Gå til innhold

Hva bruker du sobril mot?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt det av og på etter behov i fem-seks år. Både mot panikkangst (kanskje en gang i måneden), og for fysisk å få sove godt (har en muskelsykdom som gir spasmer og spenninger), ca en gang i uken. Styrer inntaket selv, tar aldri to dager på rad. 

Mot panikkangsten hjelper den ikke før etterpå, dvs jeg roer meg ned igjen kjappere etter anfallet, men den hjelper ingenting mens det står på. Mot fysiske problemer hjelper den veldig godt, og har brukt den feks. om jeg skal noe spesielt, slik at jeg får sovet ekstra godt på forhånd og får lagret litt energi.

Anonymkode: 011af...3f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2018 den 8.24, minister-mio skrev:

Har du angst for å reise, men syntes det bare er dumt at noen har angst mot frisør?

Eh.. jeg syntes det er fjollete å bruke de på reise. Har ingen problemer med fremmede, fly, nye situasjoner. 

Men situasjoner i hverdagslivet er vanskelig. 

Vi er forskjellige. Skal jeg le av din frykt og du av min? 

Anonymkode: 98956...c95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 25.5.2018 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Å sløve deg ned på piller fremfor å utsette deg for eksponering er å gjøre vondt verre. En pille for alt som er ille er en dårlig løsning. Kom deg i terapi.

Jeg har fått Sobril en gang, intravenøst, i forkant av gastroskopi for mange år siden. Jeg slang som en fyllikk i flere timer etterpå. 

Anonymkode: 6f19a...f12

Kjenner jeg blir provosert av denne tråden. Du har den enorme erfaring ved å prøve en gang og nå kan du snakke for alle??

Ikke alle får den reaksjonen. Og eksponering hjelper slett ikke for alle. Noen ting går ikke over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 25.5.2018 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Ting virker forskjellig på folk. Jeg blir stuptrøtt av valium, men har det fint på sobril. Begge deler er vanedannende. Men antidepressiva er ingen bra greie det heller. Kan være greit en stund men problemene blir ofte forverret når man trapper ned og vil slutte. 

Nemlig. Så det er ikke noe bedre. 

Sobril er anbefalt til korttidsbruk fordi de er veldig vanedannende. Med litt selvstruktur er det ikke noe problem. 

• Liker 1
Skrevet
På 25.5.2018 den 21.15, Citha skrev:

Bare dra til legen, du. Da får du hjelp, og noe som passer til deg. 

Tja , vær forsiktig. Leger tror folk forventer å få noe mot sine plager og når de skriver ut noe så er liksom en jobb utført. Jeg vet om folk som har gått år etter år på psykofarmaka, og er synlig  skadet av disse.  

AnonymBruker
Skrevet
On 5/25/2018 at 9:00 PM, AnonymBruker said:

Lurer på om det hjelper mot angst...får så sterk angst( nesten sammenbrudd) hvis jeg må sitte et sted jeg ikke kan forlate...f.eks møte,venterom,frisør,konsert....samme hvor lystbetont det er.

Anonymkode: 2e71a...0f9

Nå har jeg ikke lest hele tråden, og jeg mener slett ikke å bagatellisere angsten din eller å leke profesjonell behandler, men ut fra det du skriver synes jeg du gir deg selv lite makt.

Klart du KAN forlate et venterom, frisør, konsert og det du nevner. Jeg skjønner at det vil virke tåpelig om en frisørkunde reiser seg og går midt i klipping eller striping, men du har likevel makten til å gjøre det. Du hadde jo gjort det dersom noe hadde skjedd og du måtte gå umiddelbart. Kanskje det er det du må jobbe med? Se på deg selv som en person med mer makt enn du tror? Og ta det derfra?

(Ser for meg at det var derfor en annen nevnte reise som noe annet - ikke like lett å forlate et fly, tog eller båt..)

Anonymkode: bdebb...cdc

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nemlig. Så det er ikke noe bedre. 

Sobril er anbefalt til korttidsbruk fordi de er veldig vanedannende. Med litt selvstruktur er det ikke noe problem. 

Nettopp. Legen oppdager raskt om man øker dosen og ber om mer enn anbefalt. 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, og jeg mener slett ikke å bagatellisere angsten din eller å leke profesjonell behandler, men ut fra det du skriver synes jeg du gir deg selv lite makt.

Klart du KAN forlate et venterom, frisør, konsert og det du nevner. Jeg skjønner at det vil virke tåpelig om en frisørkunde reiser seg og går midt i klipping eller striping, men du har likevel makten til å gjøre det. Du hadde jo gjort det dersom noe hadde skjedd og du måtte gå umiddelbart. Kanskje det er det du må jobbe med? Se på deg selv som en person med mer makt enn du tror? Og ta det derfra?

(Ser for meg at det var derfor en annen nevnte reise som noe annet - ikke like lett å forlate et fly, tog eller båt..)

Dette var da jammen et krast innlegg. Ser for meg at man forlater frisøren når jeg har hette på hodet og fargen på stripene skal skylles av. 

Men enig i at man ikke må ta en pille for hver minste ting. Pillenes bivirkning er angst, derfor bør man være forsiktig. 

Anonymkode: 97338...c6e

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Dette var da jammen et krast innlegg. Ser for meg at man forlater frisøren når jeg har hette på hodet og fargen på stripene skal skylles av.

Anonymkode: 97338...c6e

Da beklager jeg, for det var overhodet ikke ment krasst.  Jeg tenkte mer at hvis HI faktisk _føler_ at hun sitter med makten til å gå eller ikke, så vil det kanskje dempe angsten noe. Forskning viser at noe av det mest ødeleggende for mennesker er å føle seg maktesløse eller hjelpesløse, så en følelse av råderett og makt vil da kunne hjelpe - i teorien i alle fall.

Klart det ville vært teit å plutselig storme ut av en frisørsalong med kappen flagrende bak og er hode fullt av striper, men til syvende og sist er jo ingen skade skjedd om man gjorde det. Det er forskjell på hva man _kan_ og hva man _burde_, og med fokus på hva man faktisk kan vil det kanskje gi makt tilbake?

Skrevet
På 2.7.2018 den 8.56, AnonymBruker skrev:

Eh.. jeg syntes det er fjollete å bruke de på reise. Har ingen problemer med fremmede, fly, nye situasjoner. 

Men situasjoner i hverdagslivet er vanskelig. 

Vi er forskjellige. Skal jeg le av din frykt og du av min? 

Nei

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fortsatt effekt etter tre år. Bruker det mot sterk angst, Sobril er angstdempende. Enig i at mange leger kaster c preparater etter en. Jeg blir ikke sløv av Sobril, det demper bare angsten som kommer av mye traumatiske hendelser. Noe jeg jobber hardt med i terapi. 

Anonymkode: 0ce97...7af

Skrevet

Flyskrekk

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt effekt etter tre år. Bruker det mot sterk angst, Sobril er angstdempende. Enig i at mange leger kaster c preparater etter en. Jeg blir ikke sløv av Sobril, det demper bare angsten som kommer av mye traumatiske hendelser. Noe jeg jobber hardt med i terapi. 

Anonymkode: 0ce97...7af

Men hva gjør du når du skal slutte med Sobril? Etter 3 år på Sobril er du vel sterkt avhengig av medisinen? og bare abstinensene i seg selv kan forverre angsten. 

Skjønner ikke at leger får lov å skrive ut slike medisiner over så lang tid. Skummelt. Det er jo misbruk fra legens side da det er et legemiddel man kun skal gå på over kort tid.

Dette er ikke kritikk mot deg i det hele tatt, men legen din.

Helt sykt at de ikke har bedre hjelpeapparat for mennesker med psykisk lidelser, at de faktisk skriver ut avhengighetsskapende legemidler som gjør situasjonen til mennesker verre enn det var jo utgangspunktet. 

Anonymkode: 2a823...e87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...