer hun til å leve i 30 år til. Hun er for gammel til å bli småbarnsmor men hun er ikke døden nær. Jeg kjenner forresten mange kvinner som ble mødre mellom 40-45 og de er minst like aktive og fyker like mye rundt på foredremøter, dugnader og fotballkamper som foreldrene som er 10-20 år yngre. Dette er høyt utdannede damer da, og statistisk sett så lever de jo langt sunnere og mer aktivt enn unge foreldre uten utdanning. Ha ha. Du klarer å innbille deg det ja 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 20. juni 2018 #99 Del Skrevet 20. juni 2018 Jeg gleder meg til å bli førstegangsmamma som 51! Det har kostet på alle mulige måter, men fy søren så lykkelig jeg er over å være gravid med min første! Det har tatt sin tid. Har SÅ mye å lære bort, og så mange gleder og drømmer på veien frem til det. Oh, kan ikke vente! 😊 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 21. juni 2018 #100 Del Skrevet 21. juni 2018 On 6/20/2018 at 5:12 PM, Korsihalsen said: Dama nærmer seg ubønnhørlig døden. Får ikke gjort så mye med det. Men det gjør vi jo alle. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg