Gå til innhold

Hormonspiral - lokalbedøvelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å få satt inn hormonspiral, men er redd det skal gjøre veldig vondt. Aldri født. Er det noen som har fått lokalbedøvelse når man setter inn spiral?

Anonymkode: 2fd92...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vondt og det tar max 4-5 minutter! Har satt inn 3 spiraler i mitt liv, 1 av dem før fødsel og 2 etter. Pust dypt med magen og fokuser tankene på noe spesifikt, det eneste er at det kan kjennes noen få, små stikk, så ferdig... 

Anonymkode: 6d8fa...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalbedøvelse er mer vondt enn å sette inn spiral. Fikk det da jeg skulle ta biopsi, og ville heller satt inn spiral på nytt! Det vondeste syntes jeg var etterpå, da mange får smerter lignende menssmerter, men da kan man jo bare ta en ibux.

Anonymkode: 9a155...64f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Det gjør bare litt vondt  og det er over på nulltid. Vepsestikk er verre . Hilsen en pyse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Ok, det har kanskje vel så mye med at jeg er fryktelig FRYKTELIG pysete, og at GU generelt er så ubehagelig. En gang holdt jeg til og med på å svime av underveis, og det sitter litt i... Kjempeflaut, rett og slett! Har sett nå at det også finnes minispiraler, kanskje de er bedre? Får kontakte gynekolog og høre litt, tror jeg. Hadde vært deilig å slippe mensen fra h....., og jeg kan ikke bruke noe med østrogen i dessverre.

Anonymkode: 2fd92...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiral kan du få cyster på eggstokkene av.. Liker ikke!!

Anonymkode: 89fc0...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satte inn en spiral for 5 år siden, null problem.

Forrige uke skulle jeg skifte den ut, ta ut den gamle, sette inn en ny. Det var litt verre. I tillegg har jeg bakovervendt livmor, og legen fomlet noe fælt inni der, og det var ganske ekkelt. Ikke direkte vondt, men jeg ble skikkelig uvel. Til slutt måtte jeg spørre om han ikke var ferdig snart, for det var så ekkelt. Etter han var ferdig, måtte jeg sette meg rett ned på en stol, jeg var kvalm og svimmel. Orket ikke en gang å ta på meg trusa først, var helt i ørska... Men jeg kjente at jeg måtte lenger "ned" mot bakken, tyngdekraften dro i meg, det holdt ikke å sitte på stol, så jeg spurte om jeg fikk legge meg litt på gulvet. :-P Da kom de med en seng på hjul, som jeg fikk legge meg ned på, og samle krefter i noen minutt.

I ettertid har jeg forstått at det er vanlig å ta paracet/ibux før man skifter spiral. Anbefaler det å gjøre det! :)

Anonymkode: de2c2...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lokalbedøvelse først da jeg grudde meg veldig til å sette inn spiralen. Det gjorde litt vondt å sette bedøvelsessprøyten, men selve spiralen kjente jeg nesten ikke. Hadde fått skrekkhistorie av en venninne om hvor sykt vondt det hadde gjort å sette inn spiralen hennes, så jeg bestilte time hos privat gynekolog. Jeg tenker å gjøre det samme når jeg skal ta den ut, så jeg slipper å gå rundt og grue meg flere uker i forveien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det gjorde dritvondt!! MEN akkurat det som gjorde vondt var over på under 30 sekunder. Det klarer du. Noen gynekologer anbefaler paracet og ibux en time før du får den satt inn. Lykke til!

Anonymkode: 64824...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EHEM EXCUUUUSE ME? Ikke vondt??? Å jo du. Jeg er petite (1.55m, 49kg), har ikke født, og det var vondere enn kolonoskopi. Jeg hadde jo lest på forhånd at jeg burde tatt paracet men det glemte jeg ut før timen. Tror ikke paracet hadde hjulpet heller. Kroppen min reagerte så kraftig at legen ble dritnervøs. Beina ristet nesten av de greiene, jeg fikk blodtrykksfall og svetten rant. Jeg var ikke nervøs før inngrepet, så dette var symptomer på ekstrem smerte.

Ta bedøvelsen, min kjære.

Anonymkode: a02ce...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiral kan du få cyster på eggstokkene av.. Liker ikke!!

Anonymkode: 89fc0...ee4

Du kan få cyster av å ikke gå på noen slags prevensjon også.

Anonymkode: a02ce...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

EHEM EXCUUUUSE ME? Ikke vondt??? Å jo du. Jeg er petite (1.55m, 49kg), har ikke født, og det var vondere enn kolonoskopi. Jeg hadde jo lest på forhånd at jeg burde tatt paracet men det glemte jeg ut før timen. Tror ikke paracet hadde hjulpet heller. Kroppen min reagerte så kraftig at legen ble dritnervøs. Beina ristet nesten av de greiene, jeg fikk blodtrykksfall og svetten rant. Jeg var ikke nervøs før inngrepet, så dette var symptomer på ekstrem smerte.

Ta bedøvelsen, min kjære.

Anonymkode: a02ce...bcc

Jeg tviler ikke på at det var vondt, men reaksjon med blodtrykksfall og svette trenger IKKE skyldes ekstrem smerte, det kan vel så gjerne skyldes påvirkning av nervene rundt livmorhalsen. Blodtrykksfall er ikke en uvanlig reaksjon på spiralinnleggelse.

Anonymkode: 4a16e...c10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Jeg har gjort det flere ganger uten at det har gjort vondt da, så det er nok litt individuelt. Men uansett så er det veldig fort gjort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler ikke på at det var vondt, men reaksjon med blodtrykksfall og svette trenger IKKE skyldes ekstrem smerte, det kan vel så gjerne skyldes påvirkning av nervene rundt livmorhalsen. Blodtrykksfall er ikke en uvanlig reaksjon på spiralinnleggelse.

Anonymkode: 4a16e...c10

Jeg har holdt på å besvime etter en vanlig GU, pga såkalt vasovagal reaksjon - skikkelig blodtrykksfall. Ikke den første og garantert ikke den siste som gynekologen hadde opplevd det med. Hun sa det var fordi livmor/livmorhals er følsomme organer som kan gjøre at blodtrykket påvirkes. Gikk fort over da, men ubehagelig mens det stod på. Ble kvalm, kaldsvett og det gikk helt rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2018 den 8.48, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på å få satt inn hormonspiral, men er redd det skal gjøre veldig vondt. Aldri født. Er det noen som har fått lokalbedøvelse når man setter inn spiral?

Anonymkode: 2fd92...fe9

:klo: jeg lurer på hvordan og hva du mener skulle lokalbedøves i forbindelse med innsetting av en spiral? 

Spiralen skal gjennom skjeden, innlivmorhalsen og på plass i livmoren. Ingen av disse innførselskanalene er egnet dor lokalbedøvelse. 

Når kvinner som har spiral som sitter fast må i narkose så sier det seg vel selv at å få inn spiralen ikke er mulig å lokalbedøve?

Alt mulig man skal kunne lese på nettet. 

Anonymkode: ba65b...26f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2018 den 2.11, AnonymBruker skrev:

EHEM EXCUUUUSE ME? Ikke vondt??? Å jo du. Jeg er petite (1.55m, 49kg), har ikke født, og det var vondere enn kolonoskopi. Jeg hadde jo lest på forhånd at jeg burde tatt paracet men det glemte jeg ut før timen. Tror ikke paracet hadde hjulpet heller. Kroppen min reagerte så kraftig at legen ble dritnervøs. Beina ristet nesten av de greiene, jeg fikk blodtrykksfall og svetten rant. Jeg var ikke nervøs før inngrepet, så dette var symptomer på ekstrem smerte.

Ta bedøvelsen, min kjære.

Anonymkode: a02ce...bcc

Jeg er like lav og lett som deg, og det gjorde ikke vondt hos meg. Bittelitt ubehagelig.

Anonymkode: f1945...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo: jeg lurer på hvordan og hva du mener skulle lokalbedøves i forbindelse med innsetting av en spiral? 

Spiralen skal gjennom skjeden, innlivmorhalsen og på plass i livmoren. Ingen av disse innførselskanalene er egnet dor lokalbedøvelse. 

Når kvinner som har spiral som sitter fast må i narkose så sier det seg vel selv at å få inn spiralen ikke er mulig å lokalbedøve?

Alt mulig man skal kunne lese på nettet. 

Anonymkode: ba65b...26f

Jeg gikk til en privat, dyktig gynekolog sist jeg skulle sette inn spiral. 

Hun satte fire stikk rundt livmorhalsåpningen før hun satte inn spiral. Da gikk det fint. 

De tidligere to gangene jeg har satt inn, har jeg besvimt av smertene, tross inntak av Paracet/Ibux. 

Slutt å uttale deg om ting du ikke har den ringeste anelse om. 

Anonymkode: c40f7...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2018 den 2.13, AnonymBruker skrev:

Du kan få cyster av å ikke gå på noen slags prevensjon også.

Anonymkode: a02ce...bcc

Du kan få cyster bare av å eksistere også

Anonymkode: 606b3...62d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2018 den 2.11, AnonymBruker skrev:

EHEM EXCUUUUSE ME? Ikke vondt??? Å jo du. Jeg er petite (1.55m, 49kg), har ikke født, og det var vondere enn kolonoskopi. Jeg hadde jo lest på forhånd at jeg burde tatt paracet men det glemte jeg ut før timen. Tror ikke paracet hadde hjulpet heller. Kroppen min reagerte så kraftig at legen ble dritnervøs. Beina ristet nesten av de greiene, jeg fikk blodtrykksfall og svetten rant. Jeg var ikke nervøs før inngrepet, så dette var symptomer på ekstrem smerte.

Ta bedøvelsen, min kjære.

Anonymkode: a02ce...bcc

Jeg forstår ikke helt at kroppsstørrelsen har noe å si for smertene? Det har vel langt mer med livmorhalsåpningen å gjøre.

Jeg har satt inn tre spiraler. En gang hormonspiral tre år etter fødsel. Det var vondt. Fastlegen satte den inn.

To ganger kobberspiral, en gang seks uker etter fødsel. Fastlegen. Gjorde ikke vondt. Og en gang 7 år etter fødsel hos gynekolog. Det var ubehagelig, men ikke vondt. Da hadde jeg riktignok lært og hadde tatt 600mg Ibux og 500mg Paracet først. Og for all del, jeg er ikke så stor jeg heller med mine 50kg fordelt på 160 cm.

Anonymkode: 78ec8...cfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2018 den 15.06, AnonymBruker skrev:

Spiral kan du få cyster på eggstokkene av.. Liker ikke!!

Anonymkode: 89fc0...ee4

Hvor har du fått den idéen fra?

Anonymkode: 8eaa8...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...