Gå til innhold

Ville dere reparert bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se for dere at dere har en 10 år gammel bil som har gått mer enn 300 000 km.

I god stand vil restverdien på bilen være ca 40 000, men den er ikke verd så mye mer enn halvparten slik den står i dag.
På EU-kontroll får dere vite at det er nødvendig med reparasjoner til ca 20 000 før den kan godkjennes,  (slitedeler som støtdempere, fjærer, noen foringer og litt annet smått).  I tillegg er det noen andre småting som dere vet vil komme til i løpet av de neste to årene, som blant annet bytte av registerreim.
Motoren er det ingenting galt med, og det er lite rust på bilen  (noen små flekker med overflaterust etter vinteren).

De neste to årene vil bilen altså måtte repareres for kostnader større en bilens verdi.

Ut i fra et rent økonomisk ståsted, ville dere reparert, solgt, eller vraket bilen?

 

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min har gått 430000 da jeg godkjente den sist. Ble vel 6000kr i deler og rep tror jeg.

20000Kr i påkost, pluss reim ++, fra økonomisk pointofview, selg den billig og kjøp en nettopp eu-ok bil til 10-15000kr (om du vil ha billig bil).

Spørs hvor glad du er i'n da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gent82 skrev:

Min har gått 430000 da jeg godkjente den sist. Ble vel 6000kr i deler og rep tror jeg.

20000Kr i påkost, pluss reim ++, fra økonomisk pointofview, selg den billig og kjøp en nettopp eu-ok bil til 10-15000kr (om du vil ha billig bil).

Spørs hvor glad du er i'n da ;-)

Takk for svar!  :)
Fra et rent økonomisk ståsted sier du altså: selg!

 

Og angående kommentaren om hvor glad jeg er i bilen.
Jeg var mye mer glad i min forrige bil (Volvo 740), da den ble vraket var det som å miste en god venn.  ;)
Slike følelser har jeg ikke for denne bilen.
Den er kjekk å ha, og gjør en del ting mye lettere, men jeg har egentlig ikke behov for den. 
Men barna bruker den mye, og hvis jeg selger den vil ikke de ha bil å bruke.

Det er sikkert derfor jeg er slik i tvil, for jeg blander følelser inn, i stedet for å ta en rent økonomisk avgjørelse.

 

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :) Blir man først glad i en bil er det gjort ja ;)

Så om jeg forstår så er dette en ekstrabil/bil nr.2 eller 3? om du velger å ikke reparere og kvitte deg med den, så blir det ikke en ny bil. som kidsa kan bruke

Hm, kanskje du kan si til dem at du vurderer å vrake/selge for det blir dyrt, men bidrar de med rep.penger de også så Har de Leiebil 2 år til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

min forrige bil (Volvo 740), da den ble vraket var det som å miste en god venn. 

Sånn følte jeg det også da jeg måtte vrake min Volvo 740 

 

Anonymkode: f141a...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gent82 skrev:

 

Så om jeg forstår så er dette en ekstrabil/bil nr.2 eller 3? om du velger å ikke reparere og kvitte deg med den, så blir det ikke en ny bil. som kidsa kan bruke

Hm, kanskje du kan si til dem at du vurderer å vrake/selge for det blir dyrt, men bidrar de med rep.penger de også så Har de Leiebil 2 år til?

Det er faktisk familiebilen det er snakk om, men jeg har ikke planer om å erstatte den i løpet av de neste par årene hvis den blir solgt.  Mannen har arbeidsbil, og jeg kjører minimalt, så den er stort sett bare en utgiftspost for oss.

Barna er studenter som ikke har økonomi til å ha bil, derfor bruker de familiebilen når de trenger bil.  

Men godt tips om å be dem bidra litt til reparasjon hvis de vil fortsette å ha tilgjengelig bil  :)

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn følte jeg det også da jeg måtte vrake min Volvo 740 

 

Anonymkode: f141a...f2a

:rodmer:

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå for det i første omgang :)  De setter sikkert (helt sikkert tror jeg asså;) pris på å bli spurt. Og kanskje gøy å være med på en fellesbil-greie sammen. Keep it updated. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg trekker denne opp igjen.

Ting har endret seg mye i løpet av dette halve året, og nå sitter jeg på gjerdet igjen, og lurer på hva jeg bør med bilen.

Hver gang vi bestemmer oss for å beholde bilen, skjer det noe som gjør at vi begynner å tvile igjen.

Vi beholdt den som sagt, reparerte det som måtte repareres for EU-godkjenning + litt til.
Og tenkte da at nå har vi bil i alle fall for de neste to årene.
Det som ikke var i mai, da jeg startet denne tråden, omen som er en faktor nå, er at den er i daglig bruk og må erstattes hvis den vrakes/selges.

Så ble bilen påkjørt!
Det var ikke store skadene, men den må på verksted for reparasjon.  Det dekkes selvsagt av forsikringen.
Men like etter påkjørselen oppdaget vi en liten lekkasje i motorrommet, en beltesensor som går av i tide og utide, og giret begynner å krangle. 
Alt dette må feilsøkes og fikses på verksted, og vil sikkert koste nye 6-8 000 kr, i tillegg til de kommende utgiftene jeg skrev om i første innlegg (blant annet registerreim) som må byttes neste år.

 

Nå vet vi ikke om vi skal ta oss bryet med å reparere den, eller be forsikringen om kontantoppgjør for skadene, sette en sluttstrek, og gå videre.

 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få takst på skadene etter påkjørsel. Kanskje de kondemnerer den fremfor å reparere? Penger til egenkapital til nyere bil. 

Anonymkode: fa033...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Få takst på skadene etter påkjørsel. Kanskje de kondemnerer den fremfor å reparere? Penger til egenkapital til nyere bil. 

Anonymkode: fa033...80f

Bilen ble ikke kondemnert etter takst. 

Jeg tok en gjennomgang i går kveld, og sett bort i fra vanlige årlige utgifter til dekkbytte og service, har vi i gjennomsnitt brukt ca 10 000 kr årlig på reaparasjoner siden vi fikk den.

Det har ikke vært en billig bil for oss.   :(
 

 

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde solgt den til noen som ville bruke den som del-bil. Finnes nok av de som liker å pusle med sånt der ute.....

Anonymkode: d7997...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Bilen ble ikke kondemnert etter takst. 

Jeg tok en gjennomgang i går kveld, og sett bort i fra vanlige årlige utgifter til dekkbytte og service, har vi i gjennomsnitt brukt ca 10 000 kr årlig på reaparasjoner siden vi fikk den.

Det har ikke vært en billig bil for oss.   :(
 

 

Anonymkode: 7fe1a...2da

Om 10 000 i året på reparasjoner er dyrt, kommer jo an på hva verditapet har vært i samme periode. Kjøper du relativt ny bil som ikke trenger repareres, er jo verditapet myye mer en 10k pr år. 

Anonymkode: e3339...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hadde solgt den til noen som ville bruke den som del-bil. Finnes nok av de som liker å pusle med sånt der ute.....

Anonymkode: d7997...52d

Vi får mer for den ved å ta kontantoppgjør og vrakpant, enn ved å selge den som delebil 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hadde solgt den for lengst og kjøpt ny

Anonymkode: 4a7fe...578

Hvorfor?  :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Om 10 000 i året på reparasjoner er dyrt, kommer jo an på hva verditapet har vært i samme periode. Kjøper du relativt ny bil som ikke trenger repareres, er jo verditapet myye mer en 10k pr år. 

Anonymkode: e3339...4ed

Den har hatt et verditap på 160-170 000 i perioden vi har eid den.

Verdi da vi kjøpte den i 2012 var 200 000, dagens verdi (etter reparasjon av skade) er på ca 30 - 40 000.  

I tillegg har vi altså hatt utgifter på 60 000 i tillegg til årlig service, dekkbytte, og daglig vedlikehold (vask, vindusviskere, osv)

 

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet min 11 år gamle bil på kampanje hos Bertel O Steen og fikk 30.000 uansett stand, bare den var kjørbar. 

Kan bilen brukes med skadene den har, hadde jeg vurdert å ta pengene og ventet på en tilsvarende innbyttekampanje hos en eller annen forhandler. 

Min 11-åring var gått under halvparten av TS sin. Det var litt småplukk på den som en stygg dør, ledningsbrudd i en annen slik at sentrallås ikke virket, etc. Ut fra Finn sprikte prisene fra 20-90.000, men ved å slå til på innbyttekampanje slapp jeg ørten telefoner fra nye landsmenn som skal prute for så å klage på at den billige bilen ikke var ny....

300.000 på ti år er jo en del, så man må nok påregne enda mer reparasjoner etterhvert igjen. Registerreim, vannpumpe, støtdempere, hjulstillingsdeler, lagre, osv osv. Og gjerne rust også. 

Anonymkode: fa033...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg byttet min 11 år gamle bil på kampanje hos Bertel O Steen og fikk 30.000 uansett stand, bare den var kjørbar. 

Kan bilen brukes med skadene den har, hadde jeg vurdert å ta pengene og ventet på en tilsvarende innbyttekampanje hos en eller annen forhandler. 

 

Anonymkode: fa033...80f

Det er en del av tankeutfordringen.

For å kunne benytte oss av en slik innbyttekampanje må bilen repareres.

Det kan hende at det er noe så enkelt som en morken slange/dårlig pakning som forårsaker lekkasje, og det kan være at det bare må fylles på litt girolje, så er giret fikset igjen.
I beste fall vil feilsøking og reparasjonene beløpe seg til 3-5 000 kr, i verste fall kan summen tredobles.

Og det er her jeg begynner å slite med regnestykket.

 

 

 

 

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kontantoppgjør og vrakpant. Så kjøper dere en "ny" bil for de pengene som nettopp er EU-godkjent. 

Finnes mange bra biler der ute til billig penge og som holder seg godt. Les dere opp og drit i utseendet på bilen. 

Det tror jeg vil lønne seg :)

 

Anonymkode: fde96...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å beholde min 10 år gamle bil.    Regnet på det og fant ut at jeg kan bruke 35 000,- i året på verkstedregninger før det lønner seg å kjøpe ny.  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er en del av tankeutfordringen.

For å kunne benytte oss av en slik innbyttekampanje må bilen repareres.

Det kan hende at det er noe så enkelt som en morken slange/dårlig pakning som forårsaker lekkasje, og det kan være at det bare må fylles på litt girolje, så er giret fikset igjen.
I beste fall vil feilsøking og reparasjonene beløpe seg til 3-5 000 kr, i verste fall kan summen tredobles.

Og det er her jeg begynner å slite med regnestykket.

 

 

 

 

Anonymkode: 7fe1a...2da

På den kampanjen jeg benyttet meg av måtte bilen ha skilt og komme seg til butikken på egenhånd.

Anonymkode: fa033...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kalevala skrev:
 

Jeg har valgt å beholde min 10 år gamle bil.    Regnet på det og fant ut at jeg kan bruke 35 000,- i året på verkstedregninger før det lønner seg å kjøpe ny.  

 

 

Så bra!  Har du mulighet til å dele det regnestykket med meg?
Kanskje et konkret regnestykke kan hjelpe meg å se ting klarere.  :)

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kontantoppgjør og vrakpant. Så kjøper dere en "ny" bil for de pengene som nettopp er EU-godkjent. 

Finnes mange bra biler der ute til billig penge og som holder seg godt. Les dere opp og drit i utseendet på bilen. 

Det tror jeg vil lønne seg :)

 

Anonymkode: fde96...7d2

Takk for et direkte svar.  :)
Det er slik mannen min tenker også, men for meg sitter det nok mye lengre inne å vrake en bare 10 år gammel bil, når jeg vet at bruksverdien tross alt er veldig høy, selv om salgsverdien er lik 0.

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

På den kampanjen jeg benyttet meg av måtte bilen ha skilt og komme seg til butikken på egenhånd.

Anonymkode: fa033...80f

På tilsvarende kampanjer her, har det vært krav om at bilen var kjørbar, EU-godkjent, fri for heftelser, og ha sommer-/vinterdekk.

Bilen går, kommer seg til butikken på egen hånd, men kan dessverre ikke karakteriseres som "kjørbar" slik den er i dag, spesielt på grunn av lekkasjen.

Anonymkode: 7fe1a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...