Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg prøver alt og få bort vonde tanker og redsel. Ingenting hjelper. De kommer igjen. Hele fuckings tiden. Det verste kommer til å skje tenker jeg, fremtiden min kommer til å bli mørk, livet kommer til å bli vondt. Jeg er livredd for hver dag som kommer. Tilslutt orker jeg ikke mer. Hva gjør man når alt er prøvd? Jeg er så trøtt og sliten. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Go klem fra meg, har du en psykolog å snakke med.. 💗

Anonymkode: 764ed...d4d

Skrevet

"hva gjør man når alt er prøvd?"
Prøv på en annen måte! Det hjelper ikke å tenke mørke tanker om din egen fremtid. Fremtiden din er ikke forutbestemt, og du kan gjøre mye positivt for din egen fremtid, slik at den får det utfallet du ønsker deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Ta inn tankene, la de rase. La deg selv føle de ekle og forferdelige følelsene. Fortell deg selv at det er ok å føle seg jævlig, du vil føle deg bedre om en uke. 

Om du forsøker unngå tankene og de fortsetter være der, så er det på tide å forsøke en annen tilnærming, som for eks den jeg skrev ovenfor

Anonymkode: 744e5...eb9

• Liker 1
Skrevet

Snakker med noen av og til, men det har jeg gjort så lenge nå. Snakket med forskjellige. Prøver å la tankene rase og si det ok å føle sånn, jeg blir så sliten etter en stund. Blir det verre så orker jeg ikke mer. Hadde det bare vært mulig å bestemme at fremtiden blir god og tankene skal bort og da forsvant det også. Det verste er at det går utover andre. Humøret er ikke så bra alltid. 

AnonymBruker
Skrevet

Å høre på Jordan Peterson hjalp veldig for meg. Ikke at han har en magisk løsning, men han ga meg en del friske innfallsvinkler. Mye av kulturen og postmoderne tankegang kan bli litt meningsløst. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er riktig for deg. Bare at det hjalp meg å bryte ut av en negativ sirkel jeg hadde satt meg fast i.

Håper det ordner seg, Axl. Vet alt om de greiene der. Når stormen brøler som verst virker dagen langt unna.

Anonymkode: e3083...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du tenker på fa? Ting du har gjort eller sagt, eller andre spesifikke ting? Eller det løselige ting som du ikke får gjort noe med? 

Anonymkode: 1c648...6d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp kommet ut av samme følelsene som deg, litt mer ang. sykdom. Jeg så ingen lys i tunellen og sov ingenting om nettene, kunne ligge i timesvis og bare bekymre meg. 

Det som hjalp meg var og lære meg om kognitiv terapi (ingvard wilhelmsen) Han har flere podkaster ute og intervju på NRK:) Sjekk ut, hjelper veldig mye! 

Håper det ordner seg er så grusomt og ha det sånn.

Anonymkode: 4fcd1...729

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Axl skrev:

Jeg prøver alt og få bort vonde tanker og redsel. Ingenting hjelper. De kommer igjen. Hele fuckings tiden. Det verste kommer til å skje tenker jeg, fremtiden min kommer til å bli mørk, livet kommer til å bli vondt. Jeg er livredd for hver dag som kommer. Tilslutt orker jeg ikke mer. Hva gjør man når alt er prøvd? Jeg er så trøtt og sliten. 

Har du snakket med en psykolog om det? Kognitiv terapi er effektivt for å få snudd tanker. Det finnes en bok, "Livet er et usikkert prosjekt" skrevet av psykiater Ingvard Wilhelmsen, som er beregnet til egenterapi (kognitiv terapi) for depresjon og angst. Du kan lese den her https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt på Nasjonalbibliotekets sider. Selv om du ikke føler deg deprimert eller har angst, kan du ha god hjelp av å lese og å bruke denne boken. I tillegg til å lese, er det oppgaver i boken som man skal gjøre for å få snudd tankene. Etter å ha gjort noen øvelser med å snu tankene, har jeg selv erfart at tankene begynte å snu seg automatisk fra negative  tanker og bekymringstanker til positive tanker.

Mange har erfart å få det bedre ved hjelp av  den boken. Også andre psykiatere har anbefalt den boken til egenterapi; bl.a. psykiater Nils Håvard Dahl på Doktoronline.no.

Les gjerne også innleggene til psykiater Nils Håvard Dahl her, i forbindelse med boken: https://forum.doktoronline.no/topic/224360-pessimidtopptimist-og-levealder/

Han anbefaler bøkene til Ingvar Wilhelmsen. Bla "Sjef i eget liv", "Livet - et usikkert prosjekt", "Kongen anbefaler". https://forum.doktoronline.no/topic/315464-bok-om-kognitiv-terapi/

Anonymkode: b8295...460

• Liker 1
Skrevet

Huff, @Axl, jeg vet så altfor godt hva du snakker om. :hjerte: Kjenner veldig godt til det med angst og tankekjør, jeg sliter med det samme selv, det er fryktelig slitsomt. Håper du blir bedre snart, du fortjener å ha det bra. Stor klem :klemmer: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Axl skrev:

Takk:hjerte: Er det en slags psykolog?

Ja, han er en klinisk psykolog. For meg var det i hvert fall veldig positivt å høre på ham. Youtube er stappfullt av foredrag og seminarer av ham. 

Anonymkode: e3083...3d6

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle :) 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du tenker på fa? Ting du har gjort eller sagt, eller andre spesifikke ting? Eller det løselige ting som du ikke får gjort noe med? 

Anonymkode: 1c648...6d4

Mest ting jeg ikke får gjort noe med, men også litt ting jeg har sagt og gjort. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Sender deg en god :hug:, og håper du snart føler deg bedre, vet hvordan du har det, føler med deg. :hjerte:

Skrevet
4 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Sender deg en god :hug:, og håper du snart føler deg bedre, vet hvordan du har det, føler med deg. :hjerte:

Takk:hjerte:

Skrevet
5 minutter siden, Axl skrev:

Må sende deg en klem jeg også og ønsker deg god bedring :) 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Axl skrev:

Takk for svar alle :) 

Mest ting jeg ikke får gjort noe med, men også litt ting jeg har sagt og gjort. 

Ting du har sagt og gjort får du ikke gjort noe med. Om de du har sagt og gjort noe mot ikke tenker noe mer over det så kan du la det gå. Om ikke så kanskje du kan gjøre noe for å rette i dette? 

For tankekjør så hjelper quentiapin mye. Og man sover som en stein. 

Anonymkode: 1a24a...d18

• Liker 1
Skrevet

Får du sove?

AnonymBruker
Skrevet

Fortsett med å gå til psykolog. Om ikke annet for å ha noen til å passe på at ting ikke blir verre enn det er i dag. I tillegg bør du huske på alt hva du faktisk har. 

Anonymkode: 0cdea...a16

• Liker 1
Skrevet

14 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Får du sove?

Søvnen er det opp og ned med. Av og til sover jeg godt, av og til ikke. Når jeg først sovner sover jeg godt, men sliter med å sovne. Skjer at jeg ikke sovner før 8-9 om morgenen, av og til må jeg bare døgne. En ting jeg ofte kjenner når jeg våkner er tristhet pga tankene og redsel. Jeg vil ikke våkne og stå opp liksom.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...