Gå til innhold

Installasjon av takvifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uten lys. Hvor stor jobb er dette egentlig? Trenger man elektriker? Leier studioleilighet på 25 kvm men kunne tenkt meg å tilby å betale for takvifte (som blir igjen når jeg flytter) mot at huseier ordner selve arbeidet med den, høres det ut som en Ok ordning? Har jo kun ett oppholdsrom her jeg sover i og bruker som kjøkken og stue, har ventilen åpen hele tiden men blir fort varmt og klamt her likevel.

Anonymkode: 7f97f...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dr varmt og klamt hos deg så hjelper ikke en takvifte uansett. Du må lufte mer...

Anonymkode: ce4e6...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er dr varmt og klamt hos deg så hjelper ikke en takvifte uansett. Du må lufte mer...

Anonymkode: ce4e6...06a

Selvfølgelig hjelper takvifte. 

Anonymkode: fd71d...9ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er dr varmt og klamt hos deg så hjelper ikke en takvifte uansett. Du må lufte mer...

Anonymkode: ce4e6...06a

Det var ikke det jeg spurte om takk! Og selvfølgelig hjelper vifte på luften.

Anonymkode: 7f97f...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten lys. Hvor stor jobb er dette egentlig? Trenger man elektriker? Leier studioleilighet på 25 kvm men kunne tenkt meg å tilby å betale for takvifte (som blir igjen når jeg flytter) mot at huseier ordner selve arbeidet med den, høres det ut som en Ok ordning? Har jo kun ett oppholdsrom her jeg sover i og bruker som kjøkken og stue, har ventilen åpen hele tiden men blir fort varmt og klamt her likevel.

Anonymkode: 7f97f...c37

Det høres greit ut. Kommer jo litt an på hvor omfattende installasjonen er. Hør med utleier og sjekk med en elektriker om pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stan said:

Det høres greit ut. Kommer jo litt an på hvor omfattende installasjonen er. Hør med utleier og sjekk med en elektriker om pris. 

Vet du om det pleier å være spesielt omfattende å installere en takvifte da? Som sagt uten lys, kanskje jobben er enklere da?

Anonymkode: 7f97f...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om det pleier å være spesielt omfattende å installere en takvifte da? Som sagt uten lys, kanskje jobben er enklere da?

Anonymkode: 7f97f...c37

Det må jo føres strøm fram til vifta. Helst med en bryter eller tilsvarende. 

Så det kommer veldig an på hvordan leiligheten er utformet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig hjelper takvifte. 

Anonymkode: fd71d...9ed

Hvordan da? 🤔

Anonymkode: ce4e6...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det jeg spurte om takk! Og selvfølgelig hjelper vifte på luften.

Anonymkode: 7f97f...c37

Er vel greit å vite, før du installerer noe som ikke kommer til å hjelpe uansett? 😳

 

Anonymkode: ce4e6...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

L er last = fast strøm

N er til bryter

Gul/grønn =jord

Har du lyst har du lov, har du vett lar du verr.. jeg monterte selv på soverommet en gang, enkelt å greit det, men husk å tørke støvet av den til neste sommer:P

Anonymkode: 40eb3...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, stan said:

Det må jo føres strøm fram til vifta. Helst med en bryter eller tilsvarende. 

Så det kommer veldig an på hvordan leiligheten er utformet. 

Takk for svar, skal sjekke med utleier og høre hva han tenker om saken :)

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel greit å vite, før du installerer noe som ikke kommer til å hjelpe uansett? 😳

 

Anonymkode: ce4e6...06a

...Er du helt idiot? Selvfølgelig får en vifte det til å føles kaldere ut, som jo er noe av poenget.

41 minutter siden, AnonymBruker said:

L er last = fast strøm

N er til bryter

Gul/grønn =jord

Har du lyst har du lov, har du vett lar du verr.. jeg monterte selv på soverommet en gang, enkelt å greit det, men husk å tørke støvet av den til neste sommer:P

Anonymkode: 40eb3...c49

Nå kjenner jeg ikke til kompetansen din, men det er ikke sånn kjempekomplisert jobb da altså? :P skal IKKE prøve meg på det selv, lurte mest på hvor stor jobb dette er og om det vil bli veldig dyrt.

Anonymkode: 7f97f...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, skal sjekke med utleier og høre hva han tenker om saken :)

...Er du helt idiot? Selvfølgelig får en vifte det til å føles kaldere ut, som jo er noe av poenget.

Nå kjenner jeg ikke til kompetansen din, men det er ikke sånn kjempekomplisert jobb da altså? :P skal IKKE prøve meg på det selv, lurte mest på hvor stor jobb dette er og om det vil bli veldig dyrt.

Anonymkode: 7f97f...c37

Kunne du ikke hatt ei ståvifte da? Eller har ikke tanken falt deg inn? 🤣

Anonymkode: ce4e6...06a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kunne du ikke hatt ei ståvifte da? Eller har ikke tanken falt deg inn? 🤣

Anonymkode: ce4e6...06a

Kan ikke du bare drite og dra? 💩

Anonymkode: 7f97f...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det takpunkt der du skal ha vifta? Om ikke koster det mange tusen. Tviler på utleier tillater montering uansett.

Anonymkode: 0ee5c...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er det takpunkt der du skal ha vifta? Om ikke koster det mange tusen. Tviler på utleier tillater montering uansett.

Anonymkode: 0ee5c...2f1

Det er en veldig liten leilighet, så å få litt bedre luftsirkulasjon er alle kommende leietakere tjent med. Dessuten er det termomur så det er svinvarmt her inne.

Anonymkode: 7f97f...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en veldig liten leilighet, så å få litt bedre luftsirkulasjon er alle kommende leietakere tjent med. Dessuten er det termomur så det er svinvarmt her inne.

Anonymkode: 7f97f...c37

Hvilket ventilasjonsanlegg er det i leiligheta? Er det er noe i det hele tatt? 

Anonymkode: 0ee5c...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilket ventilasjonsanlegg er det i leiligheta? Er det er noe i det hele tatt? 

Anonymkode: 0ee5c...2f1

Ikke noe ventilasjonsanlegg nei.

Anonymkode: 7f97f...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takvifte er himmelsk! Kan ikke sammelignes med gulvstående vifte. Stillheten fra en bra takvifte er bare helt super. :) 

Kan du ikke bare gjøre en "midlertidig installasjon" med skjøteledning hvis du ikke har kontakt i taket/på veggen ved siden av. Snakk gjetne med utleier og si at du selvsagt står for fjerning og rep. av evt metker i taket. Burde jo ikke være noe problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Missfitness said:

Takvifte er himmelsk! Kan ikke sammelignes med gulvstående vifte. Stillheten fra en bra takvifte er bare helt super. :) 

Kan du ikke bare gjøre en "midlertidig installasjon" med skjøteledning hvis du ikke har kontakt i taket/på veggen ved siden av. Snakk gjetne med utleier og si at du selvsagt står for fjerning og rep. av evt metker i taket. Burde jo ikke være noe problem. 

I know ❤️ Skulle tro enkelte her aldri har vært i varmere strøk hvor det er vanlig med vifte. Dessuten har jeg så liten plass å oppholde meg på at en gulvvifte tar faktisk opp plass jeg gjerne vil ha fri for å slippe at det blir så overfylt her.

Skal ta det opp med utleier, jeg tenkte å foreslå at jeg kjøper viften om jeg kan få hjelp til å sette den opp (om utleier er interessert da), og så blir den igjen når jeg flytter. En takvifte hadde gjort rommet godt.

Anonymkode: 7f97f...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Missfitness said:

Takvifte er himmelsk! Kan ikke sammelignes med gulvstående vifte. Stillheten fra en bra takvifte er bare helt super. :) 

Kan du ikke bare gjøre en "midlertidig installasjon" med skjøteledning hvis du ikke har kontakt i taket/på veggen ved siden av. Snakk gjetne med utleier og si at du selvsagt står for fjerning og rep. av evt metker i taket. Burde jo ikke være noe problem. 

I know ❤️ Skulle tro enkelte her aldri har vært i varmere strøk hvor det er vanlig med vifte. Dessuten har jeg så liten plass å oppholde meg på at en gulvvifte tar faktisk opp plass jeg gjerne vil ha fri for å slippe at det blir så overfylt her.

Skal ta det opp med utleier, jeg tenkte å foreslå at jeg kjøper viften om jeg kan få hjelp til å sette den opp (om utleier er interessert da), og så blir den igjen når jeg flytter. En takvifte hadde gjort rommet godt.

Anonymkode: 7f97f...c37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...