Gå til innhold

Julegaver i laange baner;)


Solstrålen

Anbefalte innlegg

I fjor samlet jeg masse brød- og andre gjærbakstoppskrifter, la dem i plastlommer og satt dem inn i en perm - til familiens bakere.

Ellers lager jeg kalendere (som store julekort til venner). For to år siden var det urter og oppskrifter på måter man kan bruke dem - både i mat og til skjønnhet....

Fjorårets var med kjærringråd, og årets blir dikt.

Til de yngre i familien strikker jeg tøffelsokker som jeg skal tove i maskinen. De voksne skal få kryddereddik eller krydderolje.

Ellers er jeg alltid på jakt etter gode ideer, så dette var flott for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna og jeg har vært på Ikea og kjøpt billige kakebokser som vi spraylakker og dekorer. Når det nærmere seg jul skal vi fylle dem med hjemmelagde kjeks. Vi lager også små pappesker som vi skal fylle med hjemmelaget konfekt/gotteri. :D

Ifjor sydde jeg forklær av oppvaskhånklær. Jeg sydde lommer og knytebånd i matchene stoffer og applikerte på smekka. Disse ble veldig godt mottatt. Moro å gi bort noe som man stadig ser i bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettie:

Hva mener du med å "tove i maskinen".

Bruker du vaskemaskin. Hvordan gjør du i så fall det, og kan man gjøre det med en lue feks????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Toving i vaskemaskin er kuuult! Tingen strikkes da i extra sor størrelse og vaskes en gang på 60 grader!. Jeg har netopp lag tøfler til meg og samboeren med denne teknikken. Og jeg har planer om å strikke noen og bruke til julgave oxo. I fjor strikket jeg pølsenisser som jeg tovet, de ble skikkelig søte.

Andre julegavetips: hjemmelaget syltetøy eller vin. Jeg har i mange å gitt bort vin (noe folk blir veldig glade for, det er jo ikke en ting som bare står på hylla og støver ned...) men i år har jeg ikke noe ferdig vin så jeg får finne på noe annet.

I fjor fikk jeg en kjempefin gave av søsteren min: Hun hadde kjøpt en sån fin liten notisbok, som hun hadde skrevet skrevet bakeoppskrifter inni, tegna og gjort det skikkelig fint, og så kunne jeg fortsette og skrive inn mine favorittoppskrifter. En billig gave som det lå masse arbeid bak, en virkelig personlig gave som jeg sate veldig pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er allerede godt igang med julegavene.

*Til guddattera mi har jeg malt en boks med Ole brum. Oppi skal jeg legge masse hårklyper, hårstrikk o.l

*Eldste Søstra mi skal få en posthylle i svart som jeg har malt prestekrager på, + et kjempenydelig familiebilde fra bryllupet vårt i sommer. Skal ramme det inn.

*Foreldre/svigers får sort/hvit brudebilde av meg og min mann i noen orginale rammer.( de har jo ønsket seg bilder av oss)Har laget rammene selv

* Ei venninne skal få en stor tresko som jeg har malt i julefarger. Oppi skal jeg plassere en fin nisse + litt snaxs.

* ET par nevøer skal få t-skjorter hvor jeg skal dekorere med bilder og stilig tekst

Ja det var så langt jeg var komt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor kom med en fantastisk julegave idè til de litt mer voksne.

Hun hadde kjøpt visittkortholder. (til ca 60kr) og fått den gravert inn med navn. Dette syns jeg var en utrolig god idè. De fleste bruker denne visittkortholderen til å ha kredittkort og penger i, når de skal på byen!

Måtte bare tipse dere. Jeg ville i allefall blitt glad for en slik! :kul:

Gooood jul om 73 dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets julepresang til 4 kusine og fettere som elsker Harry Potter:

Robes (kapper), sorte med mye stoff, og Hogwharts emblem festet på hvis jeg finner det. Pakket i før nevnte kaffebokser, som jeg tenkte på å male sorte med mystiske tegn på, og navnene deres i hemmelig skrift.

Forhåpentligvis skjønner våre religiøse besteforeldre at dette ikke er okkult satandyrkingsting...

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersnupp-ikke innlogget

Sånne kalendere dere 'lager selv', er de selvlaget helt fra bunnen eller kjøper man en slags 'startpakke' eller hur? Oppskriftskalender høres jo bare helt supert ut og hadde vært knalle venne-gaver......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Andungen~

Hei!

Gutten min lager "gjør-det-selv-kalendere" til besteforeldre og tante. Veldig populært. Fyller dem med tegninger, bilder, høstblader, gullkorn ++. Disse kalendrene er i størrelse A4, mindre finnes også på fotobutikker. Ellers er de som hvilke kalender som helst bare at istedefor bilde på hver side er det blankt...

Ville bare nok en gang tipse om at de er veldig mye billigere i SGS enn på butikkene. Betalte 59,- i fjor, så de til 79,- i år på samme stede (bokhandel). Har bestilt fra SGS til 29,-. Vi har gått sammen flere sånn at det virkelig lønner seg å bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har et annet kalendertips, som riktignok ikke er helt hjemmelaget men...

Gjennom flere firmaer går det an å bestille fotokalendere. Man leverer inn tolv bilder og får tilbake en kalender med et bilde for hver måned. Super presang til besteforeldre/oldeforeldre etc.

Bestemoren til samboeren min fikk en slik til jul i fjormed bilder av hele familien. Hun sitter på gamlehjem langt unna oss, og vi ser henne sjelden. Hun snakker om kalenderen hver gang samboeren min snakker med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...