Gå til innhold

Ville dere reparert bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

ABF52A6E-65AD-4C96-B5B9-25477233A82D.png

Anonymkode: fa033...80f

Og under vilkår står det:

* Innbyttebilen må være kjørbar, EU-godkjent, fri for heftelser.


Vi kan kjøre bilen, men vi kan ikke kjøre den lovlig uten at den blir reparert først, i og med at den ikke er i forskriftsmessig og forsvarlig stand.
Og dermed går den heller ikke innunder kampanjen.

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er fristen for EU-kontrollen gått ut da? 

Anonymkode: fa033...80f

Den ble eu-godkjent i juni

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskriftsmessig og kjørbar er den selv om den lekker olje. 

Anonymkode: fa033...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Forskriftsmessig og kjørbar er den selv om den lekker olje. 

Anonymkode: fa033...80f

Her er vi uenige.

Ved oppkjøring læres det at for at bilen skal være i forskriftsmessig stand må den oppfylle diverse sikkerhetsmessige og miljømessige krav.
Alle store lekkasjer vil stride i mot de miljømessige kravene, og dermed vil alle store lekkasjer føre til at bilen ikke er i forskriftsmessig stand.

Men selv om bilen ikke er i forskriftsmessig stand kan den likevel være forsvarlig å kjøre.
For eksempel vil ikke tap av kjølevæske være et umiddelbart sikkerhetsmessig problem, og det vil være forsvarlig å kjøre den inntil snarlig reparasjon, selv om den ikke er i forskriftsmessig stand.

Når det gjelder vår lekkasje i motorrommet, har vi ikke klart å finne synderen. 
Vi har ikke klart å lokalisere lekkasjen, annet enn at den er synlig på bunnplaten, og under bilen.
Så lenge lekkasjen er uavklart vet vi heller ikke om det er forsvarlig å kjøre den, fordi det kan foreligge et sikkerhetsmessig problem.  (F.eks bremsevæske)

Dermed har vi pr i dag en bil som hverken er i forskriftsmessig eller forsvarlig stand før det er gjort feilsøk og evt reparasjon, og etter min mening oppfyller den dessverre ikke vilkårene for å være en innbyttebil i den kampanjen du lenket til.
(Jeg skal ringe og dobbeltsjekke etterpå for sikkerhets skyld, jeg vil ikke gå glipp av en slik mulighet dersom jeg tar feil  :)  )

 

 

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

 

(Jeg skal ringe og dobbeltsjekke etterpå for sikkerhets skyld, jeg vil ikke gå glipp av en slik mulighet dersom jeg tar feil  :)  )
 

 

Anonymkode: 7fe1a...2da

Da har jeg ringt 3 bilforhandlere som har innbyttekampanje på bruktbil.  I alle vilkårene står det at bilen må være kjørbar og eu-godkjent.

Jeg forklarte at jeg hadde en bil med en karosseriskade taksert til xx xxx kroner, uspesifisert lekkasje i motorrommet, og uspesifisert problem med giret, og om denne kunne tas inn som innbyttebil.

De to første sa at bilen ikke var interessant for deres del, den siste jeg snakket med lo, og spurte "er du seriøs nå?" da jeg spurte.
Da jeg sa at jeg var seriøs, svarte han noe slikt som "vi driver ikke veldedighet.  Alle bilene vi tar inn på slike kampanjer må være salgbare uten alt for store kostnader for oss.  Småting kan vi fikse, men vi tar ikke inn biler som vi garantert taper på."

 

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, de spurte ikke noe om min bil da jeg kjøpte på innbyttekampanje, annet enn merke, årsmodell og registreringsnummer. 

Jeg kunne jo kommet med en bil med bulker på alle karosseriplater, lysende varsellamper og fullstendig nedtagget utvendig og med høl i alle setene, men kontrakten var allerede underskrevet. Selgeren ga nøklene mine til en lærling og ba ham flytte den gamle bilen min, og spurte når han kom inn igjen hvordan den så ut...

Kanskje man hadde kunnet prute bilen ned uten innbytte, hadde jeg tatt et annet merke  hos samme forhandler er det slett ikke sikkert de hadde villet ta innbytte. Kommer jo helt an på hvor mye de ønsker å bli kvitt de nyere bruktbilene. 

Å ringe rundt og fortelle om alt som er feil med bilen er jo bare dumt. Gå heller inn til forhandleren, kikk, prøvekjør en kampanjebil og så får de seg heller en dårlig overraskelse når du skal hente den nye bilen. 

Bremsevæske, kjølevæske og olje er forøvrig ikke så vanskelig å se forskjell på...

Anonymkode: fa033...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...