Gå til innhold

Jeg er bedre enn deg!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest mann-33

Inspirert av en annen tråd her, tenkte jeg denne tankeleken kansje kunne fatte interesse?

Som et pps: kan jeg jo legge til at selve Tema-feltet her var ment som en interessevekker, inget annet :wink:

Jeg lurer altså på om det finnes noe overhodet som heter BEDRE_ENN?

Finnes det mennesker der ute, som man kan kalle Bedre_Enn, på noen som helst arena her i livet?

Finnes det noen som enten via genetikk, eller andre utviklingsformer, har bedre utviklede sanser - være seg i form av smaksløker, gehør, intelligens eller hva det måtte være?

Eller er det slik at det kun finnes en ting her i livet, og at det er Smak & Behag? At ingen er bedre/dårligere innenfor noe felt i alt og ingenting, enn deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liverpool har spillere som er bedre enn meg i fotball. :wink:

Gitaristen i Santana er bedre enn meg å spille gitar.

MEN.

Hvis vi hadde lært oss å spille gitar & fotball er vi kanskje BEDRE enn vi TRODDE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann-33
Liverpool har spillere som er bedre enn meg i fotball. :wink:

Gitaristen i Santana er bedre enn meg å spille gitar.

MEN.

Hvis vi hadde lært oss å spille gitar & fotball er vi kanskje BEDRE enn vi TRODDE.

Ah! Interessant innlegg :-)

OK, så i all sin korthet er disse altså Bedre_Enn - deg innenfor hva du her peker på.

De er altså muligens bedre enn deg av den enkle grunn at de har hatt fotballer og gitarer disponible? Eller er det interessen du snakker om? Skulle du kunne bli like god, men interessen mangler? Men fra fødsel av er dere altså (kansje) like?

Hva med.. hm, la oss si kaffe da?

Skulle du kunne fortelle meg om jeg satt i skauen med en kopp kaffe jeg hadde laget på bålet, at denne koppen med kaffe, alt tatt i betraktning er dårligere eller bedre enn din barristo bryggede kopp cafe-latte?

Finnes det noen kaffe som er bedre enn andre? OG finnes det de personer som faktisk greier å skille mellom disse 2 i kategorier som Bedre_Enn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fotballspillerne på lilleputt laget her er bedre enn meg i fotball, men det er vel neppe genetisk bestemt. Ofte er det hardt arbeid bak BEDRE ENN. Tviler på at noen bare er født Maradonna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann-33
Fotballspillerne på lilleputt laget her er bedre enn meg i fotball' date=' men det er vel neppe genetisk bestemt. Ofte er det hardt arbeid bak BEDRE ENN. Tviler på at noen bare er født Maradonna.[/quote']

Ah! Knall gode poeng igjen :-)

Man må altså være disponibel for det. Det hjelper ikke å komme til verden som Maradonna dersom man aldri setter sine ben på en fotball. Da ville du og jeg lett dribblet ham rundt, til tross for hans medfødte talent, eller hva?

Dette kunne ikke sies om... tja? Kaffe eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Som person er eg ikkje bedre_en_nokon. Eg er ikkje meir verdt enn kven som helst annan person eller dyr. Men har egenskapar som er betre enn det foreks du mann-33 har, og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

BEDRE ENN kan vel måles i både ineresser og smak og teknikk. Kaffe vil vel komme under interesser og smak. Kaffe kan vel neppe måles i teknikk for å si det slik. Mens forball igjen handler om teknikk. Jeg kan jo ikke si selv som en svoren forballhater at han som ikke kan dribleballen er bedre en han som kan bare fordi smaken min er andreledes en andres. Men det kan jeg på kaffe..

Ehh..ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann-33
Som person er eg ikkje bedre_en_nokon. Eg er ikkje meir verdt enn kven som helst annan person eller dyr. Men har egenskapar som er betre enn det foreks du mann-33 har' date=' og omvendt.[/quote']

:ler:

Fantastisk! Dette var gøy :-)

Men alikevel synes jeg det blir litt for vagt. Derfor peser jeg og peser jeg om, i dette tilfellet kaffe :-)

Så du kan faktisk ha egenskaper som er Bedre_Enn meg altså?

Som feks hva da? Tenker du rent humanitært, i form av relasjoner.. eller... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann-33
BEDRE ENN kan vel måles i både ineresser og smak og teknikk. Kaffe vil vel komme under interesser og smak. Kaffe kan vel neppe måles i teknikk for å si det slik. Mens forball igjen handler om teknikk. Jeg kan jo ikke si selv som en svoren forballhater at han som ikke kan dribleballen er bedre en han som kan bare fordi smaken min er andreledes en andres. Men det kan jeg på kaffe..

Ehh..ja..

Digresjon (?):

"You laugh because I’m different,

I laugh because you’re all the same "

:ler: Ufattelig bra! Jeg la ikke merke til denne før nå :ler: Jeg vet ikke om dette er noe du nettopp skrev inn som et morsomt påhitt i akkurat denne sammenheng, eller om skjebnen skulle ha seg slik at temaet vi her prater om og dine ord her skulle være så uforskammet like?? :-) Uansett var det gøy :-)

-

Ja, og nei. haha - men det er jo dette som gjør slike ting litt vansklige. For uansett hvor teknisk fotball måtte være, så er det jo vel så mye smak, og ALAS! ikke minst like mye snakk om smak av teknikk som det er ved tilfellet kaffe her :-) OG jeg tror saktens man skulle kunne måle kaffe teknisk sett også :-) (au, det er det som gjør det litt komplisert dette her.. men men..)

Ok, men la oss si det slik da. Er det mulig for meg som menneske å videreutvikle mine sanser og smaker over tid, slik at jeg med tid og stund faktisk kan skille en dårlig porsjon lappskaus, fra en utsøkt tallerken sjømat? Eller er det slik at, en gang (bare som eksempel) fiskehater, ALLTID fiskehater?

Handler ingenting hos oss mennesker om utvikling, men baaaare om smak og behag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Nei, du er ikke bedre enn meg og jeg er ikke bedre enn deg. Vi er bare forskjellige. Og av og til er kokekaffe laget i skogen helt himmelsk, mens andre ganger kan en god Cappucino være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann-33
Bedre i senga :sjarmor:

Eg veit ikkje kva eg er betre enn deg i, for eg kjenner jo ikkje deg.

Si ikke det, si ikke det.. :ler:

Neida, men mener du å si at du faktisk skulle kunne fortelle meg at min innredning ser helt jævlig ut - og faktisk ha noe å fare med?

Eller: At å kline et tonn ketchup på pizzan er lettere motbydelig? Og fremdeles ha noe å fare med?

Går det ann å si slike ting, og faktisk ha noe å fare med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann-33
Nei' date=' du er ikke bedre enn meg og jeg er ikke bedre enn deg. Vi er bare forskjellige. Og av og til er kokekaffe laget i skogen helt himmelsk, mens andre ganger kan en god Cappucino være det.[/quote']

Ah!

Den samme koppen altså? Det kommer ann på deg selv?

Ja, jeg ser ikke bort ifra det.

MEN:

Du er tilbøylig til å like begge deler altså? Det bare varierer når du liker hva? Eller?

Skulle det samme kunne sies om, tja? Smalahouve? Er du tilbøylig til å like dette fra tid til annen også?

Eller er det først og fremst kaffe i sine mange former du er tilbøylig til å like, men bare ikke vet nøyaktig hvem, og nøyaktig når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mann-33

"Jeg trenger ikke oppsøke spenning. Den kommer av seg selv."

:ler: Utrolig :-)

Vi mennesker er rare/interessante? Denne du har også, sier jo i all sin enkethet, nøyaktig det samme som innlegget ditt gjorde. Og vice versa :-)

Forstår du hva jeg mener? Du sier jo at du ikke helt vet når, være seg kaffen i skauen kommer til å smake godt - det lar du liksom skjebnen bestemme, ikke sant :-) Det er jo egentlig ganske spennende å leve slik, skulle jeg tro? Dersom det er livsfilosofien ens, så åpenbarer jo livet som sådann seg som spennende.

Derfor holdt jeg på å le meg skakk, når jeg nå for bare et øyeblikk siden fant denne - under deg:

"Jeg trenger ikke oppsøke spenning. Den kommer av seg selv."

Fantastisk :ler: Jeg tror ofte vi ikke er klar over selv engang, hva slags spor vi strør rundt oss :-) Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Det kommer an på situasjonen.

Jepp. Noen ganger er det noe som er best andre ganger noe annet.

Nå har jeg aldri smakt Smalahove, men det gjelder andre ting også ja. Av og til er melk fantastisk godt, andre ganger Cola.

Ja, jeg er glad i kaffe. I mange former. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
"Jeg trenger ikke oppsøke spenning. Den kommer av seg selv."

:ler: Utrolig :-)

Vi mennesker er rare/interessante? Denne du har også, sier jo i all sin enkethet, nøyaktig det samme som innlegget ditt gjorde. Og vice versa :-)

Forstår du hva jeg mener? Du sier jo at du ikke helt vet når, være seg kaffen i skauen kommer til å smake godt - det lar du liksom skjebnen bestemme, ikke sant :-) Det er jo egentlig ganske spennende å leve slik, skulle jeg tro? Dersom det er livsfilosofien ens, så åpenbarer jo livet som sådann seg som spennende.

Derfor holdt jeg på å le meg skakk, når jeg nå for bare et øyeblikk siden fant denne - under deg:

"Jeg trenger ikke oppsøke spenning. Den kommer av seg selv."

Fantastisk :ler: Jeg tror ofte vi ikke er klar over selv engang, hva slags spor vi strør rundt oss :-) Flott!

Jepp. Livet er spennende og byr på mange muligheter. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Seleena

Eg trenger jo ikkje SEI til deg at din innredning er forferdeleg, sjølv om eg veit innerst inne at kanskje min er betre.

Men på ei anna side så er det ikkje eg som bestemmer om din innredning er bedre enn min, fordi vi har ikkje ein fasit på korleis den perfekte innredningen er.

For eit merkelig tema. Kan ikkje du registrere deg mann? Eg liker deg veldig godt! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann-33

Jepp. Livet er spennende og byr på mange muligheter. :kul:

:ler: helt utrolig bra Fighther :-) Du traff liksom deg selv på spikeren noe så voldsommt med dette :ler:

Fanken at jeg ikke har en sånn undertekst :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann-33
Eg trenger jo ikkje SEI til deg at din innredning er forferdeleg, sjølv om eg veit innerst inne at kanskje min er betre.

Men på ei anna side så er det ikkje eg som bestemmer om din innredning er bedre enn min, fordi vi har ikkje ein fasit på korleis den perfekte innredningen er.

For eit merkelig tema. Kan ikkje du registrere deg mann? Eg liker deg veldig godt! :wink:

Ah! Kjempebra Seleena :-) Nå begynner vi å komme noen vei :-)

Dette er det jeg vil frem til (ikke bare, men mye). Hva mener du med:

"sjølv om eg veit innerst inne at kanskje min er betre."

Vet du dette her, og mener bestemt at det er et faktum, ingen påstand? Eller mente du det som ironi?

:ler: Du liker meg, d e r f o r må jeg registere meg? Vilke fordeler, dersom man ser bort ifra fordelen med at du fortsetter å like meg - vil jeg få av å registrere meg egentlig da?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...