Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Du vil heller ha tusenvis av babyer født inn i fattigdom og elendighet?

Gjest Madam Felle
Skrevet

kaller ikke dette abort, men mord. Enten får de klare å ta abort på de før barnet er levedyktig, eller så får de ta seg av barna når de vel er kommet. Å drepe små barn bør ALDRI bli en løsning på fattigdom.

Gjest Valhalla
Skrevet

Eden, du burde kanskje lese artikkelen først. Jeg ble direkte kvalm av å lese den.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har allerede lest den. Har også sett dokumentarer fra russiske abortklinikker før, dette er ikke så sensasjonelt som dere tror.

Det er altfor lett å sitte her i trygge Norge og fordømme disse unge jentene.

Gjest Valhalla
Skrevet
Jeg har allerede lest den. Har også sett dokumentarer fra russiske abortklinikker før, dette er ikke så sensasjonelt som dere tror.

Nei la oss innføre dette i Norge også.

"Selvsagt, når jeg fødte et barn og så på det, og de fortalte meg at det var ei jente, så syntes jeg på en måte synd på det ... Det var allerede en baby. Seinere sjekket jeg journalen. Hun var 23 cm lang og veide 500 gram. Hun var sånn ei stor jente. Et ordentlig barn allerede ..."

"«Kom akkurat hjem etter å ha jobbet i hele natt ... forferdelig sliten ... jeg ville skrive noen få ord. Vi hadde ei tøff natt ... 12 aborter. Alle fra 22 uker og oppover i svangerskapet. Alle kvinnene er jenter fra 14 års alder. Hendene mine er fortsatt vonde. Babyene var så store, særlig ei jente, hun var 30 uker og 1,5 kilo. Til og med vår gamle sykesøster gråt når jeg trakk babyen ut ... »"

Skrevet

Nei, vet du meg hva. Uansett om man er Russisk eller ikke, det må gå an å bestemme seg for å ta abort FØR man er i 26 uke?????

I Norge gjør man alt man kan for å redde barn som blir født i uke 23. Det sier litt............

Gjest Anonymous
Skrevet
Nei la oss innføre dette i Norge også.

Hvor dum er du egentlig? Sammenligner du sosiale og medisinske forhold i Norge med Russland?

Jenter som ønsker abort i Norge må ikke vente til 26 uke eller mer. Informasjon og seksuell opplysning er så godt som ikke-eksisterende i Russland.

Dessuten, er det noen her som spør seg hvorfor disse 14 år gamle jentene har blitt gravide? Tror du at de alle har stolte vordende barnefedre som venter på dem med fulle lommebøker og gode varme hjem?

Gjest Valhalla
Skrevet

Fattigdom kan aldri være grunn til drap. Det er et helt umenneskelig syn på livet.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Fattigdom kan aldri være grunn til drap. Det er et helt umenneskelig syn på livet.

Helt enig

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er helt enig men hva kan man gjøre? Russland er et helt kontinent, det vil ta tid å bygge opp helsetilbudet så jenter ikke må ta abort i 26. uke.

Helsetilbudet i Russland ble fullstendig rasert etter kommunismens fall.

Skrevet

Når personene selv reagerer på hvor vondt/groteskt det er, så er det jo tydelig at de ikke mener det er rett de heller.. Er absolutt enige om at de burde prøve å ta abort tidligere dersom de allerede vet at de ikke skal/ kan ha det. Det å vente til 26 uke(!) er å utsette både seg selv og barnet(for nå går vi vel over i det stadiet hvor forstrene kan bli sett på som barn...? eller?). Her er det ikke bare et spørsmål om fattighet, men også etikk.. Det samme gjelder situasjonen med jentebarn i deler av India, det er grusomt..

Skrevet

Jeg må si at jeg er en person som godtar mye og klarer å se hvorfor ting blir gjort, selv om ting er groteskt.. Men dette.. Nei.

:riste:

Dette sjokkerte meg så mye at det gjør vondt. Jeg er stum... Jeg mener at det ikke er ok å drepe barn/foster like før termin. Det er grusomt. :-(

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Det er umulig for oss å sette oss inn i situasjonen til disse jentene. Eden-Refaeli har helt rett i mye av det hun sier. For å forstå situasjoner som dette må man bli sosialantropologer- ikke sette seg personlig inn i ting. Jeg er personlig enig i at dette er frastøtende og forferdelig trist, men det er mange som er alt for naive her inne. Det er altfor enkelt å sitte og tro at alle andre i verden kan tenke som oss nordmenn som bor i et land som er proppfullt av velferdsordninger og helsetjenester.

Jeg liker spesielt uttalelsen til Valhalla: "Fattigdom kan aldri være grunn til drap" Jeg får lyst til å spørre deg hva som kan få deg til å si noe sånt, for du må ha en veldig liten kunnskap om hva som foregår rundt i verden. Dersom din hverdag hadde bestått i å gjøre alt du kunne for å overleve, hadde du nok hatt et litt annet syn på ting. Selvfølgelig er de fleste nordmenn enige om at drap er noe helt grusomt, men å tro at resten av verden kan tenke det samme er forferdelig naivt.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg tror på rett og galt. Om man bedriver omskjæring av jenter i deler av Afrika vil jeg fordømme det selv om det er en del av deres kultur. Ekstrem kulturrelativisme og moralrelativisme har jeg ikke sansen for. Fattigdom er ingen grunn til drap, det vil jeg aldri gå bort i fra. Stakkars sosialantropolog som kaldt må distansere seg fra det h*n ser, man må ha et moralsk kompass.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Det er umulig for oss å sette oss inn i situasjonen til disse jentene. Eden-Refaeli har helt rett i mye av det hun sier. For å forstå situasjoner som dette må man bli sosialantropologer- ikke sette seg personlig inn i ting. Jeg er personlig enig i at dette er frastøtende og forferdelig trist, men det er mange som er alt for naive her inne. Det er altfor enkelt å sitte og tro at alle andre i verden kan tenke som oss nordmenn som bor i et land som er proppfullt av velferdsordninger og helsetjenester.

Jeg liker spesielt uttalelsen til Valhalla: "Fattigdom kan aldri være grunn til drap" Jeg får lyst til å spørre deg hva som kan få deg til å si noe sånt, for du må ha en veldig liten kunnskap om hva som foregår rundt i verden. Dersom din hverdag hadde bestått i å gjøre alt du kunne for å overleve, hadde du nok hatt et litt annet syn på ting. Selvfølgelig er de fleste nordmenn enige om at drap er noe helt grusomt, men å tro at resten av verden kan tenke det samme er forferdelig naivt.

resten av verden må da mene hva de vil, men det blir da like fullt drap for det her vi sitter. Ja, vi sitter trygt og godt, men vi må da få mene at det er å drepe for det. Hva andre kulturer måtte mene, er og blir rævnende likegyldig for meg, for dette er og blir mord i mine øyne. Så kan jeg være så naiv som jeg bare vil, men mord er og blir mord, enten det er her eller der.

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg sier ikke at dette ikke er mord, eller at du ikke får lov til å si at det er mord. Jeg sier heller ikke at jeg leser en sånn artikkel og tenker kaldt at sånn er livet. Selvfølgelig lar man seg personlig rive med, og det skulle bare mangle. MEN, det jeg sier er at man ikke kan laste disse jentene og kalle dem mordere utfra deres ståsted. De kan bare drømme om de mulighetene vi ville hatt i deres situasjon.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er i Russland, men i en del land koster abort masse penger. Noen trenger tid til å spare opp så de får råd. Ande steder er det lange køer.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg sier ikke at dette ikke er mord' date=' eller at du ikke får lov til å si at det er mord. Jeg sier heller ikke at jeg leser en sånn artikkel og tenker kaldt at sånn er livet. Selvfølgelig lar man seg personlig rive med, og det skulle bare mangle. MEN, det jeg sier er at man ikke kan laste disse jentene og kalle dem mordere utfra deres ståsted. De kan bare drømme om de mulighetene vi ville hatt i deres situasjon.[/quote']

jeg kaller ikke jentene mordere, men de legene som utfører dette på jentene.

Skrevet

jeg kaller ikke jentene mordere, men de legene som utfører dette på jentene.

Har ikke tid til å skrive så mye nå, men dette er et veldig viktig poeng!

Jeg kan bare undre meg over hva som skjer med følelseslivet til en lege som utfører noe sånt gang på gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...