Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva bruker dere for å "binde sammen" burgerene?
Har laget kikertburgere en gang, men de datt fra hverandre under steking. Hadde egg og hvetemel i som det sto i oppskriften, men synes det er "rart" at det skal være hvetemel i. Er helt ny i denne verden, men pga at jeg har fått diabets så må jeg finne oppskrifter som gjør kroppen "glad" og mett uten for mye poteter. Ikke alt en arver fra foreldre en blir glad for. Har alltid levd sundt og laget mat fra bunnen og alltid vært slank.
Noen som har tips å komme med?

Videoannonse
Annonse
Gjest -Willow
Skrevet

Jeg har ikke laget vegetarburger selv, men jeg har laget falafel hvor samme problemet oppstår. Det som hjelper er å kjøpe tørre kikerter og legge de i vann over natta, i stedet for å kjøpe disse som kommer i vann. Tørk kikertene godt før du blander sammen med resten av ingrediensene. Et annet tips kan være å ha burgerne litt i ovnen først. 

AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut hvetemel med kikertmel, også kalt gram flour på engelsk. Fås på asiabutikk.

Ellers liker jeg også å tilsette et egg for å binde.

Anonymkode: 5bb85...8a1

Skrevet

Takk så langt. Jeg brukte kikerter som jeg selv hadde lagt i bløt. Ser nå på linken at jeg burde brukt en del mer mel. Har kjøpt kikertmel i dag.
Var utrolig mye av interesse i Veganmisjonen. Regner med at det vil ta tid før jeg blir dreven i den nye verden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PS: Ellers trenger du jo ikke å lage vegetarmat selv om du skal unngå poteter.

Lag feks ovnsbakt laks med linsesalat. Eller med bare masse asparges til, og en god vinaigrette.

Et stykke fisk og puré av ulike grønnsaker er også en ypperlig løsning. Ertepuré, selleripuré, jordskokkpuré (jordskokk er svært diabetesvennlig og supergodt til fisk).

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Belima said:

Takk så langt. Jeg brukte kikerter som jeg selv hadde lagt i bløt. Ser nå på linken at jeg burde brukt en del mer mel. Har kjøpt kikertmel i dag.
Var utrolig mye av interesse i Veganmisjonen. Regner med at det vil ta tid før jeg blir dreven i den nye verden.

Bruk nøtter! Nøtter inneholder mye fett og blir "klissete" nok til å holde ting ganske bra sammen når du kjører det i en hurtighakker.

Anonymkode: 234c0...a50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Miks hva du vil av diverse grønnsaker og prøv deg frem; kidneybønner, rødbeter, kikerter, linser, søtpotet, etc. Jeg legger til havre (sånn man lager grøt av) i blandingen for tekstur, og soyasaus for umami. Gjerne legg til et egg også, hvis du skal lage vegetar og ikke vegansk. 

Anonymkode: ced28...696

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker væsken fra kikertboksen aka aquafaba. Er veganer og egg er da utelukket

Anonymkode: f9a80...0d9

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

PS: Ellers trenger du jo ikke å lage vegetarmat selv om du skal unngå poteter.

Lag feks ovnsbakt laks med linsesalat. Eller med bare masse asparges til, og en god vinaigrette.

Et stykke fisk og puré av ulike grønnsaker er også en ypperlig løsning. Ertepuré, selleripuré, jordskokkpuré (jordskokk er svært diabetesvennlig og supergodt til fisk).

Vet det, men jeg blir ikke mett av så lite mat. Har nesten alltid 350 gr pure av div grønnsaker som "potet" pluss vanlig porsjon grønnsaker f eks bønner pluss kjøtt eller fisk. Har ca 100 gr kjøtt, men mer fisk.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Belima skrev:

Vet det, men jeg blir ikke mett av så lite mat. Har nesten alltid 350 gr pure av div grønnsaker som "potet" pluss vanlig porsjon grønnsaker f eks bønner pluss kjøtt eller fisk. Har ca 100 gr kjøtt, men mer fisk.

Ok. Jeg spiser veldig mye av den typen mat jeg skisserte og blir fint mett av det. Linsesalat er da feks veldig mettende?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...