Gå til innhold

To unge jenter - hvor i Asia er det tryggest å reise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!:)

Vi er to venninner på 21 år som vil reise 2 uker til Asia i sommer. Vi vil helst til et varmt land, men er mest opptatt av at det skal være ett land som er noenlunde trygt for to unge jenter å reise alene. 

Vi har snakket litt om India, Indonesia og Vietnam. 

Noen som har noen erfaringer og tips å dele med oss? Er det noen land vi absolutt bør unngå? 

Setter stor pris på alle råd og tips ! 

Anonymkode: abc8c...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -Willow

Ville unngått India med mindre dere ble med på en arrangert gruppetur. Har flere venninner som har dratt på det og hatt mye fint å si! Jeg har reist alene i Thailand, Vietnam, Laos, Kambodsja og Bali/giliøyene. Ikke følt meg utrygg noen av stedene. Det innebar selvfølgelig at jeg tok visse forholdsregler. Jeg gikk blant annet aldri alene etter at de ble mørkt, med mindre det var folksomme og godt opplyste steder. Drakk meg aldri overstadig beruset o.l. Bruk sunn fornuft! Dersom dere ønsker å møte andre mennesker ville jeg definitivt bodd på hostell, det finnes mange av bedre standard i sørøst-Asia. Jeg ville anbefalt dere å dra til Vietnam, det er mitt favorittland av alle jeg har nevnt. Ellers er øylivet alltid godt, enten det er i Thailand (Koh Lipe, Koh Chang, Koh Tao, Koh Lanta, Koh Phangan), Kambodsja (Koh Rong, Koh Rong Samloem) eller Indonesia (Til dels Bali (unngå Kuta & Seminyak), Giliøyene, Nusa penida, Nusa lembongan, Lombok). 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

India er ikke trygt for to unge jenter, det bør dere legge fra dere først som sist.

Ellers er de andre landene du nevner sort sett trygge, der er trusselen først og fremst andre reisende. 

Anonymkode: 89851...ab9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele sørøstasia er helt trygt.

Anonymkode: 28641...99f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker bare? Velg ett, maks to steder, og dropp India. Bali er fint, og mer enn nok å oppleve på to uker. Kombiner det med en av Gilli-øyene, og du kan kose deg gløgg. Å rekke over mer på to uker, er bare tull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine svar!

Vi har dessverre ikke mer enn 2 uker på oss denne sommeren pga jobb, så tenker bare å besøke én plass. Chartertur er helt uaktuelt.

Gili-øyene virker helt fantastisk, men flybilletter dertil er veeeldig dyre! 

Nå ser vi på Gili-øyene, Vietnam og Malaysia. Noen som har besøkt noen av de? 

Ts

Anonymkode: abc8c...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

India ligger vel på voldtektstoppen og straffer jentene som blir voldtatt. Mannfolka må ta noen pushups som straff

Ville nok søkt på trygge turiststeder. Er alltids farer der også, men.. 

 

Anonymkode: 531ca...52e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thailand! Reist alene med barn - aldri utrygg. 

Anonymkode: e895f...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine svar!

Vi har dessverre ikke mer enn 2 uker på oss denne sommeren pga jobb, så tenker bare å besøke én plass. Chartertur er helt uaktuelt.

Gili-øyene virker helt fantastisk, men flybilletter dertil er veeeldig dyre! 

Nå ser vi på Gili-øyene, Vietnam og Malaysia. Noen som har besøkt noen av de? 

Ts

Anonymkode: abc8c...e61

Det er ikke stort dyrere å dra til Giliøyene enn til Bali. Fly til Bali og ta uber til en av havnebyene man kan ta ferje fra. Koster ikke så mye med uber og ferjebillettene får dere også ganske billig. Om dere kun vil ha en øyferie ville jeg derimot anbefalt å reise til Koh Lipe i Thailand. Det ligger nesten helt nede ved Malaysia og er etter min mening bedre enn Giliøyene. Særlig siden dere bare har 2 uker. Kjempebillig å komme seg til Bangkok og videre. Når dere først skal til Bali og Gili kan det være en fordel å ha mer tid, i og med at det er litt dyrere og det er flere steder i området som er verdt å utforske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

India er livsfarlig. Så... anbefaler ikke.
Er veldig risikabelt, har hørt og lest mange skrekk historier. Menneskehandel kan skje via flyplasser til og med intetanende turister. O_O 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

India ligger vel på voldtektstoppen og straffer jentene som blir voldtatt. Mannfolka må ta noen pushups som straff

Ville nok søkt på trygge turiststeder. Er alltids farer der også, men.. 

 

Anonymkode: 531ca...52e

8 minutter siden, Drakan skrev:

India er livsfarlig. Så... anbefaler ikke.
Er veldig risikabelt, har hørt og lest mange skrekk historier. Menneskehandel kan skje via flyplasser til og med intetanende turister. O_O 

Ingenting som tyder på at India egentlig er spesielt ille. En stund forsøkte noen å skremme med at det voldtas en kvinne i India hvert x sekund eller minutt, og regnet man det opp mot befolkningstallet var det i så fall mye sjeldnere enn i Norge. Noe jeg selvfølgelig ikke tror det er, men man må nå ha folketallet i bakhodet. India er, i motsetning til de fleste sammenlignbare land, et sted der mediene får lov til å skrive stort sett det de vil. Mye dritt i India, men "på voldtektstoppen" har man ikke noe grunnlag for å si selv om enkelte folk leser en overskrift her og der og blir livredde uten å gidde å bruke fem minutter på å lese seg opp. Sier ikke at det er topp for to unge norske jenter på tur alene, men om Indonesia (foruten Bali - den ene delen av Indonesia med samme religion som indere flest, sånn sett) er et alternativ er det ingenting som tyder på at det er bedre der. Sharialover over en lav sko og en mye dystrere utvikling enn India. 

Vietnam er nok likevel det tryggeste reisemålet for to unge jenter av de som nevnes. Men det forbauser meg at India har fått rykte som en versting, for det er ingenting som egentlig tyder på at det er så mye verre der enn i andre land. Det bor flere i India alene enn i hele Afrika (eller hele Nord- og Sør-Amerika til sammen eller nesten to ganger Europa), og det er mye fattigdom og relativt fri presse. Da blir det mange oppslag og hendelser uten at de fleste egentlig møter på noe særlig, og skjønner man ikke såpass er det klart det høres skummelt ut. India bør ikke "absolutt unngås", slik trådstarter snakker om, og fortjener selvfølgelig ikke å havne i samme kategori som de verste. Selv om det definitivt skjer kjipe ting der også.

Men for all del, trådstarter spør om hvor i Asia (og da antar jeg det er Sør- og Sørøst-Asia man tenker på ut fra forslagene) det er tryggest å reise. Skal du ha det skikkelig trygt og samtidig varmt står du jo igjen med SIngapore og denslags, men det er jo ikke all verdens kultur og folkesjel å oppleve om det også er litt av poenget. Da tror jeg nok Vietnam, som dere allerede tenker på, er en god idé. Mange steder i Thailand og på Filippinene som er hyggelige også. Jeg ville uansett ikke forsøkt å gape over for mange land med "bare" to uker til rådighet, så det er bra dere også tenker å holde dere til ett sted. Det er langt å reise og mange inntrykk, såfremt man ikke bare skal slappe av på stranden slik man kunne gjort betraktelig nærmere også, noe jeg antar også er planen når dere sier at chartertur er uaktuelt.

Anonymkode: a2e11...3e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting som tyder på at India egentlig er spesielt ille. En stund forsøkte noen å skremme med at det voldtas en kvinne i India hvert x sekund eller minutt, og regnet man det opp mot befolkningstallet var det i så fall mye sjeldnere enn i Norge. Noe jeg selvfølgelig ikke tror det er, men man må nå ha folketallet i bakhodet. India er, i motsetning til de fleste sammenlignbare land, et sted der mediene får lov til å skrive stort sett det de vil. Mye dritt i India, men "på voldtektstoppen" har man ikke noe grunnlag for å si selv om enkelte folk leser en overskrift her og der og blir livredde uten å gidde å bruke fem minutter på å lese seg opp. Sier ikke at det er topp for to unge norske jenter på tur alene, men om Indonesia (foruten Bali - den ene delen av Indonesia med samme religion som indere flest, sånn sett) er et alternativ er det ingenting som tyder på at det er bedre der. Sharialover over en lav sko og en mye dystrere utvikling enn India. 

Vietnam er nok likevel det tryggeste reisemålet for to unge jenter av de som nevnes. Men det forbauser meg at India har fått rykte som en versting, for det er ingenting som egentlig tyder på at det er så mye verre der enn i andre land. Det bor flere i India alene enn i hele Afrika (eller hele Nord- og Sør-Amerika til sammen eller nesten to ganger Europa), og det er mye fattigdom og relativt fri presse. Da blir det mange oppslag og hendelser uten at de fleste egentlig møter på noe særlig, og skjønner man ikke såpass er det klart det høres skummelt ut. India bør ikke "absolutt unngås", slik trådstarter snakker om, og fortjener selvfølgelig ikke å havne i samme kategori som de verste. Selv om det definitivt skjer kjipe ting der også.

Men for all del, trådstarter spør om hvor i Asia (og da antar jeg det er Sør- og Sørøst-Asia man tenker på ut fra forslagene) det er tryggest å reise. Skal du ha det skikkelig trygt og samtidig varmt står du jo igjen med SIngapore og denslags, men det er jo ikke all verdens kultur og folkesjel å oppleve om det også er litt av poenget. Da tror jeg nok Vietnam, som dere allerede tenker på, er en god idé. Mange steder i Thailand og på Filippinene som er hyggelige også. Jeg ville uansett ikke forsøkt å gape over for mange land med "bare" to uker til rådighet, så det er bra dere også tenker å holde dere til ett sted. Det er langt å reise og mange inntrykk, såfremt man ikke bare skal slappe av på stranden slik man kunne gjort betraktelig nærmere også, noe jeg antar også er planen når dere sier at chartertur er uaktuelt.

Anonymkode: a2e11...3e5

Dette er noen av mange saker i India....

http://www.bbc.com/news/magazine-31698154

https://edition.cnn.com/2018/05/17/asia/india-sexual-violence-intl/index.html

https://www.independent.co.uk/news/world/asia/india-rape-crisis-latest-teenage-girl-sexual-assault-murder-burn-alive-sagar-madhya-pradesh-a8348951.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sør Korea! Veldig fint - var der selv med en venninne når jeg var 20 år. Eneste negativet er at nesten ingen taxi sjåfører snakker engelsk... men veldig enkelt og bra kollektiv tilbud der så alt fikser seg ;-) 

Anonymkode: 075fe...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor dere reiser, vær ekstremt forsiktig. 
Alene unge kvinner som reiser, kan lett bli mål for kriminelle. Vær alltid observant, og ikke godta tilbud om gratis losj eller mat. Man vet aldri. Håper dere får en fin tur. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Drakan skrev:

Ja, og du finner massevis av tragiske saker i de fleste store U-land. Jeg sa vel sikkert fem ganger at det skjer mye dritt i India også, det er ingen som benekter det. Men at India har blitt nummer en på listen til de aller mest uinnvidde er underlig. Det har etter alt å dømme med eksponering, ikke forekomst, å gjøre. Disse dypt tragiske sakene har jo ingen verdens ting med Indias rykte som versting å gjøre. Det bor som sagt flere i India enn i hele Afrika, og det er ikke noe problem i verden å finne tilsvarende saker. Jeg sa også at India ikke bør være førstevalget, men at det skal være en slags versting er det ikke noe hold for. Du understreket forsåvidt poenget godt med det svaret der.

Jeg har ikke tenkt å krangle om dette, altså, trådstarter får heller få svar på hvor hun bør dra. Men jeg synes det er litt trist at India blir et symbol på helvete på jord kun fordi det rapporteres relativt fritt derfra og folk blir livredde av overskrifter og at de "har hørt" om det ene og det andre. Advarsler mot India er forsåvidt berettigede, men når et Indonesia på vei i fullstendig gal retning går klar av kritikk og advarsler er det temmelig inkonsekvent.

Men nok om det. Jeg er enig med deg i at unge, vestlige kvinner på tur i Asia bør være forsiktige uansett. For de aller fleste går det fint, men det er nødvendigvis noen som har onde hensikter, og det skal ikke flere til enn den ene. Spørs jo litt hvor "street-wise" man er også. Ingenting som gir absolutt trygghet, men det har litt å si om man er helt fersk på slike reiser eller har vært ute en tropenatt før.

Anonymkode: a2e11...3e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2018 at 3:19 PM, AnonymBruker said:

Hei!:)

Vi er to venninner på 21 år som vil reise 2 uker til Asia i sommer. Vi vil helst til et varmt land, men er mest opptatt av at det skal være ett land som er noenlunde trygt for to unge jenter å reise alene. 

Vi har snakket litt om India, Indonesia og Vietnam. 

Noen som har noen erfaringer og tips å dele med oss? Er det noen land vi absolutt bør unngå? 

Setter stor pris på alle råd og tips ! 

Anonymkode: abc8c...e61

Dere vet kanskje om det, men det er regntid i store deler av Asia nå om sommeren. Blant annet i Thailand og Vietnam, så det kan være noe å ta med i betraktningen.

Anonymkode: c9807...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere vet kanskje om det, men det er regntid i store deler av Asia nå om sommeren. Blant annet i Thailand og Vietnam, så det kan være noe å ta med i betraktningen.

Anonymkode: c9807...dc9

Det er bare deler av Vietnam som har regntid nå. Det er jo ett langstrakt land, så er stor forskjell på øst og vest:) 

Anonymkode: abc8c...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 20.47, -Willow skrev:

Det er ikke stort dyrere å dra til Giliøyene enn til Bali. Fly til Bali og ta uber til en av havnebyene man kan ta ferje fra. Koster ikke så mye med uber og ferjebillettene får dere også ganske billig. Om dere kun vil ha en øyferie ville jeg derimot anbefalt å reise til Koh Lipe i Thailand. Det ligger nesten helt nede ved Malaysia og er etter min mening bedre enn Giliøyene. Særlig siden dere bare har 2 uker. Kjempebillig å komme seg til Bangkok og videre. Når dere først skal til Bali og Gili kan det være en fordel å ha mer tid, i og med at det er litt dyrere og det er flere steder i området som er verdt å utforske.

Ville ikke brukt Uber. Man kan bli voldtatt. Har vært flere tilfeller av voldtekter, mest i USA og Sør-Amerika vel og merke. Dumt å ta farlige sjanser. 

Anonymkode: 945a6...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...