Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #41 Skrevet 28. februar 2005 Trøste og bære? Var jeg ikke logget inn? Meg ovenfor.
Ciara Skrevet 28. februar 2005 #42 Skrevet 28. februar 2005 Hm. Når det gjelder spørsmål med målbare resultater - går det til en viss grad an å si at noen er bedre enn andre. Får f.eks Mette støtt og stadig bedre karakter enn Anne, så kan man vel gå ut fra at Mette er bedre enn Anne på akkurat dette, med mindre Anne dessverre alltid har ekstremt uflaks og scorer lavere enn kunnskapen hennes egentlig burde tilsi. Når det gjelder hvilken kaffetype som er best, og om jeg kan være bedre til å innrede et hjem enn deg, så tror jeg ikke man kan gi noe eksakt svar på det. Man kan jo si at Homsepatrulje-gutta må være bedre på interiør enn andre, siden mange synes de er flinke og de blir valgt til å innrede hjem for andre. Men noen vil alltid være uenig, og ikke like det Homsepatruljen gjør. Ergo kan man ikke si at Homsepatruljen nødvendigvis er bedre, men bare at mange mennesker synes de er bedre. Og dersom noen har innredet hjemmet sitt på den måten de synes er fin, er det jo uansett den beste måten DERES hjem kunne bli innredet på, uavhengig av om jeg er enig eller ikke
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #43 Skrevet 28. februar 2005 Ciara Ah! Nok en gang en overflod av gode poenger. Men: Karaktermessig - skulle det kunne tenkes at det kan være andre faktorer som spiller inn her? Noen mennesker 'låses' i en slik situasjon. Da skulle man kunne si at Mette takler 'presset' Bedre_Enn Anne, men kansje ikke at Mettes kunnskaps nivå om gjeldene er overtruffent? Kansje det direkt motsatte? Med henvisning til dine 'enig' og 'synes' >> Dersom man tenker over det, skulle man ikke kunne si at 'enig' og 'synes' er av samme 'ulla'? At om du 'synes' en ting, så er 'du' enig i andre om det, og vice versa. Som igjen leder oss over til bruken din av, 'mange' >> Dersom vi skulle definere 'Elite' - synes du dette ordet lener seg nærmere mot en majoritet, eller minoritet? Finnes det noe som kan kalles elite? Verden forøvrig ser ut til å være av den oppfattning, så det tror jeg man nesten kan ta for gitt (Men man MÅ ikke! - varskosignal) Dette med å synes, og det å være enig/uenig synes jeg er interessant. Personlig synes jeg dette ikke har noe med det faktiske Bedre_Enn å gjøre. Ikke dersom det nå faktisk eksiterer noe som kan ordlegges, Bedre_Enn. Flott at du nevner kunnskap. For, hva er det? Dersom man skulle spørre folk her inne et spørsmål som: Hva er Intelligens? -så er jeg ganske sikker på (påstand) at mange ville komme til å prate side opp og side ned om hva folk kan, hva de ikke kan, hvor flike folk er på skolen, karakterer osv osv.. Men ok. Det kan godt hende de har rett i det. At dersom man har tilegnet seg mer kunnskap, så er man mer Intelligent. Personlig tror jeg ikke det. Men det kan hende - hva vet jeg? Det jeg ikke liker med en slik fremmstilling, er at det setter de mennesker i verden som ikke er gjort disponible for kunnskapsgryter (for å kalle det det) som bibliotek, skolegang osv osv - i et svært dårlig lys. Da ville man jo kunne tolke de som - dumme, eller sterkere om du vil, Uintelligente. Personlig er jeg ikke så sikker på at det er slik. Så - hva er Intelligens da?
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #44 Skrevet 28. februar 2005 Logges ut og inn til det kjedsommlige jeg :-( Meg over.
Krølltoppen Skrevet 28. februar 2005 #45 Skrevet 28. februar 2005 Sammenligninger er roten til mye vondt, spør du meg.
Ciara Skrevet 28. februar 2005 #46 Skrevet 28. februar 2005 Det er absolutt vanskelige spørsmål du stiller, og interessant å prøve å svare, for da finner jeg jo ut hva jeg egentlig mener selv også! Ciara Ah! Nok en gang en overflod av gode poenger. Men: Karaktermessig - skulle det kunne tenkes at det kan være andre faktorer som spiller inn her? Noen mennesker 'låses' i en slik situasjon. Da skulle man kunne si at Mette takler 'presset' Bedre_Enn Anne, men kansje ikke at Mettes kunnskaps nivå om gjeldene er overtruffent? Kansje det direkt motsatte? Enig. Det kom kanskje ikke klart fram, men det jeg mente å si er at selv om målbare resultater kan være en indikator på at BEDRE ENN finnes, så kan det godt også være indikator på noe annet - nettopp at Mette ikke nødvendigvis er mer intelligent, men at Anne kanskje har problemer med å prestere under press. Med henvisning til dine 'enig' og 'synes' >> Dersom man tenker over det, skulle man ikke kunne si at 'enig' og 'synes' er av samme 'ulla'? At om du 'synes' en ting, så er 'du' enig i andre om det, og vice versa. Som igjen leder oss over til bruken din av, 'mange' >> Dersom vi skulle definere 'Elite' - synes du dette ordet lener seg nærmere mot en majoritet, eller minoritet? Finnes det noe som kan kalles elite? Verden forøvrig ser ut til å være av den oppfattning, så det tror jeg man nesten kan ta for gitt (Men man MÅ ikke! - varskosignal) Elite er for meg de få som virker styrende på de mange. Den unge trendy eliten som gjør at mange andre føler de bør mene det samme. Litt likt som "trend" egentlig - noen få som setter trendene og får massene til å følge etter, og som går i en ny retning med en gang massene mer eller mindre har akseptert trenden. Men det er veldig dumt når folk ser på eliten som de som alltid er BEDRE ENN... Dette med å synes, og det å være enig/uenig synes jeg er interessant. Personlig synes jeg dette ikke har noe med det faktiske Bedre_Enn å gjøre. Ikke dersom det nå faktisk eksiterer noe som kan ordlegges, Bedre_Enn. Det jeg mener er at det tilsynelatende finnes et BEDRE ENN - siden folk faktisk bruker dette utrykket, men dersom man ser nærmere på det er det et ganske innholdsløst uttrykk, tatt i betraktning at man alltid vil være uenige om hvem/hva som er BEDRE ENN. Og hvis man ikke kan enes om det, så finnes det vel heller ikke. Hvis jeg mener at Cola er bedre enn Pepsi, mens Marit mener Pepsi er bedre enn Cola, så er det jo ikke mulig å konkludere med at Cola er bedre enn Pepsi. Generelt synes jeg løsningen blir å modifisere utsagnet ved å gjøre det personlig - "JEG synes Cola er bedre enn Pepsi fordi JEG personlig liker Cola-smaken bedre". Så det jeg kommer fram til, tror jeg, er at noe objektivt BEDRE ENN ikke finnes, men at det finnes et subjektivt BEDRE ENN som beskriver hvordan tingene fremstår for meg. Men dette subjektive BEDRE ENN kan jeg altså aldri hevde at er gyldig for noen andre. Flott at du nevner kunnskap. For, hva er det? Dersom man skulle spørre folk her inne et spørsmål som: Hva er Intelligens? -så er jeg ganske sikker på (påstand) at mange ville komme til å prate side opp og side ned om hva folk kan, hva de ikke kan, hvor flike folk er på skolen, karakterer osv osv.. Men ok. Det kan godt hende de har rett i det. At dersom man har tilegnet seg mer kunnskap, så er man mer Intelligent. Personlig tror jeg ikke det. Men det kan hende - hva vet jeg? Det jeg ikke liker med en slik fremmstilling, er at det setter de mennesker i verden som ikke er gjort disponible for kunnskapsgryter (for å kalle det det) som bibliotek, skolegang osv osv - i et svært dårlig lys. Da ville man jo kunne tolke de som - dumme, eller sterkere om du vil, Uintelligente. Personlig er jeg ikke så sikker på at det er slik. Så - hva er Intelligens da? Intelligens er et veldig problematisk begrep. Målingene av IQ er uhyre spesialiserte øvelser, og en høy IQ sier egentlig ikke mer enn at man har tydeligvis har sett logikken i et begrenset antall IQ-oppgaver. Jeg kan ikke helt skjønne at det at man ser mønsteret mellom forskjellige figurer, sier noe om kunnskapsnivå og generell smarthet i det hele tatt. Jeg har pleid å score veldig høyt på IQ tester, men gjorde f.eks. ikke særlig i bra i matte, og mange jeg kjenner som scorte lavere på IQ-tester, vil jeg anse for å være smartere enn meg... Egentlig skulle jeg ønske man gikk bort fra å vurdere andres intelligens fordi folk har forskjellig styrker - det blir helt feil å vurdere mennesker etter én bestemt egenskap. Det virker fort stigmatiserende.
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #47 Skrevet 28. februar 2005 Ciara Strålende!! Dette er bare kjempemessig! Jeg tror jeg må komme til å passe meg, ellers blir jeg fort avhengig av dette. Det er jo mental-stimulanse uten sidestykke! :-) - Indikator er et godt valg av ord! For det er jo det vi prøver å finne også Aldeles vidunderlig at du skulle fortelle om ditt syn på 'elite' :-) Mye fordi dette var noe heeeeeeeeeeelt annet enn hva jeg forbinder med ordet, elite Men vet du.. Akkurat det igjen skal jeg lage en annen tråd om etterhvert. Fordi vi mennesker ser ut til å bruke en ustannselig mengde tid på å prate og prate uten å egentlig være klar over at vi prater forbi hverandre da vi i utgangspunktet ikke har samme oppfattning om hva vi faktisk prater om Utrolig! Når jeg skrev 'elite' eller hører/leser ordet, så tenker jeg momentant på alt ifra soldater (da elitesoldat ikke er så rent lite kjennt i disse dager), til Harvard studenter, Nobelpris vinnere, de Olympiske leker osv osv. Når jeg leser hva du forbinder ordet 'elite' med, går mine tanker momentant mot andre ord som, markedsføring, gruppepress, media osv osv "..tatt i betraktning at man alltid vil være uenige om hvem/hva som er BEDRE ENN." Ok, flott! Dette var noe av hva jeg lurte på. Så det at noen er 'uenige' i hva som er Bedre_Enn gjør altså at Bedre_Enn ikke finnes? Men du.. Dersom jeg var lege, og du var en eldre mannlig pasient (haha, ligesågodt å virkelig lyve når man først er igang, sant ) Og nå la oss si at du hadde begynnt å høre dårlig på dine eldre dager. Dette igjen resulterte i at jeg som lege gav ba deg sette på deg dette lille, fixe plastikkvidundret som kalles høreaperat. Etter at du hadde fått dette på deg, ville det da være helt bortkastet av meg å bøye meg frem for å si: "Hører du meg Bedre_Enn isted nå, hr Hansen?" :o Dersom svaret til det er, ja - det skulle man kunne si.. Hva ville det bety da? Og finnes det de som har bedre utviklet hørsel i blandt oss fra dag 1 etter de kom til denne verden? Eller er det bare smak og behag, og beroende på en personlig oppfattning av hva man selv mente man hørte? Hva jeg prøver å gjøre nå, er å dreie dette rundt til å forsøke å forstå ordet 'forskjeller' For finnes det forskjeller også? Og hva betyr det egentlig at noe er 'forskjellig'? Dersom det finnes de av oss som faktisk har bedre utviklet hørsel enn andre, og derfor kan oppfatte lyder andre ikke klarer - ville det da være helt natta om jeg påstår at det finnes folk som er mer intelligente enn andre der ute også? At det finnes de som forstår noe andre ikke har evner til å forstå? Ikke vet jeg? Jeg bare lurer :-) Hva jeg finner interessant, er spørsmålet om hvorvidt man skulle kunne si at, joda - forskjeller på et området hos oss mennesker det finnes selvsagt. Men så fort man prater om noe annet, som egentlig ikke kan betraktes som noe annet - i den forstand at begge har med utvikling og egenskaper hos det samme mennesket - så er det pluttselig feil (for noen). Hva kan det komme av? Er det slik at vi slenger ut Bedre_Enn når vi er trygge på å kunne stå på pallen med de andre Bedre_Ennerne da? Og når vi blir usikre, og kansje litt redd for å havne på den andre pallen, med påskrift 'Ikke fullt så god', så løper vi og gjemmer oss? Jeg vet ikke?
Ciara Skrevet 28. februar 2005 #48 Skrevet 28. februar 2005 Hehe - du liker å stille vanskelige spørsmål! Men jeg synes det er gøy, jeg altså. Høreapparatet understreker vel egentlig det jeg mente om subjektivitet? Altså at det går an å bruke BEDRE ENN, fordi Hr Hansen opplever at han hører BEDRE ENN. Om han hører bedre, er altså Hr Hansens oppfatning om sin egen situasjon, og det står det ham helt fritt å dra konklusjoner om. Mener jeg Elite - mener du at du ser på det som en liten gruppe mennesker med positive egenskaper? Mens jeg kanskje heller ser på det som en liten gruppe som har mulighet til å utøve makt? Egentlig tror jeg dette med å vurdere andre mennesker, både deres hjem, deres intelligens, hva som helst, er en måte å utøve makt på. Det er mange som får folk til å føle seg underlegne på den måten. En jeg kjenner pusset opp stua og fikk kommentaren av en som kom på besøk - "Jaja, dette går det jo an å male om senere". Her ligger det jo implisitt at dette menneske mente at det hadde bedre smak enn hun som hadde pusset opp - og kommentaren førte jo til heller dårlig stemning. Så det hadde vært ganske fint om folk kunne la være i størst mulig grad å vurdere hverandre - så slapp vi den negative maktutøvelsen det ofte medfører. Men det å plassere mennesker i forhold til seg selv er tydeligvis noe mange mennesker er ganske opptatt av - om det kommer av dårlig selvtillit eller hva det nå er... Og her kommer vi jo over i "forskjeller". Kan vi slutte å posisjonere oss over(legne)/under(legne) hverandre, og i stedet akseptere at vi er sidestilt forskjellige?
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #49 Skrevet 28. februar 2005 Ciara Jeg forstår hva du tenkte på nå ang. høreapparatet. Men hva jeg fant mest interessant er dette: "..er altså Hr Hansens oppfatning om sin egen situasjon" :o Kansje det er det eneste vi har? (gulp) "Elite - mener du at du ser på det som en liten gruppe mennesker med positive egenskaper?" Nei på ingen måte!! :o At gruppen består av få, det mener jeg - men at egenskapene primært skal være av det gode slaget er jeg ikke så sikker på? Selv om Einstein gav oss mengder av goder, så er det vel ikke rent få som klandrer han med tanke på atombomben heller. Dersom jeg skulle bytte ut ordet 'elite', med et annet - så ville jeg valgt ordet, 'eksepsjonell' -men da full viten om at det finnes eksepsjonellt store idioter også Som kunne bruke sin(e) evne® til annet enn 'godt' altså. Nå er du inne på noe veldig, veldig viktig når man prater om dette emnet. 'Vurdering' og vilken betydning dette kan ha for andre og seg selv. Jeg er fullstendig enig med det. Men det er jo nettopp derfor dette er så vanskelig emne å debatere. Jeg tror mange bruker dette med å 'vurdere', og som du selv sier - ser muligheter til å fremme seg selv for å undertrykke andre. Det er forferdelig trist at det skal være slik - men jeg tror som det, at slik er det, ofte. Hva det kan komme av? Det vet jeg ikke - men jeg er fristet til å svare et eller annet i form av at det må ha noe med evelusjonen å gjøre. At vi bruker våre evne til å 'vurdere' for å skaffe oss mat, partner, barn osv. Et overlevelsesinnstinkt kansje? Og jeg har veldig stor tro på dette med at ingen liker å være mindre Bedre_Enn, enn noen andre. Det må være usikkerhet som gjør at man ved vurdering 'tester ut' dette og for å finne maktposisjoner. Utrolig synd at det skal være slik. Huff, jeg har masser mer - men jeg må ut en tur nå. Be back soon :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå