Gå til innhold

Hva bruker du sobril mot?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er dumt folk tar piller for å døyve problemene istedenfor å prøve å løse årsakene.

Anonymkode: 0eee6...912

Men nå er det ganske mange som må ta piller for å i det hele tatt klare å jobbe med årsakene.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker kun Sobril i forbindelse med reiser. Det funker helt fantastisk da. 
Men ville aldri funnet på å bruke det i hverdagslige situasjoner som frisør, venterom og slikt. Hverdagslige situasjoner må man bare jobbe med, og jobbe hardt. Det er både vondt og slitsomt jobbe med det, men det er det eneste som hjelper. Sobril "utsetter" bare problemet. 

Anonymkode: 7e731...b8d

Så det å reise er mindre hverdagslige enn å gå til frisøren? Eller er det bare akkurat der DU har angst for som er "bra nok" grunn til å ta medisiner?

Og man "utsetter" jo ikke problemet hvis man tar en sobril/valium fordi man har angst for å f.eks. være med mye folk. Det gjør at man kommer seg gjennom en bursdag eller hva det måtte være.

Anonymkode: a025f...0a7

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker kun Sobril i forbindelse med reiser. Det funker helt fantastisk da. 
Men ville aldri funnet på å bruke det i hverdagslige situasjoner som frisør, venterom og slikt. Hverdagslige situasjoner må man bare jobbe med, og jobbe hardt. Det er både vondt og slitsomt jobbe med det, men det er det eneste som hjelper. Sobril "utsetter" bare problemet. 
Økt angst ved nedtrapping av antidepressiva er helt vanlig, men du bør snakke med legen for å se om det kanskje var for tidlig trappe ned. 

Ts her. Hvis du tenker deg at angsten som du har ved å ta fly...og sikkert i forkant også,og prøver å forstå at andre kan ha den følelsen( som er helt forferdelig) så burde du sette ting i perspektiv og akseptere at for noen kan det vere like vondt å sitte på et møte som å sitte på et fly. Før jeg begynte på antidepressiva igjen,hadde jeg så sterk angst som jeg ikke unner noen,går ikke an å beskrive det. Så ikke døm noen for å trenge hjelp i aituasjoner som for deg er " hverdagslige".....

Anonymkode: 2e71a...0f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det hjelper mot angst...får så sterk angst( nesten sammenbrudd) hvis jeg må sitte et sted jeg ikke kan forlate...f.eks møte,venterom,frisør,konsert....samme hvor lystbetont det er.

Jeg bruker Sobril i slike situasjoner kun hvis jeg har behov den dagen. Jeg har heldigvis flere gode dager enn dårlige. 

Tidligere klarte jeg å gå i 12 måneder uten Sobril, men etter behandleren min gjorde det klart at behandlingen ikke fungerer på meg så gikk jeg i kjelleren. Ble redd for å dø i søvne, redd for å spise/kveles, redd for å forlate huset, redd for å være alene. Dette har heldigvis gått over, og nå er det de klassiske triggerne som setter meg ut: buss, store folkemengder, å ikke ha mulighet til å stikke av (på båt, eller i et møte f.eks). Har også forventningsangst. Jeg tar Sobril for å få gjennomført helt nødvendige ting, som f.eks lege, time på DPS, eller reise. Jeg tar heller Sobril 1 gang i uka enn å gå fast på antidepressiva. 

Hvis du vil til legen vil jeg anbefale å bestille hastetime samme dag, be om å få den så tidlig som mulig. Når du sitter på venterommet så bare husk at det er flust av helsepersonell som vet nøyaktig hvordan de skal hjelpe deg. Så om anfallet blir for sterkt så går du i skranken og forteller det. Jeg har gjort det, og fikk vente for meg selv på et annet rom. Men når jeg vet at de kan "redde meg" så blir ikke anfallet så veldig sterkt. 

NB. Dette er jo en tryggingsstrategi, og er egentlig fy-fy. Men hvis det hjelper deg til å sette hjulene i gang så er det greit mener jeg. 

Anonymkode: 6de1e...c1e

• Liker 1
Skrevet

Ikke bry deg om negative kommentarer Ts. Angst opplevelses forskjellig og de virkelige ille kan ganges med 1000 med noe du frykter aller mest. Hvis du har situasjonsbetinget angst/ type sosial angst- så finnes det absolutt hjelp å få. I kombinasjon med feks sobril i en akutt fase og terapi. Finnes også antidepressiva som kan gjøre hverdagen din lettere. Prat med legen og få en henvisning til psykiater. Dette er ingen skam. Å anbefale å gå på sobril fast eller lignende over lengre tid er ikke å anbefale siden det er så avhengighetsskapende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Hvis du tenker deg at angsten som du har ved å ta fly...og sikkert i forkant også,og prøver å forstå at andre kan ha den følelsen( som er helt forferdelig) så burde du sette ting i perspektiv og akseptere at for noen kan det vere like vondt å sitte på et møte som å sitte på et fly. Før jeg begynte på antidepressiva igjen,hadde jeg så sterk angst som jeg ikke unner noen,går ikke an å beskrive det. Så ikke døm noen for å trenge hjelp i aituasjoner som for deg er " hverdagslige".....

Du misser poenget mitt. Hverdagslige ting kan man jobbe med, og som jeg sier er det både vondt og vanskelig. 
Jeg kunne ikke gå på butikken før, jeg har etter lang tid med jobbing trent meg opp til å ta buss noen stopp. Jeg trener hele tiden på dette med å reise, ta buss og annet kollektiv, men det å ta fly er bortimot umulig jobbe med, før annet er på plass. 
I starten kunne jeg ikke gå inn på flyplassen engang uten meget sterk angst og/eller panikkanfall. 
Jeg kunne unngå lage varm mat i mange dager fordi varmen ga meg panikkanfall, jeg lot vær slå på ovnene når kulda kom fordi det ga meg angst, så jeg vet absolutt alt om hvordan det er å ha angst i "hverdagslige" situasjoner. Angsten min hemmer meg på daglig basis, i sterk grad, og har gjort det i lang tid. 

Jeg har mange hverdagslige ting jeg ikke kan gjøre fortsatt, jeg jobber hver eneste dag for å mestre det. Men hverdagslige ting kan man trene på i små mengder/porsjoner om gangen. Det å trene på noe som gjøres bare 1-2 ganger i året derimot er vanskelig. Jeg kan ikke si at jeg vil prøve ta fly 10 minutter å se om det går bra... Jeg kan ikke stoppe flyet å gå av om jeg får panikk. Man kan gå ut av ett møterom, man kan be om pause hos frisøren. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sløve deg ned på piller fremfor å utsette deg for eksponering er å gjøre vondt verre. En pille for alt som er ille er en dårlig løsning. Kom deg i terapi.

Jeg har fått Sobril en gang, intravenøst, i forkant av gastroskopi for mange år siden. Jeg slang som en fyllikk i flere timer etterpå. 

Anonymkode: 6f19a...f12

Jeg skjønner du og andre har forskjellige opplevelser. Nå får man sterke doser på sykehus sammenlignet med feks laveste dose på sobril. Den kan også deles. Jeg er ikke for avhengighetsskapende piller, men i noen akutte situasjoner der angsten ikke blir til å bære, kan det være til hjelp før evt påvente av behandling osv. Alle har ulike erfaringer her. Har tatt en sobril selv før flytur og fikk ingen rus, men det reduserte angsten. Skulle fly 10 timer. Min far er livredd for å ta MR scanning og må ta valium ellers får han panikk. Noen for tannlege osv. 

I Ts tilfelle ville det vært nyttig å gå i eksponerings terapi samt redusere den akutte angsten. En sobril alene vil kun ta det akutte der og da, og når Ts har store daglige utfordringer vil evt antidepressiva og terapi kunne virke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte sobril daglig i en 2-3 ukers periode fordi jeg slet med voldsomme angstanfall på natten.

Anonymkode: 8df0a...8a7

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har brukt Sobril nesten hver dag i tre år. Alldrig trengt øke dosen. De reddet livet mitt. Og jeg tar heller det og lever normalt enn antipsykotika som gir langt mer bivirkinger. Jeg har en sønn på tre år og jeg tenker 'heller en mor som fungerer enn ingen mor i det hele tatt'. For noen er dette noe som fungerer men legemiddelsbolagen gør mye for og fremstille det som mye farligere enn antipsykotika. Jeg har hatt tett oppfølging av psykiater og lege. Har vart med om ganske horrible trauman i livet mitt. Så jeg kombinerer det med ukentlig terapi. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, MissElina skrev:

Jeg har brukt Sobril nesten hver dag i tre år. Alldrig trengt øke dosen. De reddet livet mitt. Og jeg tar heller det og lever normalt enn antipsykotika som gir langt mer bivirkinger. Jeg har en sønn på tre år og jeg tenker 'heller en mor som fungerer enn ingen mor i det hele tatt'. For noen er dette noe som fungerer men legemiddelsbolagen gør mye for og fremstille det som mye farligere enn antipsykotika. Jeg har hatt tett oppfølging av psykiater og lege. Har vart med om ganske horrible trauman i livet mitt. Så jeg kombinerer det med ukentlig terapi. 

Oy, det hørtes veldig lenge ut. Trodde man bare kunne gå på det i en kort periode? Er det ikke veldig avhengighetsskapende? Går man mye opp i vekt på Sobril? Blir man ikke veldig sløv? (Spør ikke for å være frekk eller fordi jeg skal begynne på det, men nysgjerrig) 

Leit å høre at du har det vondt, har opplevd voldsomme traumer i barndommen selv og hatt en generell vond og tøff barndom. Når jeg var yngre var det vel bare antidepressiva som jeg fikk tilbud om, men ble rett og slett verre av det. Så da var det ingen andre behandlinger enn hjelp til selv hjelp som fungerte. Må si at jeg blir bekymret når jeg hører så mange slite som tar såpass sterke medisiner, men jeg skjønner jo også på en måte hvorfor. Søsteren min har også gått på Sobril lenge, men har ingen kontakt med henne da hun desverre har blitt en helt annen person på medisiner, så det er umulig å være rundt henne. Men i følge hun selv så er hun mye bedre enn før 😟 

Anonymkode: 2a823...e87

• Liker 1
Skrevet (endret)

Unnskyld hvis jeg kupper tråden litt, men lurer på om noen kan beskrive hvordan effekten av sobril føles ut? Har den en avslappende effekt lignende ett par glass vin? Merkes mye bivirkninger?  Er sykepleier og gir av og til sobril til pasienter i eldreomsorgen (demens). Derfor jeg er nysgjerrig  :)

Endret av Nesly
AnonymBruker
Skrevet

Fly.

Anonymkode: 4867f...14f

AnonymBruker
Skrevet

jeg har ekstrem sosial angst og tar  en sobril ca hver 3.mnd i forbindelse med sosiale begivenheter(middager, bryllup etc).

må dessverre også ta det når jeg må treffe et familiemedlem som har trykket meg ned over mange år,

plikt og samvittighet gjør at jeg ikke kan kutte han ut, men jeg må døyve følelsene mine, og sobril har hjelpt meg enormt. tar jo veldig lite, og bare det å vite at jeg har de gjør til at jeg ikke lenger gruer meg i ukevis i forveien, har mareritt og ikke fungerer. så det blir lite empatisk når jeg leser at det er bare å stå i det. de som sier det forstår ikke hvordan det er å ha så sterk angst.

det hjelper meg å leve et ørlite mer fullverdig liv!!

Anonymkode: b8da7...2b8

Skrevet
På 25.5.2018 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Ok. Bruker dere antidepressiva i tillegg? Er valium vanedannende? Hvilken type angst har dere? 

Valium er vanedannende. 

Skrevet
1 time siden, Nesly skrev:

Unnskyld hvis jeg kupper tråden litt, men lurer på om noen kan beskrive hvordan effekten av sobril føles ut? Har den en avslappende effekt lignende ett par glass vin? Merkes mye bivirkninger?  Er sykepleier og gir av og til sobril til pasienter i eldreomsorgen (demens). Derfor jeg er nysgjerrig  :)

Jeg synes ikke man kan sammenligne virkningen av Sobril og ett par glass vin. Jeg synes Sobril virker mye bedre. Man blir godt avslappet. Uten å få hodepine, eller blir kvalm, slik man kan bli av rødvin. Desuten går virkningen av rødvin temmelig fort ut. Jeg hadde absolutt ingen bivirkninger av Sobril, i tillegg til at de virker flere ganger lengre enn rødvin. 

• Liker 1
Skrevet
På 26.5.2018 den 8.41, AnonymBruker skrev:

Sobril, valium osv er sterkt vanedannende. Hvis du har behov for å endre over lang tid, angst ville jeg forsøkt Cipralex eller noe tilsvarende. Noen tabletter er veldig virkningsfulle etter ca 2 uker. Spesielt når man bare sliter med en ting og det ikke er sammensatt med flere diagnoser. 

Å ta feks sobril i akutte angst situasjoner og inntil en langtidsvirkende begynner å gi virkning i kroppen, er ok. 

Anonymkode: 33761...8a2

Alle C preparater er noe forbanna herk med en hel drøss ubehagelige bivirkninger. Allikevel kaster legene omtrent C preparater etter en. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ha litt tyngre saker. Bruker valium og rivotril mot sterk angst og angstinduserte psykoser.

Anonymkode: 7b5c4...5f8

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nesly skrev:

Kort fortalt: Det fjerner bekymringer. Det er ingen rus utover det, i vanlige doser. Man slutter bare å være redd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Kort fortalt: Det fjerner bekymringer. Det er ingen rus utover det, i vanlige doser. Man slutter bare å være redd.

Nettopp. Sobril er også mindre vanedannende enn valium, vival og stesolid. Sobril har kortere halveringstid og man får ikke en topp som med de andre nevnte. Men folk er forskjellige, jeg har tendens til å drikke for mye når jeg drikker alkohol, men ingen tendens til å bli avhengig av sobril og vival. Bruker de ikke daglig, bortsett fra perioder der jeg er mer stresset. Er fullstendig klar over at man kan bli avhengig, men noen kan takle det bedre enn andre. Jeg har vært avhengig av disse pillene når jeg var ung, så jeg er forsiktig nå. 

Anonymkode: 97338...c6e

AnonymBruker
Skrevet

Det burde bære kontraindisert å foreskrive beroligende ved kroniske angstplager, i så fall bare helt kort i starten av et intensivt behandlingsopplegg. Flere av dere beskriver jo psykisk avhengighet, selv om dere kanskje ikke har fysisk avhengighet. Og bruker man det over lengre tid, har man knapt effekt av det, men får abstinenser når det tas bort. Angst kan kureres uten medisiner! Det bør bevilges mye mer midler til ikke-farmakologisk behandling. Jeg har selv hatt angst, er nå helt kurert, aldri i mitt liv tatt beroligende.

Anonymkode: e9d66...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde bære kontraindisert å foreskrive beroligende ved kroniske angstplager, i så fall bare helt kort i starten av et intensivt behandlingsopplegg. Flere av dere beskriver jo psykisk avhengighet, selv om dere kanskje ikke har fysisk avhengighet. Og bruker man det over lengre tid, har man knapt effekt av det, men får abstinenser når det tas bort. Angst kan kureres uten medisiner! Det bør bevilges mye mer midler til ikke-farmakologisk behandling. Jeg har selv hatt angst, er nå helt kurert, aldri i mitt liv tatt beroligende.

Anonymkode: e9d66...ccf

Ikke all angst kan kureres nei. Jeg hadde sterk angst i 20 år før jeg fikk valium. Nå bruker jeg det ved sosiale tilstelninger og livskvaliteten er 1000 ganger bedre. 

Anonymkode: ca905...e48

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...