AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #1 Del Skrevet 27. mai 2018 Jeg synes det, slik det er nå. Vi kommer strax til å mangle en zillion bussjåfører og lastebilsjåfører. 1 Staten har gjort disse yrkene dyre. 2 Vi har mangel og vi kommer til å mangle i fleng. Noe som rammer nasjonen. 3 Det er staten som valgte oss inn i EØS, med fri flyt av arbeidsinnvandring hentes bare sjåfører fra øst eu med langt dårligere utdanning. 4 Vi har ett hav med kapable folk som er uten jobb, i stedet for tvinge dem til å feie gaten for slavelønn kan de puttes til noe fornuftig. En vanlig arb ledig ungdom kan ikke punge ut 2-3 hundre tusen. Det er mulig dette bare er min mening, men vi burde kreve at når staten krever lomma av deg for å prøve ett yrke, kan de også støtte den. Anonymkode: 36a4b...302 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #2 Del Skrevet 27. mai 2018 Sjåførutdannelse (lastebil, buss ol) burde være under statens lånekasse i allefall. Det ville løst mye for mange som ønsker å prøve seg. Anonymkode: a4779...ba4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #3 Del Skrevet 27. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjåførutdannelse (lastebil, buss ol) burde være under statens lånekasse i allefall. Det ville løst mye for mange som ønsker å prøve seg. Anonymkode: a4779...ba4 Det blir ett noenlunde dyrt lån for noen mnd med utdanning. Hva med at staten selv hyrer folk evt at vegvesenet tar seg av kursene? Må da bli noe billigere, men dette blir det aldri noe av med høyre og frp i hvert fall. Anonymkode: 36a4b...302 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #4 Del Skrevet 27. mai 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir ett noenlunde dyrt lån for noen mnd med utdanning. Hva med at staten selv hyrer folk evt at vegvesenet tar seg av kursene? Må da bli noe billigere, men dette blir det aldri noe av med høyre og frp i hvert fall. Anonymkode: 36a4b...302 Om man låner 100 000 i Lånekassen til busslappen har man en fullverdig billig utdannelse i fht andre yrkesgrupper som har 300 000 og mere i lån. Anonymkode: a4779...ba4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #5 Del Skrevet 28. mai 2018 Lånekassen er en god idé. Men hvorfor tror du utenlandske sjåfører har dårlige utdannelse? Kjenner en del sjåfører fra Polen som har svært god kompetanse. Spesialkompetanse på smal vei lærer man seg vel bokstavelig talt underveis. Anonymkode: e5556...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #6 Del Skrevet 28. mai 2018 Det burde i hvert fall bli delvis subsidiert. Det er ufattelig dyrt for oss fattigfolk som har lyst til å lære mer for å bli mer attraktive på arbeidsmarkedet. NAV sponset så vidt jeg forsto C og D før i tiden, men ikke nå. En lastebilkjørende kollega synes de utenlandske kjører bra - nordmenn er ikke på noen pidestall i så måte, men i Norge skal vi ha så forbanna smale veier (!?!?) kombinert med dårlig skilting Anonymkode: a7d5d...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 29. mai 2018 #7 Del Skrevet 29. mai 2018 Denne muligheten finnes allerede og heter transport og logistikk som man kan ta på VGS. Det er jo klaret at det blir noe vanskelig å gå denne veien i ettertid dersom man har brukt opp ungdomsretten, men det blir jo helt tilsvarende som om man i voksen alder skulle finne ut at man ønsker å bli elektriker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #8 Del Skrevet 30. mai 2018 18 timer siden, Traktor skrev: Denne muligheten finnes allerede og heter transport og logistikk som man kan ta på VGS. Det er jo klaret at det blir noe vanskelig å gå denne veien i ettertid dersom man har brukt opp ungdomsretten, men det blir jo helt tilsvarende som om man i voksen alder skulle finne ut at man ønsker å bli elektriker. Hvis du vil gå videregående på nytt uten ungdomsrett... Lykke til, du stiller bakerst i køen. Det er ikke "noe vanskelig", det er faktisk veldig vanskelig. Hvis du i "voksen" alder vil bli elektrikker, rørlegger, anleggsmaskinfører etc, atter en gang: lykke til, uten noe som helst erfaring. Du er bakerst i køen igjen. Anonymkode: a7d5d...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #9 Del Skrevet 30. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vil gå videregående på nytt uten ungdomsrett... Lykke til, du stiller bakerst i køen. Det er ikke "noe vanskelig", det er faktisk veldig vanskelig. Anonymkode: a7d5d...d24 Det er da ikke vanskelig i det hele tatt. Du bare søker på realkompetanse, så kommer du rett inn, dersom du bare er litt motivert. Du trenger ikke ha studiekompetanse en gang. Til HI: Staten gjør allerede dette. Problemet er at lønna er for lav, så mange ikke blir i bransjen, og arbeidsgiverne tjener for dårlig til å velge gode, ergonomiske løsninger, så de få som trives med den lave lønna sliter seg ut før de er femti. Problemet er fri arbeidsinnvandring, som har gjort at bedrifter forventer å få transporttjenester til lommepenger. Innføring av minstelønn er egentlig det eneste man kan gjøre, siden vi ikke kommer oss ut av EØS. Med en attraktiv minstelønn vil norske sjåfører søke, og få disse jobbene. Anonymkode: 74b0e...0c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #10 Del Skrevet 30. mai 2018 På 28.5.2018 den 14.37, AnonymBruker skrev: Lånekassen er en god idé. Men hvorfor tror du utenlandske sjåfører har dårlige utdannelse? Kjenner en del sjåfører fra Polen som har svært god kompetanse. Spesialkompetanse på smal vei lærer man seg vel bokstavelig talt underveis. Anonymkode: e5556...6f7 Jeg skal ikke uttale meg om utdannelsen, annet enn at Norge sine krav til yrkessjåfører er relativt omfattende, og krever mye oppdatering. Og vi har ikke råd til at spesialkompetansen knyttet til føre og veiforhold skal læres i trafikken. Vi er ikke begeistret for kostnadene. Ser man på problemet med utenlandske sjåfører, handler det mye om at de jobber uten yrkesstolthet, hvilket betyr at de kjører utstyr de vet ikke hører hjemme på veien, aktivt bryter lovene og reguleringer i forhold til HMS og generelt godtar betingelser og forpliktelser som i all praksis er arbeidslivskriminalitet. Så skal vi løse denne typen problemer, må vi se på selskapene bak. Hvis vi begynte å gi transportselskaper som ikke innordner seg norske regler en karantenetid på ett par månder for hvert lovbrudd, så hadde man fort fått ryddet opp, og Norske sjåfører ville fort være konkuransedyktige. (Idag går vi løs på sjåføren, fordi vi i Norge primært ansvarliggjør denne. Og Norske sjåfører tar konsekvensen av det.Men i internasjonal transport er ikke det det vanlig. Da må vi ta konsekvensen av det og innrette oss derretter.) Anonymkode: 63a1b...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #11 Del Skrevet 30. mai 2018 AB overfor, du blander sammen to forskjellige saker her. De ukrainere og polakkene jeg omgås med omtrent daglig er fult klar over hva sjefene og selskapene deres prøver å slippe unna med. Så der har du helt rett: Ta transportbedriftene! Og ansvarliggjør gjerne oppdragsgiver også, slik som i den skitne saken med Tesla sin bilimport på lastebiler som burde ha vært skrotet. Men...det betyr langt ifra at disse sjåførene ikke har yrkesstolthet. Jeg har selv kjørt en del i Russland og helt til Sentralasia, der sjåfører tjener ikke stort annet enn til litt mat, med stadige trusler om oppsigelse. Men likevel kan de alt om kjøretøyet sitt. De fikser og styrer på med stor kreativitet. Det er stas å ha rykte som god og dyktig sjåfør. Yrkesstolthet har de også i bøtter og spann. Det ligger litt i menneskets natur å prøve å gjøre ting skikkelig når man får anledning til det. Problemet er vel heller at mange aldri får helt anledning. Det trygge, stort sett godt betalte arbeidslivet i Norge er det absolutte unntaket i verden. Anonymkode: e5556...6f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå