Gå til innhold

Abort på Russisk!!


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes denne artikkelen sier mye om hvor desperate mennesker kan bli. Det er så lett for oss og sitte her, trygge, rike og selvgode og snakke om drap og rette og galt, når vi har et samfunn med sterke sosiale sikkerhetsnett. At dette setter spor hos både jentene, legene og sykepleierne er det vel ingen tvil om, men man må jo tenke på hvilken fremtid disse barne ville fått. Selvfølgelig er det ideelt med så få aborter som mulig og hvis man først skal få foretatt en abort, bør den ideelt skjer så tidlig som mulig. Men så lenge vi ikke lever i Russland og opplever nød, fattigdom og de ekstreme klasseskillene, synes jeg ikke at vi har noen rett til å dømme.

Her i DK har det nettopp blitt sendt en dokumentar på TV om at stadig flere foreldre i den 3. verden, sender barna sine til Europa med "falske" foreldre, fordi de tror det vil gjøre livet bedre for dem. Ingen foreldre i Norge ville vel sendte fra seg en 6-7 års gammelt barn heller, men så vet vi også at generelt kan ikke barn ha det mye bedre enn i Norge. Her er det også snakke om dyp desperasjon og en sittuasjon vi ikke kan sette oss inn i.

Piglet

PS Synes selvfølgelig at artikkelen er ekkel og at det er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er bedre at abort er tilgjengelig, enten det er i uke 9 eller 25, enn at det er forbudt og uønskede barn blir født i fattigdom med foreldre som ikke vil ha noe med dem å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
foreldre som ikke vil ha noe med dem å gjøre.

Eller foreldre som selv er barn og ikke har mulighet til å ta seg av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er så kynisk at jeg kan tro at abort i uke 25 er bedre en et liv i grusomhet. Dersom jeg fikk velge så vil jeg mine barn alt godt. Jeg vil at de skal ha mat, klær og varme. Ikek nødvendigvis noen overflod, men nok til at de føler seg trygge og mette og har en seng sove i. Dersom jeg viste at mine barn ikke kunne få dette, ville nok tanken på abort i uke 25 være tilstede. Mord? Mulig. Men jeg vet ikke om jeg ville klart å føde ett hjelpeløst barn inn i en onskapsfull verden uten i det minste ha noe å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

Herregud da menneske, vi lever i en tid hvor fattigdom nok kan være ille, men det har da vært mye verre før. Menneske har kommet seg gjennom vanskeligere tider, det har ikke alltid vært enkelt , men de klarte det. Hvem sier at livet må være fyllt av materielle goder eller tilogmed at livet må være uten sult og lidelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingen sier at livet må være uten sult, lidelse og fattigdom, og jeg skal ikke benekte at det var værre før. Mend ersom jeg var i en slik situasjon ville jeg neppe tenk på at før hadde de det værre. Jeg ville vel heller ikke tenkt at siden livet ikke trenger være uten sult og fattigdom så skal barnet mitt få oppleve alt det. hvorfor? Slik at min samvittighet skal være ren? Dersom jeg vet at mitt barn vil få ett dårlig liv, hvorfor skal jeg velge å føde det da? I mine øyne er det ganske egoistisk å sette uskyldige små til en verden der du vet de ikke vil få det godt. Da ville jeg vel heller levd med den samvittigheten ett forterdrap vil medføre.

Tror jeg.

'

Kyniske Cyan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Hvis et liv i relativ rikdom og uten sult gjør livet mer verdt å leve hvorfor har da de industrialiserte samfunn så høye selvmordstall? Hva gjør et liv verdifullt? Hva gjør at et liv ikke er verdt å leve? Hvilken rett har du til å bestemme at et annet liv ikke bør få vokse opp og kjempe mot utfordringene det vil møte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da menneske' date=' vi lever i en tid hvor fattigdom nok kan være ille, men det har da vært mye verre før. [/quote']

Russland kan nok ha ganske harde kår fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett grusomt at man i år 2005 i det hele tatt har en slik problemstilling. Det burde rett og slett ikke være slik :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk å se de som er for abort i Norge, kritiserer forholdene i Russland. Det er ikke mindre trist det som skjer i Norge, konjunkturene er bare større i Russland.

Dobbelmoral og egoisme, manglende verdier eller respekt for livet, DET er stikkordene for norske jenter som tar abort.

(... og nei, jeg er ikke kristen ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de laget et tilsvarende dokumentarfilm fra andre fattige land,for eks Polen, der abort ikke er lovlig ville vi fått se like redselfulle historier om kanskje verre. Eneste forskjellen ligger i at aborten der skjer utenfor sykehus, og at det ofte ender opp i to dødsfall i stedet for ett.

Det er horribelt og provoserende at noen ønsker et slikt tilbakesteg det er å fjerne den naturlige retten en kvinne har til å bestemme over sin egen kropp og retten til legehjelp. Det er jo dere abortmotstandere som mangler respekten for livet når dere indirekte ønsker at man skal gå tilbake til tilstander med illegalle aborter. Og dere er vel klar over hvor utbredt abort er uansett om det er lovlig eller ei??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo dere abortmotstandere som mangler respekten for livet når dere indirekte ønsker at man skal gå tilbake til tilstander med illegalle aborter. Og dere er vel klar over hvor utbredt abort er uansett om det er lovlig eller ei??

Jeg tror det de fleste reagerte på her var ikke aborten i seg selv, men når den ble utført.

Det er stor forskjell på å ta abort når fosteret er et embryo og når det er et levedyktig barn!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det de fleste reagerte på her var ikke aborten i seg selv, men når den ble utført.

Det er stor forskjell på å ta abort når fosteret er et embryo og når det er et levedyktig barn!!!!

Jeg er selvfølgelig klar over dette. Men jeg vet at det er de som følger debatten her som er imot abort, og jeg benyttet sjangsen til å si noe om hvilke tilstander som kan være alternativet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det de fleste reagerte på her var ikke aborten i seg selv, men når den ble utført.

Det er stor forskjell på å ta abort når fosteret er et embryo og når det er et levedyktig barn!!!!

Var hvertfall det jeg reagerte på.. Når man kan få barn nede i 23 uker(?) til å overleve og faktisk vokse opp, synes jeg ikke man kan omtale ufødte i 26 uke som "foster".. Da blir det et ufødt barn..

Jeg er enig i at fremtiden for disse jentene og deres barn(dersom de hadde fått dem) ikke hadde sett så lys ut, men de kan da prøve å få tatt aborten tidligere dersom de allerede vet at det er det de må(ta abort altså).

Huff.. Dette her er trist.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest en gjest

Det jeg reagerte mest på i artikkelen var disse utsagnene:

Der er det i praksis ingen øvre grense for når du kan ta abort. Barn fødes bare for å bli lagt til side og dø.

...

det er ofte store babyer, født nesten helt på termin.

...

Hendene mine er fortsatt vonde. Babyene var så store, særlig ei jente, hun var 30 uker og 1,5 kilo. Til og med vår gamle sykesøster gråt når jeg trakk babyen ut ...

Det er så uendelig trist, og jeg blir så kvalm jeg ikke vet hva jeg skal si.

Vet at de er fattige så de ikke kan oppfostre barna godt, eller at de er veldig unge mødre. Men det rettferdiggjør aldri, aldri dette. Dette er drap, ikke abort. Å føde barn, bare for å la det ligge og dø? Må en kvitte seg med barnet når det er så langt på vei svangerskapet, kan man finne andre måter. Russland operer med adopsjon, både innenlands og til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er horribelt og provoserende at noen ønsker et slikt tilbakesteg det er å fjerne den naturlige retten en kvinne har til å bestemme over sin egen kropp og retten til legehjelp.

Kvinner har rett til å bestemme over egen kropp. Men ikke mens hun går gravid. - Og grunnen er nok åpenbar.

Det er jo dere abortmotstandere som mangler respekten for livet når dere indirekte ønsker at man skal gå tilbake til tilstander med illegalle aborter.

Vi ønsker ingen aborter.

Og dere er vel klar over hvor utbredt abort er uansett om det er lovlig eller ei??

Som sagt, vi ønsker ingen aborter. At enkelte velger å reise for å få gjort i andre land, kan vi ikke gjøre noe med. Men å holde det legalisert i Norge, bare fordi det er legalt en annen plass, blir det samme som å sette ned prisen på alkohol og tobakk, bare fordi Sverige selger der 35% billigere.

Det som skjer i Russland, er akkurat det samme som i Norge. Riktig nok i større skala, slik at konjunkturene kommer bedre frem, og folk flest begynner å reagere, men det er likeså det samme. De ender bare det kommende liv litt senere enn hva vi er vant med her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kunnskapsnivået til svært mange av disse menneskene, (jeg skriver mennesker fordi bak jentene står gutten som gjorde henne gravid) er så lavt at vi vanskelig kan forestille oss det.

Når alt du har sett rundt deg i dine 14-15 år er slike ting, så kan man vanskelig forvente at et menneske plutselig skal ha det som vi her i vesten kaller moral/etikk innebygget.

Og på et groteskt vis har legen som uttalte seg rett. Det må være bedre å dø slik, før man rekker å ende som limsniffer i kloakken i en alder av tre år. Eller som prostituert på gata i en alder av seks.

Hva ER egentlig verst for kvinnen; å drepe barnet slik, eller sitte hjelpeløs å se på at det sulter ihjel, blir mishandlet, voldtatt og ødelagt?!

Vi her i trygge Norge kan begynne med å sende noen kroner til organisasjoner som tar seg av foreldreløse/uønskede barn. Og forsøker å gi dem den kunnskapen de trenger for å ikke bli gravide og for å kunne klare å ta seg av hverandre. Samt øve press på myndighetene om å ta nøden på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pvp:

I Sør-Amerika er det i stor grad forbud mot abort. Dette har bla resultert i at en del jenter under 14 år som er blitt voldtatt av sin far og broir og blitt gravide med disse, har måttet føde sine barn. Noen har vært nede i 11-12 årsalderen, men fikk avslag på forespørsel om abort.

Jeg antar du mener at slikt er til menneskehetens beste?

Og hva synes du forresten om kvinner og fostre som forblør og dør av infeksjon etter å ha stukket seg med strikkepinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...