Gå til innhold

Gudmor/gudfar og faddere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet at gudmor/gudfar strengt tatt ikke er en del av den kirkedåpen vi har i Norge, men vet mange bruker begrepet likevel. 

Lurer da på hvem man tenker er gudmor/gudfar og hvordan det markeres? Er det en av fadderne som er gudmor/gudfar, eller er dette en annen rolle? 

Vil f.ex min niese bli gudmor til mitt barn dersom hun bærer henne til dåpen? Selvom jeg ikke har registrert henne formelt som fadder?

Anonymkode: a1b82...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid tenkt at mannlig fadder= gudfar og kvinnelig fadder= gudmor. 

Anonymkode: 4002f...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadder å gudforeldre er ju samme personer. Bare forskjellig på hva man kaller de! 

Anonymkode: 74b01...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det vanlig å kalle den som bærer for gudmor/far. Den som tar av lua kalles luemor/far. Er det flere faddere, kan en feks ha ansvaret for å ta i mot dåpslyset og en leser et skriftsted under gudstjenensten.

Jeg har aldri vært borte i at gudmor/far ikke samtidig har vært fadder, sett bort fra de få tilfellene hvor far eller mor selv har båret barnet til dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Fadder å gudforeldre er ju samme personer. Bare forskjellig på hva man kaller de! 

Anonymkode: 74b01...eb9

Dette kommer litt an på hvor man bor. Noen steder kaller man tydeligvis alle fadderne for gudforeldre, mens her jeg bor er det tittelen til den som bærer barnet til dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Wiki:

"En fadder, ved dåp også kalt gudforelder (gudfar og gudmor), er en person som har et spesielt ansvar for å ta seg av en annen. Begrepet er innført gjennom kristendommen, men brukes også på en rekke andre områder, særlig ved fjernadopsjon."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er alle fadderne kalt gudmor eller gudfar. Eller... Der jeg kommer fra hvertfall. Her vi bor, og det mannen er vant med, er gudmor = gulla.

Anonymkode: 9ade5...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...