AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #1 Del Skrevet 23. mai 2018 Vet ikke helt hvilken kategori som blir riktig, men håper jeg har valgt riktig. Jeg kan veldig lite om kamera, bilder og det som følger med. Jeg tar kun bilder med mobil. Nå har jeg sett mange som tar bilder med «35mm film», og har veldig lyst å prøve det selv. Jeg har googlet det, men jeg forstår ikke så mye av det. Trenger jeg et kamera som denne filmen passer til? Hvilket kamera bør jeg velge da? På japanphoto sin hjemmeside står det følgende: Priser – 35mm-film 24-bilders film (Bilder+Bilder på cd): kr 149,- 36-bilders film (Bilder+Bilder på cd): kr 179,- For ekstra sett koster det kr 50,- for 24- bilders film og kr 70,- for 36-bilders film. Er det noen som klarer å forklare meg hva det betyr? 😅 Anonymkode: 5ac61...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #2 Del Skrevet 23. mai 2018 35 mm til stillbildebruk kommer oftest som 135-film, og var det vanligste formatet på film da analoge kameraer fremdeles var "allemannseie". Filmen ble brukt i alt fra dyre speilreflekskameraer til de billigste kompaktkameraer, og finnes i flere forskjellige varianter, både sorthvitt og farge, forskjellige antall bilder på filmen og mange grader av lysømfintlighet (angitt med ISO-nr.). De forskjellige filmformatene har forskjellige fasonger/spoler/systemer, så kameraet må være tilpasset den typen film du ønsker å bruke. For å få brukbare bilder ut av filmen må den fremkalles (behandles kjemisk så bildene kommer frem (i negativ, dvs. motsatte farger av de ferdige bildene) og den lysømfintlige filmen blir i stand til å tåle en viss mengde dagslys uten å ødelegges) og kopieres (lage ferdige papirbilder fra negativene). Prisene på dette varierer bl.a. med hvor mange bilder det er på filmen. Fremkalling og kopiering (og kopiering til CD, som vi ikke drev med i "gamle dager") har gjerne én pris, og så betaler man ekstra for kopiering av ekstra sett med bilder. Dette var en ganske forenklet fremstilling laget av noen som er gammel nok til å ha brukt slike kameraer i mange, mange år, men som ikke har noe særlig spesialkunnskap om verken foto eller film. Dette innlegget inneholder altså "hverdagskunnskap" fra 20-30 år tilbake med dertil hørende rom for feil. Håper det var til nytte likevel. Anonymkode: 813fa...121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 23. mai 2018 #3 Del Skrevet 23. mai 2018 58 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke helt hvilken kategori som blir riktig, men håper jeg har valgt riktig. Jeg kan veldig lite om kamera, bilder og det som følger med. Jeg tar kun bilder med mobil. Nå har jeg sett mange som tar bilder med «35mm film», og har veldig lyst å prøve det selv. Anonymkode: 5ac61...b4f Det finnes ingen andre grunner til å "gå tilbake" til analoge kameraer enn mote og nostalgi. Jeg drev litt med analog fotografering og fremkalling/kopiering en gang i tiden, men kommer aldri til å gjøre det igjen, etter å ha blitt vant med digitalkamera. For all del; har du lyst har du lov! Du får kjøpt veldig gode analogkameraer på finn.no etc til en svært billig penge. Men husk at du betaler en relativt høy pris for hvert bilde du tar, også de mislykkete. Du betaler først for en film med x antall bilder, og så betaler du fremkalling og kopiering av de x bildene. På en 36 bilders film kan du, om du er flink og heldig, få 6 bra bilder. Med et digitalkamera kan du ta tusenvis av bilder, som hver koster ingenting i brukskostnader. Kvalitetsmessig er et godt digitalkamera minst like bra som analogt kamera + film. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå