Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Axl said:

Jeg vil ikke våkne og stå opp liksom.

Men har du ikke noe å stå opp for? Jobb? Familie? Hvis nei så må du nesten få noe å stå opp for.  

Anonymkode: 2045f...cf2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hey Axl, om du behøver et øre så har jeg ett til overs, for hva det skulle være verdt. Tenkte jeg skulle slenge det ut her, du er velkommen til å sende meg en pm når det skulle være.

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, Axl said:

Takk:hjerte:

Søvnen er det opp og ned med. Av og til sover jeg godt, av og til ikke. Når jeg først sovner sover jeg godt, men sliter med å sovne. Skjer at jeg ikke sovner før 8-9 om morgenen, av og til må jeg bare døgne. En ting jeg ofte kjenner når jeg våkner er tristhet pga tankene og redsel. Jeg vil ikke våkne og stå opp liksom.

Kan relatere.

God søvn kan være alfa & omega i en depressiv fase. Av og til må man tvinge i seg nok søvn.

• Liker 2
Gjest Winza
Skrevet

Trist at du har det slik :( Du virker som en hyggelig og trivelig person, håper virkelig at det blir bedre :klem: Er ikke lett å ha det slik nei, jeg vet ikke hva som skjer i livet ditt men jeg håper at hva enn som skjer så dukker det opp noen positive tanker etter hvert :klem1: 

Skrevet

Takk alle:hjerte:

Har noe å stå opp for. Familie og venner. Likevel er redselen og de fæle tankene der uansett om jeg ikke vil. Vil aldri forsvinne. 

Ikke minst redsel for å bli alene, for en mørk fremtid, for å miste de jeg er glad i. Følelsen av at mitt liv skal bli vondt så det er liksom ikke noe poeng i å leve tanker. 

Skrevet
4 minutter siden, Axl skrev:

Har noe å stå opp for. Familie og venner. Likevel er redselen og de fæle tankene der uansett om jeg ikke vil. Vil aldri forsvinne. 

Ikke minst redsel for å bli alene, for en mørk fremtid, for å miste de jeg er glad i. Følelsen av at mitt liv skal bli vondt så det er liksom ikke noe poeng i å leve tanker. 

Det er nå du har vondt. Når du tenker at du er redd for at fremtiden blir vond så er jo fremtiden her nå.

Har du prøvd meditasjon? Mindfulness? Kanskje noe sånt kan hjelpe? 

Hypnose?

Skrevet
5 minutter siden, Polly Ester skrev:

Det er nå du har vondt. Når du tenker at du er redd for at fremtiden blir vond så er jo fremtiden her nå.

Har du prøvd meditasjon? Mindfulness? Kanskje noe sånt kan hjelpe? 

Hypnose?

Aldri trodd sånt vil hjelpe, men bør kanskje prøve. Alt for å prøve å bli bedre. 

Skrevet
Akkurat nå, Axl skrev:

Aldri trodd sånt vil hjelpe, men bør kanskje prøve. Alt for å prøve å bli bedre. 

Jeg kan aldri i verden tenke meg at det blir noe verre i hvert fall. 

Om du ønsker tips til meditasjon så har jeg masse, men det finnes veldig mye på youtube bl.a

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Axl skrev:

Takk for svar alle :) 

Mest ting jeg ikke får gjort noe med, men også litt ting jeg har sagt og gjort. 

Det du ikke får gjort noe med, klarer du å prøve å akseptere det? Å si til deg selv at det er bare sånn det er - litt «shit happenes» og forsøke å legge det bak deg? 

Det du har gjort og sagt, kan det lønne seg å forsøke å ta tak i. Det letteste først, og så nøste seg frem. Dersom noen tar kontakt og sier «beklager, jeg mente ikke...» eller «jeg angrer...» blir det som regel svært godt mottatt, og du vil få det bedre... Er det mulig for deg? 

Anonymkode: 1c648...6d4

AnonymBruker
Skrevet
På 21.5.2018 den 20.32, AnonymBruker skrev:

Å høre på Jordan Peterson hjalp veldig for meg. Ikke at han har en magisk løsning, men han ga meg en del friske innfallsvinkler. Mye av kulturen og postmoderne tankegang kan bli litt meningsløst. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er riktig for deg. Bare at det hjalp meg å bryte ut av en negativ sirkel jeg hadde satt meg fast i.

Håper det ordner seg, Axl. Vet alt om de greiene der. Når stormen brøler som verst virker dagen langt unna.

Anonymkode: e3083...3d6

Han hjalp meg også. Det er mange gode youtubevideoer der ute. Jeg har i det siste hørt litt på Michael Black sine. Hans "The existential crisis of mankind" er ganske god. Han har flere som jeg kan anbefale deg å sjekke ut. 

39 minutter siden, Axl skrev:

Jeg hadde det slik i hele vinter selv, og det var helt ille. Det som hjalp meg var å lese, være en del alene, sove mye, se youtubevideoer og reise litt. Jeg har pløyd gjennom mye god litteratur i vinter og jeg må si at de gamle klassiske tenkerne forsto seg selv bedre enn hva vi i den moderne verden gjør. Spesielt Meditations av Marcus Aurelius gjorde et voldsomt inntrykk på meg. Har du lest den? 

Meditasjon og turer i marka hjalp også meg. 

Anonymkode: da37c...236

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du ikke får gjort noe med, klarer du å prøve å akseptere det? Å si til deg selv at det er bare sånn det er - litt «shit happenes» og forsøke å legge det bak deg? 

Det du har gjort og sagt, kan det lønne seg å forsøke å ta tak i. Det letteste først, og så nøste seg frem. Dersom noen tar kontakt og sier «beklager, jeg mente ikke...» eller «jeg angrer...» blir det som regel svært godt mottatt, og du vil få det bedre... Er det mulig for deg? 

Anonymkode: 1c648...6d4

Det er ikke alt jeg kan akseptere. 

Jeg har sagt både unnskyld og blitt tilgitt. Tror de fleste vet nå det jeg sier og gjør er ikke med vilje. Likevel føler jeg meg som en dritt. Følelser og tanker er noe fuckings dritt.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han hjalp meg også. Det er mange gode youtubevideoer der ute. Jeg har i det siste hørt litt på Michael Black sine. Hans "The existential crisis of mankind" er ganske god. Han har flere som jeg kan anbefale deg å sjekke ut. 

Jeg hadde det slik i hele vinter selv, og det var helt ille. Det som hjalp meg var å lese, være en del alene, sove mye, se youtubevideoer og reise litt. Jeg har pløyd gjennom mye god litteratur i vinter og jeg må si at de gamle klassiske tenkerne forsto seg selv bedre enn hva vi i den moderne verden gjør. Spesielt Meditations av Marcus Aurelius gjorde et voldsomt inntrykk på meg. Har du lest den? 

Meditasjon og turer i marka hjalp også meg. 

Anonymkode: da37c...236

Nei har ikke lest den. Takk for tips.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Axl said:

Har noe å stå opp for. Familie og venner.

Så bra! Så må du bare passe på å stå opp. Psykisk helse og døgnrytme er nært knyttet sammen og  ett av skrittene for å bli bedre er å ikke bli liggende i senga. Få normal døgnrytme og pass på å gjøre såpass mye i løpet av dagen at du er trøtt når det er normal leggetid. 

Sier ikke at alt vil fikse seg om du snur døgnrytmen, men det er ett skritt på veien.  

Anonymkode: 2045f...cf2

Skrevet

Kjære trådstarter!

Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det.

Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her.

Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

• Mental Helse: 116 123 
  • Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Med vennlig hilsen,

Perelandra, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...